Ένα τραγούδι που κατηγορεί: Guilty as Charged | Τραγουδόσαυρος (Σπύρος Μιχαήλ)
Ο τόπος όπου ζούσαν οι Αβορίγινες μαζί με ό,τι φρικιαστικό συντελέστηκε και συντελείται εκεί, είναι μία συνθήκη καθόλου ξεκομμένη από ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Άουσβιτς, από έναν θάλαμο βασανιστηρίων της ΕΑΤ-ΕΣΑ, από την κατοχή της Κύπρου, από ένα εκατοστό γης στη Λωρίδα τής Γάζας, τις αιτήσεις για Market Pass, ή τις δια-πραγματεύσεις με τους δανειστές που απογυμνώθηκαν σε μετωνυμικές υπεκφυγές.
Η παρουσία του Guilty as Charged (μτφ: Καθ’ Ετυμηγορίαν Ένοχος/η) στις διαδικτυακές πλατφόρμες, αποτελεί μία οφειλόμενη μαρτυρία κατηγορίας ενάντια στον εγκληματικό παραλογισμό των «εκάστοτε» παρόντων, ενάντια σε κάθε διεστραμμένο ήθος όποιου καιρού και όποιου τόπου.
Υλικό του τραγουδιού, είναι η μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου (εδώ σε ενορχήστρωση του Δημήτρη Αρσενόπουλου) και οι στίχοι του Κώστα Κινδύνη από την Ένοχη που τραγούδησε η Καίτη Ντάλη στο μουσικό άλμπουμ του συνθέτη με τίτλο Η κυρία Καίτη κι Εγώ (2005).
Το Ντιτζερίντου – πνευστό όργανο των Αβορίγινων της Αυστραλίας – το όργανο που αναγγέλει το ταξίμι του Θανάση Βασιλά, προδιαθέτει εκείνον που ακούει ότι στιχουργείται ένα δικανικό τραγούδι με κατήγορους τους Αυστραλιανούς αυτόχθονες και κατηγορούμενους τους Βρετανούς “εκπολιτιστές”.
Η ερμηνεία του Τραγουδόσαυρου (Σπύρος Μιχαήλ) ακολουθεί και έστω για όσο διαρκεί το τραγούδι, κατακτά τη συνείδηση του ακροατή βάζοντάς τον στη θέση του μάρτυρα κατηγορίας και του θύματος, ή στη θέση του θύτη και των συνεργών του.
Το τραγούδι δεν αποτυπώνει το επίκαιρο και το συγκεκριμένο, αλλά μνημειώνει το καίριο, το ουσιώδες.
Είναι μία αναγωγή γεγονότων σε χρόνο αόριστο και παροντικό μαζί.
Δεν είναι τραγούδι καταγγελίας.
Αυτό θα ήταν ένα εύκολο εγχείρημα, συναισθηματικά φορτισμένο κι επομένως απαγορευτικό για κάθε αντικειμενική κρίση.
Είναι ένα τραγούδι που κατηγορεί.
Ο Τραγουδόσαυρος (Σπύρος Μιχαήλ) εδώ, δεν θέλει σώνει και καλά να αποδείξει κάτι, ή να εξάγει εισαγγελικά πορίσματα. Εργάστηκε όπως στην Αύξηση, όπως στο Τί τα Θέλεις τα Λεφτά, όπως στο Ποιά Θυσία. Με γνώμονα δηλαδή, την αντιπαράθεση επιχειρημάτων και συνθηκών.
Ο τόπος όπου ζούσαν οι Αβορίγινες μαζί με ό,τι φρικιαστικό συντελέστηκε και συντελείται εκεί, είναι μία συνθήκη καθόλου ξεκομμένη από ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Άουσβιτς, από έναν θάλαμο βασανιστηρίων της ΕΑΤ-ΕΣΑ, από την κατοχή της Κύπρου, από ένα εκατοστό γης στη Λωρίδα της Γάζας, τις αιτήσεις για Market Pass, ή τις δια-πραγματεύσεις με τούς δανειστές που απογυμνώθηκαν σε μετωνυμικές υπεκφυγές.
Το Guilty as Charged δεν παλεύει με τον επεκτατισμό.
Δεν μάχεται την αποικιοκρατία.
Άλλωστε, δεν θα είχε κανένα νόημα, μετά την πάροδο εκατοντάδων χρόνων.
Νόημα όμως αποκτά, όταν οι στίχοι του ακούγονται στην εποχή της νέας αλαζονείας που ζούμε, η οποία εμφανίζει τα ίδια συμπτώματα με την παλιά. Μόνο οι μέθοδοι άλλαξαν.
‘Ο,τι συνέβη στους Αβορίγινες είναι ένα μικρομοντέλο ενός μεγάλου μηχανισμού που στήθηκε πολύ πριν το ιστορικό χρονικό του και επιβιώνει πολύ μετά από εκείνο.
Τώρα, οι «εκάστοτε» παρόντες είμαστε εμείς, οι σημερινοί.
Τώρα, το μικρομοντέλο είναι η ψευτοσυνείδηση και η ιδεολογία τής εξουσίας που κουβαλάμε μέσα μας.
Και μάς μετεωρίζει.
Και μάς αφήνει ανέστιους.
Προγραμματισμένους για Ιησούν ή Βαραββάν.
Για χειρώναχτες δούλους.
Για λίπος ή κόκκαλα.
Για δολλάριο ή ευρώ.
Ενορχήστρωση: Δημήτρης Αρσενόπουλος
Μπουζούκι & Μπαγλαμάς: Θανάσης Βασιλάς
Κρουστά: Βασίλης Καραγιάννης
Αγγλικοί Στίχοι & Ερμηνεία: Τραγουδόσαυρος (Σπύρος Μιχαήλ)
Ηχοληψία, Editing & Mastering: Νικόλας (The Mute) Χαλντούπης στα SoundCave Studios Athens
Το link τού Guilty as Charged στο YouTube:
https://youtu.be/n0uk3N5PBFg?
Το link τού Guilty as Charged στο TikTok:
https://vm.tiktok.com/
Το link τού Guilty as Charged στο Instagram:
https://www.instagram.com/