Η Σοφία Βέμπο του έρωτα
Η Βέμπο δεν τραγούδησε μόνο τον πόλεμο και τα κατορθώματα των Ελλήνων φαντάρων στα χιονισμένα βουνά της Ιταλίας εναντίον των κοκορόφτερων Ιταλοφασιστών. Με την υπέροχη φωνή της ερμήνευσε πολύ όμορφα τραγούδια που ύμνησαν στην εποχή τους τον έρωτα και την αγάπη και διατηρούν μέχρι τις μέρες μας τη λάμψη τους
Ηθοποιός και σπουδαία ερμηνεύτρια, κορυφαία της περιόδου του μεσοπολέμου και των χρόνων που ακολούθησαν, η Σοφία Βέμπο σημάδεψε αναμφισβήτητα με τα τραγούδια της το Αλβανικό Έπος. Εμβληματικές οι ερμηνείες της σε πασίγνωστα και σήμερα τραγούδια όπως το «Παιδιά της Ελλάδας», το «Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του» και άλλα της εποχής εκείνης, που ακούγονται κάθε χρόνο στην επέτειο της 28 Οκτώβρη.
Η Βέμπο όμως δεν τραγούδησε μόνο τον πόλεμο και τα κατορθώματα των Ελλήνων φαντάρων στα χιονισμένα βουνά της Ιταλίας εναντίον των κοκορόφτερων Ιταλοφασιστών. Με την υπέροχη φωνή της ερμήνευσε πολύ όμορφα τραγούδια που ύμνησαν στην εποχή τους τον έρωτα και την αγάπη, τραγουδήθηκαν από τις επόμενες γενιές, και κρατούν μέχρι τις μέρες μας τη λάμψη τους.
“Η Σοφία (Έφη) Βέμπο γεννήθηκε στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης στις 10 του Φλεβάρη 1910 και μεγάλωσε στο Βόλο έως το 1933. Η οικονομική κατάρρευση της οικογένειάς της την οδήγησε από νωρίς στο μεροκάματο, ενώ σε αναζήτηση καλύτερης τύχης άρχισε να τραγουδάει ως Έφη Βέμπο στη Θεσσαλονίκη.
Το 1933 κατέβηκε στην Αθήνα και προσελήφθη στο θέατρο «Κεντρικόν». Η «μπάσα» φωνή της ξάφνιασε καθώς πολλοί «ειδικοί» θεωρούσαν μια τέτοια γυναικεία φωνή τουλάχιστον …χυδαία. Ο πιανίστας Ντ’ Αντζελίς ήταν ο πρώτος που διέκρινε το ταλέντο της, για να ακολουθήσει ο Κώστας Γιαννίδης, ενώ ήταν ο θεατρικός συγγραφέας Πολ Νορ εκείνος που κατάργησε το «Έφη».
Η έκρηξη στην καριέρα της ήρθε με την κήρυξη του πολέμου στις 28 Οκτώβρη 1940. Η Βέμπο εμψυχώνει τους Ελληνες στρατιώτες στο μέτωπο και συγκλονίζει το πανελλήνιο.
Στα τέλη Γενάρη του 1941, ξυλοκοπήθηκε άγρια από φασίστες-υποστηρικτές του Μουσολίνι και του Χίτλερ. Λίγο μετά την είσοδο των ναζί στην Αθήνα, η Βέμπο συνελήφθη, προφυλακίστηκε στις φυλακές Αβέρωφ και οι ναζί την απείλησαν με εκτέλεση. Στις 4 του Ιούνη 1941 το Ιταλικό Φρουραρχείο Αθηνών της απαγόρευσε την εμφάνιση σε όλα τα θέατρα της Ελλάδας, ενώ αργότερα της επιτράπηκε η εμφάνιση υπό τον όρο ότι θα λέει μόνο αυστηρά λογοκριμένα τραγούδια. Το 1942 η Σοφία Βέμπο φυγαδεύτηκε για τη Μέση Ανατολή.
Το 1949 η αντίδραση εκμεταλλεύτηκε την αίγλη της «απολιτικής» Σοφίας Βέμπο και την «ανέβασε» στον Γράμμο για να «εμψυχώσει» τον κυβερνητικό στρατό.
Η Βέμπο παντρεύτηκε με τον Μίμη Τραϊφόρο το 1957, ενώ στα μέσα της δεκαετίας του ’60 αραίωσε τις θεατρικές της εμφανίσεις, τις οποίες σταμάτησε οριστικά το 1972. Στις 17 του Νοέμβρη 1973 η Βέμπο έκρυψε στο σπίτι της στην οδό Στουρνάρη φοιτητές τους οποίους αρνήθηκε να παραδώσει όταν η Ασφάλεια χτύπησε την πόρτα της.
Το τελευταίο χειροκρότημα για τη μεγάλη ερμηνεύτρια, που κάποτε «σήκωσε στους ώμους της» όλη την Ελλάδα, ήταν στις 11 του Μάρτη 1978″. (Βιογραφικά στοιχεία από τον Ριζοσπάστη, 11/2/2006).