Στ. Ράμφος: “Ο κορονοϊός μπορεί να εξελιχθεί σε ευλογία” – Ο μισανθρωπισμός στην υπηρεσία του συστήματος
Βλέπουμε πια ότι υπάρχει ένα κράτος και εξαρτάται από τη δική μας στάση να συντονιστούμε και να προχωρήσουμε μαζί του ως πολίτες του. Δυστυχώς θα φτάσουμε σε αυτό μέσα από νεκρούς, μέσα από κινδύνους. Μπορούμε να το δούμε όμως ως τρομερή ευκαιρία εσωτερικής αλλαγής. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
Θυμάστε πριν καμιά δεκαετία, όταν ο Θόδωρος Πάγκαλος, εκτός πια από το ιστορικό “μαζί τα φάγαμε”, χαρακτήριζε “ευκαιρία” και “ευτυχία” το μνημόνιο για τον τόπο. Ο Στέλιος Ράμφος, που πλασάραται συστηματικά ως το βαρύ φιλοσοφικό όπλο του συστήματος, φαίνεται πως θέλει να ξεπεράσει αυτή τη δόξα, κι έδωσε χτες συνέντευξη στο iefimerida, για να μας δείξει σε τι συνίσταται το ιδεολογικό οπλοστάσιο που πρεσβεύει, πώς αντιλαμβάνεται τον νεοελληνικό πολιτισμό και τα προβλήματά του, και ποιες είναι οι αξίες που διακρίνουν τη σκέψη του.
-Εκσυγχρονισμός και υποταγή στο κράτος.
-Αντιμετώπιση του κορονοϊού ως ευκαιρίας να ωριμάσουν οι πολίτες, να αλλάξουν εσωτερικά και να συγχρονιστούν με το κράτος -ένα σημείο στην οποία θα φτάσουμε, δυστυχώς, μέσα από νεκρούς και κινδύνους.
-Και μια σειρά εγκώμια -στα όρια του πολιτικού γλειψίματος- στην κυβέρνηση και τον ηγέτη Μητσοτάκη που πήρε ώριμες αποφάσεις, από τον Έβρο μέχρι την αργοπορημένη απόφαση για τη λειτουργία των Εκκλησιών. Παρόλα αυτά, θεωρεί την Εκκλησία κομμάτι του κράτους -τόσο γνήσιο φιλελευθερισμό είχαμε να δούμε από την εποχή του laissez faire, laissez passer…
Πάρτε βαθιά ανάσα, για να μη σας πνίξουν οι μουχλιασμένες ιδέες, και προχωρήστε στην ανάγνωση ενός χαρακτηριστικού αποσπάσματος, προς επίρρωση των παραπάνω.
Ποιο είναι το πρόβλημά μας, των Ελλήνων;
Το πρόβλημά μας είναι ότι είμαστε μικρά παιδιά με ανεξέλεγκτες συναισθηματικές συμπεριφορές Αυτό μπορεί να το συγκρατήσει η ευθύνη, γιατί εκεί το συναίσθημα αποκτά μορφή. (…) Εχει μεγάλη σημασία, γιατί τώρα κρίνονται βασικότατα ζητήματα του νεοελληνικού πολιτισμού.
Οπως;
Οπως το θέμα της σχέσης μας με το κράτος. Υποχρεούμαστε πια να είμαστε πολίτες μετά τα γεγονότα με τον κορωνοϊό. Ενώ μέχρι τώρα ακολουθούσαμε την τακτική «εγώ πάω στα καφενεία, πάω όπου θέλω, κάνω ό,τι θέλω». Σαν αναρχούμενοι ιδιώτες. Κρίσιμο πρόβλημα του νέου ελληνισμού ήταν και είναι η αντίδρασή μας προς το κράτος. Τώρα γεννιέται κάτι καινούργιο και μάλιστα με ένα κράτος που το τελευταίο διάστημα έδειξε δείγματα ότι υπάρχει: την επιτυχία στον Εβρο και τη διαχείριση του κορωνοϊού. Δηλαδή πια βλέπουμε ότι υπάρχει ένα κράτος και εξαρτάται από τη δική μας στάση, τη δική μας ευθύνη να συντονιστούμε και να προχωρήσουμε μαζί του ως πολίτες του. Αυτή είναι η προϋπόθεση του εκσυγχρονισμού της κοινωνίας μας, στο μέτρο που αυτό γίνεται και που τα στοιχεία ταυτότητας υποχωρούν μπροστά στην ευθύνη -γιατί η αλήθεια είναι ότι η ταυτότητα γυρνά στον εαυτό μας, έχει έναν εγωκεντρισμό, ενώ η ευθύνη μάς υποχρεώνει σε διαφορετικές συμπεριφορές. Δυστυχώς θα φτάσουμε σε αυτό μέσα από νεκρούς, μέσα από κινδύνους. Μπορούμε να το δούμε όμως ως τρομερή ευκαιρία εσωτερικής αλλαγής. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
Πιστεύατε ότι ο Μητσοτάκης θα είχε τέτοια αποτελέσματα; Δεν λέω η κυβέρνηση Μητσοτάκη…
Προς τα Χριστούγεννα τα πράγματα είχαν αρχίσει να δυσκολεύουν όσον αφορά κάποιες οικονομικές αποφάσεις που δεν μπορούσαν να προχωρήσουν, όμως μετά με τον Εβρο και στη συνέχεια με τον κορωνοϊό -όπου εκεί έπαιξε, κατά τη γνώμη μου, προσωπικά ρόλο ο ίδιος ο Μητσοτάκης- η εικόνα άλλαξε.
Αρα μιλάτε για χαρακτηριστικά ενός ηγέτη…
Βεβαίως. Και μετά το χθεσινό, με τη αντίδρασή του σε αυτή την αμφίθυμη απόφαση της Ιεραρχίας, η συμπεριφορά του Μητσοτάκη ήταν καθαρά ηγετική.
Μήπως όμως άργησε να το κάνει; Επρεπε να έχουν κλείσει νωρίτερα οι εκκλησίες…
Δεν άργησε, διότι θέλησε να ακούσει με προσοχή την αντίδραση της Εκκλησίας. Είναι κρίσιμο αυτό. Η Εκκλησία εκφράζει την ανάγκη μας για το απόλυτο. Την αποφυγή του χρόνου –και αυτό είναι πρόβλημα για τον εκσυγχρονισμό της Εκκλησίας μας. Προσπάθησε να αποφύγει τον χρόνο, όμως αν θέλουμε να αναλάβουμε την ευθύνη μας ο χρόνος δεν αποφεύγεται. Χθες, η Εκκλησία κατάλαβε ότι είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Κατάλαβε ότι είναι κομμάτι του κράτους –εκτός αν θέλει η ίδια να αποχωρήσει…
Η φράση που κυκλοφορεί είναι ότι το κράτος είναι σωστό και οι πολίτες όχι -κάπως πιο εκλαϊκευμένα…
Για πρώτη φορά το κράτος δεν θέλησε να εξυπηρετήσει τους πολίτες για ψηφοθηρικούς λόγους. Ε, έχω την εντύπωση ότι το χθεσινό ήταν και ψηφοθηρικά ευτυχές. Ο Ελληνας αρχίζει και καταλαβαίνει ότι το κράτος, οι δημόσιες υπηρεσίες, το σύστημα Υγείας υπάρχουν για αυτόν. Αλλά πρέπει και αυτός να υπάρξει για εκείνα. Για να συμβεί αυτό πρέπει ο Ελληνας να μεγαλώσει. Το μεγάλο θέμα είναι ότι οι άνθρωποι δεν έχουν κατορθώσει να μεγαλώσουν μέσα από τη στενή και κυρίαρχη δομή της οικογένειας στην κοινωνία μας. Δεν λέω να διαλυθεί η οικογένεια, αλλά να μην καθορίζει την ψυχοσύνθεση και τον χαρακτήρα του παιδιού όπως ως τώρα. Η ευθύνη είναι να πάρουμε τον εαυτό μας στα χέρια μας. Μέχρι τώρα αφηνόμασταν σε άλλους να κανονίζουν για εμάς. Το ψυχολογικό είναι πλέον διαφορετικό, είμαστε έτοιμοι για μια ωρίμανση που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ως τώρα. Πάμε για μια πίστη που μπορεί να συμβιβαστεί με τη λογική. Και ο τρόπος που η πίστη συμβιβάζεται με την λογική λέγεται ευθύνη.