Κυριακή 30 Σεπτέμβρη 2018 – Τι… παίζει σήμερα;
Μουσική, Θέατρο, Κινηματογράφος, Εικαστικά, Βιβλίο, Εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις – προτάσεις για έξοδο.
Ελεύθερη είσοδος στο Μουσείο της Ακρόπολης
Ελεύθερη θα είναι η είσοδος στο Μουσείο της Ακρόπολης το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Σεπτέμβρη, με την ευκαιρία των φετινών Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Οι επισκέπτες θα μπορούν να περιηγηθούν στους εκθεσιακούς χώρους της μόνιμης συλλογής, αλλά και της περιοδικής έκθεσης που λειτουργεί, δωρεάν, από τις 5 μ.μ. έως τις 8 μ.μ.
Μουσική
Κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις» στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Με δύο εμβληματικά έργα της σύγχρονης ελληνικής μουσικής δημιουργίας ανοίγει ο Κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις» για τη σεζόν 2018 – 2019, στις 28, 29, 30 Σεπτέμβρη, στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Το «Χαμόγελο της Τζοκόντας» και τον «Μεγάλο Ερωτικό». Τα δύο αυτά έργα κυκλοφόρησαν με διαφορά επτά ετών και έχουν καθορίσει όχι μόνο το έργο του Μάνου Χατζιδάκι αλλά και τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό ευρύτερα.
«Το Χαμόγελο της Τζοκόντας» είναι έργο – ορόσημο για τη μεταπολεμική ελληνική δημιουργία, που αμφισβητεί τα στεγανά μεταξύ λόγιου και λαϊκού. Είναι η ώριμη έκφραση του λυρικού κόσμου του Χατζιδάκι, που κινείται επιδέξια μεταξύ συμφωνικής και δημοφιλούς μουσικής.
Το έργο, που έχει πουλήσει πάνω από πέντε εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, ηχογραφήθηκε το 1965 στη Νέα Υόρκη σε παραγωγή του θρύλου Κουίνσι Τζόουνς. Αρχικά, ο Χατζιδάκις προόριζε τις συνθέσεις για ένα σύνολο τραγουδιών που επρόκειτο να ερμηνεύσει η Γαλλίδα τραγουδίστρια Ζακλίν Ντανό το 1960.
«Ο Μεγάλος Ερωτικός» αποτελεί μια από τις κορυφές της δημιουργίας του Χατζιδάκι. Στον «Μεγάλο Ερωτικό» ο Χατζιδάκις μελοποίησε Ελύτη, Καβάφη, Σαπφώ, Σαραντάρη, Γκάτσο, Σολωμό, Ευριπίδη, Χορτάτζη, Σολομώντα και ένα ποίημα της Μυρτιώτισσας, το οποίο στάθηκε η αφορμή για τη δημιουργία του έργου. Στην πρώτη αξεπέραστη ηχογράφηση τα τραγούδια του δίσκου ερμήνευσαν η Φλέρυ Νταντωνάκη και ο Δημήτρης Ψαριανός. Στη νέα ανάγνωση του «Μεγάλου Ερωτικού», το έργο θα ερμηνεύσουν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο οποίος έχει ερμηνεύσει τον «Ερωτικό», το 1999 στην Πνύκα και το 2005 στις Πρέσπες, και η Δήμητρα Σελεμίδου, η οποία ερμηνεύει το έργο για πρώτη φορά.
Στη δεύτερη σεζόν (2018 – 2019) του Κύκλου «Μάνος Χατζιδάκις», εκτός από «Το Χαμόγελο της Τζοκόντας» και τον «Μεγάλο Ερωτικό» (28, 29, 30/9/2018), θα παρουσιαστούν και οι κινηματογραφικές σουίτες «The Martlet’s Tale» & «Sweet Movie» (1, 2/3/2019), ενώ στην Εναλλακτική Σκηνή θα παρουσιαστεί μια διασκευή του «Μεγάλου Ερωτικού».
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός. Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Χατζιδάκις. «Το Χαμόγελο της Τζοκόντας»: Βίκυ Στυλιανού (τσέμπαλο), Χάρης Κανελλίδης (κιθάρα Ι), Άρης Χατζησταύρου (κιθάρα ΙΙ, ηλεκτρική κιθάρα), Βιβή Γκέκα (μαντολίνο), Διονύσης Ρούσσος (σαξόφωνο). Με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
«Ο Μεγάλος Ερωτικός». Ερμηνεύουν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης και η Δήμητρα Σελεμίδου. Βίκυ Στυλιανού, Φρίξος Μόρτζος (πιάνο), Χρήστος Κομισόπουλος (κοντραμπάσο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Ρενάτο Ρίπο (βιολοντσέλο), Μαρία Μπιλντέα (άρπα), Βιβή Γκέκα (μαντολίνο).
Προπώληση: Ταμεία Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», καθημερινά 09.00 – 21.00, τηλ.: 213.0885.700. Ομαδικές πωλήσεις: 213.0885.742 www.nationalopera.gr
Θέατρο
Άδεια Ποδηλάτου (18η χρονιά) με την Κερασία Σαμαρά
Η μουσικοθεατρική παράσταση «Άδεια Ποδηλάτου» διανύει φέτος το 18ο χρόνο παρουσίασής της και αποτελεί πλέον μία από τις μακροβιότερες αθηναϊκές παραστάσεις.
Πρόκειται για ένα ταξίδι αναμνήσεων στην εικοσαετία 1946-1966.
Αποτελείται κυρίως από αυθεντικές επιστολές ανωνύμων που διανθίζονται με σχόλια, αληθινές αφηγήσεις και πολλά τραγούδια της πρώτης εκείνης μεταπολεμικής εικοσαετίας.
Μνήμες: η πείνα, ο εμφύλιος, η μετανάστευση, ο έρωτας, τα ξέφρενα γλέντια, η εξορία, ο αποχωρισμός, ζωντανεύουν μέσα από αυθεντικές αφηγήσεις απλών ανθρώπων, που αν και δε γράφτηκαν στην Ιστορία, έγραψαν οι ίδιοι την Ιστορία της Νεώτερης Ελλάδας.
Η μουσικοθεατρική παράσταση «Άδεια Ποδηλάτου» έχει παρουσιαστεί σε 38 πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, σε θέατρα και παγκόσμια συνέδρια, στη διάρκεια των 18 ετών της θεατρικής της πορείας.
«Η παράσταση αυτή αποτελείται στο μεγαλύτερο μέρος της από κειμήλια και από σπαράγματα οικογενειακών μου επιστολών, αλλά και από σκόρπια θραύσματα που κάποτε αποτέλεσαν κομμάτια της ζωής ανωνύμων συμπατριωτών μας. Με την «Άδεια Ποδηλάτου» αποδίδω φόρο τιμής στην παλαιότερη γενιά, που μας παρέδωσε το κοπιαστικό και διακριτικό της πέρασμα μέσα απ’ το χρόνο. Φόρο τιμής στις ανθρώπινες στιγμές που πέρασαν κι έσβησαν απαρατήρητες, χαμηλότονες και τελικά μεγαλειώδεις. Φόρο τιμής στην οικογένεια και την καταγωγή μου. Η «Άδεια Ποδηλάτου» είναι φτιαγμένη με πολλή αγάπη και αφιερωμένη στους γονείς μου, Ροδούλα και Νίκο», αναφέρει η δημιουργός και ερμηνεύτρια της παράστασης Κερασία Σαμαρά.
Γνήσια συγκίνηση κατακλύζει τους θεατές, καθώς η παράσταση βασίζεται σε άγνωστα ντοκουμέντα από την εικοσαετία 1946-1966, σε μνήμες απλών ανθρώπων που βίωσαν τα δύσκολα χρόνια της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Η παράσταση διαρκεί 1 ώρα και 15’ και επί σκηνής βρίσκονται ο πιανίστας Γιώργος Κομπογιάννης και η ερμηνεύτρια Κερασία Σαμαρά.
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Γενική είσοδος: 12 ευρώ.
Μειωμένο: (για άνω των 65, ανέργους, φοιτητές, ΑΜΕΑ) 10 ευρώ.
Περισσότερες πληροφορίες : http://www.thesisproduction.gr
“ΡΑΚΟ” του Δημήτρη Παπαδόπουλου, για τέσσερις παραστάσεις στο Από Κοινού Θέατρο
Το έργο “ΡΑΚΟ” του Δημήτρη Παπαδόπουλου, αποσπώντας το 1ο βραβείο κοινού στο 1ο Διαγωνιστικό Φεστιβάλ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ 2018, ανεβαίνει για 4 παραστάσεις στο Από Κοινού Θέατρο.
Μια ζωή, ένα κορίτσι γύρω στα είκοσι, μια καρδιά που πάλλεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Μια ζωή σημαδεμένη από έναν πατριό. Μια ζωή που κουβαλούσε μια νέα ζωή. Μια γυναίκα που έγινε μάνα και οδηγήθηκε στο απόγειο της θυσίας. Από πού ξεκινά η αμαρτία κ πού η ηθική δικαιώνεται…
Η γυναίκα αποτελεί τον ήλιο κάθε θυσίας .. Σας προσκαλώ να το βεβαιώσετε …
Λίγα λόγια για το έργο…
Η Εύα Δέλτα, ένα ταλαντούχο κορίτσι, φοιτήτρια της Φιλοσοφικής και εξαίρετη τραγουδίστρια των Fados, κακοποιείται σεξουαλικά από τον πατριό της, Αλέξη Δέλτα, μεγαλογιατρό των Αθηνών. Περιμένοντας το παιδί του, η Εύα αποφασίζει να πάρει τη ζωή στα χέρια της. Οι συγκρούσεις είναι μοιραίες και οδυνηρές. Ζωές ανατέλλουν και ζωές δύουν. Το ανήθικο και το ηθικό ψάχνουν τη δικαίωση και την τιμωρία…
Ερμηνεία: Αγγελική Ράλλη
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπαδόπουλος
Παρασκευή 28/09 στις 21:00
Σάββατο 29/09 στις 19:00 & στις 21:00
Κυριακή 30/09 στις 19:00
Θέατρο Από Κοινού
Ευπατριδών 4 , Γκάζι
τηλ. κρατήσεων : 2114057249
τιμή εισιτηρίου : 8€
«Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη στη θεατρική σκηνή του Faust
Το κλασσικό αριστούργημα του Δημήτρη Κεχαΐδη «Το Τάβλι», παρουσιάζεται για 6 μόνο παραστάσεις στη θεατρική σκηνή του Faust σε σκηνοθεσία Πέρη Μιχαηλίδη. Τους δύο εμβληματικούς ήρωες του έργου ερμηνεύουν ο Φίλιππος Σοφιανός και ο Πέρης Μιχαηλίδης.
Το έργο του Κεχαΐδη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Τέχνης το 1972 μαζί με «Τη Βέρα» σε σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν και είναι το κλασσικό δίπτυχο που καθόρισε το νεοελληνικό θέατρο.
Όπως έγραψε ο κριτικός θεάτρου Κώστας Γεωργουσόπουλος, με αφορμή αυτό το έργο, «αν θέλουμε να δημιουργήσουμε νεοελληνικό θέατρο πρέπει να ξεκινήσουμε από κει που έφτασε ο Κεχαΐδης».
Υπόθεση:
Η ιστορία είναι απλή. Δύο μεσήλικες αντιπροσωπευτικοί τύποι της νεοελληνικής πραγματικότητας προσπαθούν να σκαρώσουν ένα «σχέδιο» που θα τους βγάλει από το οικονομικό αδιέξοδο και θα τους δώσει τα φόντα για μια καλύτερη ζωή.
Η συζήτηση για το περιβόητο «σχέδιο» διαδραματίζεται στη διάρκεια μιας παρτίδας τάβλι με ξεκαρδιστικούς διαλόγους από πρόσωπα οικεία, αναγνωρίσιμα, που πασχίζουν να «πιάσουν την καλή» για να βγουν από την καθημερινή μιζέρια.
Οι ήρωες του Κεχαΐδη Φώντας και Κόλιας είναι πρόσωπα της μεταπολεμικής Ελλάδας που ζουν μέσα στις αυταπάτες του παρελθόντος τρέφοντας μάταιες ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον. Άνθρωποι που πασχίζουν να βγουν από το περιθώριο ζουν και ονειρεύονται το μεγάλο «κόλπο» που θα τους οδηγήσει στην οικονομική και κοινωνική καταξίωση.
Ένα έργο με αναφορές στη σημερινή Ελλάδα και πάντα επίκαιρο.
Σκηνοθετικό σημείωμα:
Το κλασσικό αυτό έργο με τη ρεαλιστική γραφή και την εξαιρετική πλοκή αποτελεί πάντα μια μεγάλη πρόκληση. Ο Κεχαΐδης γράφει: “αισθάνομαι την ανάγκη να γράψω για τον λαϊκό έλληνα γενικά. Για τις χαρές και τις πίκρες του, για τα προβλήματά του καθώς και την προσπάθειά του να βγει από το κοινωνικό και οικονομικό αδιέξοδο. Και πιο πέρα για τη σπαραχτική αισιοδοξία του πως, αν πάρει το δρόμο της πρωτεύουσας ή της ξενιτιάς, θα δημιουργήσει μια καλύτερη ζωή. Για τον Έλληνα που δεν έχει συνειδητοποιήσει την κατάστασή του και τη θέση του μέσα στον κοινωνικό του περίγυρο και προσπαθεί να δώσει λύση στα προβλήματά του με τη «φυγή»”.
Τα λόγια αυτά του συγγραφέα συναντούν και τη σκηνοθεσία που αφήνει απλά το έργο να αναπνεύσει σκηνικά, χωρίς πρόσθετες παρεμβάσεις τόσο στο κείμενο όσο και στο ύφος των ηρώων.
Η παράσταση με δύο ήρωες ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό μοιάζει με τη γελοιογραφία της σημερινής Ελλάδας.
Παραστάσεις:
25, 26, 27 Σεπτεμβρίου 2018, 21:00
28 Σεπτεμβρίου 21:00
29 Σεπτεμβρίου 18:00
30 Σεπτεμβρίου 21:00
Σκηνοθεσία: Πέρης Μιχαηλίδης
Παίζουν:
Κόλιας: Φίλιππος Σοφιανός
Φώντας: Πέρης Μιχαηλίδης
Φωτογράφιση: Κατερίνα Αρβανίτη
Τιμές Εισιτηρίων: 10 ευρώ
Faust
Αθηναϊδος 12 & Καλαμιώτου 11, Μοναστηράκι
Τηλ κρατήσεων: 2103234095
Εικαστικά
“Δαχτυλιδόπετρες, κρυφή γοητεία”
Κινηματογράφος
Ο Πατέρας του Στρατιώτη (Jariskatsis mama)
Σοβιετική Ένωση – 1965 – 83’- Έγχρωμο – Α/Μ
Σκηνοθεσία: Rezo Chkheidze – Σενάριο: Suliko Jgenti
Πρωταγωνιστούν: Sergo Zakariadze, Vladimir Privaltsev, Aleksandr Nazarov
Όταν το 1964 ο σκηνοθέτης Rezo Chkheidze ετοίμαζε την επική ταινία του ίσως να μην είχε φανταστεί και ο ίδιος πόσο αριστουργηματική θα ήταν και πόσο διαχρονική.
Μια από τις καλύτερες ταινίες για τον πόλεμο του Σοβιετικού λαού εναντίον του φασισμού. Μια πραγματικά συγκινητική ιστορία που σκηνοθετεί ο Rezo Chkheidze με μοναδικό τρόπο, ώστε η ταινία να χαρακτηρίζεται έως σήμερα ως ένα από τα αριστουργήματα του Σοβιετικού κινηματογράφου.
Η σκληρότητα του πολέμου πάνω στους ανθρώπους, που μπορούν να είναι τόσο δημιουργοί, όσο και καταστροφείς, φανερώνεται μέσα από τη δραματική ιστορία ενός ηλικιωμένου αγρότη από τη Γεωργία. Ο γέρος βρίσκεται στο δρόμο για το νοσοκομείο, όπου νοσηλεύεται ο στρατιώτης γιος του.
Όμως πριν εκείνος καταφέρει να φτάσει εκεί, ο γιος του έχει ήδη φύγει για το μέτωπο. Ο πατέρας, χωρίς να μπορεί να επιστρέψει πίσω στο χωριό του, μαζί με το Σοβιετικό στρατό θα φτάσει μέχρι το Βερολίνο, μέχρι τη νίκη κατά του φασισμού.
«Τσε: Ο Αργεντίνος»
Από την προηγούμενη βδομάδα κυκλοφορεί για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους το πρώτο μέρος της ταινίας του Στίβεν Σόντερμπεργκ, «Τσε: Ο Αργεντίνος» (2008), για τη ζωή του θρυλικού επαναστάτη Τσε Γκεβάρα. Θα ακολουθήσει και το δεύτερο μέρος, με τον τίτλο: «Τσε: Ο επαναστάτης».
Στο πρώτο μέρος ο θεατής παρακολουθεί την καθοριστική γνωριμία του Τσε με τον Φιντέλ και την απόφασή του να τον ακολουθήσει στην Κούβα. «Φύγαμε μια νύχτα του 1956 από το Μεξικό με προορισμό την Κούβα με ένα σαπιοκάραβο και 82 άντρες…».
Ξεχωρίζει η καθηλωτική ερμηνεία του Μπενίσιο Ντελ Τόρο ως Τσε. Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι φορές που ο ηθοποιός έχει αναφερθεί στην πολύχρονη μελέτη του για την προσωπικότητα του Τσε Γκεβάρα, για την επανάσταση στην Κούβα, για την επαφή και γνωριμία του με Κουβανούς που είχαν πάρει μέρος στην Επανάσταση. Η σκηνοθεσία του Στίβεν Σόντερμπεργκ κερδίζει το θεατή.
***
Προβάλλεται για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους το δεύτερο μέρος της ταινίας του Στίβεν Σόντερμπεργκ για τη ζωή του θρυλικού επαναστάτη Τσε Γκεβάρα,«Τσε: Ο επαναστάτης» (2008).
Αμέσως μετά την Κουβανική Επανάσταση, ο Τσε είναι πιο διάσημος από ποτέ. Ξαφνικά τα ίχνη του χάνονται μέχρι που εμφανίζεται στη Βολιβία. Εκεί θα οργανώσει μια μικρή ομάδα από Κουβανούς συντρόφους και Βολιβιανούς νεοσύλλεκτους με σκοπό να ξεκινήσουν τη μεγάλη επανάσταση της Λατινικής Αμερικής. Η Βολιβιανή επιχείρηση καταλήγει σε αποτυχία και οδηγεί τον Τσε στον θάνατο.
Σκηνοθεσία: Στίβεν Σόντερμπεργκ
Παραγωγή: Λόρα Μπίκφορντ, Μπενίσιο Ντελ Τόρο
Σενάριο: Πίτερ Μπάκμαν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πίτερ Άντριους
Σχεδιασμός Παραγωγής: Αντσόν Γκόμεζ
Μουσική: Αλμπέρτο Ιγκλέσιας
Με τους: Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Κάρλος Μπαρδέμ, Ντεμιάν Μπισίρ, Χοακίμ Ντε Αλμέιντα, Εντουάρντ Φερνάντεζ, Μαρκ-Αντρέ Γκροντέν, Όσκαρ Χαενάδα, Καλίλ Μέντεζ, Ελβίρα Μίνγκεζ, Ματ Ντέιμον, Τζόρντι Μογιά, Φράνκα Ποτέντε.
Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ
Διάρκεια: 131′
Έτος Παραγωγής: 2008.
Πρόγραμμα και ώρες προβολών του ΖΕΦΥΡΟΣ new star art cinema
ΖΕΦΥΡΟΣ Τρώων 36, Άνω Πετράλωνα – Θησείο
Tηλ. επικοινωνίας: 2103462677
Εισ.: €7.00, φοιτ./ άνω των 65/Εκπαιδευτικοί /άνεργοι €6.00
ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ €5.00
Ώρες προβολών από 27/9/18 έως 3/10/18
1) «O ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ» τoυ Rezo Chkheidze
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 20.30
2) «New York Confidential» τoυ Russell Rouse
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 22.30
Φωτογραφία
Στη διάρκεια της ελεύθερης σχέσης που τους ένωνε, η Joan και o Paddy Leigh Fermor μοιράστηκαν τη ζωή τους, κυρίως στην Ελλάδα, ως εραστές και ως φίλοι. Εκείνη φωτογράφος και εκείνος συγγραφέας, απολάμβαναν ισότιμη αναγνώριση ως καλλιτέχνες.
Η Joan υπήρξε μια ακαταπόνητη επαναστάτρια, όταν το 1940 τράβηξε τις εξαιρετικές εκείνες φωτογραφίες από το βομβαρδισμό του Λονδίνου που έμελλε να γίνουν το σύμβολο της ζωής που θα άφηνε αργότερα πίσω της. Στο Κάιρο το 1944 γνώρισε τον Paddy, ο οποίος σύντομα θα την ακολουθούσε στην Αθήνα. Ταξίδεψαν μαζί σε όλη την Ελλάδα, προτού τελικά εγκατασταθούν στην Πελοπόννησο – στο όμορφο σπίτι που έχτισαν στην Καρδαμύλη και κληροδότησαν στο Μουσείο Μπενάκη.
Στις δεκαετίες του 1940, του 1950 και του 1960 η Joan έβγαλε αμέτρητες φωτογραφίες ανθρώπων και τόπων, ταξιδεύοντας μαζί με τον Paddy στην Ελλάδα. Μερικές από αυτές δημοσιεύονται στη Μάνη και στη Ρούμελη· οι περισσότερες όμως παρέμειναν άγνωστες μέχρι το θάνατό της το 2003. Το αρχείο της βρίσκεται σήμερα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Σκωτίας, στο Εδιμβούργο.
Στη νέα έκδοση και στην έκθεση ο Ian Collins και η Olivia Stewart αποδίδουν φόρο τιμής σε αυτή την άγνωστη στο πλατύ κοινό φωτογράφο, το έργο της οποίας είναι μια αποκάλυψη.
Οι φωτογραφίες χρηιμοποιούνται με την ευγενική παραχώρηση του Joan Leigh Fermor Estate.
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ / Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας, 106 74 Αθήνα
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 23/05/2018 – 21/10/2018
ΕΓΚΑΙΝΙΑ: 22.05.2018, 20:00
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Τετάρτη, Παρασκευή: 10:00 – 18:00 // Πέμπτη, Σάββατο:10:00 – 00:00 // Κυριακή:10:00 – 16:00
ΕΙΣΙΤΗΡΙA: € 7, € 5
«Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Πηγή αστείρευτης έμπνευσης και αιτία βαθιάς αισθητικής συγκίνησης, το Ωραίο, αποτυπώνεται οπτικά στα αρχαία έργα τέχνης, συνιστώντας μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εικόνα στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργίας.
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αναδεικνύει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, αξιοποιώντας το εξαιρετικά ευρύ χρονολογικό φάσμα που καλύπτουν οι συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Τριακόσιες σαράντα αρχαιότητες από τις πλούσιες συλλογές του σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν μια αισθητική πανδαισία και υπόσχονται ένα ταξίδι στο χρόνο γεμάτο αισθητικές απολαύσεις.
Η περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αποτελεί το τελευταίο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας που σχεδιάστηκε για να τιμήσει την επέτειο των 150 χρόνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τη θεμελίωση του εμβληματικού κτιρίου που το στέγασε.
Η τριλογία άνοιξε το 2015 με την έκθεση «”Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια…” Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας», όπου μεταξύ άλλων αναδείχθηκε το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε η ανάγκη για την ίδρυση του Εθνικού Μουσείου, και συνεχίστηκε με τις «Οδύσσειες», μια έκθεση που αποτύπωσε αφαιρετικά και συμβολικά τη διαχρονική προσπάθεια του ανθρώπου για δημιουργία και εξέλιξη.
Η έννοια του Ωραίου, την οποία πραγματεύεται η τρίτη στη σειρά έκθεση, συνιστά τον ιδανικό επίλογο, αφού η καλλιέργεια έρωτος προς τας καλάς τέχνας ήταν θεμελιώδης ανάμεσα στους καταστατικούς σκοπούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΒΔ 31.7.1893). Επικεντρωμένη στην πνευματικότερη και υψηλότερη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας, η έκθεση υποστηρίζει την αισθητική ενατένιση, καλώντας ταυτόχρονα τους θεατές να διερευνήσουν την πνευματική βάση των αισθητικών επιλογών.
Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη
Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται επιλεγμένα αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις συνεχείς εναλλαγές και τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία. «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια ουσιαστική προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών με βάση όσα αποκαλύπτουν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι για την ομορφιά και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν την ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό. Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» παρακολουθεί την έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους. Στο τέλος, «Η ατέρμονη αναζήτηση»αποσκοπεί στον αισθητικό στοχασμό ως προς τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο.
Την έκθεση θα πλαισιώσουν καθ’ όλη τη διάρκειά της πολλά πειραματικά εργαστήρια. Επιστήμονες, καλλιτέχνες και τεχνίτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα προσφέρουν την ειδική τους γνώση για να εξηγήσουν στους επισκέπτες τις πειραματικές τους προσεγγίσεις στην υφαντική της νεολιθικής περιόδου, το ένδυμα στο Αιγαίο κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., τη μυκηναϊκή ενδυμασία, την πολυχρωμία των αρχαίων γλυπτών και την απόδοση του Ωραίου στην αρχαία ελληνική μουσική.
Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος στα ελληνικά, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. Θα επακολουθήσει σύντομα και η αγγλική έκδοση.
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 26 Μάη.
Ώρες λειτουργίας (θερινό ωράριο ως 31/10):
Δευτέρα 13.00-20.00
Τρίτη – Κυριακή 8.00-20.00
«Τό θέμα εἶναι τ ώ ρ α τί λές. Η ζωή και το έργο του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη»
Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία παρουσιάζει την έκθεση «Τό θέμα εἶναι τ ώ ρ α τί λές. Η ζωή και το έργο του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη».
Έντεκα ενότητες, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε μία ποιητική συλλογή, κτίζουν την αφήγηση του βίου και του έργου του Μανόλη Αναγνωστάκη και επιχειρούν να αναδείξουν το αποτύπωμά του, πρωτίστως στο πεδίο της ποίησης και του πολιτισμού· συνάμα όμως και σε εκείνο της πολιτικής συμμετοχής και της κοινωνικής παρουσίας. Συστήνουν, με άλλα λόγια, την ποιητική και πολιτική ηθική του Αναγνωστάκη.
Ποιήματα, κριτικά δοκίμια, άρθρα, χειρόγραφα, προσωπικά αντικείμενα και οπτικοακουστικά τεκμήρια, τα οποία προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του ποιητή –όπως το ταξινόμησε ο γιος του, ο Ανέστης– αλλά και από τις συλλογές του Κέντρου Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Μουσείου Μπενάκη, των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας και του Αρχείου της ΕΡΤ, μας ταξιδεύουν στους σταθμούς της προσωπικής και συλλογικής πορείας του Μανόλη Αναγνωστάκη, όπως αυτή διαμορφώθηκε δυναμικά μέσα στις πολιτικές, τις κοινωνικές και τις πνευματικές συγκρούσεις των χρόνων 1940-1974, καθώς και στη μεταπολιτευτική περίοδο.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε τη Δευτέρα 12 Φλεβάρη, θα διαρκέσει έως τα τέλη Οκτώβρη του 2018, ενώ εντάσσεται στο πρόγραμμα της διοργάνωσης «Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018» της UNESCO.
Εκθεσιακός χώρος του Ιδρύματος της Βουλής
Βασ. Σοφίας 11 (είσοδος από Σέκερη), Αθήνα 106 71
τηλ.: 210-3735253
Ώρες λειτουργίας:
Καθημερινά 9.00-16.00, Πέμπτη 9.00-20.00, Σαββατοκύριακο 10.00-15.00
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Αντικείμενα της παιδικής ηλικίας από 4 ηπείρους, στο Moυσείο Μπενάκη Παιχνιδιών
Το Moυσείο Μπενάκη Παιχνιδιών με πυρήνα την συλλογή της Μαρίας Αργυριάδη, η οποία συγκαταλέγεται στις δέκα καλύτερες της Ευρώπης, παρουσιάζει παιχνίδια, βιβλία, έντυπα, ρουχισμό και αντικείμενα της παιδικής ηλικίας από την Ευρώπη, την Αφρική, την Ασία και την Αμερική.
Η ελληνική συλλογή περιλαμβάνει βρεφικά και παιδικά παιχνίδια και άλλα αντικείμενα από τους αρχαίους έως τους νεότερους χρόνους: χειροποίητα παραδοσιακά παιχνίδια, πανηγυριώτικα και εμπορικά παιχνίδια του 20ού αι., επιτραπέζια παιχνίδια, καθώς και ομαδικά παιχνίδια δρόμου και παιδικά έθιμα. Ξεχωρίζουν τα παιχνίδια που έφτιαξαν μέλη των Κ.Α.Π.Η. (Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων), αναβιώσεις αυτών που έπαιζαν ως παιδιά.
Η ευρωπαϊκή συλλογή αποτελείται από αστικά και λαϊκά παιχνίδια από το 18ο έως τον 20ό αι., κυρίως από την Αγγλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, καθώς και από ευρωπαϊκές κούκλες με φορεσιές από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ – Λεωφ. Ποσειδώνος 14 & Τρίτωνος 1, 175 61 Παλ. Φάληρο
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 – 18:00
Επικοινωνία: τηλ. 213 0258498