«Οι Δώδεκα Καρέκλες» το αριστούργημα του Αλέα από 22/8 στους κινηματογράφους
Η χώρα περνάει στα χέρια σοσιαλιστών επαναστατών. Μια πλούσια γυναίκα δεν αντέχει να δώσει όλο τον πλούτο και τα υπάρχοντα της στη νέα κυβέρνηση. Κρύβει, λοιπόν, όλα τα πολύτιμα κοσμήματα της…
Οι δώδεκα καρέκλες
Κούβα – 1962 – Κομεντί – 97΄- Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Tomás Gutiérrez Alea
Σενάριο: Tomás Gutiérrez Alea / Ugo Ulive
Παραγωγή: ICAIC Μουσική: Juan Blanco
Φωτογραφία: Ramón F. Suárez
Με τους: Enrique Santiesteban / Reynaldo Miravalles / René Sánchez / Max Beltrán / María Pardo
Η χώρα περνάει στα χέρια σοσιαλιστών επαναστατών. Μια πλούσια γυναίκα δεν αντέχει να δώσει όλο τον πλούτο και τα υπάρχοντα της στη νέα κυβέρνηση. Κρύβει, λοιπόν, όλα τα πολύτιμα κοσμήματα της, σε δώδεκα καρέκλες, από μία τραπεζαρία. Μετά το θάνατό της, ο γαμπρός της (Ιππόλυτος) , ανακαλύπτει τι είχε κάνει η πεθερά του. Οι καρέκλες όμως έχουν «εθνικοποιηθεί» και ανήκουν σε δώδεκα διαφορετικούς ανθρώπους. Μαζί με έναν παπά και τον πρώην υπηρέτη του, ο Ιππόλυτος αρχίζει μια τρελή κούρσα για να βρει τις καρέκλες και να πάρει ότι νομίζει, πως δικαιωματικά του ανήκει.
Tomás Gutiérrez Alea: Στην υπηρεσία της επανάστασης
Ο σημαντικότερος σκηνοθέτης του σύγχρονου κουβανέζικου κινηματογράφου, ο Tomás Gutiérrez Alea είναι επίσης και ο πιο γνωστός στο δυτικό κοινό.
Γεννήθηκε στην Αβάνα το 1928 και σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο της Αβάνας και κινηματογράφο στην Ιταλία, στο Centro Sperimentale di Cinematografia.
Έντονα επηρεασμένος από τον Ιταλικό Νεορεαλισμό, επέστρεψε, την δεκαετία του 50, στην Κούβα και εντάχθηκε στη ομάδα Nuestro Tiempo. Μαζί με τον σκηνοθέτη Julio Garcia Espinosa σκηνοθέτησαν το 1955, ένα ντοκιμαντέρ που απαγορεύτηκε από το καθεστώς. Συμμετείχε ενεργά στον αγώνα ενάντια στην δικτατορία του Μπατίστα. Κεντρικό πρόσωπο στην κινηματογραφία της Κούβας μετά την επανάσταση, ο Tomas Gutierrez Alea είναι ένας από τους ιδρυτές του Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematograficos (ICAIC).
Το έργο του αντανακλά και καταγράφει τους ιδεολογικούς και πολιτικούς προβληματισμούς, τις εσωτερικές ανησυχίες της κουβανέζικης κοινωνίας. Με τις ταινίες του παρακολουθεί την πορεία της χώράς του από τον αγώνα ενάντια στην δικτατορία του Μπατίστα, στα πρώτα χρόνια της Επανάστασης και από τις δύσκολες συνθήκες του Ψυχρού Πολέμου στα χρόνια του οικονομικού αποκλεισμού. Το έργο του εκτός από ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει πολιτικές σάτιρες ενάντια στην γραφειοκρατία, ιστορικά δράματα, πολιτικές αλληγορίες, κωμωδίες.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
(Tomás Gutiérrez Alea 11/12/1928 – 16/4/1996)
Κουβανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ντοκιμαντερίστας. Γεννήθηκε στην Αβάνα το 1928. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αβάνας και για δύο χρόνια κινηματογράφο στο CSDC της Ρώμης. Επηρεασμένος από τον ιταλικό νεορεαλισμό, ξεκίνησε την καριέρα του ως ντοκιμαντερίστας στην Κουβα του Μπατίστα, αλλά μετά την επικράτηση της επανάστασης μεταπήδησε στον αφηγηματικό κινηματογράφο, με έντονα χιουμοριστικό στυλ. Υποστήριξε την επανάσταση αλλά πάντα κρατούσε μια κριτική στάση απέναντι στην οικονομική και κοινωνική πολιτική της χώρας του. Τις δύο τελευταίες του ταινίες τις σκηνοθέτησε μαζί με τον φίλο του Χουάν Κάρλος Tάμπιο. Ο Τίτον, όπως τον φώναζαν οι φίλοι του, πέθανε από καρκίνο, το 1996 στην Αβάνα
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
La caperucita roja (1947) – Short film
El fakir (1947) – Short film
Una confusión cotidiana (1950) – Short film, based upon “A Common Confusion” by Franz Kafka
Il sogno de Giovanni Bassain (1953)
El Mégano (1955) – Documentary film, in collaboration with Julio García Espinosa, Alfredo Guevara, José Massip
La toma de La Habana por los ingleses (1958) – Documentary film
Esta tierra nuestra (1959) – Documentary film
Stories of the Revolution (Historias de la revolución/Ιστορίες της επανάστασης) (1960) – Fiction, 81 minutes
General Assembly (Asamblea general) (1960) – Documentary film, 14 minutes
Death to the Invader (Muerte al invasor) (1961) – Documentary film, 16 minutes
The Twelve Chairs (Las doce sillas) (1962) – Fiction, 97 minutes
Cumbite (1964) – Fiction, 82 minutes
Death of a Bureaucrat (Muerte de un burócrata/Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη) (1966) – Fiction, 85 minutes
Memories of Underdevelopment (Memorias del Subdesarrollo/Μνήμες υπανάπτυξης ) (1968) – Fiction, 97 minutes
Cuban Fight Against Demons (Una pelea cubana contra los demonios) (1971) – Fiction, 130 minutes
El arte del tabaco (1974) – Documentary film, 7 minutes
The Last Supper (La última cena/Ο μυστικός Δείπνος) (1976) – Fiction, 120 minutes
One Way or Another (De cierta manera) (1977)
The Survivors (Los sobrevivientes/Οι επιζήσαντες) (1979) – Fiction, 130 minutes
Up to a Certain Point (Hasta cierto punto) (1983) – Fiction, 88 minutes
Letters from the Park (Cartas del parque) (1988) – Fiction, 88 minutes
Far Apart (Contigo en la distancia) (1991) – Fiction, 27 minutes
Fresa y Chocolate (Φράουλα και σοκολάτα) (1993) – co-directed with Juan Carlos Tabío, Fiction, 110 minutes
Guantanamera (1995) – co-directed with Juan Carlos Tabío, Fiction