Ένας ύμνος στην αγάπη, τη ζωή και τον έρωτα χωρίς φραγμούς. Η Ρένα, το τελευταίο βιβλίο του Αύγουστου Κορτώ, γίνεται θεατρικό σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, με την Υρώ Μανέ στον ομώνυμο ρόλο.
Μια ομάδα ρεπόρτερ-συγγραφέων γνωρίζουν τη Ρένα τη Σμυρνιά στο Athens Pride Parade. Η Ρένα τους καλεί σπίτι της και με τον δικό της μοναδικό τρόπο, ξετυλίγει το νήμα της περιπετειώδους ζωής της. Μέσα από τη σπαρταριστή αφήγησή της, αποφασίζει να τους μοιράσει ρόλους, κι έτσι οι νέοι που την ακολούθησαν αρχίζουν να “υποδύονται” τους μεγάλους έρωτες της ταραγμένης της ζωής.
Η Ρένα, στο κλαρί από τα γεννοφάσκια της, μας παίρνει μαζί της στο ταξίδι της ζωής της και της ιστορίας της Ελλάδας από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα. Ένα συναρπαστικό ταξίδι γεμάτο εικόνες, μουσικές και τραγούδια ολόκληρου του 20ού αιώνα.
Αν είστε από αυτούς που τους αρέσουν τα παραμύθια και τα κάτοπτρα, αν έχετε ταξιδέψει με χάρτη ή χωρίς, σε ασύλληπτους λαβυρίνθους του νου και σε ασπρόμαυρες ιστορίες, αν βάζετε στο repeat #tasketa αν σας αρέσει να τραγουδάτε μαζί με το πλήθος σε γεμάτα θέατρα για 4 ώρες, τότε δεν γίνεται να λείπετε από τις φετινές συναυλίες του Σωκράτη Μάλαμα.
Ο Σωκράτης Μάλαμας επιστρέφει στους ανοιχτούς χώρους, σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας, κατακαλόκαιρο και υπόσχεται να “φοράει” τα καλύτερά του: τα πιο αγαπημένα του (σας) τραγούδια, τα πιο σκοτεινά, τα φωτεινά και τα χιλιοτραγουδισμένα ή μία απρόβλεπτη ροή που σίγουρα θα συγκινήσει και θα μας ενώσει πάλι. Παρέα με την εκλεκτή μπάντα του και το χαμογελαστό ταλαντούχο κορίτσι που τον συνοδεύει τα δύο τελευταία χρόνια, την Ιουλία Καραπατάκη.
Μαζί του επί σκηνής:
Ιουλία Καραπατάκη: τραγούδι
Δημήτρης Λάππας: Κιθάρες, τζουράς, μπουζούκι
Νίκος Μαγνήσαλης: Τύμπανα
Γιάννης Παπατριανταφύλλου: Μπάσο
Φώτης Σιώτας: Βιολί, βιόλα, τραγούδι
Κυριάκος Ταπάκης: Λαούτο, μπουζούκι
Νίκος Παραουλάκης: Νέυ
Τίτος Καργιωτάκης & Παναγιώτης Ηλιόπουλος: Ηχοληψία
Χρήστος Λαζαρίδης: Σχεδιασμός φώτων
Δημήτρης Κατέβας: Τεχνικός σκηνής
ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ
Πειραιώς 100
***
“Πάμε κάπου… με την Λίνα Νικολακοπούλου” στου Παπάγου
Η Λίνα Νικολακοπούλου μας προσκαλεί, την Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου, στο θέατρο Παπάγου, σε μία μελωδική διαδρομή για να επισκεφτούμε και να ξαποστάσουμε στις μουσικές γειτονιές της ψυχής μας.
Η μεγάλη μας ποιήτρια και στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου αναφέρει για τη συγκεκριμένη μουσική παράσταση:
“Έδωσα τον τίτλο “Πάμε κάπου” σαν μια πρόσκληση για κοινή βόλτα σε μουσικές γειτονιές που δεν επισκεπτόμαστε συχνά ενώ όταν τύχει να περάσουμε από κει νοιώθουμε να μας προσφέρουν κι άλλο χώρο για τα αισθήματα μας. Προσπαθώ να διανθίζω με κάθε ευκαιρία που μου δίνεται, τα περιεχόμενα αυτών των μουσικών συναντήσεων, γιατί έτσι και οι τραγουδιστές και οι μουσικοί βγαίνουν από την ρουτίνα, αλλά και το κοινό νοιώθει ότι παρακολουθεί κάτι που έχει μια άλλη πρόθεση. Να δώσει στο τραγούδι τον αληθινό του χώρο που δεν είναι άλλος από την δημιουργία συγκίνησης και ψυχικής ευφορίας με ωραίες ερμηνείες και φροντισμένες ενορχηστρώσεις.”
Μια κορυφαία συνάντηση δύο εξαίρετων τραγουδοποιών της Μακεδονίας και της Κρήτης σε μια μουσική παράσταση που περιλαμβάνει τραγούδια από την δική τους δισκογραφία, αλλά και την ελληνική παράδοση.
Η λύρα και το νταούλι σε μια μοναδική μουσική συνύπαρξη επί σκηνής χρωματίζουν, όπως είναι φυσικό με τον δικό τους τρόπο, αυτή την μουσική συναυλία.
Συμμετέχει ο Οδυσσέας Τσάκαλος
Η ταινία του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα, μια από τις κορυφαίες στιγμές του κουβανικού κινηματογράφου, είναι μια εξαιρετικά ευρηματική σάτιρα κατά της γραφειοκρατίας και των εντελώς παράλογων κανόνων λειτουργίας και των μηχανισμών της. Από 20/6 σε επανέκδοση από τη New Star.
Η πρώτη ομιλούσα ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν, μια μεγαλόπνοη επική δημιουργία, την οποία ο ιστορικός του κινηματογράφου Ζορζ Σαντούλ αποκάλεσε εύστοχα «φιλμική όπερα», είναι η ταινία «Αλεξάντερ Νιέφσκι».
“Μνήμες υπανάπτυξης” του Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα, στους κινηματογράφους από την New Star
***
“Μια Νύχτα στην Κόλαση”, στους κινηματογράφους από την New Star
***
«Το σιωπηλό μονοπάτι» της Τζέλης Χατζηδημητρίου
***
Η Ιστορία της Πράσινης Γραμμής – Μια νέα κυπριακή ταινία στους κινηματογράφους
***
Ο δρόμος μας – Στους κινηματογράφους το ντοκιμαντέρ για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ
***
Cine Πετρούπολις – Καλοκαίρι 2019
«Είναι κάτι νύχτες με φεγγάρι,
μες στα θερινά τα σινεμά…»
Και επειδή οι νύχτες φεύγουν και δε θα ξαναρθούν είναι ωραίο να τις μοιραζόμαστε στο θερινό μας σινεμά παρέα με τις αγαπημένες μας ταινίες που και φέτος θα μας ταξιδέψουν τις ζεστές καλοκαιρινές βραδιές. Συνοδοιπόροι σ’ αυτά τα ταξίδια οι ταινίες μας που με πολλή αγάπη και μεράκι επιλέξαμε για 30η συνεχόμενη χρονιά να φέρουμε κοντά σας. Ταινίες για όλα τα γούστα και τις προτιμήσεις που στον καθένα έχουν κάτι να προσφέρουν.
Ξεκινάμε λοιπόν 20 Μαΐου 2019 με επταήμερο αφιέρωμα στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, καθώς και ένα ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα στην Παλαιστίνη και τους αγώνες του λαού της. Η είσοδος είναι δωρεάν για το κοινό. Συνεχίζουμε με υπέροχες ταινίες καθ’όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού και κλείνουμε τον Σεπτέμβρη με αφιέρωμα πάλι στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και διήμερο αφιέρωμα στο 41o Φεστιβάλ ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Και αυτή τη χρονιά θα έχουμε καλεσμένους τους συντελεστές των αφιερωμάτων αυτών και θα μας δοθεί η ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί τους και να δούμε τις δημιουργίες τους και μέσα από τη δική τους ματιά.
Ελάτε στην όμορφη παρέα μας, γιατί το σινεμά για μας δεν είναι μόνο διασκέδαση και ψυχαγωγία, είναι και τρόπος ζωής. Είναι η δική μας άμυνα στη σύγχρονη δύσκολη πραγματικότητα που βιώνουμε καθημερινά. Είναι στάση ζωής. Γιατί πιστεύουμε ότι το σινεμά κινητοποιεί, πολιτικοποιεί, ευαισθητοποιεί, προκαλεί ανατροπές, διαμορφώνει υγιείς συνειδήσεις, μας φέρνει πιο κοντά… Όλα αυτά δεν είναι αρκετά για να μεγαλώσει η παρέα μας; Και μπορεί τα καλύτερά μας χρόνια κάποιος να μας τα κλέβει μυστικά, όμως τα ταξίδια του νου και της καρδιάς μας κανείς δεν μπορεί να μας τα κλέψει. Σας περιμένουμε λοιπόν και σας ευχόμαστε καλές αποδράσεις.
Ο Μίρκο και ο Μανόλο, είναι κολλητοί φίλοι από παιδιά. Ζουν και οι δύο σε μονογονεϊκές οικογένειες που δύσκολα τα βγάζουν πέρα, κάπου στα προάστια της Ρώμης. Περνούν τις μέρες τους στη σχολή και τις νύχτες τους κάνοντας βόλτες με το αμάξι, κάνοντας όνειρα για τις γυναίκες, τον έρωτα, τις δουλειές που θα βρουν, τα χρήματα που θα κερδίσουν και μια καλύτερη ζωή που έρχεται.
Ένα βράδυ, παρασύρουν άθελά τους με το αμάξι έναν άγνωστο πεζό και στη συνέχεια τον εγκαταλείπουν αβοήθητο στην άσφαλτο. Αυτό που δεν γνωρίζουν, είναι ότι στην πραγματικότητα έχουν σκοτώσει έναν πληροφοριοδότη της αστυνομίας και ότι με αυτό τον τρόπο έχουν μόλις εξαργυρώσει μια θέση στην τοπική συμμορία μαφιόζων.
Οι ανέσεις που τους εξασφαλίζει το εύκολο χρήμα και οι αυταπάτες μιας ακμάζουσας καριέρας στην πυραμίδα της μαφίας, «μεθούν» τους δύο νέους που πολύ σύντομα θα συνειδητοποιήσουν ότι ο κόσμος του οργανωμένου εγκλήματος δεν είναι η γη της επαγγελίας που αναζητούσαν.
*La terra dell’abbastanza: ο πρωτότυπος ιταλικός τίτλος στα ελληνικά σημαίνει «η γη της επαγγελίας»
“Οι αδερφοί Ντ’ Ινοτσέντσο υπογράφουν με το σκηνοθετικό τους ντεμπούτο ένα φαουστικών προεκτάσεων γκανγκστερικό δράμα που αναβιώνει την παγερή ατμόσφαιρα του «Γόμορρα», τεστάροντας τα όρια και τις αντοχές της αληθινής φιλίας” – Κωστής Θεοδοσόπουλος, από τον κατάλογο του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
“Ο Νταμιάνο και ο Φάμπιο Ντ’ Ινοτσέντσο κάνουν το κινηματογραφικό ντεμπούτο τους με μια ταινία που είναι τόσο σκοτεινή και βασανιστική σαν ένα φιλμ νουάρ, διερευνώντας την φιλία δύο νεαρών φίλων καθώς μπαίνουν μαθητευόμενοι στον κόσμο του εγκλήματος” – Βιτόρια Σκάρπα, Cineuropa
“Το σενάριο, γραμμένο από τα δύο αδέρφια, είναι ένα θαύμα οικονομίας, συναισθηματικής διορατικότητας και τραγικής ειρωνείας” –Boyd van Hoeij, The Hollywood Reporter
Δευτέρα 16/9 – Τρίτη 17/9 – Τετάρτη 18/9/2019
20.30-22.30
Σέριφος: Η Σιδηρά νήσος – 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Ένα ντοκιμαντέρ για ένα μικρό νησί της Ελλάδας, τη Σέριφο. Η ιστορία των μεταλλείων του νησιού, ο τρόπος λειτουργίας τους καθώς και η αιματηρή απεργία των μεταλλωρύχων το 1916, που αποτελεί μία από τις πρώτες απεργίες στον ελλαδικό χώρο. Το νησί σήμερα μοιάζει να έχει χάσει τον προσανατολισμό του, σαν να μην ξέρει πώς να διαχειριστεί το παρελθόν του. Φαίνεται να δυσκολεύεται να κοιτάξει προς το μέλλον. Ένα ντοκιμαντέρ για το εσωτερικό του νησιού, πίσω από τα πανέμορφα ηλιοβασιλέματα και τις καταγάλανες παραλίες.
Φιλμογραφία
2017 Μετ’ άλλης- Η απεργία της Σερίφου (μμ)
2018 Σέριφος: Η σιδηρά νήσος Πέμπτη 19/9/2019 Αφιέρωμα στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Είσοδος Ελεύθερη Ώρα προβολής 20:30
Ο σύγχρονος κόσμος κυριαρχείται από τη δύναμη της εικόνας και των μηνυμάτων που αυτή περνάει στο συνειδητό και το ασυνείδητο. Σ’ έναν κόσμο χωρίς όραση, χωρίς εικόνες, το μήνυμα της εικόνας εξασθενεί ή εξακολουθεί να είναι κυρίαρχο; Οδηγεί άραγε η τυφλότητα στην απόρριψη στερεοτυπικών κοινωνικών μοντέλων; Βλέπουν οι τυφλοί τον κόσμο με «άλλα μάτια»; Τι όνειρα βλέπουν και τι όνειρα κάνουν; Μια μικρή πραγματεία για την αντιδιαστολή ύπαρξης εικόνας και απουσίας της.
Παρασκευή 20/9/2019
Αφιέρωμα στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Είσοδος Ελεύθερη Ώρα προβολής 20:30
Ο Ξανθός Μάγος όταν το show τελειώσει – 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Διάρκεια: 53΄ | Σκηνοθεσία-Σενάριο: Κωστής Ασικέλης, Διεύθυνση φωτογραφίας-Μοντάζ: Κωστής Ασικέλης, Ήχος: Μιχάλης Χαραλαμπάκης, Παραγωγή: Legs Up Productions
Ο άνθρωπος που χαρακτηρίστηκε ως ο «Έλληνας Ντέιβιντ Κόπερφιλντ» μεγάλωσε σ’ ένα χωριό των Γρεβενών και από μικρός αποφάσισε ότι θα γίνει μάγος. Μεσουράνησε τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, και γύρισε τον κόσμο παρουσιάζοντας τα ακραία και αμφιλεγόμενα magic shows του. Ο «Ξανθός Μάγος» ζει σήμερα στη Χαλκιδική με τη γυναίκα και τα λιοντάρια του.
Ο φωτογράφος Κωστής Ασικέλης φέρνει στις αίθουσες την ιστορία ενός από τους τελευταίους λαϊκούς ήρωες, του Ξανθού Μάγου – κατά κόσμον Γρηγόρη Παπαϊωάννου – που υπήρξε δημοφιλής σταρ κάνοντας τα ιδιότυπα μαγικά του μπροστά σε πλήθος κόσμου. Σήμερα, έχοντας πια αποσυρθεί από τα φώτα, ζει σε περιοχή της Χαλκιδικής μαζί με τη γυναίκα και τα… λιοντάρια του, έχοντας πάντα τρομερές ιστορίες να διηγηθεί από το εκκωφαντικό του παρελθόν.
ΣΠΑΡΤΗΣ ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ 33 ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗΣ Τηλ 210-8640054
Εισ.: € 7.00,
Παιδ.-φοιτ./ άνω των 65 & Εκπαιδευτικοί/Ατέλεια/Στρατιωτικο €5.00,
Άνεργοι €3.00. Οικογενειακό πακέτο τριών ατόμων €10.00.
Κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ τα δύο άτομα € 7,00, κάθε ΤΡΙΤΗ-ΤΕΤΑΡΤΗ €5.00.
Parking διαθέσιμο κάτω από τον κινηματογράφο
Ώρες προβολών από 12/9/19 εως 18/9/19
1)Αττίλας 1974 – Ο βιασμός της Κύπρου. του Μιχάλη Κακογιάννη
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 19.30
2)«Μ – Ο ΔΡΑΚΟΣ ΤΟΥ ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ» του ΦΡΙΤΖ ΛΑΝΓΚ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 21.15
3)«ΟΚΤΩΒΡΗΣ ΟΙ ΔΕΚΑ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ»ΤΟΥ ΣΕΡΓΚΕΙ ΑΙΖΕΝΣΤΑΙΝ
ΠΕΜΠΤΗ εως-ΚΥΡΙΑΚΗ 18.00
4)«ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΝΙΕΦΣΚΙ»ΤΟΥ ΣΕΡΓΚΕΙ ΑΙΖΕΝΣΤΑΙΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ εως ΤΕΤΑΡΤΗ 18.00
5)ΚΛΕΜΜΕΝΑ ΦΙΛΙΑ του ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΥΦΟ
ΠΕΜΠΤΗ εως ΣΑΒΒΑΤΟ 23.00
6)Η ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΖΩΝΤΑΝΩΝ ΝΕΚΡΩΝ του GEORGE A. ROMERO
ΤΡΙΤΗ-ΤΕΤΑΡΤΗ 23.00
7)ΖΙΛ ΚΑΙ ΤΖΙΜ του ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΥΦΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ -ΔΕΥΤΕΡΑ 23.00
8) <Βερολίνο, η Συμφωνία μιας Μεγαλούπολης> του Βάλτερ Ρούτμαν
ΣΑΒΒΑΤΟ -ΚΥΡΙΑΚΗ 17.00
Εκθέσεις
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 10χρονα του Μουσείου της Ακρόπολης, εγκαινιάστηκε η περιοδική έκθεση: “Σμίλη και Μνήμη. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης”.
Στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης διοργανώνει φέτος, από 20 Ιουνίου μέχρι 20 Οκτωβρίου, μεγάλη έκθεση με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός». Πρόκειται για μια σπάνια έκθεση για τα κεραμικά και τα σχέδια που εμπνεύστηκε ο Πικάσο από την αρχαιότητα σε συνομιλία με αρχαία έργα
Ο Δήμος Πειραιά διοργανώνει στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, την έκθεση συλλογής του Μάνου Κατράκη.
Η συλλογή του ηθοποιού Μάνου Κατράκη, δωρήθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από τη σύζυγο του καλλιτέχνη τo 1994.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική συλλογή, η οποία παρέμενε στον Δήμο Πειραιά επί 25 χρόνια χωρίς να εκτεθεί και αποτελεί ένα τεράστιο κεφάλαιο της θεατρικής ιστορίας της Ευρώπης και σημαντικό πολιτισμικό γεγονός , το οποίο εκτείνεται πέρα από τα στενά όρια της πόλης μας.
Η σπουδαία αυτή συλλογή περιλαμβάνει υλικό από την προσωπική και την επαγγελματική του ζωή: φωτογραφίες, χειρόγραφα, επιστολές, σκηνικά αντικείμενα, κοστούμια, κλπ. Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο θεατρικό αρχείο, ενός μόνο καλλιτέχνη, που βρίσκεται συγκεντρωμένο σε ένα μοναδικό φορέα στην Ελλάδα.
H έκθεση για τη συλλογή του Μάνου Κατράκη διοργανώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο.
Διάρκεια Έκθεσης: 15 Μαΐου 2019 – 30 Οκτωβρίου 2019
***
ΕΚΘΕΣΗ ΧΑΡΑΓΜΑΤΑ ΜΝΗΜΗΣ 1941-1944: Aπό τη συλλογή του Χρήστου Π. Μοσχανδρέου
Στο χώρο της βίλας Ζωγράφου, αρχιτεκτονικό τοπόσημο της πόλης μας, η οποία σήμερα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους χώρους πολιτισμού και αναψυχής της περιοχής Ζωγράφου, θα φιλοξενηθεί για το επόμενο διάστημα, η έκθεση «Χαράγματα μνήμης 1941-1944: Aπό τη συλλογή του Χρήστου Π. Μοσχανδρέου».
Η έκθεση συνδιοργανώνεται από τη Βουλή των Ελλήνων και τον Δήμο Ζωγράφου και παρουσιάζει τη συλλογή του Ζωγραφιώτη Χρήστου Π. Μοσχανδρέου, η οποία περιλαμβάνει σπάνια εικαστικά και εκδοτικά τεκμήρια που αποτυπώνουν ανάγλυφα την περίοδο της Κατοχής-Αντίστασης-Απελευθέρωσης.
Στόχος της έκθεσης είναι να αναδειχθεί η καλλιτεχνική παραγωγή που κατέγραψε τα δεινά του ελληνικού λαού τα χρόνια 1941-1944, ενώ παράλληλα λειτούργησε ως ένας τρόπος αντίστασης απέναντι στον κατακτητή. Καλλιτέχνες όπως οι Σπύρος Βασιλείου, Κώστας Γραμματόπουλος, Χρήστος Καγκαράς, Αντώνης Κανάς, Βάσω Κατράκη, Γιάννης Κεφαλληνός, Αλέκος Κοντόπουλος, Λουκία Μαγγιώρου, Δημήτρης Μεγαλίδης, Κώστας Πλακωτάρης, Α. Τάσσος είναι οι δημιουργοί έργων υψηλής αισθητικής και ιστορικής αξίας.
Από Τρίτη 19 Μαρτίου θα είναι ανοικτή για το κοινό και θα διαρκέσει έως τις 10 Νοεμβρίου 2019 και θα λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή 11 πμ – 2 μμ & 6-9 μμ και Σάββατο & Κυριακή 11:00 πμ – 13:00 μμ & 18:00 μμ – 20:00 μμ.
***
“Ρήγας και επανάσταση” – Για το έργο και το μαρτυρικό τέλος του Ρήγα και των επτά συντρόφων του
«Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Πηγή αστείρευτης έμπνευσης και αιτία βαθιάς αισθητικής συγκίνησης, το Ωραίο, αποτυπώνεται οπτικά στα αρχαία έργα τέχνης, συνιστώντας μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εικόνα στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργίας.
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αναδεικνύει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, αξιοποιώντας το εξαιρετικά ευρύ χρονολογικό φάσμα που καλύπτουν οι συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Τριακόσιες σαράντα αρχαιότητες από τις πλούσιες συλλογές του σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν μια αισθητική πανδαισία και υπόσχονται ένα ταξίδι στο χρόνο γεμάτο αισθητικές απολαύσεις.
«Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Η περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αποτελεί το τελευταίο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας που σχεδιάστηκε για να τιμήσει την επέτειο των 150 χρόνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τη θεμελίωση του εμβληματικού κτιρίου που το στέγασε.
Η τριλογία άνοιξε το 2015 με την έκθεση «”Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια…” Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας», όπου μεταξύ άλλωναναδείχθηκε το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε η ανάγκη για την ίδρυση του Εθνικού Μουσείου, και συνεχίστηκε με τις «Οδύσσειες», μια έκθεση που αποτύπωσε αφαιρετικά και συμβολικά τη διαχρονική προσπάθεια του ανθρώπου για δημιουργία και εξέλιξη.
Η έννοια του Ωραίου, την οποία πραγματεύεται η τρίτη στη σειρά έκθεση, συνιστά τον ιδανικό επίλογο, αφού η καλλιέργεια έρωτος προς τας καλάς τέχνας ήταν θεμελιώδης ανάμεσα στους καταστατικούς σκοπούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΒΔ 31.7.1893). Επικεντρωμένη στην πνευματικότερη και υψηλότερη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας, η έκθεση υποστηρίζει την αισθητική ενατένιση, καλώντας ταυτόχρονα τους θεατές να διερευνήσουν την πνευματική βάση των αισθητικών επιλογών.
Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη
Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται επιλεγμένα αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις συνεχείς εναλλαγές και τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία. «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια ουσιαστική προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών με βάση όσα αποκαλύπτουν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι για την ομορφιά και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν την ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό. Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» παρακολουθεί την έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους. Στο τέλος, «Η ατέρμονη αναζήτηση»αποσκοπεί στον αισθητικό στοχασμό ως προς τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο.
Την έκθεση θα πλαισιώσουν καθ’ όλη τη διάρκειά της πολλά πειραματικά εργαστήρια. Επιστήμονες, καλλιτέχνες και τεχνίτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα προσφέρουν την ειδική τους γνώση για να εξηγήσουν στους επισκέπτες τις πειραματικές τους προσεγγίσεις στην υφαντική της νεολιθικής περιόδου, το ένδυμα στο Αιγαίο κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., τη μυκηναϊκή ενδυμασία, την πολυχρωμία των αρχαίων γλυπτών και την απόδοση του Ωραίου στην αρχαία ελληνική μουσική.
Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος στα ελληνικά, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. Θα επακολουθήσει σύντομα και η αγγλική έκδοση.
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 26 Μάη.
Το Moυσείο Μπενάκη Παιχνιδιών με πυρήνα την συλλογή της Μαρίας Αργυριάδη, η οποία συγκαταλέγεται στις δέκα καλύτερες της Ευρώπης, παρουσιάζει παιχνίδια, βιβλία, έντυπα, ρουχισμό και αντικείμενα της παιδικής ηλικίας από την Ευρώπη, την Αφρική, την Ασία και την Αμερική.
Η ελληνική συλλογή περιλαμβάνει βρεφικά και παιδικά παιχνίδια και άλλα αντικείμενα από τους αρχαίους έως τους νεότερους χρόνους: χειροποίητα παραδοσιακά παιχνίδια, πανηγυριώτικα και εμπορικά παιχνίδια του 20ού αι., επιτραπέζια παιχνίδια, καθώς και ομαδικά παιχνίδια δρόμου και παιδικά έθιμα. Ξεχωρίζουν τα παιχνίδια που έφτιαξαν μέλη των Κ.Α.Π.Η. (Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων), αναβιώσεις αυτών που έπαιζαν ως παιδιά.
Η ευρωπαϊκή συλλογή αποτελείται από αστικά και λαϊκά παιχνίδια από το 18ο έως τον 20ό αι., κυρίως από την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, καθώς και από ευρωπαϊκές κούκλες με φορεσιές από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.