REVOLTERPIECES – H “ανθρώπινη φύση” σε 2 στιγμές: Από το Christchuch στο Ελληνικό

Στοίχημα πρώτο: ξερίζωσε την αίσθηση της ιδιοκτησίας και της καβάτζας από μέσα σου.

Ο Μαρξ, μεταξύ άλλων, κατάφερε να θέσει τη συζήτηση για την “ανθρώπινη φύση” στα σωστά της θεμέλια. Κόντρα στον διαφωτιστικό οπτιμισμό τύπου Ρουσσώ που έβλεπε την ανθρώπινη φύση σαν “δομικά καλή” που αρκούσε να ξεριζώσεις τον θρησκευτικό καταναγκασμό για να απελευθερωθεί αλλά και τον πεσιμισμό τύπου Σοπενχάουερ και παθητικού μηδενισμού και πεσιμισμού που έβλεπε την ανθρώπινη φύση σαν “καταραμένα κακή”, ο Μαρξ είχε την ικανότητα να καταλάβει την ουσία του ζητήματος. Κατάλαβε πως όχι μόνο  ο άνθρωπος είναι ικανός και για το καλύτερο και για το χειρότερο (άλλωστε ότι υπάρχει ως τέτοιο είναι ανθρώπινη ενέργεια εξ αρχής), αλλά και σε ένα τεράστιο βαθμό τι κάνει τον κάθε άνθρωπο να γίνεται καλύτερος ή χειρότερος. Επίσης, μας έδωσε τη βάση για να καταλάβουμε ότι ο άνθρωπινη φύση είναι μια εξέλιξη και λειτουγεί με συγκεκριμένους κανόνες. Για αυτό και δεν υπάρχει τομέας της Επιστήμης και της Τέχνης τους τελευταίους αιώνες που να μην επηρέασε με την σκέψη του.
 
Στο μακελειό του Κράησττσερτς βρέθηκε περαστική με το αμάξι της μια γυναίκα 66 χρονών. Η γυναίκα αυτή με το που συνειδητοποίησε τι συνέβαινε σταμάτησε να βοηθήσει. Η γυναίκα αυτή έσωσε ζωές εν μέσω μακελειού. Η γυναίκα αυτή είναι ψυχολογικά τραυματισμένη και αρνείται ότι είναι ηρωίδα. Το μόνο που εύχεται είναι να μπορούσε να κάνει περισσότερα.
 
Σήμερα έγινε μια δολοφονία στο Ελληνικό, ένας στρατιωτικός σκότωσε τη γυναίκα του. Η γυναίκα αυτή προσπάθησε να διαφύγει παίρνοντας ταξί. Ο ταρίφας, τη στιγμή που μπήκε μια γυναίκα που είχε δεχτεί 2 σφαίρες στο ταξί του προσπαθώντας να σωθεί, την έβγαλε για να μην του λερώσει το αμάξι. Ο ίδιος δεν βρισκόταν σε κίνδυνο και το ήξερε. Μάλιστα, ήταν αρκετά άνετος ώστε να βγει από το αμάξι για να την πετάξει έξω. Ο τύπος αυτός σε δεύτερο χρόνο περιέγραψε τα γεγονότα στη κάμερα σχεδόν χαζογελώντας με το “αστείο” της υπόθεσης. Άνετος, αν όχι και περήφανος.

Ο δεύτερος είναι λίγο πολύ ο ίδιος τύπος ανθρώπου που σκότωσε τον Ζακ Κωστόπουλο. Αυτός που μπροστά στην ιδιοκτησία του, τη βολή του, τη φασούλα του, δε νοιάζεται για κανέναν. Η ηθική του “μακριά από το κώλο μου και όπου θέλει ας είναι”. Η πάρτη μου, το σπιτικό μου, η οικογένεια μου. Η ιδιοκτησία μου. Και αν χρειαστεί να το κυρήξω αυτό και μπροστά σε κάμερες, ακόμα καλύτερα. Άραγε το μεσημέρι όταν πήγε σπίτι είπε στη γυναίκα του όλο χαρά να βάλει ειδήσεις να δει τη φάτσα του στο γυαλί; Άραγε η νομιμοποιητική πηγή της πράξης του είναι κάποιου είδους νιτσεϊκή ηθική, κάποια αντίληψη ότι η αλληλεγγύη και η  ελεημοσύνη είναι συναισθήματα που κρατάνε την ανθρωπότητα πίσω; Θα μπορούσα να στοιχημάτιζα ότι δηλώνει χριστιανός, έτοιμος να σου φάει το λαρύγγι αν το θέσεις εν αμφιβολία. Και μάλλον πιστεύει ότι υπάρχει μια θέση στον Παράδεισο για αυτόν. Γιατί άλλωστε, το ότι είσαι καλός άνθρωπος είναι η αρχή που τέτοιοι άνθρωποι ξεκινάνε εξ αρχής.

Η πρώτη πάλι, είναι αντάξια των καλύτερων σελίδων της ανθρώπινης Ιστορίας. Αν κάτι έχει πάει περισσότερο από ότιδήποτε την Ιστορία της ανθρωπότητας μπροστά , και ειδικά την έχει σώσει στις χειρότερες στιγμές της, είναι η ανάγκη του ανθρώπου να προσφέρει στο κοινό καλό βάζοντας το πάνω από το ατομικό του. Και είναι αυτή ακριβώς η ανάγκη που από δω και πέρα θα τον πάει πιο μακριά. Χωρίς αυτό, η ανθρωπότητα έχει μπροστά της προβλήματα που δεν λύνονται. Όσο καλύτερα το καταλάβουμε, όσο βαθύτερα καταφέρουμε να αντιληφθούμε τον ‘Αλλο και το κοινωνικό σύνολο σαν μέρος του Εαυτού μας, όσο βαθύτερα αντιληφθούμε την διαλογικότητα με βάση την οποία νόημα δεν υπάρχει αν δεν είμαστε σε διάλογο με κάποιον άλλο, τόσο καλύτερα θα ζήσουμε στο παρόν και στο μέλλον. Στοίχημα πρώτο: ξερίζωσε την αίσθηση της ιδιοκτησίας και της καβάτζας από μέσα σου.
 
Το τι θα διαλέξει ο καθένας να πράξει είναι μια μεγάλη απόφαση στην οποία δεν χωράνε εύκολες απαντήσεις. Κάποιοι μπορεί να το έχουν πιο εύκολο, κάποιοι να πρέπει να το δουλέψουν. Και είναι μια μάχη που δίνεται κάθε μέρα, κάθε στιγμή. Αλλά είναι η μάχη που θα μας σώσει από τον κανιβαλισμό του αιώνα μας.
Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: