Θέατρο τη Δευτέρα: «Καυγάδες στην Κιότζα» του Κάρλο Γκολντόνι
Από το κριτικό βλέμμα του αναμορφωτή της Κομέντια ντελ Άρτε και από την κωμωδιογραφική του πένα δε γλίτωσε καμία κοινωνική τάξη, κανένα σχεδόν κοινωνικό στρώμα, αλλά και σχεδόν κανένα ανθρώπινο κουσούρι…
Στην Κιότζα, μια ωραία και πλούσια πόλη, χτισμένη στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας, οι καβγάδες ανάμεσα στους κατοίκους, που στην πλειοψηφία τους είναι ψαράδες ή ναυτικοί, αποτελούν ένα καθημερινό φαινόμενο.
Μια απολαυστική κωμωδία ηθών του αναμορφωτή της Κομέντια ντελ Άρτε. Περισσότερο από δυο αιώνες μετά τον θάνατό του εξακολουθεί να είναι επίκαιρος και οι περιγραφές του να έχουν πάντα δροσερό χιούμορ.
«Ο Γκολντόνι δεν ήταν μόνο ο κορυφαίος και πολυγραφότατος κωμωδιογράφος του 18ου αι., ούτε μόνο ο αναμορφωτής της κωμωδίας, εκείνος που “γεφύρωσε” το πέρασμα από τη λαογέννητη κομέντια ντελ άρτε προς την κωμωδία της ανερχόμενης τότε αστικής τάξης. Υπήρξε μεγάλος παρατηρητής των ανθρώπινων χαρακτήρων, πράξεων και προθέσεων, αλλά και δαιμόνιος κριτικός αναλυτής των κοινωνικών τάξεων, παραδόσεων, φαινομένων και προβλημάτων. Από το κριτικό του βλέμμα και από την κωμωδιογραφική του πένα δε γλίτωσε καμία κοινωνική τάξη, κανένα σχεδόν κοινωνικό στρώμα, αλλά και σχεδόν κανένα ανθρώπινο κουσούρι. Από τις εκατό και πλέον κωμωδίες του περνά σαν σε τοιχογραφία όλη η βενετσιάνικη κοινωνία. Η φεουδαρχική αριστοκρατία της, οι πλούσιοι αστοί της, οι κρατικοί υπάλληλοί της, η μικρομεσαία εμπορική τάξη, αντιπροσωπευτικές συντεχνίες της τότε παραγωγικής ανάπτυξης, η φτωχή αγροτιά, οι στρατιές των υπηρετών στα σπίτια των αρχόντων, η εργατιά στη γη ή στη θάλασσα της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας και των περιχώρων της.
Η τελευταία κατηγορία, οι οικογένειες εργατών της θάλασσας και η καθημερινότητά τους, η καθημερινότητά του μόχθου των ανδρών στη θάλασσα και των γυναικών που πλέκουν τις περίφημες βενετσιάνικες δαντέλες, οι συνήθειές τους, οι καυγάδες τους, αλλά και οι έρωτες και τα παντρολογήματά τους, είναι το “αντικείμενο” των “Καυγάδων στην Κιότζα”», σημειώνει ανάμεσα σε άλλα η αξέχαστη Θυμέλη (Αριστούλα Ελληνούδη) σε κριτική της στοn Ριζοσπάστη.
Η παράσταση που θα παρακολουθήσουμε προβλήθηκε το 1986 από την ΕΡΤ, στο πλαίσιο της εκπομπής «Το θέατρο της Δευτέρας». Μετάφραση: Στέλλα Μάντακα – Ανδρικίδου. Σκηνικά: Ρένα Γεωργιάδου. Κοστούμια: Γιάννης Καρύδης. Θεατρική σκηνοθεσία: Κανέλλος Αποστόλου. Τηλεοπτική σκηνοθεσία: Κώστας Κατσαρόπουλος
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ανέστης Βλάχος, Νίκος Γαροφάλλου, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Καίτη Γρηγοράτου, Δήμητρα Ζέζα, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Ειρήνη Λεοντάρη, Μιχάλης Μητρούσης, Τζέσυ Παπουτσή, Τάσος Πεζιρκιανίδης, Σταμάτης Τζελέπης, Όλγα Τουρνάκη, Ιάκωβος Ψαρράς.
Δείτε την παράσταση:
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ, καθώς και άλλες παραστάσεις.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.