Τι… παίζει σήμερα; – Δευτέρα 28 Νοέμβρη 2022
Ταινίες, θεατρικές παραστάσεις, περιήγηση σε μουσεία, μουσική, τηλεοπτικές σειρές, βιβλία και άλλες προτάσεις.
Θέατρο
Οι «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη από τη θεατρική ομάδα 4frontal
Η θεατρική ομάδα 4frontal ανεβάζει τους «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη στο θέατρο Μπέλλος στην Πλάκα.
Μια παράσταση που με όχημα τον Εμφύλιο θέτει καίρια ερωτήματα και στο σήμερα. Μπορεί να υπάρξει «εθνική Ομόνοια» και «εθνική συμφιλίωση»;
Βάζουν το ερώτημα. Δεν νουθετούν, ούτε κουνάνε το δάχτυλο… Μια παράσταση για αυτούς που γνωρίζουν τα γεγονότα, αλλά πολύ περισσότερο και για αυτούς που δεν γνωρίζουν…
Μια παράσταση που μέσα από το ντοκουμέντο, τη συγκίνηση, το γέλιο, ακόμα και τον θυμό αναμετριεται με τη σύγχρονη ιστορία του τόπου μας.
Όπως αναφέρει η Ν. Μαϊστράλη στο σημείωμα της: «… Με αφορμή τα Ιδρύματα που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη προκειμένου να κερδίσει έδαφος έναντι των αντιπάλων της και να ενισχύσει την επιρροή της στην διακυβέρνηση της χώρας, έρχονται στο φως ιστορίες παιδιών που γεννήθηκαν μέσα στην αιματηρή εμφυλιακή σύρραξη και εργαλειοποιήθηκαν στα χέρια της επικρατούσας εξουσίας…».
Το έργο: Ένας Κοινοτάρχης που κρατάει βίτσα και μιλάει με «νι» και «λι», μια απροσάρμοστη Τρόφιμος που της αρέσει να τρέχει, μια ανύπαντρη Ομαδάρχισσα που αμφιταλαντεύεται, μια κουρασμένη Μητέρα που ψάχνει ασταμάτητα με σεντόνια στα χέρια, ένας μαλλιαρός Άντρας που κάνει ισορροπία, μια Βασίλισσα με γούνα και υπαρξιακές αγωνίες, μια Ρωσίδα χορεύτρια που έπαιξε τον μαύρο κύκνο στα Μπαλσόι, ένας Δημοσιογράφος που προσπαθεί να βρει την αλήθεια (;), ένας Χωροφύλακας που σιχαίνεται το κρύο και σέρνει τα πόδια του, αυτός που μιλάει με ντοκουμέντα, μια Ελληνοαμερικάνα που ψάχνει από πού κρατάει η σκούφια της, ένας Αριστερόχειρας που στρώνει το κρεβάτι του φάκελο και δεν μπορεί να πει το « ρ», ένας κανονικός Φαντάρος με αρβύλες και όπλο και ο Ντιμίτρι ή Δημήτρης, ένας ερωτευμένος Πολυτεχνίτης που πήγε από την Κόνιτσα στην Τασκένδη, συνομιλούν και διεκδικούν τη θέση τους στην Ιστορία.
Μην τη χάσετε.
Εισιτήρια στο viva.gr
Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9 μμ.
“Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς” του Λέοντος Τολστόι στο Θέατρο Αλκμήνη (4ος χρόνος)
Η εταιρία θεατρικών παραγωγών A PRIORI παρουσιάζει ξανά από Δευτέρα 10 Οκτωβρίου στο θέατρο Αλκμήνη τη θεατρική διασκευή του έργου του Λέοντος Τολστόι “Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς” σε διασκευή/σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη.
Υπόθεση
Ο ευκατάστατος δικαστής Ιβάν Ιλίτς, αρρωσταίνει βαριά. Η αρρώστια κι ο επικείμενος θάνατός του, εκμηδενίζουν όλη την προηγούμενη ζωή του. Επιτυχίες, ανούσιες συναναστροφές, εξουσία, κύρος και χρήμα στέκουν αδύναμα μπροστά στο τέλος. Ολόκληρη η ύπαρξη του Ιβάν Ιλίτς σείεται συθέμελα γιατί, όσο κι αν προσπαθεί να αποδεχτεί το συμπέρασμα ότι “ο Γάιος είναι άνθρωπος, οι άνθρωποι είναι θνητοί, άρα και ο Γάιος είναι θνητός” που διδάχτηκε κατά την περίοδο των φοιτητικών του χρόνων, το Εγώ του τον κρατάει γερά δέσμιό του. Ο Γάιος ναι… αυτός όμως όχι! Αυτός μπορεί να ξεγελάσει τον Θάνατο!
Συντελεστές:
Μετάφραση από τα ρωσικά: Παύλος Στεφάνου
Θεατρική διασκευή/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Σκηνικά/Κοστούμια: Νίκος Κασαπάκης
Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Οικονόμου
Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη
Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης
Creative Agency: GRIDFOX
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Παραγωγή: A PRIORI www.a-priori.gr
Παίζουν: Θανάσης Κουρλαμπάς & Γιώργος Γαλίτης
“Ντερμπεντέρισσα” με την Κατερίνα Βρανά
Ποια είναι τα τέσσερα μοναδικά επαγγέλματα που δεν μπορεί να κάνει μια γυναίκα; Ποια είναι η πιο κολλητή άσπονδη φίλη της που την ακολουθεί σαν στόκερ παντού τις πιο ακατάλληλες στιγμές; Πώς ένα καινούριο ζευγάρι ψηλοτάκουνες γόβες μπορεί να φτιάξει τη μέρα σου; Γιατί, ενώ οι καιροί αλλάζουν, οι ενδυματολογικές επιλογές των ανδρών περιορίζονται; Ξέρετε μήπως αν υπάρχει μια λέξη που να εμπεριέχει όλες τις ιδιότητες μιας δυναμικής, έξυπνης, αλανιάρας και θαρραλέας γυναίκας;
Η Κατερίνα Βρανά, μετά από έναν μήνα δοκιμής νέου υλικού και με την πολύτιμη βοήθεια του κοινού, είναι έτοιμη να παρουσιάσει την καινούρια solo stand-up comedy παράστασή της.
Ώρα προσέλευσης: 20:00
Θέατρο Αργώ
28 Νοεμβρίου 2022 – 10 Ιανουαρίου 2023
Κινηματογράφος
STUDIO new star art cinema – Πρόγραμμα και ώρες προβολών από 17 έως 23 Νοέμβρη 2022
Μουσική
Γιάννης Κότσιρας “Κατάστρωμα Α”
Το φετινό χειμώνα ο Γιάννης Κότσιρας θα παρουσιάσει μια μουσικοθεατρική παράσταση στο θέατρο Ακροπόλ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και κείμενο Οδυσσέα Ιωάννου. Μέσα από την ιστορία ενός άντρα και μιας γυναίκας που γνωρίζονται τυχαία στο κατάστρωμα ενός πλοίου της γραμμής, ξεδιπλώνεται η μουσική πορεία του Γιάννη Κότσιρα, με τραγούδια από το προσωπικό του ρεπερτόριο καθώς και τραγούδια από τη σπουδαία κληρονομιά των μεγάλων μας δημιουργών. Μια ιστορία για την ελπίδα, πως στο τέλος κάθε ταξιδιού υπάρχει πάντα κάποιο λιμάνι να μας περιμένει.
Στην παράσταση συμμετέχουν έξι μουσικοί και τρεις ηθοποιοί.
Συντελεστές:
Τραγούδι: Γιάννη Κότσιρας
Ηθοποιοί: Γιώργος Γάλλος/ Άρης Τρουπάκης και Νάνσυ Μπούκλη
Μουσικοί:
Πλήκτρα-ενορχηστρώσεις: Αλέξανδρος Λιβιτσάνος, μπουζούκι: Βαγγέλης Μαχαίρας, κιθάρες: Κώστας Μιχαλός, τύμπανα: Ηρακλής Παχίδης, μπάσο: Γιάννης Πλαγιανάκος, τραγούδι/βιολί: Δήμητρα Μπουλούζου
Κείμενα: Οδυσσέας Ιωάννου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
Σκηνογραφία: Νίκη Ψυχογιού
Βοηθός Σκηνογράφου: Σοφία Μπαμπανιώτη
Φωτογραφίες/Σχεδιασμός αφίσας: Χρήστος Συμμεωνίδης
Φωτισμοί: Φίλιππος Τρέπας
Επιμέλεια ήχου: Στρατής Καραδημητράκης /Λάμπρος Μπούνας
“Μια βραδιά με τον Μίκη”
“Ακούω την ανάσα των ποιητών, τους παλμούς της καρδιάς και το τραγούδι τους…” Μ. Θεοδωράκης
Ο ηθοποιός Γιάννης Μπέζος προσκαλεί το κοινό στη μουσική βραδιά – αφιέρωμα στη μνήμη και στο πολύτιμο έργο του μεγάλου μας συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου στην Αίθουσα συναυλιών του Κολλεγίου Αθηνών.
Ο Γιάννης Μπέζος μαζί με τη Μυρτώ Βασιλείου και τη Μαρία Αλαμανή θα ερμηνεύσουν μερικά από τα πιο αγαπημένα τραγούδια του σπουδαίου Μίκη Θεοδωράκη, τραγούδια που έχουν εντυπωθεί στην ψυχή και στην καρδιά μας.
Τραγούδια που γράφτηκαν για το θέατρο και τον κινηματογράφο, μελοποιημένη ποίηση, ερωτικά και λυρικά!
Στη συναυλία συμμετέχει 10μελες ορχηστρικό σύνολο, η παιδική χορωδία του δημοτικού Ωδείου Αγίας Παρασκευής καθώς και το χορωδιακό σύνολο PMTP.
Καλλιτεχνική επιμέλεια & μουσική διεύθυνση ο Αντώνης Καρατζίκης.
Έλλη Πασπαλά “Elly loves jazz – Vol.2”
Η παράσταση “Elly loves Jazz”, μία παράσταση αφιερωμένη στην τεράστια μουσική παράδοση της jazz και στα θρυλικά τραγούδια που σφράγισαν ανεξίτηλα την ιστορία της παγκόσμιας μουσικής, γνώρισε μεγάλη επιτυχία και μάγεψε το αθηναϊκό κοινό. Σύντομα όμως αναγκάστηκε να σταματήσει απότομα λόγω των lockdown.
Έτσι αυτό το χειμώνα, η Έλλη Πασπαλά επιστρέφει με την παράσταση “Εlly loves jazz – Vol.2”, με ανανεωμένο ρεπερτόριο και φρέσκια, δημιουργική ορμή, από τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου και για τέσσερεις μόνο Δευτέρες στο θέατρο Άλσος.
Η Έλλη Πασπαλά γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη και κρατά ζωντανούς μέσα της τους θησαυρούς της αμερικάνικης μουσικής. Με την αισθαντική φωνή της αποδίδει ξανά κορυφαία jazz standards που σφράγισαν με την ερμηνεία τους φωνές μυθικές, από τη Μπίλι Χαλιντέι, την Έλλα Φιτζέραλντ και τη Νίνα Σιμόν, μέχρι τον Νατ Κινγκ Κόουλ και τον Φρανκ Σινάτρα.
Τραγούδια όπως το “Cry me river”, το “The man I love” και το “My funny Valentine” θα συνδυαστούν με αγαπημένα τραγούδια που παραμένουν αναλλοίωτα στο χρόνο, όπως το “Fly me to the moon” και το “You don’t know what love is”, αλλά και με κάποια “standards” της Έλλης, όπως το “Ain’t no sunshine” και το “Lonely at the top”.
Έχοντας στο πλευρό της κάποιους από τους σημαντικότερους μουσικούς, με μεγάλη παρουσία στη jazz σκηνή της χώρας, η Έλλη Πασπαλά επιστρέφει στη σκηνή για να μας αφηγηθεί ξανά, με τον πιο γοητευτικό τρόπο, ιστορίες γεμάτες έρωτα, πάθη, προδοσίες αλλά και ξέφρενη χαρά -όπως μόνο η τζαζ μπορεί να αφηγηθεί.
Συμμετέχουν:
David Lynch – σαξόφωνα, φλάουτο
Τάκης Φαραζής – πιάνο
Πέτρος Βαρθακούρης – κοντραμπάσο
Γιάννης Αγγελόπουλος – τύμπανα
Φιλική συμμετοχή: Tommy Lynch – σαξόφωνο
“Δέσπω – Ελληνικοί χοροί” στη διαδικτυακή τηλεόραση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
H Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, παρουσιάζει αποκλειστικά στην GNO TV, δύο σπουδαία έργα της Επτανησιακής και της Εθνικής Σχολής σε μια ενιαία παράσταση όπερας και χορού, στην οποία συμμετέχει η Ορχήστρα, η Χορωδία, το Μπαλέτο και Μονωδοί της ΕΛΣ. Πρόκειται για την όπερα “Δέσπω” του Παύλου Καρρέρ σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα και σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και για τους “Ελληνικούς χορούς” του Νίκου Σκαλκώτα σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα και χορογραφίες των Πατρίσιας Απέργη και Λίντας Καπετανέα – Γιόζεφ Φρούτσεκ.
Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Όπερα “Δέσπω” Παύλος Καρρέρ
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης
Σκηνικά, κοστούμια: Άγγελος Μέντης / Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος / Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος / Επιμέλεια μουσικού κειμένου: Γιάννης Σαμπροβαλάκης / ΚΕΜ
Δέσπω: Άρτεμις Μπόγρη / Μάρκος: Δημήτρης Πακσόγλου / Λάμπρος: Γιάννης Σελητσανιώτης / Κώστας: Διαμάντη Κριτσωτάκη
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
“Παρά σκλαβιά τον θάνατο ο ήρως προτιμά”, τραγουδά η Δέσπω λίγο πριν ανατινάξει τον πύργο του Δημουλά (Κάστρο Ρινιάσας) στο Ζάλογγο για να βάλει τέλος στη ζωή τη δική της καθώς και της οικογένειάς της, προκειμένου να μην παραδοθούν στο τουρκικό στράτευμα του Αλή Πασά, στην τελευταία σκηνή του μονόπρακτου μελοδράματος Δέσπω, η ηρωίς του Σουλίου. Αν και πρόκειται για την τρίτη όπερα του Παύλου Καρρέρ (1829-1896) που βασίστηκε σε ελληνικό θέμα (προηγήθηκαν οι Μάρκος Μπότσαρης και Η Κυρά Φροσύνη και θα ακολουθήσει το τελευταίο του έργο Μαραθών-Σαλαμίς), διαβάζουμε στην πρώτη έκδοση του λιμπρέτου τον χαρακτηρισμό “Πρώτον Ελληνικόν τραγικόν Μελόδραμα” και αυτό αφενός γιατί η πρωτότυπη γλώσσα του είναι τα ελληνικά –στις προηγούμενες δύο τα ελληνικά ήταν διασκευή της ιταλικής μετάφρασης–, αφετέρου γιατί τονίζεται ο ελληνικός χαρακτήρας και μέσω της μουσικής – ο “Ελληνικός μουσικός χρωματισμός σχετικός με το ύφος και την ενότητα του αντικειμένου”, όπως γράφει ο ίδιος στην επιστολή του προς το Ωδείο Αθηνών, λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του έργου του (Αύγουστος 1875).
Χορός “Ελληνικοί χοροί” Νίκος Σκαλκώτας
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας
Προσαρμογή / μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων: Γιάννης Σαμπροβαλάκης / KEM
Με την Ορχήστρα και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ
I. Εθνική ενηλικίωση
Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Εύα Γεωργιτσοπούλου / Σκηνικά: Δημήτρης Νασιάκος / Κοστούμια: Πατρίσια Απέργη, Ειρήνη Γεωργακίλα / Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος / Ηχητικός σχεδιασμός: Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης / Σχεδιασμός προβολών: Κλεοπάτρα Κοραή
Χορεύουν: Γιοβάνκα Ζάριτς, Έλενα Κέκκου, Μαργαρίτα Κώστογλου, Μαρίτα Νικολίτσα, Αρετή Νότη, Ρίνα Σιμάντα, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Γκάντσιος, Κρίστιαν Λούτσε, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Γιάννης Μητράκης, Έλτον Ντιμρότσι, Θανάσης Σολωμός, Γιώργος Χατζόπουλος
II. Finality
Χορογραφία: RootlessRoot – Λίντα Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσεκ
Σκηνικά: Πάρις Μέξης / Κοστούμια: Ίζαμπελ Λόας / Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλλης / Ηχητικός σχεδιασμός: Χρήστος Παραπαγκίδης
Χορεύουν: Έλενα Κέκκου, Αρετή Νότη, Μάρτα Ριβέρο ντε Μιράντα, Ελπίδα Σκούρου, Ρίνα Σιμάντα, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Γιάννης Γκάντσιος, Μιχάλης Κριεμπάρδης, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Γιάννης Μητράκης, Έλτον Ντιμρότσι, Γιώργος Χατζόπουλος
Όταν ο Νίκος Σκαλκώτας επέστρεψε από το Βερολίνο στην Αθήνα το 1933, η πατρίδα δεν τον υποδέχθηκε με τις αγκάλες ανοιχτές. Παρά τις σοβαρές σπουδές με (και τα εύσημα από) προσωπικότητες όπως οι Άρνολντ Σαίνμπεργκ και Κουρτ Βάιλ, η φήμη του ως ριζοσπαστικού νεωτεριστή δεν βοήθησε στην αποδοχή του Χαλκιδαίου συνθέτη από το αθηναϊκό κατεστημένο, απορροφημένο εκείνη την εποχή σε διαμάχες σχετικά με την αφομοίωση του παραδοσιακού στοιχείου στη λόγια μουσική. Διόλου τυχαία, οι 36 Ελληνικοί χοροί για ορχήστρα (καρπός της ενασχόλησης του συνθέτη με το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο της μουσικολόγου Μέλπως Μερλιέ, μιας από τις ποικίλες βιοποριστικές του ασχολίες) αναδείχθηκαν στο μόνο έργο του Σκαλκώτα με αξιόλογη διάδοση κατά τη διάρκεια της ζωής του χάρη στη ρυθμική και ηχοχρωματική τους ποικιλία, το εύληπτο ιδίωμα και τους ευφάνταστους τρόπους ενσωμάτωσης του παραδοσιακού υλικού.
Ο Γιώργος Μεράντζας στο Antart Studio
Ένας χρόνος χωρίς τον Θάνο…
1 χρόνος χωρίς τον Θάνο Μικρούτσικο… Το έργο του θα διεγείρει πάντα την καρδιά και το μυαλό όλων των μελών και φίλων της ΚΝΕ, των νέων που «ό,τι και να λένε τ’ άστρα, αυτοί τη γλώσσα τους, τους βγάζουν». Θα μας εμψυχώνει και θα μας εμπνέει πάντα να «χορεύουμε πάνω στο φτερό του καρχαρία», για να αλλάξουμε αυτόν τον κόσμο…
Την ενορχήστρωση του αφιερώματος έκανε ο επί χρόνια στενός συνεργάτης του Θάνου Μικρούτσικου, Θύμιος Παπαδόπουλος και συμμετείχαν καλλιτέχνες που μοιράστηκαν επίσης χρόνια συνεργασίας με τον συνθέτη και σχέσεις αγάπης: Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιώργος Κιμούλης, Γιώργος Μεράντζας, Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης. Έπαιξαν οι μουσικοί: Γιώργος Κατσίκας, Μίμης Ντούτσουλης, Γιάννης Παπαζαχαριάκης, Θοδωρής Οικονόμου, Βαγγέλης Μαχαίρας, Δημήτρης Αγάθος, Τζίμης Σταρίδας.
Εκθέσεις
ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ: Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία
Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών παρουσιάζουν το χρονικό του μικρασιατικού ελληνισμού μέσα από μία έκθεση.
Περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες θα ζωντανέψουν την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923 καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.
Ο επισκέπτης ξεκινά το ταξίδι στη «λάμψη» του ελληνισμού της Μικράς Ασίας (πρώτη ενότητα) από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, προχωρά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.
Την εποχή ακμής διαδέχονται η περίοδος των διωγμών, του τέλους του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, η περίοδος της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, η «καταστροφή» του 1922, καθώς και η Έξοδος των προσφύγων (δεύτερη ενότητα).
Η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στην εγκατάσταση και την ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και την επίδραση που η παρουσία τους είχε σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας.
Τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930 από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ.
Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.
15/09/2022 – 12/02/2023
Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 118 54 Αθήνα
ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ – “HUMAN BODY MUSEUM”
Το Μουσείο ” ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ είναι μία εκπαιδευτική – Ψυχαγωγική έκθεση-ταξίδι μέσα στο ανθρώπινο σώμα, ιδανικός συνδυασμός ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης για όλη την οικογένεια. Το πρόγραμμα είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και προτεινόμενο για Διδακτική Σχολική Επίσκεψη www.humanbodymuseum.gr – fb.Human Body Museum
Το «ΣΩΜΑ» είναι μια γιγαντιαία κατασκευή, μοναδική στην Ευρώπη, πενήντα μέτρων μήκος, έξι μέτρων ύψος (50μ x 6μ) και αναπαριστά ένα ξαπλωτό ανθρώπινο σώμα εγκύου γυναίκας.Το όνομά της; ….Ζωή.
Ωράριο λειτουργίας:
Σάββατο και Κυριακή έως 24/10 11:00 – 19:00 (τελευταία ατις 18:00)
Σάββατο, Κυριακή και Αργίες από 25/10 10:00 – 18:00 (τελευταία στις 17:00)
Οι επισκέπτες μέσα από ένα θεαματικό ταξίδι εξερεύνησης του ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ξεκινούν μια πρωτότυπη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδρομή από το πρόσωπο – το στόμα είναι η πύλη εισόδου- για το «Σώμα».
Περπατούν, βλέπουν, παρατηρούν από κοντά και ενημερώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό για όλα τα βασικά όργανα με τις λειτουργίες τους. Η καρδιά, το στομάχι ο εγκέφαλος τα πνευμόνια το ήπαρ κ.λ.π, οι αρτηρίες, όλο το φλεβικό και λεμφικό σύστημα και βέβαια το φαινόμενο της εγκυμοσύνης, ποτέ δεν ήταν τόσο κοντά και τόσο κατανοητά. Συσχετίζουμε την υγεία των οργάνων με την υγιεινή διατροφή, την άθληση και έναν υγιεινό τρόπο ζωής, σύμφωνα με τους κανόνες του Ιπποκράτη “Περί Διατροφής & Υγείας”
Περιοδική έκθεση “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας”
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας” εντάσσεται στο πρόγραμμα εορτασμού για την επέτειο των 2500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Η έκθεση περιλαμβάνει 105 αρχαία έργα και ένα ομοίωμα αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π. Χ., τα οποία σχετίζονται και αναδεικνύουν πτυχές του νικηφόρου αγώνα των Ελλήνων κατά των Περσών τόσο από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όσο και από άλλα μουσεία της Ελλάδας, όπως τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άστρους, Θήβας, Ολυμπίας, καθώς και το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Ιδιαίτερα εμβληματική για την ιστορική επέτειο είναι η παρουσίαση της προτομής του Θεμιστοκλή, ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 5ου αι. π.Χ., από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Όστιας (Parco Archeologico di Ostia Antica). […]
Η έκθεση αποτελείται από οκτώ συνολικά εκθεσιακές ενότητες. Οι έξι πρώτες είναι αφιερωμένες σε διαφορετικά επεισόδια και μάχες των Περσικών Πολέμων. Τεκμήρια που παρουσιάζουν την πολεμική εξάρτυση των Ελλήνων οπλιτών και των Περσών, αφιερώματα των νικητών στα μεγάλα ιερά της αρχαιότητας, μεταξύ των οποίων και το κράνος του Μιλτιάδη, αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών, θραύσματα αγγείων με ίχνη καύσης από την πυρπόληση της Αθήνας από τους Πέρσες και επιγραφές που θυμίζουν γνωστούς και άγνωστους πρωταγωνιστές των ιστορικών γεγονότων, είναι μερικά από τα έργα που θα συναντήσουν οι επισκέπτες στην έκθεση. Παράλληλα, μορφές θεών και μυθικών ηρώων πλαισιώνουν την ιστορική αφήγηση και τη διαπλέκουν με τις μυθικές δοξασίες, σύμφωνα με τις οποίες θεοί και θνητοί συνέργησαν για την επίτευξη της ολοκληρωτικής νίκης, βασισμένης στο αξιακό σύστημα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.https://www.katiousa.gr/politismos/theatro/istoria-enos-skylou-pou-ton-elegan-pisto/
Το εκθεσιακό αφήγημα συμπληρώνουν δύο καταληκτικές ενότητες, στις οποίες παρουσιάζεται ο απόηχος των Περσικών Πολέμων στην εικονιστική τέχνη –αρχαία και σύγχρονη– και η ιδεολογική τους σημασία.
Επιπλέον, στην αίθουσα 21, όπου εκτίθεται το χάλκινο σύμπλεγμα του αλόγου με τον αναβάτη από το Αρτεμίσιο, παρουσιάζονται σε διάλογο μαζί του πέντε αριστουργηματικά αγγεία με παραστάσεις αθλητικών και μουσικών αγώνων, σηματοδοτώντας την αξία της νικηφόρας αγωνιστικής αναμέτρησης, ατομικής και συλλογικής, όχι μόνο στον πόλεμο αλλά και στην ειρήνη.
Την έκθεση πλαισιώνουν ψηφιακές προβολές που συμβάλλουν στη δημιουργία σκηνικής ατμόσφαιρας, προκειμένου οι επισκέπτες να προσλάβουν τη δραματική ατμόσφαιρα των γεγονότων και το ελπιδοφόρο μήνυμα της Νίκης, προσφέροντας σε μερικές περιπτώσεις συμπληρωματικό ερμηνευτικό υλικό.
Τέλος, η έκθεση συνοδεύεται από επιστημονικό κατάλογο 512 σελίδων, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.
Τηλεόραση
Αξιόλογες τηλεοπτικές σειρές που δεν χάνουν την αξία τους. Ας θυμηθούμε:
“Καρυωτάκης”: Δραματική σειρά εποχής που προβλήθηκε στην ΕΡΤ, με θέμα τη ζωή του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη (Δημοσθένης Παπαδόπουλος) και τη σχέση του με την ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη (Μαρία Κίτσου). Σενάριο-σκηνοθεσία: Τάσος Ψαρράς. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:
για τη σειρά δείτε εδώ:
“Το Καπλάνι της βιτρίνας”: Παιδική-νεανική σειρά 10 επεισοδίων, μεταφορά του ομότιτλου γνωστού κι αγαπημένου μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη. Η Μέλια και η Μυρτώ είναι δύο αδελφές, οκτώ και δέκα χρόνων αντίστοιχα, που ζουν το 1936 σ’ ένα νησί του Αιγαίου. Ο παππούς τους διηγείται συνεχώς ιστορίες για τους αρχαίους Έλληνες. Ο ξάδελφος Νίκος, φοιτητής από την Αθήνα, τις μαγεύει με τις ιστορίες ενός καπλανιού. Το καπλάνι -όπως το λένε στο νησί-, ένας βαλσαμωμένος τίγρης, που βρίσκεται κλειδωμένο μέσα στη βιτρίνα της μεγάλης σάλας του σπιτιού, πότε κοιτάει με το γαλάζιο και πότε με το μαύρο του μάτι, ανάλογα με τη διάθεσή του. Η δικτατορία του Μεταξά, τον Αύγουστο του 1936, θα μπλέξει μικρούς και μεγάλους στο «παιχνίδι του καπλανιού». Η Μέλια και η Μυρτώ θα ζήσουν καταστάσεις που θα επηρεάσουν για πάντα τη ζωή και το χαρακτήρα τους. Σκηνοθεσία: Πέτρος Λύκας. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:
“Βαμμένα κόκκινα μαλλιά”: Δραματική σειρά εποχής. Μια κοινωνική τοιχογραφία της δεκαετίας του ’50, βασισμένη στο ομότιτλό μυθιστόρημα του Κώστα Μουρσελά, που προβλήθηκε από τον ΑΝΤ1 στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Διασκευή-σενάριο: Βαγγέλης Γκούφας. Σκηνοθεσία: Κώστας Κουτσομύτης. Παίζουν: Κώστας Αρζόγλου, Γιώργος Νινιός, Καριοφυλλιά Καραμπέτη, Βέρα Κρούσκα και πολλοί ακόμα γνωστοί ηθοποιοί. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:
Βιβλίο
Στους παρακάτω συνδέσμους οι συντάκτες της Κατιούσα διάβασαν και πρότειναν κατά καιρούς τα βιβλία που ξεχώρισαν. Βιβλία που δεν τα περιορίζει η επικαιρότητα ή ο χρόνος έκδοσής τους και μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναζητηθούν και να διαβαστούν:
Επίσης, πατώντας σε αυτό τον σύνδεσμο μεταφέρεστε στις συγκεντρωμένες νέες κυκλοφορίες βιβλίων και στις βιβλιοπαρουσιάσεις του περιοδικού.
Μια σειρά από προτάσεις που ανοίγουν «παράθυρο» στην αισιοδοξία, στη μαχητικότητα και τη συλλογικότητα!
Ελληνικά e-books από την Ανοιχτή Βιβλιοθήκη
Ιστοσελίδες εξαιρετικά χρήσιμες σ’ όσους αναζητούν την ιστορική αλήθεια:
Ιστοσελίδα του Αρχείου της ΚΕ του ΚΚΕ: Στην αρχική σελίδα του ιστοτόπου εμφανίζονται μερικά από τα πιο πρόσφατα αποκτήματα του Αρχείου του ΚΚΕ από προσφορές, μεμονωμένα υλικά και συλλογές που προτείνονται στον επισκέπτη, αλλά και ειδικά εκθέματα, θεματικά ή επετειακά, που αποτελούν δημιουργικές συνθέσεις των υλικών. Κάποια από αυτά τα εκθέματα παρουσιάστηκαν και σε φυσικές εκθέσεις, στο πλαίσιο του εξελισσόμενου προγράμματος εκδηλώσεων, για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ. Από το μενού επιλογών στην κορυφή της σελίδας δίνεται η δυνατότητα πλοήγησης σε όλα τα καταχωρημένα αρχειακά αντικείμενα, συλλογές και εκθέματα, καθώς και η αναζήτηση σε αυτά με σύνθετα κριτήρια. Η περιήγηση την ιστοσελίδα αρχίζει από την διεύθυνση: http://arxeio.kke.gr
Ιστοσελίδα αφιερωμένη στα 70 χρόνια από την ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας: Το αρχειακό και οπτικοακουστικό υλικό προέρχεται από το Αρχείο του ΚΚΕ και μεγάλο κομμάτι αυτού έρχεται για πρώτη φορά στο φως τηςδημοσιότητας. Παρουσιάζονται ενδιαφέροντα υλικά από τις μάχες στα χαρακώματα, τις δημοκρατικές συνελεύσεις, την ιδεολογική και στρατιωτική εκπαίδευση. Στιγμές από την καθημερινότητα της ζωής στο βουνό την ώρα της ανάπαυλας. Σπάνια ντοκουμέντα με διαταγές, προσωπικές μαρτυρίες και γράμματα μαχητών και μαχητριών του ΔΣΕ. Επιπλέον, δημοσιεύεται σύγχρονο υλικό από μνημεία για το ΔΣΕ, αφιερώματα, εκδηλώσεις. Η ιστοσελίδα είναι ανοιχτή από σήμερα, Κυριακή 12 Ιούνη 2016, και το περιεχόμενό της θα εμπλουτίζεται στην πορεία με νέα υλικά. Η ξενάγηση στην ιστοσελίδα του ΔΣΕ αρχίζει από την διεύθυνση: http://dse.kke.gr
Ξενάγηση στους χώρους και στην έκθεση του επιμορφωτικού κέντρου Χαρίλαος Φλωράκης: Το Επιμορφωτικό Κέντρο Χαρίλαος Φλωράκης ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιούνη 2007, στο σπίτι όπου έζησε ο κομμουνιστής ηγέτης. Σκοπός του κέντρου είναι η συμβολή στην έρευνα και μελέτη της ιστορίας του ΚΚΕ, του εργατικού και λαϊκού κινήματος, του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος και σημαντικών σταθμών της σύγχρονης ιστορίας. Στο αρχειακό απόθεμα του Κέντρου, έχουν ενταχθεί σε ψηφιακή μορφή πάνω από 165 χιλιάδες ντοκουμέντα (800 χιλιάδες σελίδες) του Ιστορικού Αρχείο της ΚΕ του ΚΚΕ. Με αυτό τον τρόπο είναι προσβάσιμα στους ερευνητές και σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Το υλικό του Κέντρου έχει εμπλουτιστεί μέσω προσφορών φίλων του καθώς και μέσω συνεργασιών με άλλα αρχεία (ΓΑΚ, ΕΛΙΑ, Βιβλιοθήκη της Βουλής). Μέχρι σήμερα το Κέντρο έχει συνδράμει στο έργο ιστορικών και άλλων ερευνητών και έχει στηρίξει οργανώσεις του ΚΚΕ και τις ΚΝΕ με αρχειακό υλικό για εκδόσεις, διάφορες εκδηλώσεις και εκθέσεις. Πατήστε εδώ