Τρίτη 23 Ιούλη 2019 – Τι… παίζει σήμερα;
Μουσική, Θέατρο, Κινηματογράφος, Εικαστικά, Βιβλίο, Εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις – προτάσεις για έξοδο.
Θέατρο
“Μαρία Πενταγιώτισσα” του Μποστ στα Βριλήσσια
Τη “Μαρία Πενταγιώτισσα” ένα από πιο αστεία, σχεδόν σπαρταριστά έργα του ελληνικού ρεπερτορίου, γραμμένο στον προσφιλή του 15σύλαβο έγραψε στα 1982 ο Μποστ. Μια ξεκαρδιστική παρωδία ηθών βασισμένη σε ένα από τα γνωστά παραδοσιακά τραγούδια του τόπου μας εμπνευσμένο από αληθινά περιστατικά.
Η Μαρία η Πενταγιώτισσα, κατά κόσμον Μαρία Δασκαλοπούλου, ήταν γνωστή στο χωριό της – Πενταγιοί Φωκίδας – για τις ερωτικές της περιπέτειες. Εραστές και αγαπητικοί δημιουργούσαν συχνά επεισόδια, ενώ η δια θεωρείται μέχρι σήμερα μία από τις πρώτες φεμινίστριες στην Ελλάδα.
Ο λαός τραγούδησε την ομορφιά της και τα ερωτικά της καμώματα:
Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά και στο Χρισσό κριάρια / και στης Μαρίας την ποδιά σφάζονται παληκάρια… Μαρίτσα Πενταγιώτισσα, μωρή δασκαλοπούλα, / εσύ τα ’καμες ούλα!.
Με όχημα την ιστορία της θρυλικής Μαρίας του τόπου μας ο Μποστ και πάντα “σε ζωντανή σύνδεση” σαρκάζει τους θεσμούς και αμφιβάλλει για τη νέα κοινωνική πραγματικότητα.
Μοναδική μορφή στην ελληνική τέχνη και τα γράμματα ο Χρύσανθος Μέντης Μποσταντζόγλου, κατά συντομογραφία Μποστ – σκιτσογράφος, εικονογράφος, γελοιογράφος, ζωγράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός, σατυρικός αρθρογράφος – κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος και μια βαθιά προσωπική σχέση με τις λέξεις που αποκτούσαν αυτονομία ως σχόλια αυθύπαρκτα η κάθε μια, χρησιμοποιώντας την καθαρεύουσα σε ακραία σύνταξη για να υπογραμμίσει την ημιμάθεια της εποχής του.
Το έργο του Μποστ τα έχει όλα: χιούμορ, συγκίνηση, πολιτικό στοχασμό, αγάπη για τους ανθρώπους, μα κυρίως δυο στοιχεία συχνά αντικρουόμενα στη νεοελληνική συνείδηση: τη λαϊκότητα και τη λογιοσύνη. Μπορεί να πει με λίγα πολλά και να θίξει με τη φαινομενική αλαφράδα του βαθιά ζητήματα του καιρού μας.
Σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία: Μάνος Καρατζογιάννης
Σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Μουσική: Θύμιος Παπαδόπουλος
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος,
Χορογραφίες – Κινησιολογία: Βρισηίς Σολωμού
Παραγωγή: 5η Εποχή
Διανομή:
Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Βίκυ Σταυροπούλου, Δημήτρης Μαυρόπουλος,
Μελέτης Ηλίας, Αργύρης Αγγέλου, Χάρης Γρηγορόπουλος, Δανάη Μπάρκα,
Γιώργος Δεπάστας, Aχιλλέας Σκεύης, Απόστολος Καμιτσάκης
***
Η παράσταση «Άρης», το θεατρικό έργο της Σοφίας Αδαμίδου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, με τον Τάσο Σωτηράκη, στον ομώνυμο ρόλο, που παρουσιάστηκε στον Τεχνοχώρο Cartel για δύο θεατρικές σεζόν, με μεγάλη επιτυχία, που ταξίδεψε σε πολλές πόλεις της Ελλάδας αλλά και στην Κύπρο, η παράσταση που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές από θεατές και κριτικούς, «ετοιμάζεται» για έναν μεγάλο κύκλο νέων παραστάσεων σε φεστιβάλ εντός και εκτός Αττικής.
Η παράσταση που συγκίνησε θεατρόφιλους και μη , ο σπαραχτικός μονόλογος του Άρη Βελουχιώτη από το θέατρο της Καισαριανής και της Λαμίας με ενδιάμεσους σταθμούς αθηναϊκά φεστιβάλ και στην Θεσσαλία, τη Θεσσαλονίκη, την Κοζάνη και την Κρήτη με τελικό προορισμό τη Νίκαια.
Το έργο «Άρης» βασίζεται στη ζωή και τους αγώνες του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ, του Άρη Βελουχιώτη, που ταυτίστηκε με τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα ενάντια στη γερμανοϊταλική κατοχή.
Με τη ζωή και τη δράση του, με τις ηρωικές πράξεις του, έγραψε πλούσιες σελίδες στην ιστορία του λαϊκού κινήματος.
Η περιοδεία ξεκινάει στις 15 Ιουνίου επέτειο θανάτου του Άρη, από την Καισαριανή, σημείο αναφοράς καθώς ο Βελουχιώτης μίλησε στην Σύσκεψη της Καισαριανής για την αναγκαιότητα του ένοπλου αγώνα κατά των κατακτητών.
Το θεατρικό ταξίδι ολοκληρώνεται στις 23 Σεπτεμβρίου, στη Νίκαια στη Μάντρα του Μπλόκου της Κοκκινιάς, εκεί όπου στις 17 Αυγούστου 1944 εκτελέστηκαν από τους Γερμανούς κατακτητές και τους ντόπιους συνεργάτες τους, 75 άνθρωποι.
Η παράσταση απέσπασε στα Κορφιάτικα βραβεία, το βραβείο Καλύτερος θεατρικός συγγραφέας «Αλέκος Σακελλάριος» (η Σοφία Αδαμίδου) και καλύτερου μονολόγου «Χρύσα Σπηλιώτη» (ο Τάσος Σωτηράκης)
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΤΗΣ:
Σοφία Αδαμίδου: Η ομορφιά της τέχνης είναι να συγκρατείς και να περιφρουρείς από τη λήθη την αλήθεια.
Βασίλης Μπισμπίκης: Φαρμακερός κι αγροίκος πάντα ως να χορτάσω χλευασμό( Σύννεφο με παντελόνια -Μαγιακοφσκι)
Τάσος Σωτηράκης: Αφιερώνω την παράσταση αυτή στους ανθρώπους που έσκαψαν βαθιά για να μπορώ να ανεβαίνω εγώ ψηλότερα.Σ΄αυτούς που δεν φοβήθηκαν να κοιτάνε πάντα ψηλά
Αγλαΐα Κλάρα: Άρη μου , Άρη , Άρη μου , παιδί μου παλληκάρι
σε ράχες ήσουν σε βουνά , το κάλεσε η ανάγκη.
Αλοίμονο, ο στόνος μου τόσο μακριά δε φτάνει
κι αν σε καλούν οι στεναγμοί , κι αν σε καλούν οι θρήνοι
Εσύ κοιμάσαι αξύπνητος στο φως και στη γαλήνη
Δευτέρα 22/7 – Θέατρο Ανατολικής Τάφρου – Χανιά
Τρίτη 23/7 – Θέατρο “Ερωφίλη” – Ρέθυμνο
Τετάρτη 24/7 & Πέμπτη 25/7 – Τεχνόπολις Ηρακλείου Κρήτης
Παρασκευή 26/7 – 3ο Γυμνάσιο Ιεράπετρας, Κύρβεια – Ιεράπετρα
***
Η «Ρένα» του Αύγουστου Κορτώ ταξιδεύει σ’ όλη την Ελλάδα
Μετά τη μεγάλη επιτυχία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με συνεχείς sold out παραστάσεις, η «Ρένα» του Αύγουστου Κορτώ βάζει πλώρη για τα μεγαλύτερα θερινά θέατρα όλης της χώρας.
Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κουντούρη.
Στον ομώνυμο ρόλο η Υρώ Μανέ και μαζί της, συνοδοιπόροι επί σκηνής οι Άγης Εμμανουήλ, Κωνσταντίνος Φάμης, Μιχάλης Αβρατόγλου, καθώς και οι μουσικοί Παναγιώτης Τσεβάς και Κώστας Νικολόπουλος.
Η «Ρένα», η ηρωίδα από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Αύγουστου Κορτώ, βγαίνει από τις σελίδες και- επί σκηνής πλέον- διηγείται τη θυελλώδη ζωή της αλλά και παράλληλα όλη την σύγχρονη ελληνική ιστορία από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα έως σήμερα.
Μια παράσταση ύμνος στην αγάπη, στη ζωή και στον έρωτα χωρίς φραγμούς, σε μια Ελλάδα που σπαράσσεται, γονατίζει, ανασταίνεται και συνεχίζει μοιραία και ακάθεκτη. Μια τοιχογραφία της χώρας μας μέσα από τη μουσική των δεκαετιών, την αθωότητα, την αμεσότητα και τη δύναμη για επιβίωση μιας γυναίκας, που το μόνο που ήξερε καλά ήταν να προσφέρει ερωτικές υπηρεσίες.
Ταυτότητα παράστασης
Ρένα του Αύγουστου Κορτώ
Στον ομώνυμο ρόλο η Υρώ Μανέ
Συμπρωταγωνιστούν: Άγης Εμμανουήλ, Κωνσταντίνος Φάμης, Μιχάλης Αβρατόγλου.
Μαζί τους στη σκηνή οι μουσικοί: Παναγιώτης Τσεβάς και Κώστας Νικολόπουλος.
Θεατρική διασκευή: Στέλιος Χατζηαδαμίδης
Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη
Σκηνικά-κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική: Παναγιώτης Τσεβάς
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Επιμέλεια κίνησης: Φρόσω Κορρού
Video: Θωμάς Παλυβός
Βοηθός σκηνοθέτης: Θάλεια Γρίβα
Βοηθός σκηνογράφου – Ενδυματολόγου: Μαρία Παπαδοπούλου
Βοηθός φωτιστή: Στέβη Κουτσοθανάση
Φωτογραφίες: Μαντώ Βασίλη
Σχεδιασμός αφίσας: Θωμάς Παλυβός
Ανοικτό Θέατρο Δήμου Λευκάδας – Λευκάδα
***
“Ερωτόκριτος” στο Θέατρο Βράχων
Η εναλλακτική Ορχήστρα Φιλαρμονικής του Δήμου Σητείας και η Θεατρική Ομάδα του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Σητείας παρουσιάζουν τη μουσική – θεατρική παράσταση “Ερωτόκριτος” του Βιτσέντζου Κορνάρου με σεβασμό στην ανεκτίμητη πνευματική παρακαταθήκη και αμέριστη περηφάνια για την Σητεία και τον πολιτισμό της.
Στην παράσταση συμμετέχουν περίπου σαράντα μουσικοί, ηθοποιοί, τραγουδιστές και χορευτές.
Τέσσερις ολόκληρους αιώνες μετά, ο ποιητής Βιτσέντζος Κορνάρος εξακολουθεί να ζει στη Σητειακή γη, να μας δροσίζει με το νάμα των στίχων του και να μας εισάγει στο “ορεκτικό περβόλι με τα μυρισμένα δέντρη” της τέχνης του.
Η παράσταση θα ταξιδέψει στην Αθήνα, τη Γουμένισσα, τη Θεσσαλονίκη και σε ολόκληρη την Κρήτη μεταφέροντας μηνύματα έρωτα, φιλίας, τιμής και γενναιότητας.
Παραγωγή: Σύλλογος Φίλων Μουσικής Σητείας
Μουσική Διεύθυνση: Γεώργιος Φουρναράκης
Σκηνοθεσία: Αθανάσιος Ζαγκότης
Οργάνωση: Περιφέρεια Κρήτης, Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου,
Δήμος Σητείας, Δ.Ο.Κ.Α.Σ., Ο.Α.Σ., Σύλλογος Φίλων Μουσικής Σητείας
Κινηματογράφος
***
Η «Πένθιμη Παρέλαση των Ρόδων» του Τόσιο Ματσουμότο – Πρώτη φορά σε εμπορική διανομή
***
Η ταινία του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα, μια από τις κορυφαίες στιγμές του κουβανικού κινηματογράφου, είναι μια εξαιρετικά ευρηματική σάτιρα κατά της γραφειοκρατίας και των εντελώς παράλογων κανόνων λειτουργίας και των μηχανισμών της. Από 20/6 σε επανέκδοση από τη New Star.
Ο αριστουργηματικός «Θάνατος ενός γραφειοκράτη» σε επανέκδοση από τη New Star
***
Το αριστούργημα του G. W. Pabst με την αξεπέραστη Louise Brooks
Diary of a Lost Girl (1929) – Το αριστούργημα του G. W. Pabst σε επετειακή επανέκδοση
***
Η πρώτη ομιλούσα ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν, μια μεγαλόπνοη επική δημιουργία, την οποία ο ιστορικός του κινηματογράφου Ζορζ Σαντούλ αποκάλεσε εύστοχα «φιλμική όπερα», είναι η ταινία «Αλεξάντερ Νιέφσκι».
***
Το αφιέρωμα της New Star στα 60χρονα της Κουβανικής Επανάστασης, από 2 Μαΐου συνεχίζεται:
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – Ναζιστικό Στρατόπεδο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκη 1941-44
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – Ναζιστικό Στρατόπεδο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκη 1941-44
***
«Στα Αρβανίτικα» της Κατερίνας Μάρθας Κλαρκ – Από 25 Απρίλη σε Α΄ προβολή αποκλειστικά στον κινηματογράφο STUDIO new star art cinema
Η πρώτη κινηματογραφική έρευνα και καταγραφή που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τους Αρβανίτες.
«Στα Αρβανίτικα» της Κατερίνας Μάρθας Κλαρκ – Από 25 Απρίλη σε Α΄ προβολή
***
Clandestinos (1987), του Fernando Perez
***
“Μνήμες υπανάπτυξης” του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα, στους κινηματογράφους από την New Star
“Μια Νύχτα στην Κόλαση”, στους κινηματογράφους από την New Star
***
«Το σιωπηλό μονοπάτι» της Τζέλης Χατζηδημητρίου
***
Η Ιστορία της Πράσινης Γραμμής – Μια νέα κυπριακή ταινία στους κινηματογράφους
***
Ο δρόμος μας – Στους κινηματογράφους το ντοκιμαντέρ για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ
***
Cine Πετρούπολις – Καλοκαίρι 2019
***
Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά δίνουμε το καλοκαιρινό μας ραντεβού στον Δημοτικό Θερινό Κινηματογράφο «ΑΙΟΛΙΑ» που μας παραχωρεί ο δήμος Καισαριανής
***
Πηγή αστείρευτης έμπνευσης και αιτία βαθιάς αισθητικής συγκίνησης, το Ωραίο, αποτυπώνεται οπτικά στα αρχαία έργα τέχνης, συνιστώντας μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εικόνα στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργίας.
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αναδεικνύει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, αξιοποιώντας το εξαιρετικά ευρύ χρονολογικό φάσμα που καλύπτουν οι συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Τριακόσιες σαράντα αρχαιότητες από τις πλούσιες συλλογές του σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν μια αισθητική πανδαισία και υπόσχονται ένα ταξίδι στο χρόνο γεμάτο αισθητικές απολαύσεις.
Η περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αποτελεί το τελευταίο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας που σχεδιάστηκε για να τιμήσει την επέτειο των 150 χρόνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τη θεμελίωση του εμβληματικού κτιρίου που το στέγασε.
Η τριλογία άνοιξε το 2015 με την έκθεση «”Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια…” Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας», όπου μεταξύ άλλωναναδείχθηκε το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε η ανάγκη για την ίδρυση του Εθνικού Μουσείου, και συνεχίστηκε με τις «Οδύσσειες», μια έκθεση που αποτύπωσε αφαιρετικά και συμβολικά τη διαχρονική προσπάθεια του ανθρώπου για δημιουργία και εξέλιξη.
Η έννοια του Ωραίου, την οποία πραγματεύεται η τρίτη στη σειρά έκθεση, συνιστά τον ιδανικό επίλογο, αφού η καλλιέργεια έρωτος προς τας καλάς τέχνας ήταν θεμελιώδης ανάμεσα στους καταστατικούς σκοπούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΒΔ 31.7.1893). Επικεντρωμένη στην πνευματικότερη και υψηλότερη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας, η έκθεση υποστηρίζει την αισθητική ενατένιση, καλώντας ταυτόχρονα τους θεατές να διερευνήσουν την πνευματική βάση των αισθητικών επιλογών.
Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη
Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται επιλεγμένα αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις συνεχείς εναλλαγές και τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία. «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια ουσιαστική προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών με βάση όσα αποκαλύπτουν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι για την ομορφιά και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν την ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό. Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» παρακολουθεί την έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους. Στο τέλος, «Η ατέρμονη αναζήτηση»αποσκοπεί στον αισθητικό στοχασμό ως προς τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο.
Την έκθεση θα πλαισιώσουν καθ’ όλη τη διάρκειά της πολλά πειραματικά εργαστήρια. Επιστήμονες, καλλιτέχνες και τεχνίτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα προσφέρουν την ειδική τους γνώση για να εξηγήσουν στους επισκέπτες τις πειραματικές τους προσεγγίσεις στην υφαντική της νεολιθικής περιόδου, το ένδυμα στο Αιγαίο κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., τη μυκηναϊκή ενδυμασία, την πολυχρωμία των αρχαίων γλυπτών και την απόδοση του Ωραίου στην αρχαία ελληνική μουσική.
Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος στα ελληνικά, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. Θα επακολουθήσει σύντομα και η αγγλική έκδοση.
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 26 Μάη.
Ώρες λειτουργίας (θερινό ωράριο ως 31/10):
Δευτέρα 13.00-20.00
Τρίτη – Κυριακή 8.00-20.00
***
Το Moυσείο Μπενάκη Παιχνιδιών με πυρήνα την συλλογή της Μαρίας Αργυριάδη, η οποία συγκαταλέγεται στις δέκα καλύτερες της Ευρώπης, παρουσιάζει παιχνίδια, βιβλία, έντυπα, ρουχισμό και αντικείμενα της παιδικής ηλικίας από την Ευρώπη, την Αφρική, την Ασία και την Αμερική.
Η ελληνική συλλογή περιλαμβάνει βρεφικά και παιδικά παιχνίδια και άλλα αντικείμενα από τους αρχαίους έως τους νεότερους χρόνους: χειροποίητα παραδοσιακά παιχνίδια, πανηγυριώτικα και εμπορικά παιχνίδια του 20ού αι., επιτραπέζια παιχνίδια, καθώς και ομαδικά παιχνίδια δρόμου και παιδικά έθιμα. Ξεχωρίζουν τα παιχνίδια που έφτιαξαν μέλη των Κ.Α.Π.Η. (Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων), αναβιώσεις αυτών που έπαιζαν ως παιδιά.
Η ευρωπαϊκή συλλογή αποτελείται από αστικά και λαϊκά παιχνίδια από το 18ο έως τον 20ό αι., κυρίως από την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, καθώς και από ευρωπαϊκές κούκλες με φορεσιές από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ – Λεωφ. Ποσειδώνος 14 & Τρίτωνος 1, 175 61 Παλ. Φάληρο
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 – 18:00
Επικοινωνία: τηλ. 213 0258498
***
Παραδοσιακές Κούκλες και Παιχνίδια από την Ιαπωνία – Μουσείο Μπενάκη
Η έκθεση περιλαμβάνει ιαπωνικά παραδοσιακά παιχνίδια και κούκλες τα οποία συνδέονται με εθιμικές γιορτές και αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια του πολιτισμού της Ιαπωνίας μέσα στους αιώνες.
Παραδοσιακές Κούκλες και Παιχνίδια από την Ιαπωνία – Μουσείο Μπενάκη