Η Λαϊκή Συσπείρωση Κρήτης απαιτεί ΒΟΑΚ ασφαλή και ελεύθερο, χωρίς διόδια, με μοναδικό κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες
Η Κρήτη και ο λαός της, έχει ανάγκη από έναν ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά – Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο ασφαλές που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του….να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον.
Δελτίο τύπου για τις θέσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης Περιφέρειας Κρήτης σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο «Υφιστάμενα Τμήματα Παράκαμψης Χανίων – Ρεθύμνου – Ηρακλείου του ΒΟΑΚ», που συζητήθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο στις 30 Αυγούστου:
Η Λαϊκή Συσπείρωση Κρήτης απαιτεί ΒΟΑΚ ασφαλή και ελεύθερο, χωρίς διόδια, με μοναδικό κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες.
Στο περιφερειακό συμβούλιο στις 30 Αυγούστου συζητήθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο «Υφιστάμενα Τμήματα Παράκαμψης Χανίων – Ρεθύμνου – Ηρακλείου του ΒΟΑΚ».
Οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης, Συντυχάκης Μανώλης, Μαρινάκης Αλέκος και Μανουσάκης Νίκος, καταψήφισαν αναδεικνύοντας πως οι ανάγκες των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, που έχουν δικαίωμα την ασφαλή μετακίνησή τους μέσω ενός σύγχρονου οδικού δικτύου, δεν έχουν καμία τύχη, αφού τον νέο ΒΟΑΚ η κυβέρνηση τον αντιμετωπίζει με κριτήριο τις ανάγκες του κεφαλαίου. Κριτήριο, που δεν είναι τεχνικό, αλλά πολιτικό!
Επιδίωξη κυβέρνησης και κατασκευαστριών εταιρειών είναι να διοχετευτούν και να εγκλωβιστούν όσο γίνεται περισσότερες μετακινήσεις στον ΒΟΑΚ, και ταυτόχρονα, για να προστατέψουν και να αυξήσουν τα κέρδη των μονοπωλίων, να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να χρησιμοποιείται εναλλακτικά κάποιος άλλος δρόμος για όσους θέλουν να αποφύγουν τα διόδια. Μάλιστα, σκόπιμα δεν προσδιορίζεται σε ποιους κόμβους θα μπουν διόδια. Πρώτα επιδιώκει η κυβέρνηση, να πείσει τον λαό να αποδεχτεί την όλη φιλοσοφία ενός ιδιωτικοποιημένου, κλειστού αυτοκινητόδρομου και μετά να περάσει στο «ψητό» των διοδίων και πού αυτά θα τοποθετηθούν.
Επίσης, οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης κατήγγειλαν τον ελιγμό της περιφερειακής αρχής που στα λόγια αναγνωρίζει το πρόβλημα, γιατί δεν μπορεί να το αρνηθεί, αλλά στην πράξη προσπαθεί να αποπροσανατολίσει τον κόσμο και να κρύψει τη συμφωνία της με την κυβέρνηση. Έκανε την ανάγκη φιλότιμο η διοίκηση της περιφέρειας, προτείνοντας βελτιώσεις στις παρακάμψεις των τριών πόλεων, στα πλαίσια του «εφικτού», βέβαια, μη και στεναχωρήσει την κυβέρνηση. Προτάσεις, για τις οποίες καλά γνωρίζει ότι το υπουργείο θα τις πετάξει στα σκουπίδια, όπως άλλωστε ο ίδιος ο Γενικός Δ/ντης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου επιβεβαίωσε.
Οι σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης τόνισαν ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) φτιάχτηκε πριν 50 χρόνια και παραμένει σήμερα στο μεγαλύτερο μέρος του στην άθλια κατάσταση, όχι για λόγους ανικανότητας ή έλλειψης αποφασιστικότητας των κυβερνήσεων, αλλά πρωτίστως γιατί ο ΒΟΑΚ δεν «χωρούσε» στις προτεραιότητες της καπιταλιστικής ανάπτυξης των προηγούμενων 10ετιών.
Με αυτή την έννοια, ευθύνη για το σημερινό χάλι, με δεκάδες νεκρούς, βαραίνει συνολικά όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ), αλλά και την τοπική – περιφερειακή διοίκηση. Κανένα ίχνος αυτοκριτικής από όλους αυτούς για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση, με τους θανάτους από τροχαία και την ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών !
Η ανάγκη για να προχωρήσει τώρα η κατασκευή και η λειτουργία του ΒΟΑΚ δεν είναι γιατί κυβέρνηση και κεφάλαιο τους έπιασε ο πόνος για τα δεκάδες θύματα της ασφάλτου, για ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις του λαού της Κρήτης. Αν πραγματικά επιθυμούσαν κάτι τέτοιο, θα το είχαν ήδη κάνει, σώζοντας ζωές και όχι να κοροϊδεύουν τον λαό. Αυτό που τους παρακινεί για να τον κατασκευάσουν τώρα είναι γιατί πρέπει να επισπευσθούν τα επενδυτικά σχέδια για λογαριασμό των ομίλων στις μεταφορές, στην ενέργεια, στο τουρισμό, στις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, στις ανάγκες των μεγάλων κατασκευαστριών εταιριών για να εξασφαλιστούν τα κέρδη τους από την επιβολή των διοδίων, κ.ά. και σε βάρος του λαού.
Είναι υποκρισία από κόμματα, περιφέρεια, δημάρχους και άλλους που στρουθοκαμηλίζουν για το θέμα των διοδίων, «ναι μεν αλλά», «να πληρώνουν οι τουρίστες και όχι οι ντόπιοι», κ.ά., αερολογίες, μόνο και μόνο για να κρύψουν τη συμφωνία τους. Και για την ιστορία, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι που εισήγαγε τη θεωρία «χωρίς διόδια για τους Κρητικούς παρά μόνο για τους τουρίστες», η οποία είναι παραπλανητική, αβάσιμη και υποτιμά τη νοημοσύνη των Κρητικών. Όπως και η χάραξη και η ιδιωτικοποίηση (παραχώρηση και ΣΔΙΤ) ήταν πρόταση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που μάλιστα πανηγυρίζει επειδή την αποδέχτηκε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Και τις τρεις πόλεις, Χανιά και Ρέθυμνο και Ηράκλειο, ο ΒΟΑΚ τις διχοτομεί και παίζει αναγκαστικά και ρόλο του ανύπαρκτου δημοτικού αστικού δικτύου.
Στο Ηράκλειο εξυπηρετεί καθημερινές ανάγκες και βασικές λειτουργίες : ΠΑΓΝΗ, Βενιζέλειο, ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ Φοινικιάς, αεροδρόμιο, λιμάνι, σύνδεση συνοικιών, κ.λπ. Τα προβλήματα, λοιπόν, από τις τεράστιες ελλείψεις οδικών υποδομών, θα μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο με τις εξωφρενικές «λύσεις» όπως π.χ. η κατάργηση του ημικόμβου του Αϊ Γιάννη Χωστού – Φοινικιάς (αντί να γίνει πλήρης κόμβος), τα προβλήματα στον κόμβο Παπαναστασίου, που πλέον θεωρείται δημοτικός δρόμος, στον κόμβο Καρτερού, τον Κόμβο ΠΑΓΝΗ και από τα δυσβάστακτα βάρη από την επιβολή διοδίων ακόμα και μέσα στην πόλη! Ακόμη και η υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ, που μπορεί να είναι λύση και τεχνικά εφικτή, προκειμένου να απελευθερωθεί ο υφιστάμενος ως δημοτικός, με παράλληλη αναβάθμιση των κόμβων, δεν επιλέγεται διότι δεν συμφέρει το ιδιωτικό κεφάλαιο, που έχει στο μυαλό του στα διόδια.
Σε Χανιά και Ρέθυμνο ο ΒΟΑΚ, επίσης, χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό και σήμερα για αστικές μετακινήσεις, ελλείψει δημοτικού περιφερειακού οδικού δικτύου, πρόβλημα που γίνεται ιδιαίτερα οξύ αν μιλήσουμε για διεξόδους διαφυγής σε ζητήματα πολιτικής προστασίας.
Στα Χανιά βασική λειτουργία είναι το Νοσοκομείο που είναι εντελώς παράλογο να επιβαρυνθεί με διόδια η πρόσβαση σε αυτό, όπως και η πρόσβαση για το αεροδρόμιο, το λιμάνι και άλλες ζωτικές υποδομές των Χανίων. Επίσης, ενώ υπάρχει μελέτη νότιας παράκαμψης των Χανίων (Αγ. Μαρίνας) δεν έχει υλοποιηθεί ούτε σχεδιάζεται να υλοποιηθεί παράλληλα με τον ΒΟΑΚ.
Αόριστα για το μέλλον είναι και τα σχέδια για το Ρέθυμνο. Δεν προχωρά η νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου, ενώ οι εγκληματικοί σχεδιασμοί για τον ΒΟΑΚ εγκλωβίζουν τους κατοίκους εντός της πόλης, χωρίς καμία δυνατότητα διαφυγής, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φυσικών καταστροφών .
Επιπλέον, δεν προβλέπονται μέτρα για να βελτιωθεί η άθλια και επικίνδυνη κατάσταση στους κόμβους σε Χανιά και Ρέθυμνο (Βαμβακόπουλου, Ατσιπόπουλου, Σπηλίου και Αμαρίου κτλ.).
Η Περιφέρεια και οι δημοτικές αρχές Ηρακλείου – Ρεθύμνου – Χανίων αποδέχονται τον συνολικό κυβερνητικό σχεδιασμό για τον ΒΟΑΚ, ψελλίζοντας κάποιες επιμέρους παρατηρήσεις, που όμως δεν αλλάζουν την ουσία. Η Λαϊκή Συσπείρωση τον απορρίπτει.
Η θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης είναι κρυστάλλινη :
Η Κρήτη και ο λαός της, έχει ανάγκη από έναν ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά – Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο ασφαλές που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του. Η χρηματοδότηση – κατασκευή – συντήρηση και λειτουργία του να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον.
Οι εργαζόμενοι, ο λαός της Κρήτης, οφείλουν να πάρουν στα χέρια τους την υπόθεση. Να διεκδικήσουν δρόμους ασφαλείς κι ελεύθερους. Να μην πληρώσουν για την κατασκευή του ΒΟΑΚ ούτε ευρώ παραπάνω από τη βαριά φορολογία που ήδη πληρώνουν. Να μην εφησυχάζουν, να μην έχουν καμία εμπιστοσύνη σε κυβέρνηση περιφερειακή και δημοτικές αρχές που υπηρετούν το κεφάλαιο.
Η διεκδίκηση λύσεων για τις συγκοινωνίες, όπως για όλες τις λαϊκές ανάγκες, πρέπει να έχει προοπτική την ανατροπή αυτού του εκμεταλλευτικού συστήματος, την πραγματική διέξοδο για τον λαό με την εργατική λαϊκή εξουσία, με κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων και κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας.