Θέατρο τη Δευτέρα: «Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου
“Είναι όμως η πρώτη από τις κωμωδίες του Μολιέρου όπου το κλασικό πρόσωπο του κερατά συζύγου αποκτά το τραγικό υπόβαθρο και τη μοναξιά του ανθρώπου που διακατέχεται από ιδεοληψίες και φαντασιώσεις.”
Σπουδαίος θεατρικός συγγραφέας και ηθοποιός ο ίδιος, ο Μολιέρος (1622-1673) ένας από τους σημαντικότερους δασκάλους της κωμωδίας.
«Ο Μολιέρος ήταν βαθύτατα ρεαλιστής. Ήξερε, αλλά και απέδειχνε, ότι η κωμωδία είναι η γελαστική παραδοχή της συχνά πικρής αλήθειας. «Πλάσμα» της πραγματικότητας είναι ο μεσήλικας, ανύπαντρος αστός Αρνόλφος, ο οποίος, θεωρώντας άπιστες όλες τις γυναίκες, «εκτρέφει» έγκλειστη στο σπίτι του, μια παιδούλα ως υβριδιακή μελλοντική του σύζυγο. Όταν αποφασίζει να την παντρευτεί, αντιμετωπίζοντάς την ως «ιδιοκτησία» του, «τιμωρείται» από το νόμο της φύσης, τον αμοιβαίο έρωτα και γάμο της κοπέλας με ένα νεαρό γνωστό του, αλλά και από το παράκαιρο και μάταιο, πλέον, έρωτα που νιώθει για την κοπέλα. Ο Αρνόλφος, παίζοντας άκαιρα και λαθεμένα με τον έρωτα, χάνει την «παρτίδα». Πληρώνει το λάθος του και καταποντίζεται στη μοναξιά του, σημειώνει στον Ριζοσπάστη η αξέχαστη «Θυμέλη» (Αριστούλα Ελληνούδη).
Στο «Σχολείο γυναικών» ο Γάλλος κλασικός διεισδύει σε λεπτότατες πτυχές του ανθρώπινου χαρακτήρα. Καταδικάζοντας την πολιτική του Αρνόλφο, ο Μολιέρος οδηγείται σ’ ένα θέατρο εξαιρετικά νεοτερικό και σύγχρονο, σε σχέση με τα πολύπλοκα ζητήματα του έρωτα, την κοινωνία, τους θεσμούς της, την ιδεολογία της και τις ιδεοληψίες της.
«Το έργο είναι γεμάτο από κωμικές και φαρσικές καταστάσεις, απόηχους της Κομέντια και της κλασικής κωμωδίας. Είναι όμως η πρώτη από τις κωμωδίες του Μολιέρου όπου το κλασικό πρόσωπο του κερατά συζύγου αποκτά το τραγικό υπόβαθρο και τη μοναξιά του ανθρώπου που διακατέχεται από ιδεοληψίες και φαντασιώσεις. Είχε μεγάλη επιτυχία από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε, το 1663, με τον ίδιο τον Μολιέρο στο ρόλο του Αρνόλφου, η επιτυχία αυτή όμως ήταν και η αιτία της μεγάλης διαμάχης με τις πολλές αντεγκλήσεις που ακολούθησαν».
Η παράσταση που φιλοξενεί σήμερα η στήλη προβλήθηκε από την ΕΡΤ το 1979, στο πλαίσιο της σειράς εκπομπών «Το θέατρο της Δευτέρας», σε μετάφραση του έργου από τον Κώστα Βάρναλη, σκηνοθεσία Γιώργου Εμιρζά – Δάφνης Τζαφέρη και μουσική σύνθεση του Ζακ Μεναχέμ.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Χρήστος Βαλαβανίδης, Γιώργος Γεωγλερής, Χρυσούλα Διαβάτη, Αλμπέρτο Εσκενάζυ, Πέτρος Ζαρκάδης, Θύμιος Καρακατσάνης, Όλια Λαζαρίδου, Κωνσταντίνος Τζούμας, Βασίλης Τσάγκλος.
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.