Λαϊκή Συσπείρωση Κρήτης: Για τα οξυμένα προβλήματα των βιοπαλαιστών ψαράδων του Ηρακλείου
Οι βιοπαλαιστές ψαράδες βιώνουν στο πετσί τους τις συνέπειες των αντιλαϊκών πολιτικών διαχρονικά των κυβερνήσεων – ΕΕ. Πολιτικές που δημιουργούν ένα ασφυκτικό καθεστώς που απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου και τους οδηγεί στην ανεργία.
Για τα οξυμένα προβλήματα των βιοπαλαιστών ψαράδων του Ηρακλείου
Προς τον κ. Περιφερειάρχη,
Τα ήδη οξυμένα προβλήματα των βιοπαλαιστών ψαράδων του Ηρακλείου, που βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση όπως και οι ψαράδες όλης της χώρας, επιδεινώνονται από τα χαράτσια του «Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Ανώνυμη Εταιρεία».
Συγκεκριμένα, σοβαρό οικονομικό βάρος είναι τα τέλη ελλιμενισμού στο αλιευτικό καταφύγιο του Ηρακλείου, που πληρώνουν όλα τα σκάφη μέχρι και τα πιο μικρά, τα παραδοσιακά σκαριά. Και ενώ οι αλιείς οδηγούνται στην καταστροφή και στην ανεργία, τα τέλη αυτά όχι μόνο έχουν αυξηθεί σε σχέση με το 2022, αλλά, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του «Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Ανώνυμη Εταιρεία», μπήκε ως καταληκτική ημερομηνία εξόφλησής τους η 31/3/2023.
Συν τοις άλλοις, κυβέρνηση και Ο.Λ.Η. σε ρόλους «Άννα» και «Καϊάφα», στενεύουν τα περιθώρια και εκβιάζουν τους ψαράδες, διότι για να ανανεώσουν οι ψαράδες την άδειά τους στο Λιμεναρχείο, πρέπει να προσκομίσουν χαρτιά από τον «Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου Ανώνυμη Εταιρεία» ότι δεν έχουν οφειλές.
Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη Ανώνυμη Εταιρεία επιβάλλει στους ψαράδες χαράτσι για την ανέλκυση-καθέλκυση των σκαφών, την οποία, όμως, πραγματοποιούν οι ίδιοι οι ψαράδες με πληρωμή, μάλιστα, ιδιωτικών εταιρειών και όχι οι υπηρεσίες του Ο.Λ.Η.. Για τα χρήματα που καλούνται να πληρώσουν οι ψαράδες στον Ο.Λ.Η., ο τελευταίος δεν παρέχει επί της ουσίας καμία απολύτως υπηρεσία και εκτός από αυτό ζητά και υπερημερίες από την πρώτη στιγμή που θα βγει το σκάφος στη στεριά για τη συντήρησή του.
Αγανάκτηση, επίσης, προκαλεί η τιμολόγηση του νερού για το πλύσιμο των αλιευμάτων, με 6 ευρώ το κυβικό, μέχρι πρότινος. Αυτό, μετά από διαμαρτυρίες των ψαράδων, μειώθηκε στα 3 ευρώ, που και πάλι είναι μία τιμή πολλαπλάσια των κανονικών χρεώσεων, έχοντας υπόψη και τη δυσβάσταχτη κοστολόγηση του ρεύματος που επωμίζονται οι βιοπαλαιστές αλιείς.
Τα προβλήματα των ψαράδων θα επιδεινωθούν ακόμη περισσότερο με το βάθεμα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού (επίκειται η παραχώρηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Ο.Λ.Η. σε ιδιώτη επενδυτή). Ιδιωτικοποίηση, που έχει προχωρήσει χρόνια πριν, από το 2012 με το Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου που έγινε Ο.Λ.Η. Ανώνυμη Εταιρεία, με τις κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ να μεταφέρουν το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου του Ο.Λ.Η. στο ΤΑΙΠΕΔ. Ακολούθησε το 2019 ο ΣΥΡΙΖΑ, που υποπαραχώρησε μέρος των αρμοδιοτήτων και των δραστηριοτήτων του λιμανιού, της κρουαζιέρας δηλαδή, σε ιδιώτες, χωρίς να αποκλείεται η μελλοντική παραχώρηση σε ιδιώτες και άλλων τομέων για συνδυαστικές δραστηριότητες. Τώρα θα πάει στους ιδιώτες και το εμπορευματικό κομμάτι, το σύνολο των δραστηριοτήτων, με βάση την πώληση του 67%.
Η παραπάνω κατάσταση επιδεινώνει τα ήδη οξυμένα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οι βιοπαλαιστές ψαράδες, που βιώνουν στο πετσί τους τις συνέπειες των αντιλαϊκών πολιτικών διαχρονικά των κυβερνήσεων – ΕΕ. Πολιτικές που δημιουργούν ένα ασφυκτικό καθεστώς που απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου και τους οδηγεί στην ανεργία.
Έτσι, ενώ ήδη πληρώνουν τις συνέπειες της αντιλαϊκής διαχείρισης της πανδημίας, βλέπουν το εισόδημά τους να εξανεμίζεται με την αύξηση του λειτουργικού κόστους, με τις υπέρογκες δαπάνες σε πετρέλαιο, τη βαριά έμμεση και άμεση φορολογία, τις συνεχείς αυξήσεις εισφορών στον ΕΦΚΑ και με την επιβολή τελών κυκλοφορίας για τα σκάφη τους, βάσει του φορολογικού νόμου 4646/19. Επίσης, με το υψηλό ετήσιο κόστος συντήρησης των σκαφών και τις ζημιές των αλιευτικών εργαλείων από τους λαγοκέφαλους κτλ, τη στιγμή, μάλιστα, που δεν υπάρχει πρόβλεψη αποζημίωσης των συγκεκριμένων ζημιών, με αποτέλεσμα να χρεώνονται οι ίδιοι οι ψαράδες για την αποκατάσταση των εργαλείων τους, όπως και για τις ζημιές από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Επιπλέον, με τη μείωση γενικότερα των ιχθυοαποθεμάτων και τόσα άλλα, τα οποία κάνουν ακόμα πιο δύσκολη την επιβίωσή τους. Την ίδια στιγμή, όμως, υπάρχουν οι μεγάλες αλιευτικές επιχειρήσεις και οι ιχθυοκαλλιέργειες, που είναι πάνω-πάνω στις ευνοϊκές ρυθμίσεις κυβερνήσεων- ΕΕ.
Απέναντι σε αυτή την κατάσταση η περιφέρεια Κρήτης δεν έχει προβεί σε καμία ουσιαστική ενέργεια για τη διεκδίκηση των δίκαιων αιτημάτων των βιοπαλαιστών ψαράδων. Από την άλλη μεριά, ως κομμάτι του αστικού κράτους, υλοποιεί την αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων, εξειδικεύοντάς την σύμφωνα με αυτά που επιτάσσει ο σχεδιασμός της αστικής τάξης. Για παράδειγμα σε σχέση με τις ιδιωτικοποιήσεις και των λιμανιών, όπως και πολλών άλλων –ενέργεια, νερά, ελεύθεροι χώροι κλπ – για τα κέρδη των επενδυτών σε βάρος της πλειοψηφίας του λαού.
Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει αμέσως η περιφερειακή αρχή, ώστε να απαιτήσει από τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ και την κυβέρνηση:
- Τη μείωση των τελών ελλιμενισμού και κατάργησή τους για τα παραδοσιακά σκαριά.
- Τη μη χρέωση για νερό και ρεύμα και την κατάργηση τελών για την ανέλκυση-καθέλκυση των σκαφών καθώς και των υπερημεριών για τις ημέρες που το σκάφος είναι στη στεριά για τη συντήρησή του.
- Την κατάργηση των τελών κυκλοφορίας στα σκάφη των βιοπαλαιστών ψαράδων, καθώς επίσης τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα σκάφη των βιοπαλαιστών ψαράδων και συνολικά για ουσιαστικά μέτρα ελάφρυνσης – στήριξής τους.
- Την άμεση καταβολή της οικονομικής ενίσχυσης για την αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματός των ψαράδων λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας.
- Τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένων μηχανισμών καταγραφής και αποζημίωσης στο 100% των ζημιών που προκαλούνται στα αλιευτικά εργαλεία από τα θαλάσσια είδη πχ λαγόψαρα, φώκιες, χελώνες, κτλ, καθώς και από καιρικά φαινόμενα.
Οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ ΑΛΕΚΟΣ – ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ – ΧΟΥΣΤΟΥΛΑΚΗ ΓΕΝΟΒΕΦΑ