4 Αγαπημένες σκηνές με το Χρόνη Εξαρχάκο
Τιμώντας τα γενέθλια του Χρόνη Εξαρχάκου, θυμόμαστε μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές αυτού του χαρισματικού κωμικού, που, μολονότι περιορίστηκε κυρίως σε δευτεραγωνιστικούς ρόλους, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στο λεγόμενο “παλιό ελληνικό κινηματογράφο”.
Σαν σήμερα γεννήθηκε ο αγαπημένος κωμικός ηθοποιός Χρόνης Εξαρχάκος, που έφυγε πολύ πρόωρα από τη ζωή το 1984, χτυπημένος από καρκίνο. Τιμώντας τα γενέθλια του θυμόμαστε μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές αυτού του χαρισματικού κωμικού, που, μολονότι περιορίστηκε κυρίως σε δευτεραγωνιστικούς ρόλους, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στο λεγόμενο “παλιό ελληνικό κινηματογράφο”.
Σε μαθήματα αγγλικής με την Κατερίνα Γιουλάκη
Η ταινία “Κατεργάρης” έχει τη διπλή ιδιαιτερότητα να είναι ταυτόχρονα η τελευταία ασπρόμαυρη ταινία της Φίνος Φιλμ και η πρώτη και μοναδική στην οποία ο Εξαρχάκος είχε πρωταγωνιστικό ρόλο. Από αυτή την άποψη, είναι ίσως ειρωνικό ότι την παράσταση στη διασημότερη σκηνή της ταινίας κλέβει η Κατερίνα Γιουλάκη, στην προσπάθεια της να εξηγήσει στον άντρα της την πρόθεση της μικρότερης αδελφής του Νόρας Βαλσάμη να διοργανώσει ένα “Το know us better” στο σπίτι τους. Καρπός αυτή της απόπειρας το “αζμπέτε”, μια από τις πιο πετυχημένες παραφθορές αγγλικών ονομάτων σε κωμωδία, σε μια εποχή που η μη αγγλομαθής ακόμα ελληνική κοινωνία ενσωμάτωνε δημιουργικά την πλημμυρίδα όρων που κατέφταναν από την άλλη όχθη του Ατλαντικού:
Μαθήματα Αγγλικής από τη Βασιλική Χωροφυλακή
Ξενόγλωσσου περιεχομένου και η επόμενη σκηνή, όπου ο Εξαρχάκος στο ρόλο του χωροφύλακα προβαίνει σε εξακρίβωση στοιχείων της Βουγιουκλάκη μετά τη σύλληψη της κατά την Μαραθώνια πορεία στη θρυλική ταινία “Η κόρη μου η σοσιαλίστρια”. Εκείνη όμως, όπως κάθε μπαρουτοκαπνισμένος αγωνιστής, επιστρατεύει την αγγλομάθειά της για να… θολώσει τα νερά. Ένας μικρός, αλλά κατά τη γνώμη μου ιδιαίτερα χαρακτηριστικός ρόλος του ηθοποιού, ο οποίος δεν ξεφεύγει από τα όρια του στερεότυπου του αγράμματου χωροφύλακα, τη μόνη κριτική που επέτρεπε η λογοκρισία, αλλά εν πολλοίς και τα πολιτικά πιστεύω των σεναριογράφων της εποχής στις δυνάμεις καταστολής της μετεμφυλιακής περιόδου. Μόνη απόκλιση από αντίστοιχες απεικονίσεις σ’ άλλες ταινίες της εποχής, το γεγονός πως ο απελέκητος χωροφύλαξ δε φέρει τη χαρακτηριστική χωριάτικη προφορά των κινηματογραφικών του συναδέλφων.
“Βαγγέλη, άνοιξε πόρτα”
Η ταινία “Μια Ελληνίδα στο χαρέμι” αποτελεί αναμφίβολα μια από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές στην καριέρα του. Εδώ τον βλέπουμε ως κατά φαντασίαν εφευρέτη αδελφό της Βλαχοπούλου και του Σειληνού (Βαγγέλη) να κατευθύνει την κίνηση της πόρτας με τη δύναμη ενός μηχανισμού αποτελούμενου από ρόδες ποδηλάτου κι ενός πικ-απ. Η τεχνικές δυνατότητες της εφεύρεσης μπορεί να μη στέκονται στο ύψος των προσδοκιών, υπάρχουν όμως κι άλλες…λύσεις. Σε παλιότερες εκδοχές της -κομμένης πια- τηλεοπτικής ελληνοφρένειας, θυμόμαστε την ατάκα να κλείνει κάθε εκπομπή μαζί με σκηνή της αυλόπορτας του Μαξίμου.
Τράβα μαλλί ανεβαίνουμε – Ο Εξαρχάκος πιλότος
Από την ίδια ταινία ακολουθεί η σκηνή κατά την οποία η κομπίνα των τριών αδελφών με πρωταγωνίστρια τη Βλαχοπούλου ως μέντιουμ αποκαλύπτεται, κι έτσι επιχειρούν να διαφύγουν με ένα μικρό αεροπλάνο. Ο Χρόνης μπορεί να μην είναι πεπειραμένος πιλότος, σκορπίζοντας το φόβο στους επιβάτες και ιδίως στην αδερφή του, έχει ωστόσο ένα μυστικό όπλο, που δεν είναι άλλο από την πλούσια κόμη του. “Τράβα μαλλί, ανεβαίνουμε”, μας θύμισε και πρόσφατο σποτάκι ΚΝΕ με αφορμή τις περιπέτειες του Αλέξη Τσίπρα σε ρόλο Τομ Κρουζ.