Οι επιχειρηματικοί όμιλοι της Ιταλίας αδειάζουν ΗΠΑ και ΕΕ χάριν της Κίνας
Η τελική στάση της Ιταλίας αναμένεται να είναι καθοριστική καθώς για την επιβολή δασμών στην εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα απαιτείται η θετική ψήφος 15 κρατών μελών τα οποία όμως θα πρέπει ταυτόχρονα να αντιπροσωπεύουν και το 65% του συνολικού πληθυσμού της ΕΕ.
Μελόνι: Από την Ουάσιγκτον στo Πεκίνο μέσα σε 15 μέρες
Πριν καν στεγνώσει το μελάνι της υπογραφής που έβαλε η Τζόρτζια Μελόνι στο Κοινό Ανακοινωθέν του ΝΑΤΟ κατά την διάσκεψη κορυφής της «Συμμαχίας» στις 10 Ιουλίου 2024 στην Ουάσιγκτον, η Ιταλίδα πρωθυπουργός βρέθηκε για πενθήμερη επίσκεψη από 27-31 Ιουλίου 2024 στην Κίνα σηματοδοτώντας με τον τρόπο αυτόν μια εντυπωσιακή «κωλοτούμπα».
Και αυτό γιατί στην Ουάσιγκτον η ίδια μαζί με τους άλλους ηγέτες του ΝΑΤΟ για άλλη μια φορά είχε επιτεθεί με ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα κατά της Κίνας.
ΝΑΤΟ και Μελόνι καταγγέλλουν τις «καταναγκαστικές τακτικές» της Κίνας
Ειδικότερα στο σημείο 26 του κοινού Ανακοινωθέντος των ηγετών του ΝΑΤΟ η Τζόρτζια Μελόνι μαζί με τον Ερντογάν και βέβαια όλους τους άλλους ηγέτες κατηγόρησαν την Κίνα «ότι έχει γίνει αποφασιστικός παράγοντας για τον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας μέσω της λεγόμενης εταιρικής σχέσης χωρίς όρια και της μεγάλης κλίμακας υποστήριξής της στην αμυντική βιομηχανική βάση της Ρωσίας» καλώντας ταυτόχρονα το Πεκίνο να παύσει κάθε υλική και πολιτική υποστήριξη της Ρωσίας.
Και στη συνέχεια η Ιταλίδα πρωθυπουργός προσυπογράφοντας το ίδιο κοινό Ανακοινωθέν στο σημείο 27 κατήγγειλε την Κίνα ότι «συνεχίζει να θέτει συστημικές προκλήσεις για την ευρωατλαντική ασφάλεια», με τους ηγέτες να δηλώνουν ότι «έχουμε δει συνεχείς κακόβουλες δραστηριότητες στον κυβερνοχώρο και υβριδικές δραστηριότητες συμπεριλαμβανομένης της παραπληροφόρησης που προέρχονται από την Κίνα». Και το νατοϊκό κερασάκι στην τούρτα η δήλωση των ηγετών του ΝΑΤΟ στο ίδιο σημείο του Ανακοινωθέντος για ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ετοιμότητας των χωρών του ΝΑΤΟ και της προστασίας τους έναντι των καταναγκαστικών τακτικών της Κίνας να διχάσει τη Συμμαχία! Τέλος στο σημείο 30 του Ανακοινωθέντος οι ηγέτες του ΝΑΤΟ επιβεβαιώνουν πανηγυρικά την παρουσία της «Συμμαχίας» στον Ινδο-Ειρηνικό δηλώνοντας με νόημα ότι «ο Ινδο-Ειρηνικός είναι σημαντικός για το ΝΑΤΟ δεδομένου ότι οι εξελίξεις στην περιοχή αυτή επηρεάζουν άμεσα την ευρωατλαντική ασφάλεια».
Η ΕΕ με υπογραφή Μελόνι χαρακτηρίζει την Κίνα ως συστημικό αντίπαλο
Βέβαια δεν ήταν η πρώτη φορά που η Μελόνι είχε εκφράσει την αντικινεζική της στάση.
Δεν χρειάζεται παρά να παραθέσουμε τα Συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου πριν ένα χρόνο όταν στις 30 Ιουνίου 2023 τόσο αυτή όσο και οι άλλοι ηγέτες της ΕΕ είχαν καταφερθεί κατά της Κίνας επισημαίνοντας μεταξύ άλλων στο σημείο 30 τα εξής:
«Tο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συνέχισε τη στρατηγική του συζήτηση όσον αφορά τις σχέσεις της ΕΕ με την Κίνα και επιβεβαίωσε την πολύπλευρη προσέγγιση πολιτικής της ΕΕ έναντι της Κίνας, στο πλαίσιο της οποίας αποτελεί ταυτόχρονα εταίρο, ανταγωνιστή και συστημικό αντίπαλο». Ακολούθως στο σημείο 32 των Συμπερασμάτων οι ηγέτες της ΕΕ επισημαίνουν ότι «σύμφωνα με το πρόγραμμα των Βερσαλλιών, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να μειώνει τις κρίσιμες εξαρτήσεις και τα κρίσιμα τρωτά σημεία, μεταξύ άλλων στις αλυσίδες εφοδιασμού της, θα ελαχιστοποιήσει τους σχετικούς κινδύνους και θα προβεί στις αναγκαίες και σκόπιμες διαφοροποιήσεις». Και αφού στο σημείο 33 των Συμπερασμάτων του «το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Κίνα να πιέσει τη Ρωσία να σταματήσει τον επιθετικό της πόλεμο και να αποσύρει αμέσως, πλήρως και άνευ όρων τα στρατεύματά της από την Ουκρανία», μπαίνει στο ψητό τονίζοντας στο σημείο 34 ότι «η ανατολική και η νότια Σινική Θάλασσα έχουν στρατηγική σημασία για την περιφερειακή και την παγκόσμια ευημερία και ασφάλεια. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εκφράζει τις ανησυχίες της για τις αυξανόμενες εντάσεις στον Πορθμό της Ταϊβάν. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αντιτίθεται σε κάθε μονομερή απόπειρα αλλαγής του status quo διά της βίας ή του εξαναγκασμού».
Τέλος στο σημείο 35 καταλήγουν τα Συμπεράσματα των ηγετών της ΕΕ ότι «το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει τις ανησυχίες του σχετικά με την αναγκαστική εργασία, τη μεταχείριση των υπέρμαχων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατόμων που ανήκουν σε μειονότητες, την κατάσταση στο Θιβέτ και τη Σιντζιάνγκ, καθώς και την τήρηση των προηγούμενων δεσμεύσεων της Κίνας όσον αφορά το Χονγκ Κονγκ»
Και σαν να μην έφταναν αυτές οι αντικινεζικές δηλώσεις ΝΑΤΟ και ΕΕ τις οποίες συνυπέγραψε μετά βαΐων και κλάδων η Μελόνι, ήρθε και η απόφασή της μετά από πιέσεις των ΗΠΑ στις 6 Δεκεμβρίου 2023 να προχωρήσει στην απόσυρση της Ρώμης από τη Συμφωνία με το Πεκίνο για την ένταξη της Ιταλίας στον κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού.
Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία και το «made in Italy» σπάνε το δυτικό μέτωπο επιβάλλοντας αναθέρμανση των σχέσεων με την Κίνα
Μετά απ΄ όλα αυτά κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία η Τζόρζια Μελόνι έφτασε στο Πεκίνο για συναντήσεις με την κινεζική ηγεσία.
Η επίσκεψη της Μελόνι στην Κίνα ήρθε μετά από σημαντικές πιέσεις των μεγάλων ιταλικών επιχειρηματικών ομίλων που όχι μόνο δεν θέλουν να μείνουν έξω από την τεράστια κινεζική αγορά αλλά ταυτόχρονα προσδοκούν να προσελκύσουν και σημαντικές κινεζικές επενδύσεις στην Ιταλία. Άλλωστε έχει αποδειχθεί ότι τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης για την Ιταλία και την υπόλοιπη Ευρώπη δεν επαρκούν προκειμένου να καλύψουν το τεράστιο επενδυτικό κενό για την ΕΕ το οποίο έχει υπολογιστεί ετησίως στο ύψος των 481 δισ. ευρώ. Έτσι η επίσκεψη Μελόνι στην Κίνα αποσκοπoύσε να πλασάρει το «made in Italy» στην κινεζική αγορά και ταυτόχρονα να προσελκύσει κινεζικές επενδύσεις στην Ιταλία, ιδίως στον τομέα της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων. Άλλωστε όπως τόνισε ο Πρόεδρος της Ιταλικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (ΑΝFIA) Roberto Vavassori επί του παρόντος στην Ιταλία λόγω της υστέρησής της στη διαδικασία πράσινης μετάβασης παρατηρείται ένα σημαντικό κενό της τάξης του ενός εκατομμυρίου ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ αυτών που αγοράζονται στην Ιταλία και εκείνων που τελικά κατασκευάζονται στη χώρα.
Πάντως καθοριστικός παράγοντας για την ιταλική αλλαγή πλεύσης ήταν η νέα στρατηγική της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε σχέση με την Κίνα και την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στο πλαίσιο αυτό η πολυεθνική ευρωπαϊκή-αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis που ιδρύθηκε από τη συγχώνευση της ιταλο-αμερικανικής Fiat Chrysler και της γαλλικής PSA (Peugeot κλπ) αποφάσισε τον περασμένο Μάιο να συνεργαστεί με την κινεζική εταιρεία Leapmotor για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς όμως τότε να ανακοινωθεί και ο τόπος κατασκευής των οχημάτων. Στην κοινή τους εταιρεία η Stellantis θα κατέχει το 51% και η κινεζική πλευρά το 49%.
Οι εξελίξεις αυτές ανάγκασαν την Μελόνι να κάνει πλέον σπονδές στην κινεζική ηγεσία προκειμένου να γίνει δεκτή στο Πεκίνο. Στο πλαίσιο αυτό κατά τη συνάντησή της με τον κινέζο ηγέτη Σι Τζινπίνγκ, η Μελόνι κάνοντας στροφή 180 μοιρών χαρακτήρισε την Κίνα «σημαντικό συνομιλητή στη διαχείριση των παγκοσμίων εντάσεων», ενώ δεν παρέλειψε να δηλώσει ότι υποστηρίζει την πολιτική της «μίας Κίνας», όπως τονίζει σχετικό άρθρο της κινεζικής εφημερίδας Global Times (31/7/2024).
Σι Τζινπίνγκ καλεί Μελόνι να δράσει στο πνεύμα του κινεζικού Δρόμου του Μεταξιού
Από την πλευρά της η κινεζική ηγεσία αφού με ιδιαίτερα ευγενικό τρόπο επιτίμησε την ιταλική πλευρά για την υπαναχώρηση της από την πολιτική του Δρόμου του Μεταξιού, τόνισε στην Μελόνι δια στόματος Σι Τζινπίνγκ ότι η Ιταλία οφείλει να δράσει στο πνεύμα του Δρόμου του Μεταξιού και να αντιμετωπίσει τις διμερείς της σχέσεις με την Κίνα υπό το πρίσμα της ιστορικής τους διάστασης, του στρατηγικού τους βάθους και της μακροπρόθεσμης προοπτικής τους προκειμένου να είναι έτσι σταθερές και μακρές.
Με τον τρόπο αυτόν το Πεκίνο έστειλε τελικά το μήνυμα στη Ρώμη ότι οι κινεζοιταλικές σχέσεις θα μπορούσαν να αναπτυχθούν στο μέλλον καθώς μάλιστα φέτος συμπληρώνονται 700 χρόνια από την επίσκεψη του Μάρκο Πόλο στην Κίνα. Και όπως τότε ο Μάρκο Πόλο επιστρέφοντας στη Βενετία μετά από 17 χρόνια παραμονής στην Κίνα μετέφερε στην Ιταλία την εμπειρία του και τις γνώσεις που πήρε από την Κίνα για την τυπογραφία, τη μεταλλουργία, την παραγωγή χαρτιού και βεβαίως την παραγωγή πυρίτιδας έτσι και η σημερινή Ιταλία θα μπορούσε να επωφεληθεί από τα κινεζικά επιτεύγματα στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκίνητων, μπαταριών και όχι μόνο. Άλλωστε η Κίνα και η Ιταλία βρίσκονται στις δύο άκρες του Δρόμου του Μεταξιού.
Κάνοντας μάλιστα ένα βήμα παραπέρα σε σχόλιό του το κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua υπογράμμισε ότι η Κίνα και η Ιταλία αποτελούν το ιδανικό δίδυμο για να γεφυρώσουν την Ανατολή με τη Δύση, για να ακολουθήσει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αποτίμηση της επίσκεψης Μελόνι με τον εύγλωττο τίτλο: «Η οικονομική συνεργασία υπερτερεί των ανησυχιών για αποσύνδεση (decoupling)» (www.globaltimes.cn 30/7/2024).
Βασικός άλλωστε στόχος της Κίνας ήταν να αποδείξει ότι παρά την αντικινεζική πολιτική του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και της ΕΕ, τελικά κάποιες δυτικές χώρες διαφοροποιούνται από την κεντρική γραμμή. Στο πλαίσιο αυτό αποτιμώντας την επίσκεψη Μελόνι στην Κίνα ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου εξωτερικών δήλωσε ότι «η Κίνα και η Ιταλία αντιτίθενται στην σύγκρουση και στην αποσύνδεση (decoupling) προκειμένου να αντιμετωπίσουν από κοινού τις παγκόσμιες προκλήσεις».
Οι επιχειρηματικοί όμιλοι της Ιταλίας ξορκίζουν τώρα την πολιτική της οικονομικής αποσύνδεσης (decoupling) από την Κίνα
Σε κάθε περίπτωση η Μελόνι παρά τις αιχμές της κατά την ομιλία της στο Ιταλοκινεζικό Επιχειρηματικό Φόρουμ παρουσία 100 κινεζικών και ιταλικών επιχειρήσεων, γιατί δήθεν οι ιταλικές επενδύσεις στην Κίνα είναι τριπλάσιες από τις κινεζικές επενδύσεις στην Ιταλία, το βέβαιο είναι ότι θα χρειαστεί πολύ κόπο και χρόνο για να πείσει την κινεζική ηγεσία ότι η αλλαγή στάσης της έναντι του Πεκίνο είναι πράγματι ειλικρινής. Πολύ δε περισσότερο καθώς παρότι το διμερές εμπόριο των δύο χωρών άγγιξε τα 67 δισ. ευρώ το 2023, εντούτοις το μεταξύ τους ισοζύγιο είναι ελλειμματικό για την Ιταλία. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε και η Μελόνι στην ομιλία της αυτή ζήτησε μεγαλύτερο άνοιγμα της κινεζικής αγοράς σε όλα τα προϊόντα του «madeinItaly», καθώς μέχρι σήμερα το 40% των ιταλικών εξαγωγών στην Κίνα προέρχονται αποκλειστικά από τον τομέα του φαρμάκου, της βιοϊατρικής και της μηχανολογίας.
Πάντως σε πολιτικό επίπεδο η Μελόνι πουλάει στην ιταλική κοινή γνώμη τόσο την υπογραφή του τριετούς δεκαεπτασέλιδου Σχεδίου Δράσης που υπέγραψε με την κινεζική πλευρά και το οποίο καλύπτει σημαντικούς τομείς της οικονομίας με κύριο πάντως στόχο την ανάπτυξη της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας όσο και τις έξι Συμφωνίες που υπέγραψαν οι δύο πλευρές με αντικείμενο τη βιομηχανική συνεργασία, την προστασία των γεωγραφικών ενδείξεων, την ασφάλεια των τροφίμων, το περιβάλλον και την εκπαίδευση.
Βέβαια οι εκπρόσωποι των ιταλικών επιχειρηματικών ομίλων που συμμετείχαν στο Ιταλοκινεζικό Επιχειρηματικό Φόρουμ, όπως της εταιρείας ελαστικών Pirelli, του ενεργειακού κολοσσού ENI, της εταιρείας παραγωγής όπλων Leonardo αλλά και της εταιρείας μόδας Dolce & Cabbana είχαν την ευκαιρία να αναθερμάνουν τις σχέσεις τους με τους κινεζικούς κολοσσούς πέντε χρόνια μετά την επίσκεψη του πρώην Ιταλού πρωθυπουργού Τζουζέπε Κόντε στο Πεκίνο το 2019, σπάζοντας το δυτικό μέτωπο απομόνωσης της Κίνας και εγκαταλείποντας την πολιτική της αποσύνδεσης (decoupling) που είχε επιβάλλει ο Μπάιντεν.
Όμως από την επίσκεψη Κόντε στην Κίνα το 2019 μεσολάβησαν πολλά όπως η πανδημία, το Μπέργκαμο, η εκλογή Μπάιντεν και το America is back, ο Πόλεμος στην Ουκρανία, η επέκταση του ΝATO στον Ινδο-Ειρηνικό αλλά και η υπογραφή του ινδικού οικονομικού διαδρόμου IMEC που με την αγαστή χορηγία της Ρώμης σχεδιάστηκε ως ανταγωνιστικό εγχείρημα απέναντι στον κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού.
Από τον Πούτιν πίσω στο δυτικό μαντρί με το αζημίωτο οι ιταλικοί επιχειρηματικοί όμιλοι
Να σημειωθεί πάντως ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η επιχειρηματική ελίτ της Ιταλίας επιχειρεί να παίξει ένα σχετικά αυτόνομο ρόλο έξω «από το δυτικό μαντρί» προκειμένου να προασπίζει τα οικονομικά της συμφέροντα.
Έτσι όπως έχουμε αναλύσει σε σχετικό μας άρθρο (www.notismarias.gr 30/1/2022) στις 26 Ιανουαρίου 2022 και πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, η αφρόκρεμα του «made in Italy» συμμετείχε παρά τις αμερικανικές πιέσεις σε τηλεδιάσκεψή με τον Πούτιν. Ειδικότερα στην εν λόγω τηλεδιάσκεψη από ρωσικής πλευράς πλην του Πούτιν συμμετείχαν και οκτώ Ρώσοι υπουργοί καθώς και οι επικεφαλής της Rosneft και του Ρωσικού Ταμείου Άμεσων Επενδύσεων (RDIF), ενώ από ιταλικής πλευράς συμμετείχαν σημαντικές ενώσεις επιχειρήσεων, όπως η περίφημη Confindustria, δηλαδή ο ιταλικός ΣΕΒ και η GIM Unimpresa καθώς και οι επικεφαλής (CEO) δεκαέξι ιταλικών εταιρειών μεταξύ των οποίων η κρατική εταιρεία ενέργειας Enel, οι δύο μεγάλες ιταλικές τράπεζες Intesa Sanpaolo and UniCredit, η ασφαλιστική εταιρεία Generali, η Pirelli, η Barilla κλπ. Στην ουσία επρόκειτο για τους 16 πρωταγωνιστές του «made in Italy», ενώ δεν συμμετείχαν οι κρατικές εταιρείες ενέργειας Eni and Saipem κατόπιν κυβερνητικών πιέσεων.
Και όλα αυτά μιας και η συντριπτική πλειοψηφία των διαφόρων ιταλικών επιχειρηματιών ομίλων και των ιταλικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους στήριζαν την ανταγωνιστικότητα τους σε μακροχρόνια συμβόλαια αγοράς ρωσικού φυσικού αερίου σε χαμηλές τιμές γεγονός που επισήμανε ο ίδιος ο Πούτιν στις 26 Ιανουαρίου 2022 στην περίφημη τηλεδιάσκεψη με την ελίτ της ιταλικής επιχειρηματικής τάξης.
Βέβαια στην πορεία λόγω των δυτικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας οι ιταλικοί επιχειρηματικοί όμιλοι αναγκάστηκαν να ανακρούσουν πρύμναν, αφού όμως διασφάλισαν σημαντικά αντισταθμιστικά οικονομικά οφέλη και deals με την Ουάσιγκτον και τους υπόλοιπους G-7.
Τώρα με τον IMEC να περνά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας λόγω Γάζας, τον Μπάιντεν να μένει εκτός νυμφώνος, την ΕΕ να βυθίζεται στα οικονομικά της αδιέξοδα και τον παγκόσμιο Νότο να διαμορφώνει ένα νέο πλανητικό καταμερισμό εργασίας, η επιχειρηματική ελίτ της Ιταλίας προκειμένου να διασφαλίσει τα οικονομικά της συμφέροντα προχωρά για άλλη μια φορά σε νέο φλερτ «έξω από το δυτικό μαντρί». Αυτή τη φορά με την Κίνα.
Οι νέες κινεζικές επενδύσεις στην ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία
Τελικά δεν πέρασαν παρά ελάχιστα 24ωρα από την υπογραφή στο Πεκίνο του τριετούς οικονομικού Σχεδίου Δράσης ανάμεσα στη Μελόνι με την κινεζική ηγεσία και σύσσωμος ο ιταλικός τύπος με πηχυαίους τίτλους πρόβαλε ότι η ιταλική κυβέρνηση βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Dongfeng Motor Group για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων στην Ιταλία. Στο πλαίσιο αυτό η ιταλική κυβέρνηση σχεδιάζει να αποκτήσει μειοψηφικό πακέτο στην επένδυση, ενώ στο επενδυτικό σχέδιο θα συμμετάσχουν και ιταλικές εταιρείες με στόχο τη δημιουργία ενός hub ηλεκτρικών οχημάτων για όλη την Ευρώπη.
Μάλιστα θα πρέπει να τονιστεί ότι η Dongfeng Motors είναι επίσης στενός συνεργάτης της Stellantis.
Επιπλέον η ιταλική κυβέρνηση στοχεύει να προσελκύσει ξένες επενδύσεις κυρίως από την Κίνα προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία στο 1.3 εκατομμύρια οχήματα ετησίως έναντι 800.000 περίπου οχημάτων ετησίως που κυμαίνεται σήμερα.
Εντείνονται οι ενδοιμπεριαλιστκές αντιθέσεις εντός ΝΑΤΟ και ΕΕ με αφορμή το οικονομικό restart με Κίνα
Πάντως για πολλοστή φορά καταδεικνύεται ότι στο πλαίσιο του δυτικού μπλοκ τα ιδιαίτερα οικονομικά συμφέροντα κάθε αστικής τάξης των κατ΄ ιδίαν χωρών πάντοτε πρυτανεύουν και καθοδηγούν τις επιλογές τους. Γεγονός που οδηγεί σε παραπέρα όξυνση των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων εντός ΝΑΤΟ και ΕΕ.
Οι δε εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες των κρατών μελών του ΝΑΤΟ και της ΕΕ δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να προσαρμόζονται αναλόγως προκειμένου να υπηρετήσουν τα συμφέροντα της οικονομικής ολιγαρχίας των χωρών τους ακόμη και αν είναι αναγκασμένες να κάνουν επικές κωλοτούμπες όπως εν προκειμένω έκανε η δήθεν αντισυστημική ακροδεξιά Τζόρζια Μελόνι (www.notismarias.gr 5/8/2024), η οποία πριν καν στεγνώσει το μελάνι της υπογραφής που έβαλε κατά της Κίνας στο Κοινό Ανακοινωθέν του ΝΑΤΟ στις 10 Ιουλίου 2024 στην Ουάσιγκτον, τελικά βρέθηκε για πενθήμερη επίσκεψη από 27-31 Ιουλίου 2024 στην Κίνα εκλιπαρώντας τον Σι Ζινπίνγκ για κινεζικές επενδύσεις στην ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία.
Οψόμεθα λοιπόν για τη συνέχεια καθώς τον Οκτώβριο του 2024 επίκειται στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ η ψήφιση της οριστικής επιβολής δασμών κατά την εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα. Ήδη με απόφαση της Κομισιόν στις αρχές Ιουλίου έχουν επιβληθεί προσωρινοί δασμοί που κυμαίνονται από 17.4% έως 37.6% στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, παρά την εκπεφρασμένη αντίθεση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πάντως οι γερμανικοί επιχειρηματικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας (BMW, Mercedes-Benz and Volkswagen) δεν περιορίστηκαν μόνο στο να δηλώσουν την αντίθεσή τους αλλά έχουν ήδη επιβάλλει τη γραμμή τους στην γερμανική κυβέρνηση η οποία στο Συμβούλιο της ΕΕ αναμένεται να απέχει κατά την επικείμενη ψηφοφορία του Οκτωβρίου για την επιβολή δασμών στην εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα.
Άλλωστε το Βερολίνο έχει ήδη δημοσίως εκφραστεί κατά της επιβολής των εν λόγω δασμών, ενώ «απείχε τον Ιούλιο σε συμβουλευτική ψηφοφορία στην οποία μόνο τέσσερα κράτη μέλη ψήφισαν κατά των δασμών».
Με δεδομένο ότι πλην των τεσσάρων κρατών μελών που ψήφισαν κατά της επιβολής δασμών υπάρχουν και εννέα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ που απείχαν κατά την παραπάνω συμβουλευτική ψηφοφορία, είναι σαφές ότι θα ενταθούν έτι περαιτέρω οι αντιθέσεις στους κόλπους της ΕΕ.
Η τελική στάση της Ιταλίας αναμένεται να είναι καθοριστική καθώς για την επιβολή δασμών στην εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα απαιτείται η θετική ψήφος 15 κρατών μελών τα οποία όμως θα πρέπει ταυτόχρονα να αντιπροσωπεύουν και το 65% του συνολικού πληθυσμού της ΕΕ.
Νότης Μαριάς
Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής