Πέμπτη 9 Μάη 2019 – Τι… παίζει σήμερα;
Μουσική, Θέατρο, Κινηματογράφος, Εικαστικά, Βιβλίο, Εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις – προτάσεις για έξοδο.
Μεγάλη πολιτιστική εκδήλωση διοργανώνει η Κινηματογραφική Ομάδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Άνω Αμπελοκήπων, για την Ημέρα της Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών.
Μουσική
“No More Shall We Part”: Live ολόκληρο το άλμπουμ των Nick Cave & The Bad Seeds στο Μουσείο Μπενάκη
Μουσικοί από την ελληνική και διεθνή σκηνή θα παίξουν live ολόκληρο το άλμπουμ των Nick Cave & The Bad Seeds, “No More Shall We Part”.
Το εγχείρημα του Στέφανου Ρόκου να προσεγγίσει εικαστικά το άλμπουμ των Nick Cave & The Bad Seeds “No More Shall We Part”, με την έκδοση ενός καλλιτεχνικού βιβλίου και τη μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, που ήδη έχουν επισκεφθεί εκατοντάδες κόσμου, «ολοκληρώνεται» και μουσικά με μια συναυλία στο αίθριο του Μουσείου, την Πέμπτη 9 Μαΐου.
Λίγες μέρες πριν τη λήξη της έκθεσης που έκανε πρόσφατα πρεμιέρα στο ασφυκτικά γεμάτο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς, μια εκλεκτή παρέα μουσικών από την ελληνική και διεθνή σκηνή θα παίξουν live ολόκληρο το άλμπουμ “No More Shall We Part”.
Στη συναυλία συμμετέχουν οι Jim Sclavunos (Nick Cave & the Bad Seeds, Sonic Youth, The Cramps, The Vanity Set κ.ά.), Eleanor Friedberger (The Fiery Furnaces), Stef Kamil Carlens (dEUS, Zita Swoon), Illegal Operation και The Callas.
JIM SCLAVUNOS
Ο δραστήριος μουσικός της underground σκηνής της Νέας Υόρκης του ’80, σταθερός φίλος και συνεργάτης της Lydia Lunch και (έκτακτος) ντράμερ σε πολλά θρυλικά συγκροτήματα εκείνης της εποχής, όπως οι Sonic Youth και The Cramps, είναι μόνιμο μέλος των Bad Seeds από το 1994 και ιδρυτικό μέλος των Grinderman (μαζί με τους Nick Cave, Warren Ellis και Martin Casey). Εκτός των παραπάνω, συμμετέχει και σε διάφορα άλλα σχήματα, όπως οι «δικοί» του Vanity Set και η πιο πρόσφατη συνεργασία του με την Nicole Atkins. Εκτός της κατά το ήμισυ ελληνικής του καταγωγής, ο Jim Sclavunos διατηρεί σταθερούς καλλιτεχνικούς δεσμούς με την Ελλάδα, αφού ανάμεσα σε άλλα είναι ο παραγωγός δύο δίσκων των The Callas, ενώ υπήρξε ο καταλύτης στην επαφή του Στέφανου Ρόκου με τον Nick Cave και τη δημιουργία του project No More Shall We Part.
STEF KAMIL CARLENS
Κεντρική φιγούρα στην indie/πειραματική σκηνή του Βελγίου τη δεκαετία του ’90 ως μέλος των dEUS (και πολλών άλλων τοπικών σχημάτων) και ιδρυτής των Zita Swoon, με τους οποίους έχει παίξει πολλές φορές στην Ελλάδα, και που μετά το 2010 μετέτρεψε – κατά κάποιον τρόπο – σε “θεατρικό” group. Μαζί ανέβασαν πολλές πρωτότυπες παραστάσεις χορού, χοροθεάτρου και μουσικής σε ευρωπαϊκά θέατρα και φεστιβάλ. Ο Carlens είναι επίσης ενεργός στην εικαστική σκηνή του Βελγίου, είτε πραγματοποιώντας ατομικές εκθέσεις είτε με την πρόσφατη συνεργασία του με τον Γιαν Φαμπρ. Πρόσφατα επέστρεψε στην ποπ/ροκ δισκογραφία ως σόλο καλλιτέχνης (αυτές τις μέρες ετοιμάζει τον δεύτερο προσωπικό του δίσκο).
ELEANOR FRIEDBERGER
Πρώην μέλος των The Fiery Furnaces μαζί με τον αδερφό της, η επίσης κατά το ήμισυ Ελληνικής καταγωγής Eleanor Friedberger έχει να επιδείξει πλούσια δισκογραφία, πολλές περιοδείες και κοινό που την ακολουθεί φανατικά. Από το 2010 κάνει σόλο καριέρα κι έχει ήδη κυκλοφορήσει τέσσερις προσωπικούς δίσκους. Ο πιο πρόσφατος από αυτούς, με τον τίτλο “Rebound”, είναι εμπνευσμένος από την Ελλάδα και το χρόνο που πέρασε εδώ στις αρχές του 2017. Φέτος την κάλεσε το Κέντρο Πολιτισμού ‘Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος να ερμηνεύσει ολόκληρο αυτό το άλμπουμ στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με συγκρότημα αποτελούμενο από μέλη των Acid Baby Jesus και The Voyage Limpid Sound, αλλά και κουαρτέτο εγχόρδων.
ILLEGAL OPERATION
Παλαίμαχο supergroup με μουσικούς ποικίλων προελεύσεων και επιρροών (μέλη σχημάτων όπως: Μανώλης Αγγελάκης και τα Θηρία, Appalachian Cobra Whisperers, Sigmatropic κλπ.). Ξεκίνησαν να δισκογραφούν το 2001 με το “Blue Project” στην Hitch Hyke και συνέχισαν με δύο δίσκους, το 2011 και το 2017, από την Inner Ear.
Στο live στο Μουσείο Μπενάκη θα τους συνοδεύει στα φωνητικά η Etten.
THE CALLAS
Μουσικό συγκρότημα, εικαστικοί, εκδότες, σκηνοθέτες, αδέρφια και ψυχές του Velvet Room, οι The Callas έχουν έντονη διεθνή δραστηριότητα (στα μουσικά αλλά και στα εικαστικά, με συναυλίες, εκθέσεις, συνεργασίες κλπ.). Δούλεψαν μαζί με τον Lee Ranaldo των Sonic Youth για το soundtrack της ταινίας τους, “The Great Eastern”, αλλά και τον πιο πρόσφατο δίσκο τους, “Trouble And Desire”, ενώ όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, σε δύο προηγούμενους δίσκους τους την παραγωγή έχει κάνει ο Jim Sclavunos.
***
ROCK STORY, ένα έργο της Λείας Βιτάλη
Εμπνευσμένο από τον Παύλο Σιδηρόπουλο
Στο θέατρο Αργώ, έως και τις 19 Μαΐου 2019
και κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:00.
Το ροκ είναι επιλογή ζωής. Ενίοτε και θανάτου.
Ο Λέο, ο κεντρικός ήρωας οδεύει από την απόλυτη ελευθερία και τον ασυμβίβαστο έρωτα στην αυτοκαταστροφή.
Οικογενειακό περιβάλλον, χημικές ουσίες, μουσικές, έρωτας και στο κέντρο ένας νέος άνδρας που ανυπομονεί να φθάσει στην κορυφή.
Ελλάδα του 80. Μια ροκ συναυλία. Ο ήρωας θα ξεπεράσει τα όρια και θα αφήσει την τελευταία του πνοή πάνω στη σκηνή. Ποιος είναι; Τι ζητούσε από τη ζωή και πώς έφτασε εκεί; Στα τρία λεπτά που μεσολαβούν από τη ζωή στον θάνατο περνάει από μπροστά του όλη του η ζωή σαν ταινία του σινεμά.
‘Ενα έργο γραμμένο με συγκίνηση και χιούμορ που αναζητά τα αίτια πίσω από τον πρόωρο θάνατο ενός ροκ ειδώλου.
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη έως Κυριακή στις 21:00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Γενική είσοδος:15 €
Μειωμένο:12 €
ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΓΩ, Ελευσινίων 15, Αθήνα
Στάση Μετρό Μεταξουργείο
Τηλέφωνο : 210 5201684
www.argotheater.gr
https://www.facebook.com/argotheater
https://instagram.com/argotheater
Θέατρο
Mια σκληρή μα και βαθιά ανθρώπινη ιστορία διαψευσμένων ονείρων, το «Άνθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη.
Από 9 Μάη έως 16 Ιούνη
Πέμπτη στις 9:00 μμ, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 9:15 μμ
«Άνθρωποι και ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ στον Τεχνοχώρο Cartel
***
«Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του» στο θέατρο Altera Pars
Τετάρτη έως και Κυριακή στις 21.00
***
«Ο Παίκτης» του Ντοστογιέφσκι
Ένα από τα πιο κλασικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, στο Θέατρο 104, η παράσταση «Ο Παίκτης», βασισμένη σε ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι.
Σε μια μικρή πόλη της Γερμανίας, αριστοκράτες, κοινοί θνητοί και απατεώνες επιδίδονται με πάθος στα τυχερά παιχνίδια. Με άκρατο κυνισμό και με σαφείς διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις τζογάρουν χρήματα, ανθρώπους και αισθήματα. Εκεί, σε αυτή τη μικρογραφία της Ευρώπης με τις πολλές γλώσσες, τις διαφορετικές νοοτροπίες και με τις ιδιαιτερότητες κάθε λαού, ο Αλεξέι Ιβάνοβιτς θα παρασυρθεί στη δίνη του αδιέξοδου έρωτα και θα παίξει στη ρουλέτα κάθε ίχνος αξιοπρέπειας.
Η Σοφία Καραγιάννη με μια αξιόλογη ομάδα ηθοποιών και συντελεστών, υπογράφει τη σκηνοθεσία σε ένα από τα πιο κλασικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, που καταπιάνεται κυρίως με το πάθος του τζόγου, αλλά και με άφθονο χιούμορ σαρκάζει την κοινωνία της εποχής του συγγραφέα, που είναι εθισμένη όσο και η δική μας, παρά τις πολιτισμικές διαφορές, στον εύκολο πλουτισμό και το χρήμα. Και κάπου εκεί βρίσκεται ο έρωτας, αδυσώπητος και άστοργος, για να εξυψώσει ακόμη περισσότερο την κατάρρευση του ήρωα.
Ο Παίκτης γράφτηκε σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της ζωής του συγγραφέα και εκδόθηκε το 1866. Το 1863 στο καζίνο του Βισμπάντεν ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι χάνει όλα του τα χρήματα. Δέχεται να εξοφλήσει τα χρέη του, παραδίδοντας σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα καινούργιο βιβλίο. Τα καταφέρνει, υπαγορεύοντας το κείμενο στη στενογράφο Άννα Σνίτκινα την οποία παντρεύεται λίγο αργότερα. Έτσι, μέσα σε 26 μέρες, γράφτηκε ο Παίκτης, ένα έργο βαθιά ψυχολογικό με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, και ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι.
Σκηνοθεσία:Σοφία Καραγιάννη
Μετάφραση (από τα γαλλικά): Μιλτιάδης Σαλβαρλής
Προσαρμογή κειμένου: Σοφία Καραγιάννη, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Βάσια Mίχα
Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνα Κρίγκου
Μουσική: Στάθης Δρογώσης
Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βάσια Μίχα
Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: GAFF
Ερμηνεία (με αλφαβητική σειρά): Βασιλική Διαλυνά, Κορίνα Θεοδωρίδου, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Αλέξανδρος Τούντας
***
«Ο στρατηγός κάνει φασαρία στην πλατεία» του Μάκη Τσίτα, σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη, στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά
Πρόσωπα διαφορετικού φύλου και ηλικίας, προερχόμενα από τη μικροαστική τάξη, προσπαθούν απεγνωσμένα να επικοινωνήσουν μέσα από τις προσωπικές τους στιγμές ή τις καθημερινές τους ασχολίες. Οι άνθρωποι αυτοί, πότε σε εξωτερικό και πότε σε εσωτερικό χώρο, συνδιαλέγονται με άτομα του περιβάλλοντός τους ή με τον τυχόν διπλανό τους επιχειρώντας μια σύζευξη ουσιαστικής επικοινωνίας, την οποία όμως τις περισσότερες φορές υποδαυλίζουν οι ίδιοι. Τα μονόπρακτα που αποτελούν το έργο θέτουν καίρια ζητήματα τόσο για τις σχέσεις όλων μας μέσα στην κοινωνία, όσο και για το γεφύρωμα της χασματικής ανθρώπινης επαφής.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο: Μάκης Τσίτας
Σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη
Σκηνικά – Κουστούμια: Λίλη Πεζανού
Μουσική: Νίκος Βασιλείου
Φωτισμοί: Αννα Σμπώκου
Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιαννακού Ελισάβετ, Δούκα Μαρία-Νεφέλη, Ζάχαρης Τρύφων, Μπιτούνη Ιωάννα, Μαυράκης Νίκος, Παπακώστας Λευτέρης, Παπουτσή Δανάη, Ρόκκος Βαγγέλης, Σαρρή Μυρτώ, Τσικούρας Δημήτρης
Κεντρική σκηνή
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα 6 Μαΐου 10.00 και 12.00
Τρίτη 7 Μαΐου 19.30 και 21.30
Τετάρτη 8 Μαΐου 10.00 και 12.00
Πέμπτη 9 Μαΐου 10.00 και 12.00
Παρασκευή 10 Μαΐου 10.00 και 12.00
Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες: 210.4143356-7
Η παράσταση εντάσσεται στο Τριετές Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα 2018-2020 «Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο 2019» του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.
Τριετές Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα 2018-2020 «Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο 2019»
Δεύτερος χρόνος
Μάρτιος – Απρίλιος – Μάιος
10 νεοελληνικά κείμενα | 3 κεντρικές παραστάσεις | 7 θεατρικά αναλόγια
Εμβληματικά έργα της νεοελληνικής δραματουργίας, παράλληλα με νεότατα έργα, συμπεριλαμβάνοντας και τις πρώτες παραστάσεις άπαιχτων έργων νέων συγγραφέων, θα παρουσιαστούν φέτος στο δεύτερο Φεστιβάλ, στόχος του οποίου είναι η ανάδειξη της θεματολογίας του μεταπολεμικού ελληνικού θεατρικού κειμένου, το καθρέφτισμα των ευρύτερων κοινωνικών και ιστορικών εξελίξεων της αντίστοιχης περιόδου στη νεοελληνική θεατρική γραφή, καθώς και παρουσίαση ζητημάτων δραματουργίας γύρω από την οποία οι δημιουργοί θα αναπτύξουν τη σκέψη τους.
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά οραματίζεται με επιμονή και θεμελιώνει την παρουσία του ως ένας πολιτιστικός οργανισμός βαθιάς πνοής και ανοιχτών οριζόντων. Το άνοιγμα προς τους πολίτες, η μέριμνα για τους ανθρώπους του θεάτρου και τους συγγραφείς, η παιδευτική αποστολή του θεάτρου, καθώς και ανάδυση των νέων δημιουργικών δυνάμεων είναι οι κατευθύνσεις της καλλιτεχνικής του στόχευσης και στρατηγικής.
Το φεστιβάλ «Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο» συμπυκνώνει με ενάργεια αυτή την πολύπλευρη φιλοσοφία. Χτίζει μια γέφυρα ανάμεσα στη σκηνή και την πλατεία, ενθαρρύνοντας τη δημιουργική εμπλοκή των θεατών στη θεατρική διαδικασία μέσα από ένα ανοιχτό workshop-in-progress, στη διάρκεια του οποίου εκατοντάδες μαθητές και ενήλικες παρακολούθησαν τις πρόβες.
Ο Νίκος Διαμαντής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, σημειώνει:
«Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένας ζωντανός οργανισμός σε αμοιβαία και διαρκή επικοινωνία με τη θεατρική κοινότητα, τους δημιουργούς, αλλά και με την ίδια την κοινωνία. Έχοντας θέσει ως αποστολή μας να αποτελέσουμε μια δίοδο πολιτισμού και παιδείας, προσανατολισμένη στα επίκαιρα δημιουργικά ρεύματα, στους νέους αλλά και σε όλους τους πολίτες, διεκδικήσαμε και υλοποιούμε ένα τριετές πρόγραμμα μέσω του οποίου κυοφορείται η θεατρική συνείδηση ως παρακαταθήκη για τον σύγχρονο πολιτισμό. […] Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά διοργανώνει ένα Φεστιβάλ μεταπολεμικού νεοελληνικού έργου τώρα με τον χαρακτήρα του επείγοντος, με ένα καίριο ερώτημα: “Γιατί ελληνικός λόγος σήμερα;”. Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι ότι επιχειρούμε να θέσουμε ερωτήματα, να ψάξουμε απαντήσεις, να προκαλέσουμε έναν ευρύ και απενεχοποιημένο διάλογο. Να παρακολουθήσουμε, να καταγράψουμε και να αποκρυπτογραφήσουμε τη σταδιακή αλλαγή στον τρόπο και στο είδος της θεατρικής επικοινωνίας, της μεταφοράς δηλαδή του μηνύματος στον αποδέκτη. Να επιχειρήσουμε μια αποτίμηση της αλλαγής. Να επαναξιολογήσουμε τους κώδικες γραφής. Να ψηλαφήσουμε την κοινωνική αλλαγή ως συγχρονία και διαχρονία του ελληνικού λόγου».
Κινηματογράφος
Το αφιέρωμα της New Star στα 60χρονα της Κουβανικής Επανάστασης, από 2 Μαΐου συνεχίζεται:
«ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΗΣ ΤΕΡΕΣΑ» του Pastor Vega
Η ΝΟΡΜΑ ΡΑΙΗ ΤΗΣ ΚΟΥΒΑΣ
«Είμαστε από σάρκα κι αίμα… Και ιδέες.»
Ένα κλασσικό Κουβανικό φιλμ που απεικονίζει τα προβλήματα των γυναικών στην Κουβά κατά τη διάρκεια της Επανάστασης.
«Το πορτραίτο της Τερέζα», υπήρξε, με κάθε αμεροληψία, ένα από τα σπουδαία ορόσημα του κουβανικού κινηματογράφου. Είναι από τις στιγμές που μια ταινία ξεπερνά τα πλαίσια του αισθητικού αποτελέσματος και αποτελεί αντικείμενο συζήτησης για ολόκληρη την κοινωνία. Με βάση ένα αποτελεσματικό σενάριο από τον Ambrosio Fornet, η ταινία εξετάζει με οξύτητα την ατυχή επιμονή των macho συμπεριφορών στην Κούβα. Η ταινία αξίζει όχι μόνο σε θεματικό επίπεδο, αλλά και στο εξαιρετικό επίτευγμα του σκηνοθέτη να αποδώσει την συνολικότατα του ζευγαριού με δύο αξέχαστες ερμηνείες της Daysi Granados και του Adolfo LLaurado, συνοδευόμενη από το μοναδικό φακό του Livio Delgado.
Η συναισθηματική κρίση του γάμου δίνεται ως ένας δραματικός πυρήνας έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει τις αλλαγές στο κουβανικό οικογενειακό περιβάλλον, ως αποτέλεσμα των κοινωνικών μετασχηματισμών στη χώρα. Μαζί με την προοδευτική ενσωμάτωση των γυναικών στην εργασία, η ταινία παρουσιάζει τις δραστηριότητες και τις συναισθηματικές αντιδράσεις που επιβάλλονται από την παράδοση, η οποία εμποδίζει την πλήρη ανάπτυξη των ρομαντικών σχέσεων του ζευγαριού και την αναζήτηση για μια πιο αυθεντική ατομική συνειδητοποίηση και όχι μόνο μια «τραγωδία» της καθημερινής ζωής.
«Το πορτραίτο της Τερέσα» σημάδεψε τον κουβανικό κινηματογράφο και πιο συγκεκριμένα τον ίδιο τον σκηνοθέτη. Οι ταινίες του, αργότερα, έπρεπε να αντιμετωπίσουν αυτή τη μνημειώδη πρόκληση που αντιμετωπίζει κάθε δημιουργός ο οποίος, στη μέση της καριέρας του, παράγει αυτό που, μακροπρόθεσμα, θεωρείται εξαιρετικό καλλιτεχνικό γεγονός.
Η Τερέσα, μία εργάτρια σε εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας, έχει τρία παιδιά και έναν καχύποπτο σύζυγο. Αναλαμβάνει τη θέση της πολιτιστικής εκπροσώπου του εργοστασίου που εργάζεται, παρόλο τον περιορισμένο χρόνο της. Οι νέες τις αρμοδιότητες, πυροδοτούν τη ζήλια του συζύγου της και σταδιακά την κάνουν να νιώθει εγκλωβισμένη και εξαιρετικά πιεσμένη. Μετά από την ψυχολογική πίεση που της ασκείται από μεριάς του, πάνω σε έναν άσχημο καυγά τον διώχνει από το σπίτι και αναγκάζεται να βιώσει την καθημερινότητα μόνη. Χτίζει τη ζωή της χωρίς εκείνον και βρίσκει τον εαυτό της μέσα από τη χορευτική ομάδα του συνδικάτου του εργοστασίου της. Κι ενώ όλα φαινομενικά πάνε καλά, έρχεται αντιμέτωπη με το ότι ο άντρας της είχε κι έχει εξωσυζυγική σχέση ακόμα κι όταν προσπαθούσε να την επαναπροσεγγίσει.
Εκείνος παίρνει μια ξαφνική προαγωγή από την εταιρεία που εργάζεται, ως τεχνικός τηλεοράσεων, για μία άλλη πόλη κι επιστρέφει σ’ εκείνην προσπαθώντας να κερδίσει πίσω κι εκείνη, αλλά και τα παιδιά του και αφού έχει τερματίσει την παράλληλη σχέση του. Το πρόβλημα του «δύο μέτρα και δύο σταθμά» έρχεται στο προσκήνιο όταν η Τερέσα τον ρωτάει τι θα γινόταν, αν είχε κι εκείνη παράλληλη σχέση. Η απάντηση είναι μία. Εκείνος είναι άντρας.
Η Τερέσα, μια απλή καθημερινή γυναίκα, στην πορεία της ταινίας μεταμορφώνεται σε μια επαναστάτρια, συμβολίζοντας έτσι την επανάσταση της ίδια της χώρας ενάντια στο status quo του Μπατίστα. Αποφασισμένη να κρατήσει την ανεξαρτησία και την αξιοπρέπειά της, γίνεται ρεαλίστρια και σκληρή. Θυμίζοντας μιαν άλλη «Norma Rae», δίνει τον δικό της αγώνα με τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι στην οικογένεια και τη δουλειά της. Δεν είναι ούτε ακτιβίστρια, ούτε επαναστάτρια. Αλλά η ανάγκη της να αλλάξει τα δεδομένα για να μπορέσει να είναι ο εαυτός της, σταδιακά τη μετατρέπουν και στα δύο. Ο τίτλος της ταινίας θα μπορούσε να ήταν και «Το πορτραίτο της Τερέσα και του Ραμόν» μιας και τα προβλήματα του συζύγου της αντικατοπτρίζονται αποκλειστικά σε εκείνη.
Η ταινία παρουσιάζει μια επαναστατική κυβέρνηση που έχει επιτύχει ένα σημαντικό ορόσημο. Τη δημιουργία μιας μετά-φυλετικής κοινωνίας που κατάφερε να ενσωματώσει τις μειονότητες στην κοινωνία της. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι μια κοινωνία που εργάζεται για την υπερνίκηση του σεξισμού και της ταξικότητας. Και αυτός είναι ο επόμενος στόχος της κουβανικής κοινωνίας. Ενώ η επανάσταση έχει επιτύχει τον τερματισμό του ρατσισμού και αυτό αντικατοπτρίζεται από την πλευρά του Ραμόν, το περιβάλλον της Τερέσα απεικονίζει το σεξισμό που εξακολουθεί να υφίσταται. Όπως η Τερέσα έχει την ανάγκη να εξελιχτεί και να ωριμάσει, έτσι πρέπει να κάνει και η ίδια η κοινωνία.
Η ταινία είχε πολύ θετική απήχηση στα φεστιβάλ, θέτοντας το θέμα της καταπίεσης και της διαφορετικής αντιμετώπισης στα ίδια θέματα, μεταξύ των δύο φύλλων. Μία εξιστόρηση ειλικρινής, με κοινωνιορεαλιστική χροιά και κινηματογραφημένη με τέτοιο τρόπο, χωρίς κινηματογραφικές φιοριτούρες.
Η ματιά του σκηνοθέτη μας δείχνει μια Κούβα με βρώμικους δρόμους, γεμάτη κόσμο, με σπίτια παρατημένα και άδεια που γεμίζουν με την επανάληψη και τη δυσκολία της καθημερινότητας.
Όμως, η τελική απελευθέρωση της Τερέσα δίνει μια ανάσα αισιοδοξίας και τιμά την ατομική αξία του καθενός.
PASTOR VEGA
Ο Κουβανός σκηνοθέτης Pastor Vega, που απεβίωσε από καρκίνο στην ηλικία των 65 ετών, ήταν γνωστός για την ταινία του «Το Πορτραίτο της Τερέσα», αλλά ήταν επίσης ένας εξαιρετικά επιτυχημένος σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ. Ως από τους πρώτους σκηνοθέτες του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αβάνα, είχε επίσης ηγετικό ρόλο στη διοίκηση του Κουβανικό Κέντρο Κινηματογράφου (ICAIC)
Το «Πορτραίτο της Τερέσα», με τη γυναίκα του Daysi Granados στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ήταν μια ρεαλιστική απεικόνιση της διάλυσης ενός γάμου και αποδείχθηκε η πιο αμφιλεγόμενη παράγωγη του ICAIC μέσα σε 20 χρόνια. Το είδε τουλάχιστον ο μισός πληθυσμός της Αβάνα στις 6 εβδομάδες της προβολής του και είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό, με ένθερμες τηλεοπτικές και δημόσιες συζητήσεις.
Γεννημένος στην Αβάνα, ο Vega ήταν γιος του δημοφιλούς τραγουδιστή Justo Vega. Ξεκίνησε την καριέρα του ως ηθοποιός το 1958, στη θεατρική σχολή των Vincente & Raquel Revuelta. Δύο χρόνια μετά, εντάσσετε στο ICAIC, που δημιουργήθηκe to 1959 και εργάζεται και ως ηθοποιός, αλλά και ως βοηθός σκηνοθέτη. Ξεκινά να σκηνοθετεί τα δικά του ντοκιμαντέρ το 1964.
Μέσα σε αυτά είναι και τα: Hombres del cañaveral (Canecutters, 1965), La canción del turista (Song Of The Tourist, 1966) και η πρώτη του μεγάλου μήκους Viva la republica! (1972) που μαζί με τα πρώιμα ντοκιμαντέρ σκηνοθετών όπως ο Santago Alvarez και Sara Gomez, αρχίζουν να συντάσσουν μια μοναδική κινηματογραφική γλώσσα αρκετά μακριά από την αυστηρή πολιτική χροιά που όλοι είχα συνηθίσει.
Βραβεία και διακρίσεις:
Χρυσό βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας, για την ερμηνεία της Daisy Granados.
Ειδική μνεία Κριτικής επιτροπής για την ερμηνεία της Daysi Granados στο 9ο Διεθνές Φεστιβάλ της Huelva στην Ισπανία.
Επιλογή των Κριτικών Κινηματογράφου το 1979, ως μία από τις σημαντικότερες ταινίες του έτους.
Βραβείο Caracol για ταινία μεγάλου μήκους, παραγωγής και ερμηνείας στη Daysi Granados.
Συμμετοχή στο διαγωνιστικό του Τμήματος Κινηματογράφου, Ραδιοφώνου και Τηλεόρασης του UNEAC στην Αβάνα το 197
Βραβείο της Σοβιετικής Επιτροπής Γυναικών στο 9ο Διεθνές Φεστιβάλ της Μόσχας το 1979.
Ειδική μνεία Κριτικής Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ κινηματογράφου του Santarem στην Πορτογαλία το 1979.
Καλύτερη γυναικεία κινηματογραφική ερμηνεία για την Daysi Granados. Πρώτη στο διαγωνισμό του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών του UNEAC στην Αβάνα.
Βραβείο Catalina de oro για την ερμηνεία της Daysi Granados στο 20ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Cartagena στην Κολομβία το 1980.
Δεύτερο βραβείο κοινού στη Διεθνή Εβδομάδα Κινηματογράφου στη Benalmadena στην Ισπανία.
Επιλογή ως αξιοσημείωτη ταινία του έτους, στο Φεστιβάλ του Λονδίνου το 1980.
Σκηνοθεσία: Pastor Vega
Σενάριο: Pastor Vega, Ambrosio Fornet
Παραγωγή: ICAIC, Κούβα 1979
Διάρκεια: 104’, έγχρωμο
Πρωταγωνιστές: Daysi Granados, Adolfo Llaurado, Alina Sanchez, Raul Pomares
Φωτογραφία: Livio Delgado
Μουσική: Carlos Fariñas
Ήχος: Germinal Hernández
Μοντάζ: Edelmira Lores
***
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – Ναζιστικό Στρατόπεδο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκη 1941-44
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – Ναζιστικό Στρατόπεδο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκη 1941-44
***
«Στα Αρβανίτικα» της Κατερίνας Μάρθας Κλαρκ – Από 25 Απρίλη σε Α΄ προβολή αποκλειστικά στον κινηματογράφο STUDIO new star art cinema
Η πρώτη κινηματογραφική έρευνα και καταγραφή που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τους Αρβανίτες.
«Στα Αρβανίτικα» της Κατερίνας Μάρθας Κλαρκ – Από 25 Απρίλη σε Α΄ προβολή
***
Clandestinos (1987), του Fernando Perez
***
“Μνήμες υπανάπτυξης” του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα, στους κινηματογράφους από την New Star
“Μια Νύχτα στην Κόλαση”, στους κινηματογράφους από την New Star
***
«Το σιωπηλό μονοπάτι» της Τζέλης Χατζηδημητρίου
***
Η Ιστορία της Πράσινης Γραμμής – Μια νέα κυπριακή ταινία στους κινηματογράφους
***
Ο δρόμος μας – Στους κινηματογράφους το ντοκιμαντέρ για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ
***
Χειμερινός κύκλος κινηματογραφικών προβολών στην Ικαρία
O Δήμος Ικαρίας ολοκληρώνοντας τις προβολές στον θερινό δημοτικό κινηματογράφο, που διοργάνωσε φέτος για 4η συνεχή θερινή περίοδο, ενημερώνει ότι από τις αρχές Οκτωβρίου διοργανώνει – στην ανακαινισμένη αίθουσα εκδηλώσεων του Παλιού δημαρχείου στον Άγιο Κήρυκο– για πρώτη φορά ένα χειμερινό κύκλο κινηματογραφικών προβολών (κάθε Παρασκευή και Δευτέρα) πάντα με ελεύθερη είσοδο για όλους, ανοίγοντας ένα παράθυρο σε αξιόλογα κινηματογραφικά έργα, προσφέροντας μια πολιτιστική διέξοδο στις πολιτιστικά «κρύες νύχτες του χειμώνα».
Η πρωτοβουλία αυτή της Δημοτικής Αρχής, σε συνδυασμό με την προσπάθεια αναβάθμισης των υποδομών (π.χ νέο προβολικό σύστημα στον θερινό, δημιουργία χειμερινής αίθουσας προβολών) αποδεικνύει τον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί και πρέπει να παίξει ένας Δήμος, κόντρα στη ραγδαία εμπορευματοποίηση και την πολιτιστική υποταγή.
Ταυτόχρονα παραχωρείται δωρεάν η χρήση του χώρου σε όσους συλλόγους ενδιαφέρονται (Κινηματογραφική λέσχη – συλλόγους γονέων, κλπ) για την παρουσίαση ενός παραλλήλου προγράμματος προβολών.
***
Πηγή αστείρευτης έμπνευσης και αιτία βαθιάς αισθητικής συγκίνησης, το Ωραίο, αποτυπώνεται οπτικά στα αρχαία έργα τέχνης, συνιστώντας μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εικόνα στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργίας.
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αναδεικνύει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, αξιοποιώντας το εξαιρετικά ευρύ χρονολογικό φάσμα που καλύπτουν οι συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Τριακόσιες σαράντα αρχαιότητες από τις πλούσιες συλλογές του σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν μια αισθητική πανδαισία και υπόσχονται ένα ταξίδι στο χρόνο γεμάτο αισθητικές απολαύσεις.
Η περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αποτελεί το τελευταίο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας που σχεδιάστηκε για να τιμήσει την επέτειο των 150 χρόνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τη θεμελίωση του εμβληματικού κτιρίου που το στέγασε.
Η τριλογία άνοιξε το 2015 με την έκθεση «”Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια…” Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας», όπου μεταξύ άλλωναναδείχθηκε το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε η ανάγκη για την ίδρυση του Εθνικού Μουσείου, και συνεχίστηκε με τις «Οδύσσειες», μια έκθεση που αποτύπωσε αφαιρετικά και συμβολικά τη διαχρονική προσπάθεια του ανθρώπου για δημιουργία και εξέλιξη.
Η έννοια του Ωραίου, την οποία πραγματεύεται η τρίτη στη σειρά έκθεση, συνιστά τον ιδανικό επίλογο, αφού η καλλιέργεια έρωτος προς τας καλάς τέχνας ήταν θεμελιώδης ανάμεσα στους καταστατικούς σκοπούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΒΔ 31.7.1893). Επικεντρωμένη στην πνευματικότερη και υψηλότερη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας, η έκθεση υποστηρίζει την αισθητική ενατένιση, καλώντας ταυτόχρονα τους θεατές να διερευνήσουν την πνευματική βάση των αισθητικών επιλογών.
Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη
Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται επιλεγμένα αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις συνεχείς εναλλαγές και τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία. «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια ουσιαστική προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών με βάση όσα αποκαλύπτουν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι για την ομορφιά και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν την ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό. Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» παρακολουθεί την έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους. Στο τέλος, «Η ατέρμονη αναζήτηση»αποσκοπεί στον αισθητικό στοχασμό ως προς τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο.
Την έκθεση θα πλαισιώσουν καθ’ όλη τη διάρκειά της πολλά πειραματικά εργαστήρια. Επιστήμονες, καλλιτέχνες και τεχνίτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα προσφέρουν την ειδική τους γνώση για να εξηγήσουν στους επισκέπτες τις πειραματικές τους προσεγγίσεις στην υφαντική της νεολιθικής περιόδου, το ένδυμα στο Αιγαίο κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., τη μυκηναϊκή ενδυμασία, την πολυχρωμία των αρχαίων γλυπτών και την απόδοση του Ωραίου στην αρχαία ελληνική μουσική.
Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος στα ελληνικά, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. Θα επακολουθήσει σύντομα και η αγγλική έκδοση.
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 26 Μάη.
Ώρες λειτουργίας (θερινό ωράριο ως 31/10):
Δευτέρα 13.00-20.00
Τρίτη – Κυριακή 8.00-20.00
***
Το Moυσείο Μπενάκη Παιχνιδιών με πυρήνα την συλλογή της Μαρίας Αργυριάδη, η οποία συγκαταλέγεται στις δέκα καλύτερες της Ευρώπης, παρουσιάζει παιχνίδια, βιβλία, έντυπα, ρουχισμό και αντικείμενα της παιδικής ηλικίας από την Ευρώπη, την Αφρική, την Ασία και την Αμερική.
Η ελληνική συλλογή περιλαμβάνει βρεφικά και παιδικά παιχνίδια και άλλα αντικείμενα από τους αρχαίους έως τους νεότερους χρόνους: χειροποίητα παραδοσιακά παιχνίδια, πανηγυριώτικα και εμπορικά παιχνίδια του 20ού αι., επιτραπέζια παιχνίδια, καθώς και ομαδικά παιχνίδια δρόμου και παιδικά έθιμα. Ξεχωρίζουν τα παιχνίδια που έφτιαξαν μέλη των Κ.Α.Π.Η. (Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων), αναβιώσεις αυτών που έπαιζαν ως παιδιά.
Η ευρωπαϊκή συλλογή αποτελείται από αστικά και λαϊκά παιχνίδια από το 18ο έως τον 20ό αι., κυρίως από την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, καθώς και από ευρωπαϊκές κούκλες με φορεσιές από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ – Λεωφ. Ποσειδώνος 14 & Τρίτωνος 1, 175 61 Παλ. Φάληρο
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 – 18:00
Επικοινωνία: τηλ. 213 0258498
***
Παραδοσιακές Κούκλες και Παιχνίδια από την Ιαπωνία – Μουσείο Μπενάκη
Η έκθεση περιλαμβάνει ιαπωνικά παραδοσιακά παιχνίδια και κούκλες τα οποία συνδέονται με εθιμικές γιορτές και αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια του πολιτισμού της Ιαπωνίας μέσα στους αιώνες.
Παραδοσιακές Κούκλες και Παιχνίδια από την Ιαπωνία – Μουσείο Μπενάκη