Clara Bow: Το κορίτσι-είδωλο των Flappers girls!
Η Κλάρα Μπάου υπήρξε σύμβολο μιας ολόκληρης κινηματογραφικής γενιάς του ’20. Παιδικό μουτράκι, τσαχπινιά, φυσικότητα μπροστά στο φακό ήταν το απόλυτο ”ΙΤ” κορίτσι της εποχής. Οι νεαρές γυναίκες αντέγραφαν το στυλ της, οι ουρές στους κινηματογράφους δημιουργούσαν σπειροειδή σχήματα και οι εισπράξεις στα ταμεία ήταν αστρονομικές. Η ίδια παρέμενε ένα φοβισμένο πλάσμα προερχόμενο από την εργατική τάξη με μια κακοποιητική παιδική ηλικία η οποία την κυνηγούσε σε όλη της την ζωή. Η Κλάρα Μπάου υπήρξε το απόλυτο αστέρι της Αμερικής του ’20, έλαμψε και έσβησε ξαφνικά μόλις στα 60 της χρόνια σαν σήμερα το 1965.
Όλοι μας, ακόμα και αν δεν το πιστεύετε, έχουμε ακούσει έστω το όνομα της ηθοποιού ..
Θυμάστε την ταινία ”Αγάπη μου παλιόγρια” με πρωταγωνιστές την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Κώστα Βουτσά; Όταν οι δυο νέοι συναντιούνται για πρώτη φορά μιλούν για την Κλάρα Μπάου (την λένε Κλάρα Μπόου εκεί) και η Καλογεροπούλου μιμείται το μπρίο της καθώς χορεύει τσάρλεστον.. Δυστυχώς δεν βρήκα το απόσπασμα..
Η Κλάρα Μπάου γεννήθηκε σε μια φτωχή γειτονιά του Μπρούκλιν το 1905 ή το 1907 -κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς το πότε. Η μητέρα της αντιμετώπιζε πολλά ψυχολογικά προβλήματα και μπαινόβγαινε σε ψυχιατρικές κλινικές, ο πατέρας της ήταν συχνά απών από το σπίτι αλλά όταν ήταν εκεί δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα έλυνε. Φημολογείται πως την κακοποιούσε σεξουαλικά από την παιδική της ηλικία, αυτό που έχει αποδειχτεί πάντως ήταν πως η οικογένειά της άλλαζε συνέχεια τόπους κατοικίας εξαιτίας των προβλημάτων που δημιουργούσε στην γειτονιά, αλλά κυρίως γιατί και οι δυο γονείς της είχαν ένα απίστευτο ταλέντο να απολύονται συχνά..
Το οικογενειακό της περιβάλλον δεν είχε καμία σχέση με οτιδήποτε το καλλιτεχνικό, ωστόσο οι μεγάλες ευκαιρίες ανέλιξης που έδινε τότε η βιομηχανία του θεάματος έκαναν πολλές οικογένειες να προωθούν τα παιδιά τους σε διάφορους διαγωνισμούς περιοδικών ή ραδιοφώνου με σκοπό να γίνουν γνωστά και να κερδίσουν ένα χρυσό εισιτήριο στο χώρο του θεάματος. Σε έναν τέτοιο διαγωνισμό η Κλάρα καταφέρνει να κερδίσει. Το περιοδικό της υπόσχεται μια λαμπρή καριέρα στον κινηματογράφο αλλά μένει μόνο στα λόγια. Η μητέρα της, καθόλου υποστηρικτική, την συμβουλεύει να παρατήσει τις προσπάθειες να γίνει διάσημη και να βρει μια δουλειά γραφείου. Ο πατέρας της από την άλλη, της λέει να κυνηγήσει τα όνειρα της πηγαίνοντας στα διάφορα κινηματογραφικά γραφεία παραγωγής με σκοπό να την μάθουν. Εκεί υφίσταται μια σειρά από απανωτές απορρίψεις. Πότε ήταν αρκετά νέα στα 16 της χρόνια για καριέρα, πότε αρκετά κοντή αλλά κυρίως πάντα ήταν αρκετά ”παχουλή”..
Γυρίζει μια ταινία, το ”Beyond of Rainbow”, αλλά όλες οι σκηνές της κόβονται στο μοντάζ. Για λίγο εγκαταλείπει τα πάντα και πιάνει μια πρωινή δουλειά γραφείου. Το 1923, κάποιος παραγωγός βλέπει το πρόσωπό της σε ένα περιοδικό και αποφασίζει να την φωνάξει για κάστινγκ. Όταν την βλέπει απογοητεύεται, αλλά εκείνη καταφέρνει να τον πείσει πως μπορεί να παίξει στην ταινία του με τίτλο ”Κάτω στην θάλασσα στα πλοία” το 1923. Από εκείνη την στιγμή, το αστέρι της αρχίζει να λάμπει. Κλείνει την μια δουλειά πίσω από την άλλη ενώ ο περιοδικός και ραδιοφωνικός τύπος δεν υπήρξε πάντα καλός μαζί της,σε ό,τι αφορά τις κριτικές, εκείνη κατάφερε να έχει με το μέρος της ένα ιερό τέρας των κουτσομπολίστικων στηλών της εποχής: την Λουέλλα Πάρσονς.
Η Λουέλλα υπήρξε από τις πιο σκληρές πένες της εποχής. Αν σε έβαζε στο στόχαστρο της δύσκολα μπορούσε να ορθοποδήσεις από ό,τι θα σου ”έσουρνε” μέσα στην στήλη της. Το να έχεις μια τόση ισχυρή υπερασπίστρια ήταν κάτι παραπάνω από λαχείο. Ο συντηρητισμός της Αμερικής δεν επέτρεπε το παραμικρό ξεστράτισμα, ιδιαίτερα στα ”κινηματογραφικά του είδωλα”. Η Κλάρα Μπάου μέσω των ταινιών της είχε ταυτιστεί απόλυτα με ένα νεανικό κοινό το οποίο την ακολουθούσε πιστά. Ήταν η ενσάρκωση μιας ξέφρενης εποχής. Η φρενήρης οικονομική ανάπτυξη της Αμερικής είχε δώσει μια απίστευτη ικανότητα καταναλωτισμού στις μεσαίες τάξεις. Η ευμάρεια οδηγούσε πολύ κόσμο στο να καταναλώνει για πρώτη φορά με γρήγορους ρυθμούς ένα lifestyle, το οποίο προσομοίαζε σε εκείνων των μεγάλων σταρ του κινηματογραφικού πανιού.
Οι νεαρές γυναίκες έκοβαν τα μαλλιά τους κοντά, φορούσαν κολλητά φορέματα, χόρευαν έξαλλα, κάπνιζαν, έπιναν και έβαφαν τα χείλη τους κατακόκκινα, όπως πολλές κινηματογραφικές σταρ της εποχής. Η Κλάρα Μπάου έγινε το απόλυτο icon των Flappers girls. Των κοριτσιών των πάρτυ και της μεσαίας τάξης που επιθυμούσε να ζήσει και να γευτεί την ζωή στο έπακρο σαν τις πλούσιες ή τις σταρ… Όλος αυτός ο καταναλωτισμός και η μίμηση οδήγησε την επόμενη δεκαετία σε μια τρομακτική οικονομική ύφεση μετά το κραχ του 1929 αλλά τότε κανείς δεν γνώριζε το πικρό τέλος.
Τα σκάνδαλα γύρω από την Κλάρα Μπάου
Λίγο -πολύ για τις σταρ της εποχής είχαν ειπωθεί πολλά. Άλλα αληθή και άλλα μέσα στην υπερβολή, το σημαντικό ήταν πως ο περιοδικός τύπος αρεσκόταν πάντα στο να ανακαλύπτει σκάνδαλα και σκανδαλάκια γύρω από αγαπημένους πρωταγωνιστές.
Εκείνη την εποχή το ελεύθερο σεξ ήταν κάτι το απαγορευμένο για τις γυναίκες. Για να μπορούν οι πρωταγωνίστριες ”να κοιμούνται” με αγόρια, θα έπρεπε αναγκαστικά να είναι οι μελλοντικοί τους σύζυγοι και έτσι η Κλάρα έκανε πάνω απο 3-4 αρραβώνες, μεταξύ άλλων και με τον γνωστό σε μας Γκάρυ Κούπερ. Φυσικά τέτοιες σχέσεις δεν περνούν απαρατήρητες και πολλώ μάλλον όταν το αστείο για… μια ολόκληρη ποδοσφαιρική ομάδα, στην περίπτωση της Κλάρας δεν είναι τόσο αστείο.
Όντως καλούσε συχνά σε ιδιωτικά της γλέντια ολόκληρη την Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Αμερικής και χόρευε μαζί τους ως το πρωί και όχι μόνο σύμφωνα με τις φήμες αλλά και τις εκμυστηρεύσεις της τότε έμπιστης γραμματέα της και αργότερα εχθρού της, Daisy DeVoe, που προσπάθησε να την εκβιάσει, απειλώντας την πως θα μιλήσει για τα σεξουαλικά της όργια, το ποτό, τις ναρκωτικές ουσίες αλλά και τις ομοφυλοφιλικές της σχέσεις.
Φυσικά η Ντέιζι αγνοούσε πόσο προστατευτικά λειτουργούν τα κινηματογραφικά στούντιο στους πρωταγωνιστές που τους φέρνουν λεφτά.. Την έσυραν στα δικαστήρια για εκβιασμό και την έκλεισαν στην φυλακή.. Μέσα από εκεί όμως κατάφερε να αμαυρώσει περισσότερο την εικόνα του ”γλυκού κοριτσιού”. Μίλησε στην New York Post για όσα ήξερε για την Κλάρα Μπάου όλα αυτά τα χρόνια. Για τα μεθύσια της, τους άνδρες, τις γυναίκες, τα τρία, τις κτηνοβασίες, τα ναρκωτικά.. Ιστορίες μιας απελπισμένης φυλακισμένης γυναίκας που δεν κατάφερε να εισπράξει δεκάρα τσακιστή από την πρώην εργοδότρια της ή αλήθεια; Κανείς ποτέ δεν μίλησε ανοιχτά γι’ αυτά.
Με το σκάνδαλο αυτό να κρέμεται από πάνω της και τις αποκαλύψεις να πέφτουν βροχή σε κάθε τεύχος, η Κλάρα αποφασίζει στα 28 της χρόνια να αποσυρθεί από τα φώτα της δημοσιότητας και να νοικοκυρευτεί. Αποχωρεί από τα κινηματογραφικά πλατό ένα χρόνο μετά την φυλάκιση της Ντέιζι, το 1931.
Το πιο γνωστό σκάνδαλο το οποίο αναβίωσε κυρίως μετά το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, έχει να κάνει με μια φωτογραφία του 1928. Σε αυτήν τη φωτογραφία, η Κλάρα φορά ένα καπέλο πάνω στο οποίο είναι ζωγραφισμένη μια σβάστικα ενώ στο σακάκι της διαφαίνεται το ίδιο σύμβολο. Πολλοί, ετεροχρονισμένα, την κατηγόρησαν ως υποστηρίχτρια των ναζί και πως αυτό το ρούχο το φορούσε στην συνάντησή της με τον Χίτλερ το 1932. Η πραγματικότητα είναι άλλη. Το ρούχο φορέθηκε στην Αμερική τον Απρίλη του 1928. Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’20 η σβάστικα ήταν σύμβολο ελπίδας και καλής τύχης και αποτυπωνόταν παντού. Σε ρούχα, καρτ ποστάλ, φλυτζάνια, ταπετσαρίες, κάγκελα.. Λίγο αργότερα ταυτίστηκε με την πιο δολοφονική ιδεολογία που εμφανίστηκε ποτέ στη σύγχρονη ιστορία.
Το 1932, όταν επισκέφτηκε την Γερμανία στα πλαίσια της προώθησης της καινούργιας και τελευταίας της ταινίας με την Paramount, συνάντησε τον Χίτλερ ο οποίος υπήρξε φανατικός θαυμαστής της. Της χάρισε και ένα αντίτυπο από το βιβλίο του ”Ο Αγών μου ” με αφιέρωση: ” Ελπίζω να το απολαύσετε και εσείς όσο και εγώ όταν το έγραφα”. Η απάντηση της ήταν δηκτική… Τον κοίταξε και αναφώνησε ”Παραφροσύνη”.
Ο μύθος γύρω από την Κλάρα Μπάου
Παρά την επιτυχία και τα τεράστια ποσά που απέφερε με τις ταινίες της στο Χόλλυγουντ, οι παραγωγοί δεν την εκτιμούσαν καθόλου. Η ταπεινή καταγωγή της και το γεγονός πως ήταν γυναίκα, την έκανε να αμείβεται λιγότερο από άλλους ηθοποιούς. Θεωρούσαν πως, όπως και οι ρόλοι της, ήταν ελαφρόμυαλη και εύκολα διαχειρίσιμη. Οι σκηνοθέτες και οι ηθοποιοί δεν της έκαναν παρέα λόγω της ταπεινής της καταγωγής και εκείνη γινόταν φίλη με τους τεχνικούς, τις ψιμυθιολόγους και τις ενδυματολόγους των στούντιο. Παρότι όλοι είχαν σκάνδαλα, το Χόλλιγουντ ποτέ δεν συγχώρεσε τα δικά της.
Στα 29 της χρόνια παντρεύτηκε και απέκτησε δυο παιδιά, μακριά από το Χόλλυγουντ και τις κουτσομπολίστικες στήλες. Λίγα χρόνια αργότερα, αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. Ο σύζυγός της την έκλεισε μέσα σε ψυχιατρική κλινική όπου διαγνώστηκε με σχιζοφρένεια, ασθένεια από την οποία έπασχε και η μητέρα της. Βγαίνοντας από την κλινική την χώρισε και την απομάκρυνε από τα παιδιά τους. Εκείνη απομονώθηκε έχοντας συντροφιά μια νοσοκόμα μέχρι την ημέρα που πέθανε από καρδιακή προσβολή.
Μοναχικό τέλος για μια γυναίκα που λάμβανε 45.000 χιλιάδες γράμματα θαυμαστών στο πικ της καριέρας της, μέσα σε μόλις μια βδομάδα.. Υπήρξε σύμβολο μόδας σε σημείο να αυξήσει την τιμή της χένας μέσα σε 3 μέρες από την μέρα που η ίδια έβαψε τα μαλλιά της κόκκινα. Η Betty Boop, το διάσημο καρτούν της εποχής, μιμήθηκε τις κινήσεις και το στυλ της όπως και της έτερης ηθοποιού, Helen Kalen. Παρά την βαριά προφορά της ήταν από τις ελάχιστες ηθοποιούς του βουβού κινηματογράφου που πέρασε με επιτυχία στον ομιλούντα, αν και ποτέ δεν τον συμπάθησε.
Παρά τις τραγωδίες της ζωής της, η Κλάρα Μπάου έμεινε στην μνήμη της Αμερικής σαν το χαμογελαστό, ελεύθερο, πολλές φορές ελευθεριάζον κορίτσι, σύμβολο μιας γλυκιάς φιλήδονης εποχής λίγο πριν το μεγάλο οικονομικό κράχ. Σήμερα τα εκφραστικά της μάτια μας κοιτούν μέσα από την μεγάλη οθόνη και μας προκαλούν να χορέψουμε, καπνίζοντας, τσάρλεστον στο σαλόνι μας. Και γιατί όχι;