Να ενώσουμε τη φωνή μας με τους εργαζόμενους και το λαό της Θεσσαλονίκης – Η εισήγηση στη συνέντευξη Τύπου της Επιτροπής Αγώνα Εργαζομένων ΟΑΣΘ
Πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη τύπου της Επιτροπής Αγώνα Εργαζομένων ΟΑΣΘ στο ΕΚΘ. Έγινε αναλυτική παρουσίαση στους 4 άξονες που έβαζε η εισήγηση για: α) Tο Συγκοινωνιακό έργο του νομού Θεσσαλονίκης, β) Tα εργασιακά, γ) Tην εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη, δ) Tο μέλλον της Συγκοινωνίας
Πραγματοποιήθηκε σήμερα Πέμπτη 28-4-2022 η συνέντευξη τύπου της Επιτροπής Αγώνα Εργαζομένων ΟΑΣΘ στο ΕΚΘ. Έγινε αναλυτική παρουσίαση στους 4 άξονες που έβαζε η εισήγηση για:
α) Tο Συγκοινωνιακό έργο του νομού Θεσσαλονίκης
β) Tα εργασιακά, όπου υπάρχουν συνεχείς μειώσεις των δικαιωμάτων των εργαζομένων και δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή η ΣΣΕ
γ) Tην εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη
δ) Tο μέλλον της Συγκοινωνίας.
Ακολούθησε συζήτηση και ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της εισήγησης:
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
Ο ΟΑΣΘ όπως όλοι γνωρίζουμε είναι το μοναδικό μεταφορικό μέσο στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Καλύπτει μια περιοχή με συνολική έκταση 111.703 χλμ2 και πληθυσμό που ξεπερνά τους 800.000 κατοίκους. Εξυπηρετεί πέρα από την μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης ακόμη πέντε δήμους και όλα αυτά χωρίς τις περιφερειακές περιοχές, οι οποίες πλέον εξυπηρετούνται από γραμμές που παραχωρήθηκαν από τον ΟΑΣΘ με ανάθεση στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Σερρών, Κιλκίς και Χαλκιδικής, μέχρι το Μάρτιο του 2022 στην οποία δόθηκε παράταση μέχρι τέλους του έτους.
Ο ΟΑΣΘ μέχρι το 2016 είχε στη δύναμη του 600 λεωφορεία και σύμφωνα με το οργανόγραμμα έπρεπε να βγάζει στην κίνηση τα 520-540. Λόγο της υποσυντηρησης του από όλες τις διοικήσεις επρόκειτο για γερασμένο στόλο και παρά τις συνεχείς παρατάσεις τα περισσότερα αστικά αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία.
Αυτή την στιγμή έχει υποχρέωση να λειτουργεί με 400 λεωφορεία, συν τα 120 του ΚΤΕΛ. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα το οργανόγραμμα δεν καλύπτεται και κινούνται καθημερινά στους δρόμους της πόλης περίπου 280-300 λεωφορεία λόγω της έλλειψης οδηγών.
Η σημερινή μας συζήτηση θα κινηθεί σε τέσσερις άξονες:
α) Στο Συγκοινωνιακό έργο του νομού Θεσσαλονίκης
β) Στα εργασιακά, όπου υπάρχουν συνεχείς μειώσεις των δικαιωμάτων των εργαζομένων και δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή η ΣΣΕ
γ) Στην εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη
δ) Στο μέλλον της Συγκοινωνίας.
Συγκοινωνιακό έργο
Ο ΟΑΣΘ από το 2017 που έγινε η υποτιθέμενη κρατικοποίηση του με το νόμο 4482/2017 λειτουργεί υπό εκκαθάριση. Το γεγονός αυτό συνοδεύτηκε με την σκόπιμη υποβάθμιση και απαξίωση του Συγκοινωνιακού έργου καθώς και οι δυο κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ στόχευσαν στη μείωση των δαπανών και στη δημιουργία πρόσφορου εδάφους για την είσοδο ιδιωτών εργολάβων, κάτι που επιτάσσει και η εφαρμογή του Ευρωπαϊκού κανονισμού 1370/2007, ο οποίος ανοίγει τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό στη Συγκοινωνία προκειμένου πανευρωπαϊκά να σπάσουν τα κρατικά μονοπώλια και να αναλάβουν ιδιώτες μέρος ή ολόκληρο το έργο της Συγκοινωνίας μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς.
Στην περίπτωση του ΟΑΣΘ υπήρχε το «παράδοξο» και η «ιδιαιτερότητα» ότι έπρεπε να φύγουν οι ιδιώτες μέτοχοι για να έρθουν άλλοι ιδιώτες !
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ τον τελευταίο καιρό διαφημίζει (με κρατικό χρήμα) ότι «τα έχει 500» και εννοεί ότι έχει διαθέσιμα 500 λεωφορεία να κυκλοφορήσουν στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Η πραγματικότητα που βιώνουν οι κάτοικοι της πόλης είναι εντελώς διαφορετική. Μέσα στα 500 λεωφορεία υπολογίζει και τα 120 περίπου λεωφορεία του ΚΤΕΛ που ναι μεν εκτελούν έργο του ΟΑΣΘ –εκτός από 3 γραμμές εντός της πόλης- αλλά σε περιοχές κυρίως εκτός Θεσσαλονίκης και τοπικά δρομολόγια.
Οι εργαζόμενοι, ο λαϊκός κόσμος που χρησιμοποιεί τα λεωφορεία διαπιστώνουν καθημερινά ότι υπάρχουν μεγάλες αναμονές (ειδικά στις συνοικιακές γραμμές) και ότι αναγκάζονται να στοιβάζονται σε γεμάτα λεωφορεία, καθώς αντιμετωπίζονται από την πολιτεία σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
Το 30% περίπου του συγκοινωνιακού έργου στο χειμερινό πρόγραμμα των καθημερινών ημερών δεν εκτελείται. Για τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες το ποσοστό μπορεί να είναι και μεγαλύτερο ανάλογα με τη λεωφορειακή γραμμή.
Ο ΟΑΣΘ όμως δεν αλλάζει τα ωράρια που προβλέπονται με τη δύναμη των 520 λεωφορείων και συνεχίζει να τα διατηρεί στις ιστοσελίδες του και στις ηλεκτρονικές εφαρμογές «ενημερώνοντας» τον κόσμο ότι όλα λειτουργούν σωστά.
Υπεύθυνοι για την κοροϊδία και την εξαπάτηση των επιβατών και συνολικά για την άσχημη κατάσταση στη συγκοινωνία είναι αυτοί που μιλάνε για ταλαιπωρία του κόσμου από τις απεργίες των εργαζομένων.
Δεν παραβλέπουμε ότι σε σχέση με το καλοκαίρι του 2019 όπου η διοίκηση του ΟΑΣΘ επί ΣΥΡΙΖΑ κυκλοφορούσε μόνο 200 λεωφορεία υπάρχει σχετική βελτίωση και καθημερινά κυκλοφορούν στην πόλη 280-300 λεωφορεία. Πρόκειται, όμως, για σταγόνα στον ωκεανό σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της πόλης.
Υπάρχουν χιλιάδες εργαζόμενοι που εργάζονται στις βιομηχανικές περιοχές στη Σίνδο, στο Cosmos, στη Γεωργική Σχολή που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν με τα λεωφορεία και επωμίζονται το βαρύ κόστος των καυσίμων.
Το ίδιο ισχύει και για χιλιάδες φοιτητές προς τα ΤΕΙ της Σίνδου, στις σχολές της Θέρμης αλλά και προς στο κέντρο της πόλης, που συνωστίζονται σε λεωφορεία που δεν μπορούν να τους «σηκώσουν» και ταλαιπωρούνται καθημερινά.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα από τον πακτωλό των εκατομμυρίων που δίνονται στα ΚΤΕΛ, που δίνονται για την ενοικίαση λεωφορείων από τον ιδιώτη, πόσο κοστίζει, και ποιες είναι οι ανάγκες του λαού για συγκοινωνία ;
Παρόλο που δίνονται ετησίως 35 περίπου εκ. ευρώ σε ΚΤΕΛ και στην εταιρία leasing για την ενοικίαση των λεωφορείων, ο κόσμος ξεροσταλιάζει στις στάσεις.
«Άδειασαν» από προσωπικό τον ΟΑΣΘ μέσω των μετατάξεων και από την άλλη υπάρχει ο παροπλισμός εκατοντάδων οχημάτων που αφέθηκαν στην τύχη τους, για να καταστραφούν, ώστε να μπορέσει να μπει και να αποκομίσει εύκολα και σίγουρα κέρδη το ιδιωτικό κεφάλαιο στη συγκοινωνία.
Εδώ αξίζει να αναφερθούμε και στα 49 μεταχειρισμένα λεωφορεία που αγοράστηκαν από την Λειψία δεν κυκλοφορούν ούτε 10, καθώς πρόκειται για οχήματα που δεν ανταποκρίνονται στις συνθήκες και τις ανάγκες της πόλης μας.
Είναι λεωφορεία χωρίς παράθυρα και χωρίς κλιματισμό!
Πρόκειται για άλλη μια περίπτωση όπου πετάχτηκαν χιλιάδες ευρώ των δημοτών της πόλης, χωρίς αποτέλεσμα, μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις. Και ο παραλογισμός συνεχίζεται καθώς το κόστος για να τοποθετηθούν κλιματιστικά και να αλλαχτούν οι καταλύτες θα ισούται με το κόστος αγοράς !
Την ίδια ώρα είναι περίπου 80 τα ιδιόκτητα λεωφορεία του Οργανισμού που είναι σε θέση να βγουν στην κυκλοφορία και αυτό γιατί συρρικνώνεται σκόπιμα το τμήμα συντήρησης και το τεχνικό προσωπικό ωθείται σε μετατάξεις, ενώ θα μπορούσε να επισκευάσει τα 200 υπάρχοντα λεωφορεία του ΟΑΣΘ με μικρότερο κόστος. Ο στόχος είναι διπλός, αφενός να απαλλαγούν από το κόστος λειτουργίας του τμήματος συντήρησης και αφετέρου και αυτό το «κομμάτι» να μεγαλώσει την «πίτα» που θα καρπώνονται ιδιώτες.
Παρά την άσχημη κατάσταση για το επιβατικό κοινό ο ΟΑΣΘ έχει ξεκινήσει διαφημιστική καμπάνια με χρήματα των φορολογουμένων με σύνθημα «τέρμα το τζάμπα», ενώ έχει υποβαθμίσει και απαξιώσει το συγκοινωνιακό έργο. Παράλληλα, έχει επιδοθεί σε κυνήγι της είσπραξης παλαιών προστίμων, ανασύροντας παλιές παραβάσεις πριν το 2017 που κόντευαν να παραγραφούν και αναζητά τα χρηματικά ποσά προσαυξημένα σε 300 ευρώ για το μισό εισιτήριο και σε 600 ευρώ για το ολόκληρο, σε μια εποχή που όλα τα λαϊκά νοικοκυριά έχουν «γονατίσει» από τις μεγάλες ανατιμήσεις.
Ο ΟΑΣΘ αυτή τη στιγμή για να μπορέσει να ανταποκριθεί στην εκτέλεση του συνόλου των προγραμματισμένων δρομολογίων πρέπει άμεσα να προσλάβει οδηγούς και να εντάξει ακόμα 100 τουλάχιστον αρθρωτά (διπλά) λεωφορεία στην κυκλοφορία για να ανταποκριθεί σε ελάχιστο βαθμό στις ανάγκες εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού.
Παλαιότερα ο ΟΑΣΘ κυκλοφορούσε περίπου 250 αρθρωτά λεωφορεία χωρητικότητας 160 περίπου επιβατών το κάθε ένα ενώ σήμερα κυκλοφορεί κάτω των 100.
Και με αυτό τον τρόπο ο ΟΑΣΘ «μαγειρεύει» τους αριθμούς των κυκλοφορούντων λεωφορείων παρουσιάζοντας μια πλασματική πραγματικότητα αφού τα κανονικά λεωφορεία είναι χωρητικότητας 100 επιβατών.
Έτσι για παράδειγμα στις γραμμές της Καλαμαριάς (5,6,7) ενώ θα έπρεπε να κυκλοφορούν μόνο αρθρωτά λεωφορεία για να μπορούν να εξυπηρετήσουν τον κόσμο δρομολογούνται και κανονικά.
Έίναι προφανές ότι η χωρητικότητα στο σύνολο της δύναμης της γραμμής περιορίζεται σημαντικά.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όταν το κανονικό λεωφορείο φτάνει στη Β. Όλγας ο κόσμος να ξεχειλίζει ή να μην μπορεί να ανέβει στο λεωφορείο.
Η θέση μας είναι ότι:
α) Πρέπει να προσληφθούν εργαζόμενοι οδηγοί και τεχνίτες μόνιμοι με συγκροτημένα δικαιώματα και όχι με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στη δημιουργία εργαζομένων δυο ταχυτήτων, η οποία διαχωρίζει το προσωπικό και οδηγεί στην μείωση δικαιωμάτων όπως μας έχει δείξει η πείρα των τελευταίων ετών.
β) Να καταργηθούν όλες οι εργολαβίες (καθαριότητα-φύλαξη) που εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και οι εργαζόμενοι να ενταχθούν στο μόνιμο προσωπικό.
γ) Ο στόλος των λεωφορείων που εξυπηρετεί το κέντρο της Θεσσαλονίκης να φτάσει τουλάχιστον τα 400 λεωφορεία χωρίς να υπολογίζονται σε αυτά τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ.
Νέες μειώσεις στους μισθούς των εργαζομένων
Ο τρόπος λειτουργίας του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ και το διαρκές κυνήγι
μείωσης των δαπανών έχει δημιουργήσει μια ζοφερή κατάσταση για τους εργαζόμενους.
Η λαιμητόμος των κυβερνόντων από το 2014 μέχρι σήμερα έχει κάνει μειώσεις μισθών που αρχίζουν από -25% και φτάνουν μέχρι και πάνω από -40% σε κάποιους εργαζόμενους οδηγούς.
Από την ημέρα ανάληψης της -τον Αύγουστο του 2019- η σημερινή διοίκηση του ΟΑΣΘ συνέχισε από εκεί που άφησε το νήμα η προηγούμενη διοίκηση ΣΥΡΙΖΑ.
Πετσόκοψε αρχικά όλες τις μη μισθολογικές δαπάνες της ΣΣΕ και από τον Ιούνιο του 2020 που δεν υπάρχει ΣΣΕ συνέχισε με νέες περικοπές στους μισθούς.
Από την αρχή του 2021 τσαλαπάτησε τον Κανονισμό Ωρών Εργασίας και Αναπαύσεως Προσωπικού και έκοψε τις προγραμματισμένες ημέρες ανάπαυσης. Οι εργαζόμενοι πληρώνονταν τους μισθούς τους με βάση τις ΣΣΕ τους, μέχρι την ένταξη τους στο ενιαίο μισθολόγιο τον Οκτώβρη του 2017.
Η τελευταία ΣΣΕ έληξε 31-12-2019 με μετενέργεια μέχρι τις 31-3-2020.
Η περίοδος της covid άφησε πολλούς εργαζόμενους χωρίς ΣΣΕ.
Μετά από δυο χρόνια μειώσεων μισθών, εκβιασμών, πιέσεων και υποτιθέμενων «διαπραγματεύσεων» οι εργαζόμενοι αποδέχθηκαν την πρόταση για ΣΣΕ που συμφωνήθηκε μεταξύ Συνδικάτου Εργαζομένων και ΟΑΣΘ τον Ιανουάριο του 2022.
Μόλις έγινε αυτό, μετά από ένα μήνα η κυβέρνηση πίσω από την πλάτη των εργαζόμενων κατέθεσε τροπολογία και νομοθέτησε την επιστροφή “αχρεωστήτως καταβληθέντων” χρηματικών ποσών που φτάνουν τις μερικές χιλιάδες ευρώ για κάθε εργαζόμενο.
Η κυβέρνηση ανέσυρε παλαιότερη απόφαση του ΝΣΚ του 2018 που αφορούσε την ένταξη από το 2016 των εργαζομένων του ΟΑΣΘ στο ενιαίο μισθολόγιο κάτι που δεν έγινε τότε και φυσικά δεν αφορά τους εργαζόμενους το πως και το γιατί.
Παράλληλα, και με βάση την παραπάνω απόφαση και ελλείψει ΚΥΑ για επιδόματα «ανθυγιεινού» και «θέσης ευθύνης» που προβλέπει ο νόμος η διοίκηση εν όψει του Πάσχα έκοψε από τους μισθούς των εργαζομένων που εργάζονται στα ΒΑΕ άλλα 150 ευρώ, ενώ σε μερικές περιπτώσεις (προϊστάμενοι τμημάτων) το ποσό αγγίζει και τα 300 ευρώ.
Η σκόπιμη δημιουργία “τοξικού” κλίματος από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ οδηγεί στην μαζική αποχώρηση εργαζομένων μέσω των μετατάξεων.
Στη σχετική πλατφόρμα της κινητικότητας έχουν κατατεθεί εκατοντάδες αιτήσεις (άνω των 400.)
Η ΣΣΕ που έχει εγκριθεί το Δεκέμβριο από την διοίκηση του ΟΑΣΘ και το Υπουργείο Μεταφορών με την συναίνεση και της πλειοψηφίας του Συνδικάτου, δεν καλύπτει στο ελάχιστο τις μεγάλες απώλειες εισοδήματος από τον πληθωρισμό που σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ (Μάρτιος 2021 – Μάρτιος 2022) έχει φτάσει στο 8,9%. Ακόμη και αυτή η ΣΣΕ που περιλαμβάνει τα βασικά και τα οικογενειακά επιδόματα του Ενιαίου Μισθολογίου δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή από το Υπουργείο Οικονομικών και οι εργαζόμενοι εμπαίζονται εδώ και τέσσερις μήνες.
Μέσα στην πανδημία οι “ευνοημένοι” εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ καταγράψαμε εκατοντάδες κρούσματα και θρηνήσαμε 9 νεκρούς από covid. Κυβέρνηση και διοίκηση για να “προστατέψει” επιβάτες και εργαζόμενους έβαλε σε κίνηση λεωφορεία χωρίς παράθυρα και με δυο πόρτες που λόγω covid λειτουργεί η μια για είσοδο- έξοδο επιβατών. Για να καλύψει τα κενά δεν περιόρισε την πληρότητα με ταυτόχρονη αύξηση των δρομολογίων ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός. Οι οδηγοί που βρίσκονταν για πολλές ώρες μέσα σε συνωστισμό “προστατεύονταν” από κορδέλες και νάιλον!
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά περίπου 300 συνάδελφοι δέχθηκαν βαριά πρόστιμα για τα rapid test, μιλάμε για ποσά που φτάνουν μέχρι και άνω των 2.000 ευρώ. Πρόστιμα που επέβαλε μετά από παγίδα που έστησε στους εργαζόμενους, αφού επί 5 εβδομάδες δεν ενημέρωσε κανέναν εργαζόμενο για το παράπτωμα του ως όφειλε σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, δεν απέτρεψε κανένα εργαζόμενο από το να εργαστεί ως όφειλε σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και τελικά επέβαλε παράτυπα πρόστιμα χωρίς την ενημέρωση εντός των 48 ωρών όπως επίσης προέβλεπαν οι σχετικές διατάξεις για τη βεβαίωση των προστίμων.
Για όλα αυτά η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν ελέγχθηκε και δεν της επιβλήθηκε καμία τιμωρία από καμία αρμόδια υγειονομική ή άλλη αρχή, ενώ οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να προσφύγουν στα δικαστήρια για να βρουν το δίκιο τους και να διεκδικήσουν την επιστροφή των χρημάτων τους, καθώς κάποιοι από αυτούς αντιμετωπίζουν και πρόβλημα επιβίωσης από τις εξοντωτικές παρακρατήσεις.
Εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη
Ο ΟΑΣΘ το τελευταίο διάστημα αλλά και προηγούμενα και μετά από όσα έχει κάνει σε βάρος του προσωπικού, το οποίο έχει βάλει πλάτη σε όλες τις δύσκολες στιγμές για να στηρίξει την Συγκοινωνία, έχει επιδοθεί σε μπαράζ δικαστικών διώξεων των απεργιακών αγώνων κατ’ εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη. Εκκρεμούν ήδη τρεις αγωγές κατά του Συνδικάτου για τις τρεις απροειδοποίητες Στάσεις Εργασίας που πραγματοποιήθηκαν.
Η υποχρέωση των συνδικαλιστικών οργανώσεων σε μια σειρά από διαδικασίες στην ουσία ακυρώνουν τις απεργίες αφού οι δικαστές αξιοποιούν αυτές τις διατάξεις για να τις κηρύξουν παράνομες.
Επίσης καταλήγουν να βγάζουν το προσωπικό ασφαλείας-ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, το οποίο πρέπει να είναι το 1/3 των εργαζομένων και μάλιστα για εργαζόμενους που μπορεί να μην είναι καν μέλη της συνδικαλιστικής οργάνωσης.
Μια τέτοια περίπτωση είναι και των εργαζομένων του ΟΑΣΘ όπου η απεργία στις 14-4 κρίθηκε παράνομη από το δικαστήριο γιατί το συνδικάτο δεν είχε ορίσει προσωπικό ασφαλείας σε υπηρεσία του Οργανισμού (τηλεματική) που δεν απασχολούσε προσωπικό του ΟΑΣΘ αλλά άλλης εταιρίας!
Οι εργαζόμενοι δεν πραγματοποίησαν την απεργία και μετά από λίγες μέρες στο εφετείο το δικαστήριο έκρινε ότι τελικά η απεργία είναι νόμιμη!
Έχουμε λοιπόν ακόμα μια περίπτωση όπου η δικαιοσύνη αντέδρασε άμεσα για να εμποδίσει την διεξαγωγή της απεργίας και τα κατάφερε, αλλά δεν αντιδρά καθόλου όταν πρόκειται για τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Εμείς, σαν εργατικό κίνημα λέμε ότι ο νόμος Χατζηδάκη πρέπει να μείνει στα χαρτιά και οι εργαζόμενοι με τις κινητοποιήσεις τους να τον αμφισβητήσουν στην πράξη, διεκδικώντας τα δίκαια αιτήματά τους.
Το μέλλον της συγκοινωνίας
Το σχέδιο όλων των κυβερνήσεων είναι να απαλλαγεί το κράτος από το κόστος των συγκοινωνιών και να θησαυρίσουν ορισμένοι επιχειρηματίες. Κυβερνώντες και διοικούντες απαξίωσαν τον Οργανισμό και βάφτισαν εχθρό τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ. Προσπαθούν να στρέψουν τους επιβάτες απέναντι στους εργαζόμενους. Δεν θα τους περάσει όμως. Οι εργαζόμενοι και ο λαός δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε!
Εργαζόμενοι και επιβάτες έχουμε κοινό συμφέρον να ανανεωθεί και να εκσυγχρονιστεί ο στόλος για να παρέχονται επαρκείς και ποιοτικές υπηρεσίες μεταφορών στο λαό της πόλης.
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ και ειδικά οι οδηγοί έχουμε κάθε συμφέρον οι επιβάτες μας να εξυπηρετούνται με ταχύτητα και ασφάλεια και τα λεωφορεία να μην είναι γεμάτα.
Έχουμε κοινό συμφέρον να αντιπαλέψουμε τα σχέδια παράδοσης σε ιδιώτες για να μη γίνουν οι μεταφορές πανάκριβο εμπόρευμα για τους πολλούς και μέσο πλουτισμού για λίγους επιχειρηματίες.
Έχουμε κοινό συμφέρον σε κάθε κλάδο, σε κάθε επιχείρηση να παλέψουμε ενάντια στην ακρίβεια, για μείωση των τιμών των εισιτηρίων, για αυξήσεις μισθών, για βελτίωση των όρων δουλειάς.
Έχουμε κοινό συμφέρον με τους επιβάτες οι οδηγοί του ΟΑΣΘ να μη δουλεύουν ατέλειωτες ώρες στο τιμόνι με κίνδυνο να εμπλακούν σε σοβαρά ατυχήματα.
Να μη βγαίνουν στη σύνταξη στα βαθιά γεράματα. Δεν παλεύουμε για το μαγαζάκι μας λοιπόν.
Βάζουμε ψηλά στις διεκδικήσεις μας όλα όσα ταλαιπωρούν ολόκληρο το λαό της πόλης 365 μέρες το χρόνο, 24 ώρες την ημέρα.
Τα επόμενα χρόνια θα συναντήσουμε μπροστά μας το τέλος του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ που με βάση το νόμο 4482 τελειώνει στο τέλος του 2022. Όποιες παρατάσεις και να δοθούν (συζητιέται για 2 χρόνια) πρέπει από τώρα να ανοίξει η συζήτηση για τον επόμενο συγκοινωνιακό φορέα που δεν μπορεί να είναι ιδιωτικός ή ΣΔΙΤ όπως λέει η κυβέρνηση.
Η εμπειρία μας τα τελευταία χρόνια στον ΟΑΣΘ και όσα διατυπώσαμε παραπάνω αποδεικνύουν την αναποτελεσματικότητα για το λαό τέτοιων συμπράξεων.
Η άποψή μας είναι ότι πρέπει να συγκροτηθεί άμεσα ένας Ενιαίος Κρατικός Φορέας Μεταφορών-Συγκοινωνιών που θα σχεδιαστεί να καλύπτει τις κοινωνικές ανάγκες.
Οι Αστικές Συγκοινωνίες είναι δημόσιο αγαθό και πρέπει να αποτελούν λαϊκή περιουσία για να εξυπηρετούν τους επιβάτες της πόλης και όχι για τα κέρδη των ιδιωτών. Λέμε όχι στην ενοικίαση λεωφορείων (leasing) και απαιτούμε την άμεση αγορά καινούργιων λεωφορείων νέας τεχνολογίας. Λέμε όχι στην παράδοση γραμμών σε ιδιώτες ΚΤΕΛ, κτλ.
Το συγκοινωνιακό έργο της πόλης να αποτελεί αντικείμενο ενός οργανισμού, του ΟΑΣΘ που πρέπει να παρέχει φθηνή και ασφαλή Συγκοινωνία στο λαό της πόλης.
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ
Για το Συγκοινωνιακό έργο
- Αύξηση δρομολογίων, μείωση του χρόνου αναμονής στις στάσεις.
- Επανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη, ώστε να συνδυάζονται οι γραμμές των περιοχών και να εξυπηρετούνται οι ώρες αιχμής.
- Επιπλέον γραμμές από το κέντρο της πόλης προς το Διεθνές Πανεπιστήμιο στην περιοχή της Σίνδου και της ΒΙΠΕ Σίνδου.
- Επιπλέον δρομολόγια που να συνδέουν τις συνοικίες με χώρους υψηλής συγκέντρωσης επιχειρήσεων (εμπορικά κέντρα COSMOS, ONESALONICA, εμπορικά πάρκα της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και αλλού.)
Για το προσωπικό
- ΣΣΕ με αυξήσεις τουλάχιστον στο ύψος του επίσημου πληθωρισού δηλ. 8,9 σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ.
- Αναβάθμιση των συνεργείων των αμαξοστασίων με προσλήψεις τεχνιτών.
- Προσλήψεις προσωπικού με ΣΣΕ και πλήρη μισθολογικά-εργασιακά δικαιώματα για να καλυφθούν οι διευρυμένες επιβατικές ανάγκες.
- Έξω οι εργολάβοι από τη συγκοινωνία – όσοι εργαζόμενοι απασχολούνται σε οποιονδήποτε τομέα σε εργολάβο να προσληφθούν ως μόνιμο προσωπικό του ΟΑΣΘ.
Για τα Λεωφορεία
- Προμήθεια λεωφορείων νέας τεχνολογίας με επαρκή εξαερισμό, κλιματισμό και θέρμανση που να ανταποκρίνεται στις κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής.
- Λεωφορεία με παράθυρα όπως ορίζει η νομοθεσία, ζήτημα κρίσιμο και για την πανδημία αλλά και για την περίοδο της παρατεταμένης καλοκαιρία που επικρατεί στη χώρας μας, μετασκευή σε όσα λεωφορεία κυκλοφορούν και δεν υπάρχουν παράθυρα.
- Αξιόπιστα και κατάλληλα οχήματα που να καλύπτουν το επιβατικό κοινό κάθε γραμμής, ιδιαίτερα για τις περιφερειακές περιοχές του νομού που χρησιμοποιούν τους περιφερειακούς δρόμους υψηλότερης ταχύτητας και την εθνική οδό.
- Άμεση επισκευή και ένταξη στην κυκλοφορία όσο το δυνατόν περισσότερων παροπλισμένων, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, οχημάτων.
Για το κόστος της μετακίνησης
- Μείωση της τιμής του εισιτηρίου κατά 50%.
- Δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, των ΑΜΕΑ, των συνταξιούχων, των μαθητών, σπουδαστών, φοιτητών, των στρατευμένων νέων.
- Χρονικές ζώνες ελεύθερης μετακίνησης στις ώρες προς και από την εργασία, ιδιαίτερα σε χώρους με υψηλή συγκέντρωση επιχειρήσεων (ΒΙΠΕ Σίνδου, εμπορικά κέντρα COSMOS, ONESALONICA, εμπορικά πάρκα της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και αλλού)
- Να σβηστούν όλα τα παλιά πρόστιμα που ανέσυρε ο ΟΑΣΘ, να μην πάει κανένα πρόστιμο στην Εφορία.
Καλούμε τους εργαζόμενους και το λαό της Θεσσαλονίκης να ενώσουμε τη φωνή μας για να διεκδικήσουμε από κοινού τα παραπάνω πολύ λογικά πιστεύουμε αιτήματα.
Να ενώσουμε τη φωνή μας για μέτρα ενάντια στην ενεργειακή φτώχεια, για την κατάργηση των ειδικών φόρων στα καύσιμα, για τη μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, για ΣΣΕ με ουσιαστικές αυξήσεις, για αυξήσεις στις συντάξεις.
Τους καλούμε να πάρουν μέρος την ημέρα της πρωτομαγιάς την Κυριακή στις 11:00 το πρωί στη συγκέντρωση των συνδικάτων στο Άγαλμα Βενιζέλου.