Πόδι πήρε ο υπουργός πολιτισμού της Βραζιλίας επειδή αντέγραψε ομιλία του Γκέμπελς για την τέχνη
“Απλή ρητορική σύμπτωση” χαρακτήρισε την υπόθεση ο φιλοναζί πρώην υπουργός.
Το καλό για τους ακροδεξιούς την εποχή του ίντερνετ είναι ότι η προπαγάνδα τους φτάνει σε περισσότερο κόσμο και δικτυώνονται εύκολα με ομοϊδεάτες τους σε όλο τον κόσμο, το κακό είναι ότι δεν είναι τόσο απλό να αντιγράφουν τα ναζί ινδάλματα όσο πιστά θα ήθελαν, χωρίς να γίνεται η αντιγραφή τους αντιληπτή με ένα απλό γκουγκλάρισμα.
Έτσι λοιπόν, ο πρώην πια υπουργός πολιτισμού της Βραζιλίας, Ρόμπερλ Αλβίμ απολύθηκε την Παρασκευή, αφότου είχε τη φαεινή ιδέα να ανεβάσει – με αφορμή μια μεγάλη επένδυση στο χώρο της τέχνης – μια ομιλία σχεδόν κατά λέξη ίδια με εκείνη του υπουργού προπαγάνδας του Χίτλερ, Γιόζεφ Γκέμπελς με αντικείμενο την τέχνη. Πιο συγκεκριμένα, ο Αλβίμ ανέφερε πως:
Η βραζιλιάνικη τέχνη της επόμενης δεκαετίας θα είναι ηρωική και εθνική. Θα είναι προικισμένη με μεγάλη ικανότητα συναισθηματικής εμπλοκής και θα είναι και εξίσου επιτακτική, αφού είναι βαθιά συνδεδεμένο με της φλέγουσες φιλοδοξίες του λαού μας. αλλιώς δε θα είναι τίποτε”.
Η πηγή έμπνευσης το βίντεο, το οποίο πλαισιώνεται μουσικά από όπερα του Ρίχαρντ Βάγκνερ, αγαπημένου συνθέτη του Χίτλερ, με τον Αλβίμ κάτω από ένα πορτραίτο του ακροδεξιού προέδρου Ζαΐρ Μπολσονάρου, έγινε γρήγορα αντιληπτή μόλις αυτό ανέβηκε την Πέμπτη. Η σχεδόν κόπι – πέιστ ομιλία έχει ως πρότυπό της ένα διάγγελμα του Γκέμπελς σε διευθυντές θεάτρων στις 8 Οκτώβρη 1933, όπου ο ίδιος σκιαγραφούσε τα χαρακτηριστικά της γερμανικής, δηλαδή εν προκειμένω της ναζιστικής τέχνης μετά την ανάληψη της εξουσίας από τους ναζί. Μεταξύ άλλων λοιπόν είχε αναφέρει πως “η γερμανική τέχνη της επόμενης δεκαετίας θα είναι ηρωική, ρομαντική, αντικειμενική και απαλλαγμένη από συναισθηματισμούς, εθνική με μεγάλο πάθος και εξίσου επιτακτική και ενωτική ή τίποτα”.
Το βίντεο προκάλεσε τεράστιο σάλο στη Βραζιλία, εξαναγκάζοντας το Μπολσονάρου να διώξει τον Αλβίμ. Φυσικά, ούτε ο ίδιος, ούτε η κυβέρνησή του διακρίνονται για την αντιφασιστική τους στάση. Ο ίδιος ο Βραζιλιάνος πρόεδρος είναι εκείνος που, σε επίσκεψή του στο μνημείο του Ολοκαυτώματος Γιαντ Βασέμ στο Ισραήλ, δήλωνε πως ο ναζισμός είναι “ιδέα της αριστέρας” και πως τα εγκλήματα του Ολοκαυτώματος “πρέπει να συγχωρεθούν”. Μόλις πριν λίγους μήνες, στρατός της Βραζιλίας τίμησε ναζί αξιωματικό που μεταπολεμικά έδρασε στη χώρα της Λατινικής Αμερικής και δολοφονήθηκε εκεί, ενώ τον περασμένο Οκτώβρη δυο γνωστοί νεοναζί απαλλάχτηκαν δικαστικά από την κατηγορία της προπαγάνδισης ναζιστικών ιδεών στο κρατίδιο της Σάντα Καταρίνα, όπου είχε δημιουργηθεί ο πρώτος ναζιστικός πυρήνας της Βραζιλίας το 1928.
Δεν είναι παράξενο λοιπόν που ο Αλβίμ, διευθυντής θεάτρου ο ίδιος, ένιωσε ότι “τον σηκώνει το κλίμα” για ανοιχτή εκδήλωση των φιλοναζιστικών του συμπαθειών, λογαριάζοντας χωρίς τον ξενοδόχο, δηλαδή την οργή του λαού της χώρας του. Ο ίδιος, με το κλασικό θρασύδειλο ύφος των νεοναζί, αρνήθηκε φυσικά ότι επρόκειτο για συνειδητή αντιγραφή, κάνοντας λόγο για “ρητορική σύμπτωση” σε ανάρτησή του στο facebook:
“Δεν υπάρχει τίποτε κακό στη φράση. Όλη η ομιλία βασίζεται σε ένα εθνικό ιδανικό για τη βραζιλιάνικη τέχνη, και υπήρξε μια σύμπτωση με μια φράση ομιλίας του Γκέμπελς. Δεν τον τσιτάρισα ούτε θα το έκανα ποτέ”.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρώην υπουργός απασχολεί τα ΜΜΕ της χώρας του, καθώς τον περασμένο Ιούλη είχε καλέσει σε “πολιτιστικό πόλεμο” κατά των αριστερών ιδεών, αυτό που στα καθ’ημάς λέγεται “ιδεολογική ηγεμονία της αριστεράς” από τους ομοϊδεάτες του, λέγοντας “Δεν εφηύρα εγώ τον πολιτιστικό πόλεμο. Τον διεξάγει βίαια η αριστερά εδώ και τουλάχιστον τριάντα χρόνια”, είχε ισχυριστεί τότε ο “κατά σύμπτωση” θαυμαστής του Γκέμπελς.
Με πληροφορίες από news.artnet.com