Ο Κουροσάβα, η ΕΣΣΔ κι η καλλιτεχνική ελευθερία
Στις ΗΠΑ ο εμπορικός διευθυντής, κι όχι ο σκηνοθέτης,”παίζει το πρώτο βιολί”. Κι αν ο εμπορικός διευθυντής ανακατώνεται σ’ όλα τα μικροπράγματα και προβάλλει συνεχώς απαιτήσεις, είναι απλούστατα ανυπόφορο να εργαστείς. Όσο για τους ρώσους, αυτοί δίνουν στο σκηνοθέτη πλήρη εξουσία και πλήρη ελευθερία”
Το 1975 ο διάσημος σκηνοθέτης Ακίρο Κουροσάβα συνεργάζεται κατά σειρά με το Χόλιγουντ, και τη Μόσφιλμ, το ξακουστό σοβιετικό στούντιο παραγωγής ταινιών. Η σοβιετική παραγωγή είναι η ταινία Dersu Uzala. Η υπόθεσή της διαδραματίζεται στα άγρια τοπία της Σιβηρίας και αναφέρεται στη φιλία ενός εξερευνητή και ενός τοπικού κυνηγού. Η ταινία τιμήθηκε με το Βραβείο Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.
Λίγο καιρό μετά, ο Κουροσάβα αναφέρεται σε αυτή τη διπλή εμπειρία του, σε μια συνέντευξή του στο Newsweek και κάνει τις απαραίτητες συγκρίσεις. Η σχετική δήλωσή του -που την βρίσκουμε και την αντιγράφουμε από το βιβλίο “ΕΣΣΔ – 100 ερωτήσεις & απαντήσεις”, είναι χαρακτηριστική, δίνει μια άλλη, ουσιαστική διάσταση στην έννοια της καλλιτεχνικής ελευθερίας, κι ανατρέπει ένα καθιερωμένο στερεότυπο της αστικής προπαγάνδας.
Ο διάσημος ιάπωνας σκηνοθέτης του κινηματογράφου Ακίρα Κουροσάβα γύρισε ταινίες και στο Χόλλιγουντ, και στο στούντιο Μόσφιλμ (την ταινία “Ντερσού Ουζαλά”). Το αμερικανικό περιοδικό “Νουσγουικ” τον ρώτησε με ποιους συνεργάστηκε καλύτερα: με τους αμερικανούς ή με τους ρώσους; Κι ο Κουροσάβα απάντησε: “Στις ΗΠΑ είναι τέτιο το κατεστημένο που ο εμπορικός διευθυντής, και όχι ο σκηνοθέτης, “παίζει το πρώτο βιολί”. Κι αν ο εμπορικός διευθυντής ανακατώνεται σ’ όλα τα μικροπράγματα και προβάλλει συνεχώς απαιτήσεις, είναι απλούστατα ανυπόφορο να εργαστείς. Όσο για τους ρώσους, αυτοί δίνουν στο σκηνοθέτη πλήρη εξουσία και πλήρη ελευθερία”.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε σε δύο μέρη την ταινία Dersu Uzala.
Δείτε εδώ όλες τις αναρτήσεις του Αφιερώματος της Κατιούσα στην Οχτωβριανή Επανάσταση