Χτίζεται μέτωπο πάλης για την Παιδεία
Μεταλλωρύχοι και Δημόσιοι Υπάλληλοι του Υπουργείου Ανάπτυξης καλούν στο Συλλαλητήριο την Πέμπτη για την Παιδεία
Πυκνώνουν οι αποφάσεις φοιτητικών συλλόγων και μαθητικών οργανώσεων για να υπερασπιστούν το Δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, απέναντι στο νέο κύμα επίθεσης που εξαπολύει η κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα που τη στηρίζουν, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και τα ακροδεξιά δεκανίκια τους. Σε αυτές τις αποφάσεις έρχονται να προστεθούν αποφάσεις από Ομοσπονδίες Εργαζομένων από Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα.
Συγκεκριμένα, στο αυριανό συλλαλητήριο, την Πέμπτη 25/1/24, στις 12:00 στα Προπύλαια, καλούν τα μέλη τους οι Ομοσπονδίες Υπαλλήλων Υπουργείου Ανάπτυξης και Μεταλλωρύχων Ελλάδας. Με τις ανακοινώσεις τους, ενημερώνουν τους εργαζόμενους, προσαρμόζουν τα αιτήματα και φωτίζουν και αυτές τις αιτίες αυτής της πολιτικής.
Στην ανακοίνωσή τους, οι Υπάλληλοι του Υπουργείου Ανάπτυξης αναφέρουν ότι:
Η κυβέρνηση της ΝΔ, με την ανοχή ή ανοιχτή συμφωνία κι άλλων κομμάτων, συμπορευόμενων με αυτή στις αντιλαϊκές πολιτικές, ετοιμάζει νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών – μη κρατικών Πανεπιστημίων. Ταυτόχρονα, δυναμώνει η ολομέτωπη επίθεση στα Δημόσια Πανεπιστήμια. Η κρατική χρηματοδότηση είναι λιγοστή έως ανύπαρκτη, οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές είναι τεράστιες, η αξία του πτυχίου υποβαθμίζεται. Για τις λαϊκές ανάγκες «δεν υπάρχουν λεφτά», αλλά για τους επιχειρηματικούς ομίλους, τη συμμετοχή στο ΝΑΤΟ και στους πολεμικούς σχεδιασμούς «βρέχει εκατομμύρια».
Για την κυβέρνηση και τους «επενδυτές» προτεραιότητα είναι τα επιχειρηματικά κέρδη σε αντίθεση με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας ή της επιστήμης. Αυτήν άλλωστε την πραγματικότητα την βιώνουμε καθημερινά και στις δικές μας υπηρεσίες, είναι μια πραγματικότητα για όλο το Δημόσιο Τομέα.
Επίσης, για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση κουρελιάζει το Σύνταγμα, καταπατώντας το άρθρο 16 το οποίο αναφέρει: «Η Ανώτατη Εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (…) υπό την εποπτεία του κράτους».
Η Παιδεία σήμερα δεν είναι ούτε αποκλειστικά δημόσια, ούτε δωρεάν. Όλοι ξέρουμε πόσα πληρώνει η λαϊκή οικογένεια, από το Δημοτικό ακόμα, για εκπαιδευτικές δραστηριότητες, φροντιστήρια, αλλά κι αργότερα για φοιτητική στέγη, για αναλώσιμα, για δίδακτρα στα μεταπτυχιακά κ.ά. Μέσα στα δημόσια Πανεπιστήμια «κάνουν πάρτι» τα επιχειρηματικά συμφέροντα που λυμαίνονται εκατομμύρια ευρώ. Τα ίδια τα Πανεπιστήμια λειτουργούν με όρους κόστους – οφέλους, όπου «κόστος» είναι οι φοιτητικές παροχές και «όφελος» τα κέρδη από πώληση εκπαιδευτικών «προϊόντων». Στη χώρα μας, επίσης, λειτουργούν ήδη 32 αναγνωρισμένα ιδιωτικά κολέγια – παραρτήματα Πανεπιστημίων του εξωτερικού. Οι τίτλοι σπουδών τους είναι αναγνωρισμένοι επαγγελματικά, ενώ δεκάδες τμήματα των δημόσιων Πανεπιστημίων και χιλιάδες πτυχιούχοι παραμένουν χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα!
Με την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων η κατάσταση θα γίνει ακόμη χειρότερη. Γενικεύεται ένα «μεγάλο παζάρι» πτυχίων κάθε είδους και ποιότητας, ανάλογα με το πορτοφόλι, αφού θα ισχύει το …«ό,τι πληρώνεις, παίρνεις».
Η συνύπαρξη δημόσιου – ιδιωτικού τομέα δεν οδηγεί σε καλύτερες παροχές. Η ύπαρξη ιδιωτικών νοσοκομείων δεν οδήγησε σε βελτίωση του δημόσιου συστήματος Υγείας. Η «απελευθέρωση της αγοράς» στον σιδηρόδρομο δεν έφερε ασφαλείς μεταφορές, αλλά πολύνεκρα εγκλήματα, όπως στα Τέμπη.
Μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι κάθε λογής «επενδυτές» που αποκτούν νέα πεδία κερδοφορίας!
Πραγματικά σύγχρονο είναι να έχουμε:
– Αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές για όλους. Με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, με ουσιαστική αναβάθμιση των υποδομών και της φοιτητικής μέριμνας, ώστε να μπορούν οι φοιτητές απρόσκοπτα να παρακολουθούν τις σπουδές τους, να αναπτύσσονται ολόπλευρα ως αυριανοί επιστήμονες.
– Ένα πτυχίο για κάθε επιστημονικό αντικείμενο που να εξασφαλίζει ουσιαστική επιστημονική γνώση. Το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα.
– Δικαίωμα επιλογής σχολής με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα και σε συνάρτηση με τις κοινωνικές ανάγκες και όχι με βάση την τσέπη του καθενός.
– Δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά πάνω στο αντικείμενο σπουδών, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, με αξιοπρεπή μισθό.
– Τη δυνατότητα οι επιστήμονες να ερευνούν δημιουργικά με σκοπό να βελτιώνεται το βιοτικό επίπεδο του λαού, να αντιμετωπίζονται κοινωνικά, περιβαλλοντικά προβλήματα, να καλύπτονται οι συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες του λαού και της νεολαίας.
Για τρίτη βδομάδα, φοιτητές, μαθητές και εργαζόμενοι βρίσκονται στο δρόμο σε όλη τη χώρα.
Είμαστε μαζί τους!
Διεκδικούμε:
- Αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σύγχρονες σπουδές.
- Όχι στην κατάργηση του άρθρου 16 – όχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
- Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στην Παιδεία.
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών μας.
- Πτυχία με αξία – μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος.
- Δουλειά για όλους – δουλειά με δικαιώματα
Με τη σειρά τους, οι Μεταλλωρύχοι αναφέρουν στο κάλεσμά τους:
Η ΟΜΕ συμμετέχει στο νέο συλλαλητήριο την Πέμπτη 25 Γενάρη, στην Αθήνα στις 12:00 στα Προπύλαια που διοργανώνουν σύλλογοι φοιτητών, μαθητών, διδασκόντων, γονέων καθώς και σωματεία εργαζομένων, αντιδρώντας στα σχέδια της κυβέρνησης για παραβίαση του συντάγματος των Ελλήνων και ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης εκπαίδευσης.
Η ΟΜΕ παλεύει διαχρονικά, αντιδρώντας στο ξεπούλημα του κράτους και της δημόσιας περιουσίας σε ιδιωτικά συμφέροντα. Το ξεπούλημα της ΛΑΡΚΟ αυτής της εμβληματικής, στρατηγικής, μεταλλευτικής δημόσιας επιχείρησης με στόχο το ξεπούλημα του Ορυκτού μας Πλούτου, είναι ενδεικτική του μέλλοντος που επιφυλάσσει η παρούσα κυβέρνηση και για τον δημόσιο χαρακτήρα εκπαίδευσης, υγείας και γενικά όλων των δημοσίων υπηρεσιών στους πολίτες.
Η πρεμούρα της να κάμψει από την γέννησή της την αντίδραση των πολιτών φάνηκε με την αποστολή ΜΑΤ σε σχολεία που αποφάσισαν να κάνουν συνελεύσεις φοβούμενη κύμα καταλήψεων. Μαθητές συνελήφθησαν και κατηγορούνται ώστε να καμφθεί μέσω της αυταρχικότητας η αντίδραση των μαθητών.
Το σχέδιο της για απενοχοποίηση του πλούτου της άρχουσας τάξης και την αποδοχή από την κοινωνία του ρόλου που της σχεδιάζουν δηλαδή της μηχανής παραγωγής του πλούτου για τους λίγους δεν θα περάσει! Η ιστορία την οποία δεν μελετούν αρκούντως οι κυβερνώντες έχει αποδείξει ότι οι κοινωνίες των πολιτών και η εργατική τάξη κάποτε εξεγείρονται απαιτώντας δικαίωμα στην ζωή τους.
Η κυβέρνηση όταν την βολεύει ερμηνεύει το Σύνταγμα των Ελλήνων κατά το δοκούν, και το παρακάμπτει.
Τα νοσοκομεία, τα σχολεία, οι δημόσιες επιχειρήσεις, το νερό τα πάντα είναι προς πώληση.
Η εικόνα της πρώην υπουργού παιδείας να εγκαινιάζει ιδιωτικό εκπαιδευτήριο με πισίνες και εργαστήρια, εκπροσωπώντας τον Πρωθυπουργό όπως ανέφερε, είναι ντροπή για δημόσιο λειτουργό την ώρα που τα δημόσια σχολεία καταρρέουν.
Για Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία- Δικαίωμα για όλους- όχι €υκαιρία!
Απαιτούμε χρηματοδότηση, ενίσχυση και αναβάθμιση της Δημόσιας Παιδείας. Καθηγητές, υποδομές, σύγχρονα βιβλία σε όλα τα σχολεία. Απαιτούμε σχολείο και Πανεπιστήμιο που δεν μας κλείνει την πόρτα ανάλογα την οικονομική μας κατάσταση. Παιδεία που δε διαχωρίζει τα παιδιά αλλά τα βοηθά όλα να προοδεύουν. Δε θα’ ναι η αδικία νόμος στα σχολεία, Δημόσια και δωρεάν θα’ ναι η Παιδεία!»
Η πρακτική της κυβέρνησης
- εμπορευματοποιεί ακόμη πιο έντονα και απροκάλυπτα τη συνταγματικά κατοχυρωμένη δημόσια και δωρεάν Παιδεία και Εκπαίδευση,
- υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο το δημόσιο Πανεπιστήμιο και την αξία των πτυχίων του
- Απαξιώνει τη δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση και καθιστά τις φοιτητικές οικογένειες πελάτες, καθώς συνδέει την πανεπιστημιακή μόρφωση με την οικονομική κατάσταση των οικογενειών των φοιτητών,
- επιτρέπει στους έχοντες να παζαρεύουν και να αγοράζουν πτυχία ισότιμα με αυτά των δημόσιων Πανεπιστημίων,
- αυξάνει τη στρατιά των ανέργων πτυχιούχων και κατ’ επέκταση συμπιέζει τα εργασιακά, μισθολογικά και επαγγελματικά δικαιώματα όλων προς τα κάτω
- Το νομοσχέδιο για τα “μη κρατικά – μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια” είναι αντιδραστική τομή στο σώμα της ελληνικής κοινωνίας και του δημόσιου πανεπιστημίου.
- Κηρύσσει τον πόλεμο στα παιδιά από τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα και τα εμποδίζει να συναντηθούν με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
- Απογειώνει την εμπορευματοποίηση και την κατηγοριοποίηση προγραμμάτων σπουδών, σχολών και πανεπιστημίων σε βάρος της αξίας των πτυχίων και των δικαιωμάτων των αποφοίτων μας.
- Διαρρηγνύει τη διαλεκτική σχέση εκπαίδευσης κι έρευνας, υπονομεύει το έργο μας και τις συνθήκες εργασίας στα πανεπιστήμιά μας.
Θα υπερασπιστούμε το δικαίωμα στη δωρεάν δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση και την ανάγκη αυτό να διευρυνθεί προς όφελος της κοινωνίας. Ως εκ τούτου, βρισκόμαστε απέναντι σε κάθε νομοθέτημα που οδηγεί με το ένα ή τον άλλο τρόπο στην παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Το υπερασπιζόμαστε ως την ελάχιστη προϋπόθεση για να ανοίξει ο δρόμος για αυτό που είναι σήμερα σύγχρονο, αναγκαίο και προοδευτικό.
Επειδή :
- Ιδεοληψία είναι ο επί 30 χρόνια στόχος της αναθεώρησης του άρθρου 16
- Αναχρονισμός είναι η επιστροφή στην ιδιωτική εκπαίδευση, οι στρατιές των πτυχιούχων ανέργων, οι εξοντωτικές συνθήκες εργασίας των νέων επιστημόνων
- Δογματική εμμονή είναι ότι η συνύπαρξη με τα ιδιωτικά θα ευνοήσει τα δημόσια πανεπιστήμια, ενώ η πείρα της «συνύπαρξης» στα δημόσια σχολεία και τα νοσοκομεία, αποδεικνύει ακριβώς το αντίθετο
Σήμερα, στον 21ο αιώνα:
Σύγχρονο είναι το πανεπιστήμιο που παράγει νέα γνώση και προσφέρει σπουδές υψηλού επιπέδου, που οδηγούν σε επαγγέλματα κι εργασιακές συνθήκες αντάξιες της επιστημονικής και τεχνολογικής εξέλιξης. Προοδευτικό είναι το πανεπιστήμιο που υπηρετεί την αντίληψη ότι η δημόσια εκπαίδευση δεν αποτελεί κόστος και ότι όφελος δεν είναι το εμπόριο ελπίδων. Αναγκαιότητα είναι η όσο το δυνατόν ανεμπόδιστη, ισότιμη πρόσβαση στα δωρεάν, δημόσια πανεπιστήμια, με υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας που να επιτρέπουν σε κάθε φοιτήτρια και φοιτητή να σπουδάσει εκεί που πέρασε, στηρίζοντας επί της ουσίας τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Ελεύθερο είναι το πανεπιστήμιο με σταθερή, κρατική χρηματοδότηση και επαρκή στελέχωση, με μόνιμες θέσεις εργασίας όλων των κατηγοριών, για να μην είναι άθυρμα των πρόσκαιρων αναγκών της αγοράς και υποδουλωμένο στα συμφέροντα των χρηματοδοτών. Δηλώνουμε ότι θα είμαστε παρόντες σε αυτό τον αγώνα, διεκδικώντας ανυποχώρητα τη διεύρυνση και αναβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης που έχει σήμερα ανάγκη η νέα γενιά.
Δεν θα σας αφήσουμε να ξεπουλήσετε την ζωή μας και το μέλλον μας, εμάς και των παιδιών μας