Το GNTM, οι τζιπάρες στην Ελαφόνησο και οι ελάχιστα πειστικές διευκρινίσεις του STAR
Μπορεί ο δήμος Ελαφόνησου να κυνηγά το ελεύθερο κάμπινγκ, δεν είχε όμως κανένα πρόβλημα να κάνει μια περιοχή Natura τηλεοπτικό ντεκόρ για ένα reality-show με μοντέλα. Κάποιοι είναι “πιο ίσοι από τους άλλους”…
Τι είναι μια περιοχή Natura; Για τον απλό κόσμο είναι μια προστατευόμενη περιοχή, με ειδικούς κανόνες και περιορισμούς, για να προστατευτεί το φυσικό περιβάλλον. Για μια μικρή ελίτ όμως, μπορεί να γίνει φυσικό ντεκόρ για μοντέλα, σε μια ακριβή τηλεοπτική παραγωγή ενός ριάλιτι. Γιατί κάποιοι είναι “πιο ίσοι από τους ίσους”.
Το STAR μετέφερε τα γυρίσματα του ριάλιτι GNTM στη “μαγευτική Ελαφόνησο” και διαφήμισε το επίτευγμα στους τηλεθεατές του. Ξέχασε όμως να διευκρινίσει στο κοινό τι βρισκόταν πίσω από τα λαμπερά μοντέλα και τι ισχύει για τις προστατευόμενες περιοχές.
Όπως διαβάζουμε στη σελίδα Μένουμε Ενεργοί, οι αμμοθίνες της παραλίας της Σίμου είναι δασικές προστατευόμενες παραλίες, “δυναμικά και ευαίσθητα οικοσυστήματα”, με “εξαιρετικά ευαίσθητες φυτοκοινωνίες”, που απαντώνται σε ελάχιστα μέρη πλην της Σίμου και η ύπαρξή τους τίθεται σε κίνδυνο από τις ρόδες των οχημάτων.
Οι υπεύθυνοι της παραγωγής έστησαν στην παραλία μια φωτογράφιση, που αντλούσε έμπνευση από την ταινία Mad Max, με τα μοντέλα να ποζάρουν πάνω στο τζιπ και να διαφημίζουν συγκεκριμένο μοντέλο. Το χτεσινό επεισόδιο περιελάμβανε επίσης πλάνα με την οικοδέσποινα να οργώνει επανειλημμένα μια αμμουδιά συνοδεία μηχανών, αποσπώντας τον θαυμασμό για τις οδηγικές της ικανότητες…
Όπως ήταν λογικό, αυτό προκάλεσε την άμεση αντίδραση επιστημόνων, οικολογικών οργανώσεων και απλών πολιτών στα social media, που εξηγούσαν ότι έτσι κι αλλιώς απαγορεύεται κάθε μηχανοκίνητη δραστηριότητα σε οποιαδήποτε αμμουδιά, πόσο μάλλον όταν αυτή αποτελεί προστατευόμενη περιοχή.
Μετά τον σχετικό ντόρο, το κανάλι που έχει αναλάβει την παραγωγή εξέδωσε μια ελάχιστα πειστική διευκρινιστική ανακοίνωση. Σε αυτήν εξηγεί ότι τα γυρίσματα έγιναν κατόπιν σχετικής άδειας από τον Δήμο Ελαφονήσου και τον αντίστοιχο φορέα διαχείρισης της περιοχής, υπό αυστηρές προϋποθέσεις κι ότι τα πλάνα με το τζιπ και τις μηχανές να οργώνουν την αμμουδιά έγιναν σε άλλη παραλία, σε χώρο στάθμευσης για τα αυτοκίνητα, ενώ “κάνει αυτοκριτική” γιατί δεν έβαλαν σχετική σήμανση για το τηλεοπτικό κοινό.
Αναγνωρίζει ότι στην παραλία του Σίμου (Σαρακήνικο) έγινε η φωτογράφιση στο τζιπ αλά Mad Max, με βάση τις οδηγίες και τις υποδείξεις του δήμου, ενώ οι συνοδευτικές μοτοσικλέτες “κινήθηκαν επιλεκτικά στην άμμο” -sic. Και σημειώνει στο τέλος πως η τακτική του καναλιού είναι -ειδικά σε τέτοιες εποχές- να δίνει στον τηλεθεατή την ευκαιρία να “απολαύσει εικόνες Ελλάδας, σε ένα πνεύμα αισιοδοξίας, πέρα από τους περιορισμούς της καθημερινότητας που όλοι βιώνουμε”…
Οι εξηγήσεις αυτές είναι ελάχιστα πειστικές και δεν αλλάζουν την ουσία και το γενικό συμπέρασμα. Κάποιοι πιστεύουν πως τα λεφτά τούς δίνουν το προνόμιο να κάνουν ό,τι θέλουν, να αγνοούν τους κανονισμούς, να χρησιμοποιούν το περιβάλλον ως ντεκόρ για το σόου τους και φυσικά για τα κέρδη τους.
Η σχετική αδειοδότηση του δήμου δεν αποτελεί άλλοθι, αλλά το ακριβώς αντίθετο. Η Τοπική Διοίκηση γίνεται το μακρύ χέρι του κράτους, συνεχίζει απαρέγκλιτα την κεντρική πολιτική της “τουριστικής ανάπτυξης” τέτοιων περιοχών και παραδίδει το περιβάλλον στους ιδιώτες. Αυτό διασφαλίζει άλλωστε και ο “Φορέας Διαχείρισης” της περιοχής, που δεν υπονοεί την προστασία του αλλά την εμπορική αξιοποίησή του.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως ο δήμος Ελαφόνησου βάζει συστηματικά στο στόχαστρο το ελεύθερο κάμπινγκ και τους κατασκηνωτές που θέλουν να απολαύσουν ελεύθερα τις ομορφιές του νησιού. Δεν έχει όμως κανένα πρόβλημα να κάνει μια περιοχή Natura τηλεοπτικό ντεκόρ για ένα ιδιωτικό σόου, χωρίς περιβαλλοντικές ευαισθησίες και περιττούς περιορισμούς.
Άλλωστε αυτό γίνεται “για το καλό μας”. Και για να μπορούμε να απολαύσουμε με αισιοδοξία εικόνες Ελλάδας, πέρα από τους περιορισμούς της καθημερινότητας, που όλοι βιώνουμε. Ή τέλος πάντων, σχεδόν όλοι, γιατί κάποιοι παραμένουν πιο ίσοι από τους άλλους.