ΚΚΕ: Το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν το καθυστερούν τα αρχαία, αλλά το κέρδος των ομίλων
Η κυβέρνηση πρέπει άμεσα να αναθεωρήσει το σχεδιασμό της που θέτει σε μεγάλο κίνδυνο την ολοκληρωμένη προστασία και ανάδειξη των πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου.
Ανακοίνωση της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ για το ζήτημα των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου του υπό κατασκευή Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Η απόφαση του ΣτΕ, με οριακή – σύμφωνα με τις πληροφορίες που διέρρευσαν και αναπαρήγαγαν αρκετά ΜΜΕ – πλειοψηφία, επιβεβαιώνει τις γνωστές προθέσεις και αποφάσεις της κυβέρνησης για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, τις οποίες στηρίζουν τόσο ο περιφερειάρχης ΠΚΜ Α. Τζιτζικώστας όσο και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβας.
Η λύση που προωθείται δε λαμβάνει υπόψη τους τεκμηριωμένους προβληματισμούς και ενστάσεις που έχει καταθέσει πλήθος επιστημονικών φορέων και επιστημόνων από όλο τον κόσμο αλλά και το γεγονός ότι είναι δυνατή η βέλτιστη λύση για ολοκλήρωση του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων στο χώρο (insitu). Η κυβέρνηση πρέπει άμεσα να αναθεωρήσει το σχεδιασμό της που θέτει σε μεγάλο κίνδυνο την ολοκληρωμένη προστασία και ανάδειξη των πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου.
Η αιτία για τις τραγικές καθυστερήσεις και τη διόγκωση – αναθεώρηση του κόστους κατασκευής του Μετρό δεν είναι η παρουσία αυτών των πολύ σημαντικών αρχαιοτήτων, αλλά ο σχεδιασμός και η παραγωγή μεγάλων κατασκευαστικών έργων, όπως και του Μετρό, με βασικό κριτήριο την εξυπηρέτηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Ο τρόπος υλοποίησης με τη μέθοδο της μελέτης – κατασκευής από τον ανάδοχο, που οδήγησε σε μια πρακτική «βλέποντας και κάνοντας» ιδιαίτερα για ένα σύνθετο έργο όπως το Μετρό.
Αυτή την κερδοφορία και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα υπηρέτησαν και υπηρετούν τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συμφωνία τους για μεγάλη μείωση της φορολογίας των κατασκευαστικών ομίλων και νέα ενίσχυση τους μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, του νέου ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με πακτωλό χρημάτων.
Αποτελεί πρόκληση οι μεν να εμφανίζονται ως «αυτοί που θα επιταχύνουν την ολοκλήρωση του έργου» και οι δε σαν «προστάτες της πολιτιστικής κληρονομιάς». Είναι μια βολική αντιπαράθεση τη στιγμή που είναι συνυπεύθυνοι για την τραγική καθυστέρηση του έργου, την τεράστια άμεση και έμμεση επιβάρυνση των εργαζόμενων και του λαού της πόλης, την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού.
Ταυτόχρονα, στην προοπτική της ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής του Μετρό σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την έναρξη των εργασιών, προωθείται Σύμπραξη Ιδιωτικού Δημόσιου Τομέα (οι γνωστές ΣΔΙΤ) για τη λειτουργία και συντήρηση του. Η «λύση» που προωθείται συνιστά παραχώρηση μιας κρίσιμης συγκοινωνιακής υποδομής στους επιχειρηματικούς ομίλους και «πάει πακέτο» με την μεγαλύτερη άμεση και έμμεση επιβάρυνση του λαού για τη λειτουργία του Μετρό, ακριβότερα εισιτήρια και υπηρεσίες, επιδείνωση των όρων εργασίας των εργαζόμενων στο συγκοινωνιακό φορέα που θα προκύψει.
Είναι γνωστό βέβαια ότι, συγκοινωνίες που να καλύπτουν επαρκώς τις κοινωνικές ανάγκες με βάση τις δυνατότητες του 21ου αιώνα με σύγχρονα συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα για τους εργαζόμενους σε αυτές, δεν μπορεί να εξασφαλίσει ούτε η κρατική καπιταλιστική ιδιοκτησία και λειτουργία με τα γνωστά κριτήρια μεγιστοποίησης του κέρδους της επιχείρησης – μείωσης του κόστους λειτουργίας. Αυτό αποδεικνύεται τόσο από την περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας όσο και από την περίπτωση του ΟΑΣΘ, ο οποίος πέρασε στο κράτος για να προετοιμαστεί αποτελεσματικότερα η περεταίρω ιδιωτικοποίηση του.
Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από όλη την πορεία σχεδιασμού και υλοποίησης του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, φθηνή για το λαό, κατασκευή και λειτουργία υποδομών, η ουσιαστική προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, απαιτεί ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών.
Καλούμε τους εργαζόμενους, το λαό, τους μαζικούς φορείς της πόλης, να διεκδικήσουμε:
• Αναθεώρηση της απόφασης της κυβέρνησης για τα αρχαία. Προστασία των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου με διατήρησή τους στον χώρο, χωρίς απόσπαση και επανατοποθέτησή τους.
• Καμία νέα αναβολή για τη λειτουργία της βασικής γραμμής. Καμία εκ νέου καθυστέρηση στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου. Για το σκοπό αυτό να γίνουν άμεσα οι αναγκαίες προσλήψεις, με ευθύνη της αναδόχου εταιρείας. Να μην πληρωθούν επιπλέον αποζημιώσεις στον ανάδοχο. Έχουμε πληρώσει πολλά, να μην πληρώσουμε ξανά! Καμία απόλυση εργαζομένων στο έργο, αυξήσεις μισθών, σταθερό ωράριο, μέτρα προστασίας υγιεινής και ασφάλειας,
• Επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος για τις επεκτάσεις του Μετρό στη Δυτική και Ανατολική Θεσσαλονίκη.
• Μέτρα για βελτίωση της κατάστασης του ΟΑΣΘ με άμεση κρατική χρηματοδότηση στο ύψος των αναγκών. Περισσότερα σύγχρονα και ασφαλή λεωφορεία, προσλήψεις εργαζόμενων με πλήρη δικαιώματα, νέες γραμμές που να καλύπτουν τις ανάγκες. Όχι στην ιδιωτικοποίηση μέσω παραχώρησης έργου στα ΚΤΕΛ και χρησιμοποίησης της μεθόδου leasing για ενοικίαση ακατάλληλων λεωφορείων.
• Καμιά σκέψη για παράδοση του Μετρό στους επιχειρηματικούς ομίλους μέσω ΣΔΙΤ ή άλλου είδους παραχώρηση. Εξασφάλιση της λειτουργίας του με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, εξασφαλισμένα δικαιώματα εργαζόμενων. Όσον αφορά τα εισιτήρια όλων των μέσων μεταφοράς, μείωση τις τιμής τους, δωρεάν μεταφορά των εργαζόμενων από και προς τη δουλειά ιδιαίτερα όσων ήδη πλήττονται από τα μέτρα της κυβέρνησης και της εργοδοσίας εν μέσω οικονομικής κρίσης, δωρεάν μεταφορά για άνεργους, μαθητές, φοιτητές, ΑΜΕΑ. Όλα αυτά συνιστούν μια μερική επιστροφή από τα «νόμιμα» κλεμμένα από τη φοροληστεία και την πολλαπλή εκμετάλλευση του λαού. Να επιβαρυνθούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι με αύξηση της φορολογίας τους.