«Θέματα αντιπαιδαγωγικά και κυρίως ταξικά» – Κριτική στα θέματα της Φυσικής
Τα φετινά θέματα της Φυσικής φανέρωσαν σε όλο τους το μεγαλείο την ένδεια και τον ταξικό χαρακτήρα που έχει το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όσο κι αν προσπαθούν οι αστικές κυβερνήσεις να το καμουφλάρουν αλλάζοντας κατά καιρούς το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Τα σημερινά θέματα στο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Φυσικής ξεγύμνωσαν (για ακόμη μια φορά) το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Είναι κοινώς αποδεκτό πως το μάθημα της Φυσικής βασίζεται, πέρα από την προσωπική προσπάθεια που έτσι κι αλλιώς πρέπει να καταβάλλει ο κάθε μαθητής, στην κριτική του ικανότητα αλλά και στην ευρηματικότητα του. Είναι απαραίτητο ο εξεταζόμενος να έχει διαβάσει αρκετά, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να μπορεί να σκεφτεί και να κρίνει τις ανάγκες των προβλημάτων που του τίθενται, να καταστρώσει μια στρατηγική επίλυσης και στη συνέχεια να την θέσει σε εφαρμογή, λύνοντας το αντίστοιχο πρόβλημα. Όλα αυτά απαιτούν συγκέντρωση αλλά και χρόνο.
Τα φετινά θέματα ήταν τόσο πολλά και απαιτητικά, που είναι ζήτημα αν το 20% των παιδιών κατάφερε να καταπιαστεί με όλα, ενώ ελάχιστα από αυτά κατάφεραν να δώσουν ολοκληρωμένες απαντήσεις λόγω έλλειψης χρόνου.
Από αυτή την άποψη λοιπόν, τα θέματα κρίνονται αντιπαιδαγωγικά (βλ. ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών).
Εκτός από αντιπαιδαγωγικά όμως, τα θέματα για ακόμη μια χρονιά είχαν ταξικό προσανατολισμό, καθώς με το βαθμό δυσκολίας τους καθιστούν ξεκάθαρο πως αν κάποιος θέλει να σπουδάσει, θα πρέπει να πληρώσει και με το παραπάνω.
Έδειξαν με τον πιο σαφή τρόπο πως το δημόσιο σχολείο και τα σχολικά βιβλία δεν επαρκούν αν ένα παιδί θέλει να εμβαθύνει σε γνώσεις ώστε να καταφέρει να ανταποκριθεί στις πανελλήνιες εξετάσεις. Όταν στα περισσότερα σχολεία υπάρχουν τμήματα με 22 ως 28 παιδιά πως θα καταφέρει ο καθηγητής να βοηθήσει τους μαθητές ανάλογα με τις ανάγκες τους;
Ζούμε σε μια χώρα που ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού υποσιτίζεται, ενώ ένα ακόμη μεγαλύτερο ζει κάτω από το όριο της φτώχειας. Σε αυτή τη χώρα, πρόσβαση στην υποτιθέμενη δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση, δίνεται μόνο σε όσους μπορούν να διαθέσουν αρκετά χρήματα σε φροντιστήρια και εξωσχολικά συγγράμματα.
Συμπερασματικά, τα φετινά θέματα της Φυσικής φανέρωσαν σε όλο τους το μεγαλείο την ένδεια και τον ταξικό χαρακτήρα που έχει το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όσο κι αν προσπαθούν οι αστικές κυβερνήσεις να το καμουφλάρουν αλλάζοντας κατά καιρούς το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Στην πραγματικότητα δεν κάνουν κάτι άλλο από το να παρουσιάζουν το λύκο για πρόβατο ή τη νύχτα για ημέρα.
Παναγιώτης Λιαγκριδώνης, Φυσικός