Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την ισραηλινή διώρυγα “Μπεν Γκουριόν”
Ο επεκτατικός ιμπεριαλισμός του Ισραήλ και η σφαγή στην πόλη της Γάζας ίσως να οφείλεται κατά ένα μέρος στην κατασκευή του καναλιού. Η Γάζα είναι κοντά σε ένα από τα δύο σημεία τερματισμού του εμπορικού καναλιού. Τα οικονομικά κίνητρα προέχουν από τις ανθρώπινες ζωές…
Οι Ισραηλινοί προωθούν μια πλωτή οδό Ερυθράς Θάλασσας-Μεσόγειου Θάλασσας, τη Διώρυγα Μπεν Γκουριόν , ως αντίπαλο της Διώρυγας του Σουέζ. Σύμφωνα με τους Ισραηλινούς, η απόσταση μεταξύ του Εϊλάτ, ενός νότιου ισραηλινού λιμανιού και παραθεριστικής πόλης στην Ερυθρά Θάλασσα κοντά στην Ιορδανία, και της Μεσογείου δεν είναι μεγάλη και είναι στην πραγματικότητα παρόμοια με την απόσταση της σύνδεσης του Σουέζ μεταξύ της Ερυθράς Θάλασσας και της Μεσογείου.
Αν και αποτελεί άμεση απειλή για τη Διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, η Διώρυγα του Σουέζ είναι συντομότερη από τη διαδρομή του Ισραήλ. Η Διώρυγα του Σουέζ σπάνια φτάνει τα 100 μέτρα σε ύψος, γεγονός που την καθιστά καλύτερη επιλογή. Την ίδια στιγμή, το Ισραήλ λέει η δική του διαδρομή είναι καλή για τα πλοία που δεν μπορούν να διέλθουν από τη Διώρυγα του Σουέζ λόγω περιορισμών στο μέγεθος του πλοίου.
H ιστορία των προτάσεων για τη διώρυγα μέσω του Ισραήλ
Οι ΗΠΑ σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα κανάλι απέναντι από το κανάλι του Σουέζ το 1963. Προτάθηκε σε ένα σημείωμα που υποβλήθηκε από τον Lawrence Livermore Patriot Laps στις ΗΠΑ ως απάντηση στην απόφαση που έλαβε ο Αιγύπτιος Πρόεδρος Gamal Abdel Nasser να εθνικοποιήσει το Κανάλι του Σουέζ το 1956. Το αμφιλεγόμενο σχέδιο αποκαλύφθηκε στον κόσμο μόλις το 1994. Η αμφιλεγόμενη πρόταση των ΗΠΑ περιελάμβανε 520 πυρηνικές εκρήξεις για να ανασκαφούν περισσότερα από 160 μίλια μέσα από την έρημο Νεγκέβ του Ισραήλ, αντί για παραδοσιακές μεθόδους. Η επίμαχη πρόταση σημείωσε ίσως να αντιμετωπιστεί επιθετικά από τα αραβικά κράτη. Το κανάλι θα συνέδεε τη Μεσόγειο Θάλασσα με τον Κόλπο του Εϊλάτ (Ερυθρά θάλασσα) και τον Ινδικό Ωκεανό.
Η σύγχρονη πρόταση
Η ιδέα του καναλιού Μπεν Γκουριόν εμφανίστηκε σε μια εποχή που οι “Συμφωνίες του Αβραάμ” άλλαξαν ριζικά το πολιτικό τοπίο της ευαίσθητης περιοχής. Στις 20 Οκτωβρίου 2020, το αδιανόητο συνέβη όταν η ισραηλινή κρατική εταιρεία Europe Asia Pipeline Company (EAPC) και η MED-RED Land Bridge με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα υπέγραψε συμφωνία χρήσης του αγωγού Eilat-Ashkelon για τη μεταφορά πετρελαίου από την Ερυθρά Θάλασσα στην Μεσόγειο.
Στις 2 Απριλίου 2021, το Ισραήλ ανακοίνωσε ότι οι εργασίες για τη Διώρυγα Μπεν Γκουριόν αναμένεται να ξεκινήσουν τον Ιούνιο του 2021. Η αρχική αναφορά στο κανάλι Μπεν Γκουριόν δημοσιεύθηκε περίπου δύο χρόνια πριν στην εβραϊκή γλώσσα (έντυπα). Σύμφωνα με τις πηγές, το Ισραήλ θα κατασκευάσει το κανάλι από το Εϊλάτ στην Ερυθρά Θάλασσα έως τη Μεσόγειο. Σε αντίθεση με τη Διώρυγα του Σουέζ, η ισραηλινή διώρυγα μπορεί να χειριστεί πλοία που πηγαίνουν και προς τις δύο κατευθύνσεις. Αυτό θα επιτευχθεί με τη δημιουργία δύο καναλιών. Η Διώρυγα του Σουέζ βρίσκεται κατά μήκος των αμμωδών ακτών ενώ η ισραηλινή διώρυγα θα έχει βραχώδεις τοίχους που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται συντήρηση. Το Ισραήλ σχεδιάζει να χτίσει μικρές πόλεις, ξενοδοχεία, εστιατόρια και νυχτερινά κέντρα κατά μήκος του καναλιού. Το προτεινόμενο κανάλι θα έχει περίπου 50 μέτρα βάθος και περίπου 200 μέτρα πλάτος. Θα είναι 10 μέτρα πιο βαθιά από τη Διώρυγα του Σουέζ. Ένα πλοίο με μήκος 300 μέτρα και πλάτος 110 μέτρα, που είναι το μεγαλύτερο μέγεθος πλοίων στον κόσμο, θα μπορεί να περάσει από το κανάλι. Η διώρυγα του Σουέζ έχει μήκος 193 χλμ. ενώ η ισραηλινή διώρυγα θα είναι περίπου 100 χλμ μακρύτερη.
Η κατασκευή του καναλιού θα διαρκέσει περίπου 5 χρόνια με τη συμμετοχή 300.000 μηχανικών και τεχνικών που θα προσληφθούν από όλο τον κόσμο. Το Ισραήλ έχει προβλέψει εισόδημα περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ ετησίως ή περισσότερο από το κανάλι. Αυτό προστίθεται στο γεγονός ότι το Ισραήλ θα έχει τη μεγαλύτερη αρτηρία που συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα. Το κόστος κατασκευής αυτού του καναλιού εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 16 και 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Διώρυγα Μπεν Γκουριόν VS Διώρυγα του Σουέζ
Υπολογίζεται ότι το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ, καθιστώντας τη διαδρομή κάθε άλλο παρά απαραίτητη. Η Αίγυπτος μπορεί είτε να κατασκευάσει ένα νέο κανάλι παράλληλα με τη Διώρυγα του Σουέζ είτε να επεκτείνει το υπάρχον στο ένα τρίτο του κόστους που προτείνει το Ισραήλ. Ο βασικός λόγος της ύπαρξης των καναλιών είναι ότι τα εμπορικά πλοία που πλέουν από και προς την Ασία έχουν μια εναλλακτική λύση αντί να πλέουν γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής. Η διαδρομή από το νότιο άκρο της Αφρικής είναι πιο χρονοβόρα και ξοδεύει περισσότερα καύσιμα. Ένας πλοιοκτήτης θα πρέπει να επιλέξει την διαδρομή των καναλιών.
Το στρατηγικό οικονομικό δυναμικό της Ερυθράς Θάλασσας με βάση τα ορυκτά προσελκύει ακόμη και τις μεγάλες δυνάμεις. Στο παρελθόν, ήταν μια περιοχή αντιπαλότητας μεταξύ των ΗΠΑ και της Σοβιετικής Ένωσης που συνεχίζεται ακόμα με πιο ήπιο τρόπο.
Ένα άλλο στρατιωτικό όφελος για το Ισραήλ είναι ότι του δίνει στρατηγικές επιλογές καθώς η Διώρυγα Μπεν Γκουριόν θα αφαιρέσει εντελώς τη σημασία του Σουέζ για τον στρατό των ΗΠΑ, εάν χρειαστεί βοήθεια το Ισραήλ.
Ο επεκτατικός ιμπεριαλισμός του Ισραήλ και η σφαγή στην πόλη της Γάζας ίσως να οφείλεται κατά ένα μέρος στην κατασκευή του παραπάνω καναλιού. Η Γάζα είναι κοντά σε ένα από τα δύο σημεία τερματισμού του εμπορικού καναλιού. Τα οικονομικά κίνητρα προέχουν από τις ανθρώπινες ζωές.
Ένας άλλος πόλεμος …
Ο αιματηρός πόλεμος της Υεμένης συνδέεται με το έλεγχό των στενών του Bab-el-Mandeb και έχει ως στόχο τον έλεγχο της ναυσιπλοΐας στην περιοχή.
Σχετίζεται άμεσα με την διώρυγα του Σουέζ και με την μελλοντική διώρυγα του Ισραήλ. Οι Αμερικανοί και οι Σαουδάραβες δεν τα κατάφεραν και επικρατήσαν οι αντάρτες Χούθι. Και πάλι χιλιάδες άμαχοι πέθαναν λόγω κυρώσεων ή σκοτώθηκαν έπειτα από βομβαρδισμούς των Σαουδαραβών οι οποίοι είχαν την στρατιωτική υποστήριξη των Η.Π.Α.
Πηγή: frontierindia.com
Στάθης Γεωργούλης
Δ’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής