“Ο κομμουνιστής Αγγελόπουλος ξεπουλά την πατρίδα και τη θρησκεία…” – Τα επεισοδιακά γυρίσματα του “Μετέωρου Βήματος” στη Φλώρινα
Ο αφορισμός του Αγγελόπουλου, τα μεγάφωνα του Καντιώτη και οι ταλιμπάν πιστοί του. Ένα σπάνιο οπτικό ντοκουμέντο από το πιο μαύρο παρελθόν της χώρας μας, που μόνο μακρινό δεν είναι.
Μια φορά και έναν καιρό, στην πόλη της Φλώρινας…
Ο Καντιώτης έβαζε τα γυαλιά στον Αγιατολάχ και τα μεγάφωνα στη διαπασών με εμβατήρια, για να εμποδίσει τα γυρίσματα της ταινίας του Αγγελόπουλου, που τον έλεγε Διαβολόπουλο και τον αφόρισε.
Μια “καλή χριστιανική οικογένεια” φώναζε με χωνιά στους κομπάρσους της ταινίας να τα παρατήσουν για να μην προδώσουν τα ιερά και όσια. Οι υπεύθυνοι της παραγωγής άρχισαν να ψάχνουν εθελοντές σε καφενεία, ενώ από το μπαλκόνι του σπιτιού της “καλής οικογένειας” κρεμόταν ένα πανό που ταύτιζε τον διεθνισμό με την αναρχία, τον ανθελληνισμό και την ακολασία.
Οι μουτζαχεντίν πιστοί του Καντιώτη έστηναν εθελοντικά πειρατικό σταθμό, για να πουν ότι ο κομμουνιστής Αγγελόπουλος έχει εξώγαμα, διαλυμένη οικογένεια και θέλει να διαλύσει και τις δικές μας. Κι οι καλοί παπάδες πρόσθεταν με αγάπη προς τον πλησίον πως ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να χρηματοδοτείται, αλλά να απελαθεί.
Ο Μαστρογιάννι και η Μορό, πρωταγωνιστές στο “Μετέωρο βήμα του Πελαργού”, παρακολουθούσαν στωικά και προσπαθούσαν να δουν την κωμική πλευρά μιας γκροτέσκας κατάστασης. Όπως έλεγε και ο Μαστρογιάννι: μας εξιτάρει να είμαστε αμαρτωλοί…
Η αστυνομία προστάτευε απρόθυμα τους συντελεστές της ταινίας από το πλήθος με τους “αγανακτισμένους πολίτες”, ενώ πολλοί κάτοικοι παρέμεναν σιωπηλοί, γιατί φοβούνταν να πάνε κόντρα στο ρεύμα. Στο τέλος βλέπουμε τους συντελεστές να απαντάνε με βήμα πορείας προς τη Μητρόπολη, ενάντια στον Καντιώτη. Ενώ πιο πριν ο Μιχάλης Γιαννάτος πέφτει κλαίγοντας στην αγκαλιά του Αγγελόπουλου, με θλίψη κι οργή για τους φανατικούς.
Η παρουσία Κούρδων προσφύγων δένει με το διεθνιστικό μήνυμα της ταινίας, τη στιγμή που η Μορό πάει στο τριεθνές στις Πρέσπες και λέει πως τα σύνορα υπάρχουν στο μυαλό των ανθρώπων, δεν τα καταλαβαίνει το μάτι.
Η παρουσία του Μπουγιουκλάκη είναι μάλλον το λιγότερο γκροτέσκο στοιχείο σε μια εποχή που αποτυπώνει πλήρως το σκοταδιστικό κλίμα της εποχής της αντεπανάστασης. Και δε φταίνε οι παλιές παραδοσιακές φορεσιές των γυναικών, ούτε πως δεν είχαν περάσει διαφωτισμό, αλλά ότι η πόλη… “είχε περάσει ΔΣΕ” και έκαναν τα πάντα για να σβήσουν το πέρασμά του, να την κρατήσουν στο σκοτάδι.
Η γαλλική τηλεόραση και το ντοκιμαντέρ “24 ώρες” αποτύπωνε τις συγκρούσεις της εποχής, αν και ο δημοσιογράφος αναγνώρισε πως έγινε για την περίσταση “24 ώρες κακοφωνίας”, με τα μεγάφωνα της Μητρόπολης και τα εμβατήρια.
Και μια ομάδα Ελλήνων ξαναφέρνει στο προσκήνιο αυτό το συλλεκτικό ντοκιμαντέρ, με ελληνικούς υπότιτλους και σε αναβαθμισμένη ποιότητα.
Τα γυρίσματα των ταινιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου στη Φλώρινα ήταν συγκρουσιακά. Προκαλώντας εχθρούς και φίλους, αντιδράσεις και επευφημίες, σημάδεψε τις ταινίες του με το σκηνικό της και εκείνη με το βλέμμα του.
Δημοσιεύουμε με αναβαθμισμένη ποιότητα βίντεο και ελληνικούς υπότιτλους το παλιό γαλλικό ντοκυμανταίρ (που ήταν αρκετά καταχωνιασμένο) στο οποίο καταγράφεται όλη αυτή η συγκρουσιακή ατμόσφαιρα των γυρισμάτων του. Έτσι ώστε να αποτελεί εύκολα προσβάσιμη πηγή-τεκμήριο για την τοπική σύγχρονη ιστορία, για την σχέση ιστορίας και σινεμά, πολιτισμού και ιδεολογικών διαμεσολαβήσεων.
Μετάφραση – Επιμέλεια: Σταύρος Ε. Καμαρούδης, Γλωσσολόγος. Αναπλ. Καθηγητής ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα
Μετάφραση – Επιμέλεια: Κουμπαρούδης Ευάγγελος,DVM, MPhil, PhD candidate Theoretical Science
Επιμέλεια: Πάνος Κεφαλάς, Εκπαιδευτικός. Υποψ. Διδάκτωρ Ιστορίας ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα
Επιμέλεια: Πέτρος Σκυθιώτης, Εκπαιδευτικός. Υποψ. Διδάκτωρ ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα
Επεξεργασία Βίντεο: Στεφανία Αλτίνη, Πληροφορικός. Απόφοιτη τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής – Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη
All copyrights © Agence CAPA – Canal+
Υπεύθυνη ντοκιμαντέρ: Isabelle Giordano.
Σκηνοθεσία: Hervé Chabalier/Erik Gilbert/Claude Chelli.
Τραγούδι: VIRGINIE OU LE METIER QUI
Ευχαριστούμε, για την πολύτιμη βοήθεια τους, τον Κύριο Κυριάκο Παπουλίδη, Επίκουρο Καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Adam Mickiewicz του Πόζναν της Πολωνίας και την Ιsabelle Tambrun – Kamaroudis (Iζαμπέλ Ταμπρέν-Καμαρούδη), Καθηγήτρια Γαλλικής και Ελληνικής φιλολογίας.
Δεν μας ανήκουν τα πνευματικά δικαιώματα του παρόντος βίντεο.
Το πρωτότυπο βίντεο βρίσκεται στο παρακάτω link
https://www.youtube.com/watch?v=Sm6iD…