Θέατρο τη Δευτέρα: «Να ντύσουμε τους γυμνούς» του Λουίτζι Πιραντέλο
“Στέκεται κανείς αμήχανος μπροστά στην εξιστόρηση της πλοκής του έργου του σπουδαίου Ιταλού συγγραφέα, που μοιάζει με περιγραφή βραζιλιάνικου σίριαλ σε σελίδες τηλεοπτικού περιοδικού…”
«Στέκεται κανείς αμήχανος μπροστά στην εξιστόρηση της πλοκής του έργου του σπουδαίου Ιταλού συγγραφέα, που μοιάζει με περιγραφή βραζιλιάνικου σίριαλ σε σελίδες τηλεοπτικού περιοδικού. Το σίγουρο είναι πως είναι εξαιρετικά εύκολο να αποδώσουμε κι εμείς τις ρυτίδες που συνήθως προσάπτει η εποχή μας στο σύνολο του έργου του Πιραντέλο. Οι συνεχώς μεταβαλλόμενες συμπεριφορές των προσώπων, η ασάφεια των κινήτρων τους, η αποτυχία τους να εκφράσουν τι τους συμβαίνει, η συνεχής αβεβαιότητα για το τι είναι αλήθεια και τι ψέμα, η διαρκής αυτοϋπονόμευση των ηρώων, η ανεπάρκεια της γλώσσας, όλες αυτές οι παράμετροι σαφώς συνηγορούν στην άποψη ότι ο Πιραντέλο περιγράφει μια απογυμνωμένη, κατασπαραγμένη ανθρωπότητα, που έχει χάσει κάθε ψευδαίσθηση ατομικής συγκρότησης», σημείωναν την περσινή χρονιά οι συντελεστές της εξαιρετικής παράστασης «Να ντύσουμε τους γυμνούς» του Λουίτζι Πιραντέλο, που ανέβηκε τότε στο Θέατρο Τέχνης, σε μετάφραση Ελένης Γεωργίου – Γιάννου Περλέγκα και σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα.
Τρεις δεκαετίες πριν, το 1978, παράσταση με το ίδιο έργο αλλά διαφορετικούς συντελεστές προβαλλόταν από την ΕΡΤ στο πλαίσιο της σειράς «Το θέατρο της Δευτέρας». Την ίδια παράσταση φιλοξενεί και προβάλει σήμερα η στήλη. Την μετάφραση και τη διασκευή του έργου του Πιραντέλο υπογράφει ο Φρίξος Ηλιάδης και τη σκηνοθεσία ο Αντώνης Βογιάζος. Μουσική σύνθεση: Άλκης Παναγιωτόπουλος. Παίζουν οι ηθοποιοί: Σοφία Ρούμπου, Τάσος Λέρτας, Ζωή Ρίζου, Σπύρος Κωνσταντόπουλος, Γιώργος Κιμούλης, Νανά Νικολάου, Γιάννης Ευαγγελίδης.
Η Ερσίλια Ντρέι είναι η γκουβερνάντα της μικρής κορούλας του πρόξενου της Ιταλίας στη Σμύρνη. Η ζωή της θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ευχάριστη, εξαιρουμένων των συνεχών επιπλήξεων που υφίσταται από τη γυναίκα του πρόξενου, ενός μάλλον δύσκολου χαρακτήρα. Ενας νεαρός αξιωματικός του Ναυτικού, ο Φράνκο Λασπίγκα, διερχόμενος από τη Σμύρνη, ερωτεύεται και αρραβωνιάζεται την Ερσίλια. Τα κάλλη της νεαρής γκουβερνάντας, όμως, δεν αφήνουν ασυγκίνητο ούτε τον πρόξενο Γκρότι, ο οποίος της εξομολογείται και της επιβάλλει τον έρωτά του. Το συγκεκριμένο πάθος περιπλέκει τα πράγματα και ωθεί την Ερσίλια να παραμελήσει τα καθήκοντά της ως γκουβερνάντας.
Ένα απόγευμα, αποσπάται η προσοχή της και η μικρή κόρη του πρόξενου, που έπαιζε στο μπαλκόνι του σπιτιού της, πέφτει και σκοτώνεται. Η μητέρα του δύστυχου κοριτσιού, η οποία ανακαλύπτει ταυτοχρόνως τον παράνομο δεσμό του συζύγου της με την Ερσίλια, την απολύει…
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.