29 κατασκευαστές πλυντηρίων του συστήματος συνιστούν Skip
Τυμβωρυχία τώρα και στους τριάντα βαθμούς…
Δεν είναι η πρώτη, ούτε θα είναι προφανώς η τελευταία φορά που εταιρείες -στη χώρα μας και διεθνώς – χρησιμοποιούν “αντιρατσιστικό” λόγο, είτε σε θέματα φυλετικών διακρίσεων, είτε σε ζητήματα που άπτονται των ΛΟΑΤΚΙ, για διαφημιστικούς λόγους. Από όσο μπορούμε να θυμηθούμε ωστόσο, σε περιπτώσεις δολοφονιών τουλάχιστον, κρατούσαν κάποια προσχήματα “σεβασμού”, αφήνοντας λίγο διάστημα τουλάχιστον για να κρυώσει το πτώμα.
Όχι όμως και στην περίπτωση του Τζορτζ Φλόιντ, όπου πολυεθνικές μεγαθήρια μυρίστηκαν την ευκαιρία να προβάλλουν ένα “προοδευτικό” και “εναλλακτικό” προφίλ, στοχεύοντας στο θυμικό ενός νεανικού κυρίως κοινού, αλλά και οποιουδήποτε θεωρεί εαυτόν αντιρατσιστή. Η εταιρεία Skip, μέλος τoυ ομίλου Unilever, προσάρμοσε μάλιστα μέσω του ελληνικού της τμήματος τη διαφήμισή της στα ΜΚΔ στα εγχώρια δεδομένα, αφού το βασικό μήνυμα “I can’t breathe – George Floyd”, συνοδεύεται από το hashtag “skipTousDiaxorismous”, ένα λογοπαίγνιο που πραγματικά τσακίζει κόκαλα.
Από κοντά η “βετεράνος” στο είδος Nike, που εδώ και χρόνια προβάλλεται ως μια εταιρεία ενάντια στις ρατσιστικές διακρίσεις και τη θυματοποίηση των μαύρων Αμερικανών. Με ένα σποτ βγαλμένο από τις προεκλογικές εκστρατείες και τα συνθήματα του Ομπάμα, η εταιρείας μας καλεί “να γίνουμε όλοι μέρος της αλλαγής μέχρι όλοι να κερδίσουμε”. Κι όταν λέμε όλοι, εννοούμε όλοι, λευκοί και μαύροι γενικώς, αφεντικά και δούλοι, αστυνόμοι και διαδηλωτές, μια μεγάλη αγκαλιά που θα πατήσει skip στους διαχωρισμούς, πρώτα και κύρια τους ταξικούς.
Let’s all be part of the change.#UntilWeAllWin pic.twitter.com/guhAG48Wbp
— Nike (@Nike) May 29, 2020
Όποιος θεωρεί πως είμαστε σχολαστικοί, δογματικοί και κολλημένοι που δεν ενθουσιαζόμαστε με το “κοινωνικό μήνυμα” και την αισθητική αρτιότητα των μηνυμάτων, ας σκεφθούν αυτό μόνο: Τι κοινό έχουν αυτοί που “δεν μπορούν ν’ αναπνεύσουν” κάτω από τις θανατηφόρες λαβές των αστυνομικών, με εκείνους που δεν μπορούν ν’ αναπνεύσουν επειδή έχουν σκάσει από τα κέρδη, με τους εκπροσώπους ενός συστήματος που υπερασπίζονται οι δολοφόνοι του Φλόιντ και κάθε Φλόιντ σε κάθε γωνιά του πλανήτη;
Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/comments.php on line 6
Notice: Only variables should be passed by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/functions.php on line 38
Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/functions.php on line 38
5 Σχόλια
Το οτι καθε εταιρια διαμορφωνει το “εταιρικο της προφιλ” με σκοπο το κερδος ειναι δεδομενο. Ωστοσο εδω σαφως και θα διαφωνησω, γιατι αφενος δεν το βρισκω κακο να προωθουνται αντιρατσιστικα συνθηματα εστω απο επιχειρηματικους κολοσσους με τεραστιο επικοινωνιακο ερισμα, ακομη και αν ο απωτερος στοχος τους ειναι καθαρα διαφημιστικος. Αφεταιρου, θα πιαστω απο την σκεψη σας και θα την παω πιο περα. Η nike σκοπευει στην κερδοφορια, ανοικει στο ολιγοπωλειο του sport clothing κλπ οποτε δε δικαιουται να κανει “ηθικιστικα” κυρηγματα ας το δεχτουμε….χθες ανεβασατε αρθρο για τα αντιρατσιστικα tweet του Λεμπρον Τζειμς ο οποιος προφανως ως αφροαμερικανος αθλητης νομιμοποειται (ή μαλλον επικροτειται) που προβαινει σε αντιστοιχες ενεργειες.. Ο Λ.Τ. ομως ειναι το πιο hot ονομα της nike με την σειρα προιοντων lebronike, με συμβολαιο συνεργασια δεκαδων εκατομμυριων δολαριων. Γνωριζοντας απο προηγουμενα παραδειγματα πως αντιστοιχα συμβολαια εχουν ρητρες υπερ της εταιριας σε περιπτωση “επικοινωνιακου ατοπηματος” (ετσι προχειρα Ταιγκερ Γουντς, Αλεν Αιβερσον κλπ) δεν θα μπορουσαμε να υποπτευτουμε πως η τοποθετηση του Λεμπρον εγινε σε συνεννοηση με το χορηγο του??? Μια τετοια λογικη μας οδηγει σε γαιτανακι αναλυσεων για το ποια αντιδραση ειναι αυθορμητη ποια μεθοδευμενη ποια υπακουει στο political corectness που επιβαλλει το NBA ποια δημιουργει ανοιγμα σε νεα πεκατειακα target groups κλπ. Οποτε μην το πολυαναλυουμε, ισως τα πιο ακραια καρκινωματα αυτου του συστηματος, οπως το ρατσισμο, να τα σιχαινονται ακομα και μερικοι καπιταλιστες, ας μην τους κατηγορουμε και γι αυτο
Ο ρατσισμός είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των καπιταλιστών. Δεν χρειάζεται να κάνουμε καμιά ρηξικέλευθη οικονομική ή ιστορική ανάλυση για να το αντιληφθούμε αυτό. Όσες καμπάνιες κατά του ρατσισμού και αν κάνει η Nike (και η κάθε Nike), ή ακόμα και οι αθλητές-εκπρόσωποι τους, δεν πρόκειται να αλλάξει το γεγονός ότι εκεί που γεννιέται ο ρατσισμός (στην παραγωγή) όλες αυτές οι εταιρίες θα τον χρησιμοποιούν και θα τον θρέφουν.
Το να βλέπουμε απλά το μήνυμα ή την αισθητική του, απομονωμένο από τη βάση, είναι σαν ένα είδος αντιρατσιστικού χιπστερισμού.
Ο Λεμπρόν έχει πρωτοστατήσει σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες κι επί Ομπάμα, χωρίς να υπάρχει καμία αντίστοιχη “στήριξη” από τη ΝΙΚΕ ή άλλα μονοπώλια. Δεν είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς ποιος κάνει κάτι συνειδητά, παίρνοντας το ρίσκο για τις συνέπειες -έστω και αν έχει ταβάνι αυτό που κάνει- και ποιος το κάνει κατόπιν εορτής και έχοντας συνεννοηθεί με τον μάνατζέρ του -τουλάχιστον αν όχι και με κάποιο μονοπώλιο.
Πολυ ωραιο σχολιο, παρτο και καντο copy paste κατω απο το αρθρο για τον Λεμπρον. Σημερα απο οτι ειδα η katiousa σχολιαζοντας το tweet του Αντετοκουμπο υιοθετει 100% τη λογικη του σχολιου μου αναιρωντας _-εμμεσα- αυτη του προαναφερθεντος αρθρου. Επισης, σημερα η adidas εκανε retweet την ενλογω καμπανια της NIKE, οποτε μπορουμε, προεκτεινοντας αυτη τη σκεψη, να μιλησουμε για ενα ειδος trust μεταξυ ανταγωνιστικων καπιταλιστων που αντιμαχονται για τον ελεγχο του μονοπωλειου του κλαδου. Τελος, ετσι για να κανω και εγω το κομματι μου α) ο ρατσισμος προυπαρχει του καπιταλιστικου συστηματος και β) συμφωνα με την ορθοδοξη μαρξιστικη σκεψη (της οποιας δηλωνω οπαδος) δεν “γενναται” στην παραγωγικη διαδικασια αλλα “αντανακλαται” στο εποικοδομημα της ως αποτελεσμα αυτης
Η nike το 2019 είχε:
Vice President (VP) διευθυντάδες ξερωγώ
77% λευκούς / 10% αφροαμερικανούς / 5% ασιάτες / 3% λάτιν
Directors (μια βαθμίδα πιο χαμηλά στην ιεραρχία)
73% λευκούς / 5% αφροαμερικανούς / 11% ασιάτες / 5% λάτιν
ΟΛΙΚΑ (όλοι, ψηλοί και χαμηλοί)
43% λευκούς / 22% αφροαμερικανούς / 10% ασιάτες / 20% λάτιν
https://purpose.nike.com/fy19-representation-and-pay
Η φυλετική κατανομή στις ΗΠΑ:
60% λευκοί / 12% άφρο / 18% λάτιν / 6% ασιάτες και … 1% ινδιάνοι (κλαψ)