Διάταγμα της Κεντρικής Επιτροπής του Κόμματος των Μπολσεβίκων: Για την Ενίσχυση των Κινηματογραφικών Στελεχών
Η εντατικοποίηση της ταξικής πάλης στο ιδεολογικό μέτωπο δεν μπορεί παρά να προκαλέσει στις αναίσχυντες αστικές ομάδες την επιθυμία να επηρεάσουν τον σημαντικότερο μοχλό πολιτιστικής βελτίωσης και διαπαιδαγώγησης των μαζών.
Ημερομηνία: 11 Ιανουαρίου 1929
1.Ο κινηματογράφος είναι ένα από τα σημαντικότερα όργανα της πολιτιστικής επανάστασης και θα πρέπει να καταλάβει εξέχουσα θέση στο έργο του Κόμματος, ως ισχυρό όργανο α) μαζικής κινητοποίησης και προπαγάνδας, β) κομμουνιστικής διαφώτισης και γ) οργάνωσης των πλατιών μαζών γύρω από τα συνθήματα και τις επιδιώξεις του Κόμματος, αλλά και ως μέσο μαζικής πολιτιστικής χαλάρωσης και ψυχαγωγίας.
Η εντατικοποίηση της ταξικής πάλης στο ιδεολογικό μέτωπο δεν μπορεί παρά να προκαλέσει στις αναίσχυντες αστικές ομάδες την επιθυμία να επηρεάσουν τον σημαντικότερο μοχλό πολιτιστικής βελτίωσης και διαπαιδαγώγησης των μαζών. Καθήκον του Κόμματος είναι να ενισχύσει με κάθε τρόπο την καθοδήγησή του στο έργο των κινηματογραφικών οργανώσεων και, εξασφαλίζοντας την ιδεολογική συνοχή της κινηματογραφικής παραγωγής, να αγωνιστεί αποφασιστικά ενάντια στις προσπάθειες εναρμόνισης του σοβιετικού κινηματογράφου με την ιδεολογία των μη προλεταριακών στρωμάτων.
2.Ταυτόχρονα, η Κεντρική Επιτροπή δηλώνει ότι, παρά την απόφαση της Διάσκεψης του Κόμματος, οι κινηματογραφικές οργανώσεις δεν έχουν ακόμη λάβει την απαραίτητη αρωγή για το έργο τους. Δεν έχει ξεκινήσει η συνεργασία των οργανώσεων των προλεταριακών συγγραφέων, των εργατών ανταποκριτών και των κινηματογραφικών οργανώσεων, και σαν αποτέλεσμα, οι προοδευτικοί συγγραφείς και οι εργαζόμενοι στο θέατρο δεν απασχολούνται σε ικανοποιητικό βαθμό στην κινηματογραφική εργασία. Ο εξειδικευμένος κινηματογραφικός τύπος και η κινηματογραφική κριτική στον γενικό Τύπο δεν έχουν αναλάβει τα καθήκοντα που έχει θέσει το Κόμμα για αυτή τη μορφή τέχνης και η οργάνωση της κινηματογραφικής εκπαίδευσης δεν έχει συνδεθεί με τις παραγωγικές απαιτήσεις των κινηματογραφικών οργανώσεων· υπάρχει έλλειψη συντονισμού της καλλιτεχνικής και ιδεολογικής καθοδήγησης μεταξύ της Glavrepertkom1 και των κινηματογραφικών οργανώσεων.
Τα κόμματα, τα συνδικάτα, η Κομσομόλ και οι κοινωνικές επιστημονικές οργανώσεις πρέπει να διαδραματίσουν πιο ενεργό ρόλο στο έργο του κινηματογράφου, μεταθέτοντας νέα στελέχη σε αυτόν τον τομέα εργασίας, συζητώντας τα σχέδια εργασίας και παραγωγής των κινηματογραφικών οργανώσεων, δημιουργώντας γύρω από τον κινηματογράφο μια ατμόσφαιρα συντροφικής αλληλεγγύης. Για τον ίδιο σκοπό, τα διοικητικά συμβούλια του Sovkino2 και άλλων κινηματογραφικών οργανώσεων πρέπει, σε συνεργασία με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, να διοργανώνουν διευρυμένα συνέδρια και συναντήσεις εργαζομένων.
3.Τα σημαντικότερα καθήκοντα σε ό,τι αφορά την επιλογή και βελτίωση των επιτελείων των εργαζομένων στον κινηματογράφο, στο ίδιο επίπεδο με την εξασφάλιση συντροφικών συνθηκών εργασίας για τους εναπομείναντες παλιούς ειδικούς του κινηματογράφου που είναι σε θέση να προσαρμοστούν στις ανάγκες του σοβιετικού κινηματογράφου, είναι: α) η στρατολόγηση από τις προλεταριακές εφεδρείες, ειδικά από τους πολιτιστικούς εργάτες των συνδικάτων και της Κομσομόλ, β) η εκπαίδευση νέων στελεχών εργατών, κυρίως από τις τάξεις των προλετάριων, γ) η απομάκρυνση από τον κινηματογράφο του παλαιού τύπου φωστήρα εμπόρου, του οποίου η δουλειά ήταν εμποτισμένη με μια αλλότρια ιδεολογία.
Προκειμένου να ενισχυθούν τα επιτελεία του σοβιετικού κινηματογράφου και να εξασφαλιστεί η αρωγή στο έργο των κινηματογραφικών οργανώσεων, η Κεντρική Επιτροπή ορίζει με διάταγμα τα εξής:
1.Διατάσσει τις ομάδες στα διοικητικά συμβούλια των κινηματογραφικών και των λογοτεχνικών οργανώσεων των προλετάριων και αγροτών συγγραφέων να δυναμώσουν τα επιτελεία των σεναριογράφων με:
α) στρατολόγηση προλετάριων και αγροτών συγγραφέων για μόνιμη απασχόληση στην προετοιμασία λιμπρέτων και σεναρίων, για την εδραίωση μόνιμου δεσμού μεταξύ συγγραφικών και κινηματογραφικών οργανώσεων·
β) ενίσχυση και περαιτέρω ανάπτυξη εργαστηρίων συγγραφής σεναρίων σε κινηματογραφικά στούντιο και πρόσληψη ανερχόμενων σεναριογράφων για να εργαστούν σε αυτά·
2.Αναθέτει στο Τμήμα Κινητοποίησης, Προπαγάνδας και Τύπου να συντάξει μέσα σε διάστημα ενός μήνα, κατόπιν συνεννόησης με λογοτεχνικούς, καλλιτεχνικούς, κινηματογραφικούς και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, κατάλογο που θα εξασφαλίσει την ενεργό συμμετοχή των καλύτερων λογοτεχνικών και καλλιτεχνικών δυνάμεων στο κινηματογραφικό έργο.
3.Η Κεντρική Επιτροπή θεωρεί αναγκαίο τα Λαϊκά Κομισαριάτα Διαφωτισμού των Δημοκρατιών της Ένωσης, σε συνεργασία με τους κινηματογραφικούς οργανισμούς, να επανεξετάσουν τα προγράμματα κατάρτισης στις τεχνικές σχολές κινηματογράφου με σκοπό να συνδεθούν στενά με τις απαιτήσεις παραγωγής των κινηματογραφικών οργανισμών. Πρέπει να επιστρατεύσουμε τους πιο εξειδικευμένους πρακτικούς κινηματογραφιστές για να διδάξουν σε τεχνικές σχολές κινηματογράφου. Στρατολογώντας τους, οι σχολές αυτές πρέπει να αυξήσουν τα ποσοστά των εργατών και των αγροτών στο 75% του συνόλου.
Οι κινηματογραφικές οργανώσεις και οι ομάδες της Ένωσης Εργατών Τέχνης πρέπει:
α) να στρατολογήσουν νέους για σκηνοθετική εργασία διευρύνοντας τον κύκλο των βοηθών και των βοηθών σκηνοθετών, αντλώντας από τους σπουδαστές των τεχνικών σχολών·
β) να εξασφαλίσουν τη μετάθεση επαρκούς αριθμού επιτελείων σκηνοθετών και σεναριογράφων ειδικευμένων στον τομέα των πολιτιστικών ταινιών και των ταινιών για την ύπαιθρο και για παιδιά.
4.Τα Λαϊκά Επιμελητήρια Επιθεώρησης Εργατών και Αγροτών της ΕΣΣΔ και των Δημοκρατιών της Ένωσης πρέπει, κατά τον έλεγχο του προσωπικού των σοβιετικών ιδρυμάτων, να προβλέψουν την ανάγκη εξέτασης των στελεχών των κινηματογραφικών οργανώσεων.
Η Επιθεώρηση Εργατών και Αγροτών της ΡΣΟΣΔ3 και της Glaviskusstvo πρέπει να ελέγξουν το έργο της ODSK4 με σκοπό τη στενότερη σύνδεση μεταξύ του έργου αυτής της οργάνωσης και των κινηματογραφικών οργανώσεων και τον ακριβή προσδιορισμό του χαρακτήρα, των λειτουργιών και της οργανωτικής της δομής.
Η Κεντρική Επιτροπή αναθέτει στις Κεντρικές Επιτροπές των εθνικών κομμάτων στις Δημοκρατίες της Ένωσης να λάβουν κάθε μέτρο για την εξασφάλιση της εφαρμογής της παρούσας απόφασης.
1.Ένα από τα πολλά τμήματα του Λαϊκού Κομισαριάτου Διαφώτισης (Νάρκομπρος) ήταν και η Επιτροπή για την Έγκριση του Ρεπερτορίου των Καλλιτεχνών (Glavrepertkom)
2.Εταιρεία Κινηματογραφικής Παραγωγής
3.Ρωσική Σοβιετική Ομοσπονδιακή Σοσιαλιστική Δημοκρατία
4.Εταιρεία Φίλων Σοβιετικού Κινηματογράφου
Πηγή: ‘Ukrepit’ kadry rabotnikov kino’, Πράβντα, 3 Φεβρουαρίου 1929, σ. 4.