Στη μνήμη του Βιτόριο – Δυο από τις καλύτερες ταινίες των αδελφών Ταβιάνι στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema
Στη μνήμη του μεγάλου σκηνοθέτη Βιτόριο Ταβιάνι, που έφυγε χτες από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, δυο από τις καλύτερες ταινίες των αδελφών Ταβιάνι στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema.
Στη μνήμη του μεγάλου σκηνοθέτη Βιτόριο Ταβιάνι, που έφυγε χτες από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, δυο από τις καλύτερες ταινίες των αδελφών Ταβιάνι στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema.
«ΧΑΟΣ» -ΚΥΡΙΑΚΗ 22/4 στις 12.00 – «ΑΛΟΝΖΑΝΦΑΝ» ΔΕΥΤΕΡΑ και ΤΡΙΤΗ στις 18.30
«ΧΑΟΣ», Η καλύτερη ταινία των αδελφών Ταβιάνι με την ονειρική μουσική του Νικόλα Πιοβάνι. Η αριστουργηματική αυτή ταινία γυρίστηκε το 1984 και το σενάριό της είναι βασισμένο σε νουβέλες του Λουίτζι Πιραντέλο.
Το Χάος των αδελφών Ταβιάνι, είναι μια ταινία γεμάτη συμβολισμούς. Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας μας παραπέμπει στην Κοσμογονία του Ησίοδου. Σε ένα χάος, όχι με τη σύγχρονη έννοια της λέξης, αλλά σε ένα «δημιουργικό» χάος που κυοφορεί την αρχή των πάντων.
Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία το Χάος είναι ένα από τα τρία στοιχεία που προϋπάρχουν της Κοσμογονίας. Τα άλλα δύο είναι η Γαία και ο Έρως. Αυτές οι τρεις μορφές δεν έχουν γεννηθεί η μια από την άλλη. Είναι αυτογέννητες κι απέχουν μόνο χρονικά στη σειρά της γέννησής τους. Από τους τρεις αυτούς πρώτους θεούς μόνο ο Έρως δε γεννά απογόνους Αυτός ενώνει και ωθεί τις άλλες δυνάμεις σε δημιουργία. Από το Χάος γεννήθηκαν το Έρεβος και η Νύχτα. Κι από την ένωση των δυο τους γεννήθηκαν ο Αιθέρας και η Ημέρα.
Ο Πιραντέλο, ο συγγραφέας των ιστοριών πάνω στις οποίες βασίστηκε το Χάος των αδελφών Ταβιάνι, είναι βαθιά επηρεασμένος από την αρχαία ελληνική μυθολογία και φιλοσοφία. Πώς θα μπορούσε να μην είναι άλλωστε, μιας και έχει γεννηθεί στη Μεγάλη Ελλάδα, τη Σικελία. Ο ίδιος, εξάλλου, σε συνέντευξή του στον Κώστα Ουράνη δηλώνει πως θαυμάζει την Ελλάδα, και πως το όνομά του είναι παραφθορά του ελληνικού Πυράγγελος.
Και οι αδελφοί Ταβιάνι όμως συμμερίζονται την αγάπη και το θαυμασμό του Πιραντέλο για την αρχαία Ελλάδα. Στο Χάος, πέρα από τον τίτλο της ταινίας, και πολλά άλλα στοιχεία παραπέμπουν στην αρχαίοελληνικό πολιτισμό. Η δομή της ταινίας, με την εισαγωγή, και τις επιμέρους ιστορίες, μας παραπέμπουν σε αρχαία τραγωδία με τις επιμέρους πράξεις της. Το κοράκι που συνδέει μεταξύ τους τις ιστορίες, με την ιδιότυπη μουσική του (το καμπανάκι στο λαιμό του), αντικαθιστά, θα λέγαμε, το ρόλο του χορού που παρεμβάλλεται σηματοδοτώντας τη μετάβαση από τη μια πράξη της τραγωδίας στην επόμενη.
“ΧΑΟΣ”, η κορυφαία ταινία των αδελφών Ταβιάνι
«Βασισμένη σε διηγήματα του Λουίτζι Πιραντέλο»
«Συγκλονιστική μουσική του Νικόλα Πιοβάνι»
«Μια κατάδυση στο χάος της ανθρώπινης ψυχής»
«Πέντε ιστορίες γυρισμένες στην τραχιά, αρχέγονη γη της Σικελίας»
«Μια ρεαλιστική ματιά στο πραγματικό και το φανταστικό, το υπαρκτό και το ποιητικό»
«Χαρακτήρες και τοπίο ενώνονται σε ένα αδιάσπαστο σύνολο»
«Η φτώχεια, η μετανάστευση, η αρρώστια πλέκονται με τον έρωτα, τη μνήμη, τη φύση»
«Νατουραλισμός και λυρισμός, τραγικότητα και φάρσα, σκληρότητα και ποίηση»
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «ΧΑΟΣ»:
***
«ΑΛΟΝΖΑΝΦΑΝ», η αριστουργηματική ταινία των αδελφών ΠΑΟΛΟ και ΒΙΤΟΡΙΟ ΤΑΒΙΑΝΙ
Η αριστουργηματική ταινία των αδελφών ΠΑΟΛΟ και ΒΙΤΟΡΙΟ ΤΑΒΙΑΝΙ, ένα έργο σταθμό. Ένα αριστούργημα που οι αδελφοί Ταβιάνι ξεπερνούν τον εαυτό τους και μας χαρίζουν μια από τις καλύτερες ταινίες τους.
Μια από τις σημαντικότερες ταινίες του πολιτικού κινηματογράφου και σίγουρα ένα έργο – σταθμός για την δεκαετία του ΄70, με τους Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, Μίμσι Φάρμερ, Λάουρα Μπέτι και την αξεπέραστη μουσική του Έννιο Μορρικόνε, που ντύνει, αγκαλιάζει και συντροφεύει τον Φλούβιο σε όλες του της μεταπτώσεις· μουσική που χωρίς την οποία η ταινία θα είχε παραμείνει ημιτελής.
Η αριστουργηματική ταινία των αδελφών Ταβιάνι, που διεύρυνε το θέμα της επαναστατικής ουτοπίας, της αυτοθυσίας και του ευδαιμονισμού, είναι μια κινηματογραφική σύνθεση κρυστάλλινης μουσικότητας, όπου συνυπάρχουν ο εστετισμός και η απλότητα.
Σε ρεσιτάλ ερμηνείας ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι σε ένα φιλμ – σταθμό του πολιτικού σινεμά. Ο επαναστάτης είναι ένας ονειροπόλος, αυτό που θέλει να φέρει σε πέρας με τις πράξεις του, είναι η εγκατάσταση του ονείρου στη γη. Ακόμα και η αποτυχία δεν τον πτοεί αφού αυτό που έχει σημασία για τους Ταβιάνι είναι το όραμα. Ένα όραμα που παραμένει –και πρέπει να παραμείνει- ανέγγιχτο ακόμα και μετά τη συντριβή του.
‘’Σε μια συνέντευξή τους, οι Ταβιάνι διευκρινίζουν αυτή τη θέση: «Έχουμε το δικαίωμα να ξανααντιμετωπίσουμε την Ουτοπία σαν Αλήθεια, σαν συγκεκριμένο σχέδιο και να ελπίζουμε ότι η απελπισία θα γίνει ένα καινούργιο σημείο εκκίνησης ». Θέλουν να πουν πως ο επαναστάτης της είναι, πριν απ’το καθετί, ένας «δρων ποιητής» που μπορεί να μην ξέρει να ζει αλλά οπωσδήποτε ξέρει να πεθαίνει —όπως κάθε ποιητής, κυριευμένος απ’ το συχνά άπιαστο όραμα του— κι ότι κάθε λιγόψυχος και συμβιβασμένος δεν είναι παρά ένας προδότης που βολεύεται καλά πίσω απ’ την ανωριμότητα των συνθηκών», τα «σφάλματα της ηγεσίας» κλπ., κλπ’’
Βασίλης Ραφαηλίδης
«Οι επαναστάσεις δεν εμφανίζονται σαν δώρα, γεννιούνται από χίλιες ενέργειες και έχουν διαφορετικό χαρακτήρα κάθε φορά. Αλλά όποιος σκέφτεται μόνο την επανάσταση, σημαίνει ότι δεν θα την κάνει ποτέ», Aδελφοί Ταβιάνι.
ΣΥΝΟΨΗ
Μια από τις σημαντικότερες πολιτικές ταινίες, η ιστορία της οποίας διαδραματίζεται στην Ιταλία του 1816, . στην εποχή της εξέγερσης του Γαριβάλδη. Ο κεντρικός ήρωας, ο Φλούβιο, αριστοκρατικής καταγωγής, είχε πάει στη Γαλλία για να βοηθήσει στη Γαλλική Επανάσταση. Κατά τη διάρκεια της Παλινόρθωσης θα φυλακιστεί από τους Αυστριακούς, οι οποίοι όμως στη συνέχεια για να τον εκθέσουν ηθικά στους συντρόφους του, θα τον αφήσουν ελεύθερο. Μετά την απελευθέρωσή του θα προσχωρήσει σε μια ομάδα επαναστατών και θα συνεχίσουν τον αγώνα τους στην Ιταλία. Θα επιχειρήσουν να ξεσηκώσουν τους χωρικούς. Στην πορεία αυτή θα προδώσει πραγματικά τους συντρόφους του, αφού θέλει ν’ αλλάξει τρόπο ζωής και να ζήσει συνηθισμένα.. Τους ακολουθεί σε μια παράλογη εκστρατεία με προκαθορισμένη έκβαση. Όμως δεν θα του το επιτρέψουν η επαναστάτρια κοπέλα του και οι σύντροφοί της και θα τον οδηγήσουν σε μια αποστολή στη Νότια Ιταλία. Το τέλος για την ομάδα των επαναστατών είναι αναπόφευκτο. Ο Φλούβιο θα σκοτωθεί από τους στρατιώτες και οι υπόλοιποι από τους χωρικούς. Μέσα όμως από το σωρό των πτωμάτων θα σηκωθεί ο νέος αρχηγός, ο Αλονζανφάν.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «ΑΛΟΝΖΑΝΦΑΝ»: