Η αιώνια, ιερή ενότητα του κράτους και της βιομηχανίας
Ενώ εμείς στην Ελλάδα κουβεντιάζουμε το διαχωρισμό εκκλησίας – κράτους, στην Γερμανία θεμελιώθηκε η ενότητα βιομηχάνων – κράτους. (Για όσους αναρωτιούνται γιατί βάζω το κράτος δεύτερο στις προτάσεις, είναι απλά μια διάταξη σύμφωνα με την πραγματική ιεράρχηση δυνάμεων.)
Ενώ εμείς στην Ελλάδα κουβεντιάζουμε το διαχωρισμό εκκλησίας – κράτους, στην Γερμανία θεμελιώθηκε η ενότητα βιομηχάνων – κράτους. (Για όσους αναρωτιούνται γιατί βάζω το κράτος δεύτερο στις προτάσεις, είναι απλά μια διάταξη σύμφωνα με την πραγματική ιεράρχηση δυνάμεων.)
Το ΙΧ είναι για τους Γερμανούς κάτι σαν θρησκεία. Οι δρόμοι τους είναι γεμάτοι από καθαρά και λαμπερά αυτοκίνητα. Ένας επισκέπτης της χώρας συχνά αναρωτιέται αν πολλοί από τους κάτοικους της Γερμανίας ξοδεύουν περισσότερο χρόνο για την φροντίδα του ΙΧ τους παρά για τον εαυτό τους. Όσο για το κόστος; Εκεί δεν υπάρχει αμφιβολία, γιατί το ΙΧ είναι φετίχ και ενίοτε προέκταση αναπαραγωγικού ανθρώπινου οργάνου.
Στη Γερμανία όμως απαγορεύονται σε όλο και περισσότερες πόλεις αυτοκίνητα τεχνολογίας αυτανάφλεξης ή κοινώς, τα ντίζελ. Η γερμανική κυβέρνηση είχε διαφημίσει παλιότερα την κορυφαία τεχνολογία των ΙΧ με κινητήρα ντίζελ made in Germany. Έτσι αυξήθηκαν οι πωλήσεις – αλλά και οι απατημένοι πελάτες. Διότι ως γνωστόν τα τότε κορυφαία μοντέλα δεν τηρούν, στην πραγματική χρήση, τα όρια καυσαερίων που πιστοποιήθηκαν από τους κατασκευαστές.
Όταν αποκαλύφθηκε αυτό το σκάνδαλο όλοι ζήτησαν συνέπεια από την κυβέρνηση. Και αυτή από την πλευρά της σκέφτηκε, συνεδρίασε και αποφάσισε ότι τα όρια των καυσαερίων που έβγαλε η ίδια πρέπει να τηρηθούν και συνεπώς… οι πολίτες να μην οδηγούν τα επίμαχα αυτοκίνητα στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα γερμανικά όρια για τα οξείδια του αζώτου στους δρόμους είναι 23 φορές πιο χαμηλά από τα όρια στους… χώρους εργασίας – βρες το λάθος.
Οι πολίτες αντέδρασαν, ζήτησαν την τιμωρία των υπεύθυνων βιομήχανων και αποζημιώσεις. Η κυβέρνηση σκέφτηκε, ξανασκέφτηκε, συνεδρίασε και ξανασυνεδρίασε και αποφάσισε ότι οι Γερμανικές βιομηχανίες αυτοκινήτων είναι τόσο σπουδαίο μέρος του κράτους που αν κινδυνέψει το μέλλον τους, βουλιάζει το κράτος και μαζί με αυτό η ευημερία των πολιτών. Ακόμα χειρότερα, αν πάθει κάτι η αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας θα έρθει η συντέλεια του κόσμου, το κράκεν, το τέρας του Λοχ Νες αυτοπροσώπως και θα ξεσπάσει εμφύλιος στους δρόμους.
Έτσι ανακοίνωσε την λύση – οι πολίτες οφείλουν να αλλάξουν τα αυτοκίνητα τους με νεότερα και ως αντάλλαγμα θα πάρουν ένα πριμ. Το πριμ, μια έκπτωση που δήθεν δίνεται στην ανταλλαγή του ντίζελ απάτης με νέο μοντέλο, όλως τυχαίως συμπίπτει με την έκπτωση που πετυχαίνει ο καθένας που αγοράζει ΙΧ και διαπραγματεύεται με τον πωλητή.
Όμως οι πολίτες αντί να σπεύσουν στους πωλητές αντέδρασαν και εξέφρασαν παράπονο. Έτσι το κράτος βρήκε χωρίς σκέψη μια λύση. 1,5 εκατομμύρια κάτοικοι μεγάλων πόλεων και ιδιοκτήτες των ντίζελ απάτης έλαβαν γράμμα από το Kraftfahrtbundesamt (ΚΒΑ), την δημόσια αρχή που τηρεί το μητρώο των αυτοκινήτων.
Το ΚΒΑ τους ενημέρωσε ότι το ντίζελ που κατέχουν ρυπαίνει το περιβάλλον και ότι είναι υποχρέωση των πολιτών να το διαφυλάξουν και να κάνουν τα πάντα για να τηρηθούν τα όρια καυσαερίων. Ε… αλλάξτε το αυτοκίνητο σας με ένα νέο με καθαρή τεχνολογία τους έγραψαν.
Και δεν ξέχασαν να βάλλουν στο κρατικό έγγραφο τις διευθύνσεις των Daimler, BMW και Volkswagen μαζί με τα χρήσιμα τηλέφωνα, τα hotline για αγορά αυτοκινήτων.
Ευλόγησον εδώ – αγόρασον εκεί! Πάντα με τα λεφτά του κόσμου.
Πόσο μοιάζουν τελικά τα κράτη;