Οι εξελίξεις στην κατασκευή του Flyover στη Θεσσαλονίκη και οι θέσεις του ΚΚΕ
Κανένας δε δικαιούται να πέφτει από τα σύννεφα και να προσπαθεί να πηδήξει από το καράβι των ευθυνών τώρα που η λαϊκή αγανάκτηση για τις επιπτώσεις φουντώνει…
Η Κ.Ο. Κεντρικής Μακεδονίας παραχώρησε συνέντευξη τύπου για τις εξελίξεις στην κατασκευή του flyover και τις θέσεις του ΚΚΕ, την Τετάρτη 6 Μαρτίου, στις 11.00 πμ.
Τοποθετήθηκαν ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, Λεωνίδας Στολτίδης και ο περιφερειακός σύμβουλος στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τη Λαϊκή Συσπείρωση και μέλος του Γραφείου Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, Σωτήρης Αβραμόπουλος.
Ο Λ. Στολτίδης ανάμεσα στα άλλα τόνισε ότι:
“Πλέον είναι φανερές οι πολλαπλές επιπτώσεις στην ζωή των εργαζόμενων, των κατοίκων, από την υλοποίηση του έργου με τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί.
Επιπτώσεις τις οποίες ως ΚΚΕ είχαμε αναδείξει έγκαιρα και δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε. Αποκαλύψαμε τόσο τον χαρακτήρα, όσο και τα σημαντικά προβλήματα που θα δημιουργήσει το συγκεκριμένο έργο, ήδη από το 2019. Πλέον, δεν μιλάμε με υποθέσεις, αλλά με γεγονότα, τα οποία επιβεβαιώνουν, ότι η γενική πολιτική και αυτής της κυβέρνησης σε όσα αφορούν το λαό, είναι το “πάμε κι όπου βγει” . Η κατασκευή του λεγόμενου flyover, η οποία προχωρά κατά παραγγελία των επιχειρηματικών ομίλων:
–Έχει δραματικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των εργαζόμενων με τον επιπλέον χρόνο που καταναλώνεται από και προς τη δουλειά που αποτελεί επί της ουσίας επέκταση του ωραρίου εργασίας.
–Έχει μεγάλες επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο αφού αποτελεί ένα έργο το οποίο θα χρυσοπληρώσουμε στην κοινοπραξία με ΣΔΙΤ και δόσεις – πληρωμές διαθεσιμότητας για αρκετές δεκαετίες, το οποίο θα προσεγγίσει το 1,5 δις σύμφωνα με δημοσιεύματα που δεν διαψεύδονται.
–Σημειώνονται από εργαζόμενους και φορείς μεγάλες καθυστερήσεις και κίνδυνοι στην κίνηση ασθενοφόρων προς τα νοσοκομεία, στα πυροσβεστικά οχήματα, στα απορριμματοφόρα, στα σχολικά κλπ. Ειδικά, θέλουμε να σημειώσουμε τον κίνδυνο σε περίπτωση μεγάλου ατυχήματος στην Περιφερειακή οδό η δυσκολία προσέγγισης διασωστικών οχημάτων να είναι καθοριστική. Και η χώρα μας δεν αντέχει άλλα “Τέμπη”.
–Έχει σοβαρές επιπτώσεις σε περιβαλλοντικό επίπεδο με την ατμοσφαιρική ρύπανση στην πόλη να είναι ήδη αυξημένη καθότι, εκτός των άλλων δεν έχει προηγηθεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση οικολογικής αναβάθμισης του Σέιχ Σου μέσα στο οποίο θα υλοποιηθεί το έργο.”
Επιπλέον ανέφερε ότι “(…) Εδώ πλέον που βρισκόμαστε το έργο πρέπει να σταματήσει εδώ και τώρα, να μην υλοποιηθεί με τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί, δηλαδή χωρίς μέτρα προετοιμασίας και πραγματικής ενίσχυσης των ΜΜΜ, συνεκτίμηση όλων των επιπτώσεων στην κυκλοφορία, με ΣΔΙΤ που θα χρυσοπληρώσουμε.
Σε περίπτωση ακύρωσης του έργου καμία αποζημίωση δεν πρέπει να πάρει η κοινοπραξία γιατί είναι συνυπεύθυνη για το έργο. Οι εργαζόμενοι να απορροφηθούν σε άλλα εργα της κοινοπραξίας με πλήρη δικαιώματα, αλλά και στην άναπτυξη έργων κρίσιμης υποδομής για την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Το ΚΚΕ μπαίνει μπροστά για να ακουστεί δυνατά το καθολικό αίτημα όλου του λαού της περιοχής, να αναβαθμιστεί πραγματικά το μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ, να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ, να επανεξεταστούν όλες οι εναλλακτικές για την αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής η οποία είναι απαραίτητη. Ενώ, παράλληλα στηρίζει στην πράξη τα αιτήματα των σωματείων και των εργαζομένων, για μείωση του ωραρίου εργασίας, ουσιαστική βελτίωση των συνθηκών δουλειάς.”
Ο Σ. Αβραμόπουλος από τη μεριά του, επισήμανε τις μεγάλες ευθύνες ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ για την υλοποίηση του έργου, λέγοντας ότι :
“(…) Κανένας δε δικαιούται να πέφτει από τα σύννεφα και να προσπαθεί να πηδήξει από το καράβι των ευθυνών τώρα που η λαϊκή αγανάκτηση για τις επιπτώσεις φουντώνει.
Μάλιστα, στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης το 2021 που εξέτασε τη ΜΠΕ του flyover, η διοίκηση Τζιτζικώστα (ΝΔ) και η παράταξη Παπαστεργίου (ΠΑΣΟΚ) τοποθετήθηκαν θετικά ενώ και όσες από τις άλλες δυνάμεις καταψήφισαν το έκαναν χωρίς ολοκληρωμένη εξέταση των ζητημάτων.
Υπάρχουν διαχρονικές ευθύνες κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ παλιότερα αλλά και διοικήσεων Περιφέρειας και Δήμων για το γεγονός ότι το 2023 στο δεύτερο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας είναι διαλυμένες οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ, δεν υπάρχει Μετρό, δεν υπάρχει επαρκής και ασφαλής Περιφερειακή Οδός.
Τώρα, οι ίδιοι που δημιούργησαν το πρόβλημα, που σχεδίασαν την περιβόητη «υποθαλάσσια αρτηρία» και αποζημίωσαν με 85 εκατομμύρια ευρώ των ανάδοχο χωρίς να πέσει «φτυαριά», που άφησαν να χαθούν χρόνια ολόκληρα, παρουσιάζονται ως «σωτήρες».
Οι προτάσεις – παρεμβάσεις που κατέθεσε στην επιστολή του ο περιφερειάρχης Α. Τζιτζικώστας, δεν αμφισβητούν ούτε στο ελάχιστο την τροχιά που έχει πάρει η κατάσταση και σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητούν την υλοποίηση του έργου, το συγκεκριμένο τρόπο με τον οποίο γίνεται (ΣΔΙΤ, υφιστάμενες μελέτες και ΜΠΕ κλπ).
Το ΠΑΣΟΚ όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ δε λένε κουβέντα για το ΣΔΙΤ, για το ποιος σχεδιάζει και κατασκευάζει έργα και τι κερδίζει, για το κόστος του εξωτερικού δακτυλίου που προτείνουν, για το γεγονός ότι έργα πνοής (όπως αντιπλημμυρικά και σχολική στέγη) δε θεωρούνται επιλέξιμα σε μεγάλη κλίμακα (παρα μόνο ελάχιστα και αποσπασματικά) από ΕΕ, διαδοχικές κυβερνήσεις και υποχρηματοδοτούνται.
Για το συγκεκριμένο έργο του flyover επίσης, είναι δεδομένη η ικανοποίηση της κατασκευαστικής κοινοπραξίας που θα τη χρυσοπληρώσουμε, η ικανοποίηση μεγαλοξενοδόχων και μεγάλων εμπορικών κέντρων, αερομεταφορέων που επιδιώκουν τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής σε τουριστικό και εμπορικό κόμβο για να αυξήσουν τα κέρδη τους και άρα απαιτούν κατά προτεραιότητα και τα αντίστοιχα έργα που θα διευκολύνουν την πρόσβαση σε αυτούς.”
Τόνισε επίσης ότι πρέπει “(…)Να ληφθούν υπόψη οι εύλογες ανησυχίες κατοίκων σε περιοχές δίπλα στην Περιφερειακή Οδό, να εξεταστούν και σχεδιαστούν εξαρχής λύσεις που θα μειώνουν σημαντικά την οποιαδήποτε επιβάρυνση την περίοδο κατασκευής έργων αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής αλλά και την περίοδο λειτουργίας της, ενώ παράλληλα πρέπει να παρθούν επιπλέον μέτρα ανακούφισης του λαού της πόλης, όπως η κατάργηση του αίσχους της πανάκριβης επί πληρωμής στάθμευσης στο Δήμο Θεσσαλονίκης, δέσμευση οικοπέδων και χώρων για δωρεάν στάθμευση, σύνδεση αυτών των χώρων με το κέντρο της πόλης με ΜΜΜ.
Η ενίσχυση της τροχαίας, των σχεδίων έκτακτων παρεμβάσεων (πχ για ατυχήματα στον περιφερειακό), της τηλεματικής/ηλεκτρονικών ειδοποιήσεων που μπορούν να συμβάλουν στη διαχείριση έκτακτων καταστάσεων στο κυκλοφοριακό της πόλης.”
Τέλος, έθεσε το ζήτημα “(…) να ιεραρχηθούν επιτέλους έργα και υποδομές που λείπουν από την περιοχή μας και βρίσκονται στα αζήτητα όπως αντιπλημμυρική, αντισεισμική, αντιπυρική προστασία και θωράκιση, προστασία από τη βιομηχανική ρύπανση και δυσοσμία, σχολεία, φοιτητικές εστίες, έργα πρασίνου και αξιοποίησης ελεύθερων χώρων που έχουν βάλει στο μάτι επιχειρηματίες όπως στο χώρο της ΔΕΘ, στο παραλιακό μέτωπο και αλλού.”
*
Ακολουθούν ολόκληρες οι τοποθετήσεις του βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, Λεωνίδα Στολτίδη, και του περιφερειακού συμβούλου στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τη Λαϊκή Συσπείρωση και μέλους του Γραφείου Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, Σωτήρη Αβραμόπουλου:
Τοποθέτηση Λεωνίδα Στολτίδη, βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης, ΚΚΕ
Στην υπόθεση του flyover έχει κυλήσει αρκετό «νερό στο αυλάκι» και πλέον είναι φανερές οι πολλαπλές επιπτώσεις στην ζωή των εργαζόμενων, των κατοίκων, από την υλοποίηση του έργου με τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί.
Επιπτώσεις τις οποίες ως ΚΚΕ είχαμε αναδείξει έγκαιρα και δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε. Αποκαλύψαμε τόσο τον χαρακτήρα, όσο και τα σημαντικά προβλήματα που θα δημιουργήσει το συγκεκριμένο έργο, ήδη από το 2019. Δεν σιωπήσαμε, προσπαθήσαμε να ενημερώσουμε το λαό της πόλης τόσο με ειδικά υλικά και ανακοινώσεις, όσο και με τις παρεμβάσεις των εκλεγμένων μας στο δημοτικό και περιφερειακό συμβούλιο.
Το ΚΚΕ δεν θυμήθηκε επίσης, ξαφνικά την ανάγκη στήριξης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με σύγχρονο στόλο, σχέδιο ανάπτυξης τους, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, με προσλήψεις του επαρκούς και αναγκαίου μόνιμου προσωπικού . Γιατί αυτά για εμάς δεν είναι απλά διακηρύξεις της στιγμής, για να πούμε κάτι . Είναι βασικό κομμάτι του προγράμματος μας, αλλά κυρίως της δράσης των κομμουνιστών στο κίνημα, μαζί με τους εργαζόμενους, μέσα από τα σωματεία τους και τις κινητοποιήσεις τους τα προηγούμενα χρόνια.
Πλέον λοιπόν, δεν μιλάμε με υποθέσεις, αλλά με γεγονότα. Η κατασκευή του λεγόμενου flyover, η οποία προχωρά κατά παραγγελία των επιχειρηματικών ομίλων:
–Έχει δραματικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των εργαζόμενων με τον επιπλέον χρόνο που καταναλώνεται από και προς τη δουλειά που αποτελεί επί της ουσίας επέκταση του ωραρίου εργασίας.
–Έχει μεγάλες επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο αφού αποτελεί ένα έργο το οποίο θα χρυσοπληρώσουμε στην κοινοπραξία με ΣΔΙΤ και δόσεις – πληρωμές διαθεσιμότητας για αρκετές δεκαετίες, το οποίο θα προσεγγίσει το 1,5 δις (κατασκευή + συντήρηση + διαχείριση) σύμφωνα με δημοσιεύματα που δε διαψεύδονται.
Αυτός ο πακτωλός των χρημάτων είναι η άλλη όψη των πόρων που λείπουν από σχολεία, από την υγεία, από την πολιτική προστασία.Μάλιστα, το κόστος μπορεί να αυξηθεί και άλλο σύμφωνα με τις τελικές μελέτες πχ γεωτεχνικές αν προκύψουν νέα δεδομένα, ενώ ήδη εγκρίθηκε η πρώτη αποζημίωση στην κοινοπραξία για καθυστερήσεις που οφείλονται στο δημόσιο!
Για να το πούμε πιο απλά :
ένα flyover ισούται με πάνω από μία φορά το κόστος των βασικών αντιπλημμυρικών έργων που χρειάζεται η Θεσσαλονίκη.
Ή αλλιώς ένα flyover ισούται με 80 σύγχρονα σχολεία! Γιατί τόσο είναι το κόστος κατασκευής του.
Άρα, όλα είναι θέμα προτεραιοτήτων.
Και δεν αρκούν αυτά. Η μέχρι τώρα πραγματικότητα, που έχει διαμορφωθεί από τα πρώιμα μόνο έργα, χωρίς να έχουν ακόμη πλήρη εξέλιξη λέει ότι:
–Σημειώνονται από εργαζόμενους και φορείς μεγάλες καθυστερήσεις και κίνδυνοι στην κίνηση ασθενοφόρων προς τα νοσοκομεία, στα πυροσβεστικά οχήματα, στα απορριμματοφόρα, στα σχολικά κλπ. Ειδικά, θέλουμε να σημειώσουμε τον κίνδυνο σε περίπτωση μεγάλου ατυχήματος στην Περιφερειακή οδό η δυσκολία προσέγγισης διασωστικών οχημάτων να είναι καθοριστική. Και η χώρα μας δεν αντέχει άλλα “Τέμπη”.
–Έχει σοβαρές επιπτώσεις σε περιβαλλοντικό επίπεδο με την ατμοσφαιρική ρύπανση στην πόλη να είναι ήδη αυξημένη καθότι, εκτός των άλλων δεν έχει προηγηθεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση οικολογικής αναβάθμισης του Σέιχ Σου μέσα στο οποίο θα υλοποιηθεί το έργο.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν, ότι η γενική πολιτική και αυτής της κυβέρνησης σε όσα αφορούν το λαό, είναι το “πάμε κι όπου βγει” .
Τα μέτρα “ασπιρίνες” της τελευταίας στιγμής, τόσο από την κυβέρνηση και τον κ. Σταϊκούρα, όσο και από περιφέρεια και δήμους, απλά το επιβεβαιώνουν.
Το να παρουσιάζονται αυτά τα μέτρα, ως λύση ή ανακούφιση στο πρόβλημα, μόνο ως ανέκδοτο ακούγεται στους Θεσσαλονικείς. Και θα ήταν τέτοιο, αν δεν ήταν και επικίνδυνα, αφού με αφορμή τον flyover βάζουν στο στόχαστρο ακόμη και εργασιακά δικαιώματα εγείροντας μεγάλα ερωτήματα.
Δεν μπορεί να περιμένει ο λαός, άλλωστε φάρμακο, από αυτούς που προκάλεσαν την ασθένεια. Γιατί οι συγκεκριμένες διοικήσεις αποτελούνται κατά βάση από στελέχη κομμάτων που έχουν κυβερνήσει ή κυβερνούν τη χώρα κι έχουν συγκεκριμένες πολιτικές ευθύνες για τις αποφάσεις που λαμβάνονται από κυβερνήσεις και υπουργεία.
Τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, αλλά ακόμη και στελέχη της κυβέρνησης, όπως η διοίκηση Τζιτζικώστα, παρουσιάζονται ξαφνικά “αντιπολιτευόμενοι” στο έργο. Ξεχνούν ότι συναίνεσαν με τον έναν ή άλλο τρόπο στην υλοποίηση του flyover. Ξεχνούν τις τεράστιες ευθύνες τους για την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ΜΜΜ της περιοχής, για το γεγονός ότι τόσα χρόνια η πόλη εξυπηρετείται από μια επικίνδυνη και ανεπαρκή Περιφερειακή Οδό.
Ο δικός τους δρόμος ανάπτυξης, δημιουργεί τέτοιου χαρακτήρα έργα. Έχει ως κανονικότητα να πληρώνει ο λαός ακόμη και έργα που πολύ απλά “δεν υπάρχουν”, όπως η υποθαλάσσια αρτηρία , καθυστερήσεις σε απαραίτητα έργα, χαράτσια από διόδια κλπ. Όλοι μαζί είναι πολιτικά συνυπεύθυνοι για τα προβλήματα και τις ελλείψεις σε επίπεδο υποδομών και στην περιοχή μας.
Το ΚΚΕ μετά και από τους πρώτους μήνες εξέλιξης των έργων για τον flyover μιλά καθαρά:
Εδώ πλέον που βρισκόμαστε το έργο πρέπει να σταματήσει εδώ και τώρα, να μην υλοποιηθεί με τον τρόπο που έχει σχεδιαστεί, δηλαδή χωρίς μέτρα προετοιμασίας και πραγματικής ενίσχυσης των ΜΜΜ, συνεκτίμηση όλων των επιπτώσεων στην κυκλοφορία, με ΣΔΙΤ που θα χρυσοπληρώσουμε.
Σε περίπτωση ακύρωσης του έργου καμιά αποζημίωση δεν πρέπει να πάρει η κοινοπραξία γιατί είναι συνυπεύθυνη για το έργο. Όποιος θεωρεί ότι έργα τέτοιας εμβέλειας σχεδιάζονται ερήμην των επιχειρηματικών ομίλων είναι είτε αφελής είτε θέλει να θολώσει τα νερά.
Εκτός από αυτό οι μεγάλοι όμιλοι σε όλους τους κλάδους πρέπει να φορολογηθούν και μέσα από αυτή τη φορολογία να χρηματοδοτηθούν δήμοι, περιφέρεια και απαραίτητα έργα.
Οι εργαζόμενοι να απορροφηθούν σε άλλα εργα της κοινοπραξίας με πλήρη δικαιώματα, αλλά και στην άναπτυξη έργων κρίσιμης υποδομής για την περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης.
Το ΚΚΕ μπαίνει μπροστά για να ακουστεί δυνατά το καθολικό αίτημα όλου του λαού της περιοχής, να αναβαθμιστεί πραγματικά το μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ με εκατοντάδες οδηγούς και τεχνικούς, με σύγχρονα λεωφορεία, πράγμα που θα μπορούσε άμεσα να υλοποιηθεί αν η κυβερνητική επιλογή δεν ήταν οι συμβάσεις με εργολάβο, με τον λαό να πληρώνει 30εκατ. ευρώ κατ έτος.
Να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ παραμερίζοντας συμφέροντα που κερδίζουν απο την κάθε καθυστέρηση, αλλα και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς και των περιβόητων επεκτάσεων για τις οποίες μας κοροϊδεύουν, καθότι δεν έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, διαδοχικές κυβερνήσεις.
Να επανεξεταστούν όλες οι εναλλακτικές για την αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής η οποία είναι απαραίτητη, στη βάση επικαιροποιημένων στοιχείων για την κυκλοφορία, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, να εκπονηθούν ολοκληρωμένες κυκλοφοριακές μελέτες με τη συνεργασία του ΑΠΘ.
Στηρίζουμε τα αιτήματα των σωματείων για μείωση του χρόνου εργασίας 7ωρο -5θήμερο – 35ωρο με αύξηση του πραγματικού εισοδήματος. Δεν είναι αίτημα άσχετο, γιατί ο χρονός που δαπανούν οι εργαζόμενοι πίσω από το τιμόνι, είναι εκτός των άλλων, κλεμμένος ελεύθερος χρόνος από την προσωπική τους ζωή και τις οικογένειες τους, που προστίθεται στην ήδη άθλια κατάσταση των ελαστικών ωραρίων και της εντατικοποίησης.
Καμία εφαρμογή υποχρεωτικής τηλεργασίας, αλλαγής ωραρίου στο δημόσιο, αλλαγής λειτουργίας εμπορικών καταστημάτων, με πρόφαση τον flyover, που αντικειμενικά θα πάρει μόνιμο χαρακτήρα, χωρίς συζήτηση και συγκατάθεση των αντίστοιχων σωματείων.
Όχι σε τριπλές βάρδιες με νυχτερινά και ΣΚ στην κατασκευή του flyover που τσακίζουν τους εργαζόμενους.
Να τηρούνται τα ωράρια φορτοεκφορτώσεων στο ιστορικό κέντρο νύχτα.
Να καταργηθεί ο ΦΠΑ και όλοι οι ειδικοί φόροι στα καύσιμα για εργαζόμενους και μικρούς επαγγελματίες – αυτοκινητιστές ως μια ανακούφιση από τη μεγαλύτερη επιβάρυνση που προκαλεί η κυκλοφοριακή ασφυξία.
Τα παραπάνω θα κριθούν στους δρόμους του οργανωμένου αγώνα στον οποίο το ΚΚΕ με τις οργανώσεις του, τους βουλευτές του, τους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους θα δώσει όλες τους τις δυνάμεις.
Καλούμε λοιπόν το λαό της περιοχής να μη συνηθίσουμε την ταλαιπωρία και την υποβάθμιση της ζωής μας ως κανονικότητα, να βάλουμε μπροστά τις δικές μας ανάγκες σε ποιοτικό ελεύθερο χρόνο, μισθούς και εισόδημα, έργα υποδομής.
Το παράδειγμα του flyover είναι εμβληματικό τόσο για τον χαρακτήρα αυτού του κράτους, όσο και των σχεδιασμών του σε όλα τα ζητήματα. Ο σχεδιασμός, η υλοποίηση, η καθυστέρηση στη λήψη οποιωνδήποτε μέτρων είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα, ότι μιλάμε για ένα κράτος συνολικά εχθρικό για το λαό , με βασικό γνώμονα την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων και σχεδιασμών και όχι την κάλυψη των λαϊκών αναγκών . Ο άναρχος σχεδιασμός, η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου συγκοινωνιακού σχεδιασμού, η επιλογή να μην στηριχτούν επαρκώς τα μέσα μαζικής μεταφοράς, είναι απλά συμπτώματα της ίδιας αιτίας, που καταλήγουν να έχουν τον ίδιο παρονομαστή. Σχέδια που πληρώνονται με ακριβό τίμημα από το λαό, χωρίς να καλύπτουν επαρκώς ή καθόλου τις λαϊκές ανάγκες .
Συνολικά από όλη την κατάσταση που βιώνουμε, από τα νέα προβλήματα που αναδεικνύονται με την κατασκευή του flyover, βγαίνει το συμπέρασμα ότι απαιτείται ριζικά αλλαγή πορείας για να μπουν σε πρώτο πλάνο οι ζωές των πολλών και όχι τα κέρδη των λίγων.
Απαιτούνται ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας που θα επιτρέψουν να σχεδιάζονται ολοκληρωμένα και να υλοποιούνται με το μικρότερο δυνατό κόστος έργα υποδομής με βασικό κριτήριο την κάλυψη των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών, την προστασία του περιβάλλοντος και όχι τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.
Τοποθέτηση Σωτήρη Αβραμόπουλου, περιφερειακού συμβούλου Λαϊκής Συσπείρωσης Κεντρικής Μακεδονίας
Η περαιτέρω υποβάθμιση της ζωής για τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού της περιοχής για την οποία προειδοποιούσαμε χρόνια ότι είναι «προ των πυλών», προχωράει κανονικά.
Με κυβερνητική απόφαση και τη σύμφωνη γνώμη της διοίκησης της Περιφέρειας και άλλων παρατάξεων, προχώρησε ο σχεδιασμός για έναρξη των εργασιών του flyover χωρίς να έχει εξασφαλιστεί έστω η αποτελεσματική ενίσχυση των ΜΜΜ της πόλης, ούτε προφανώς ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας.
Το συγκεκριμένο έργο δεν είναι όμως ούτε αποτέλεσμα λάθους ούτε πρόχειρο όπως ισχυρίζονται κάποιοι. Σχεδιάστηκε και εκτελείται εν γνώση των προβλημάτων και των αδιεξόδων που προκαλεί στους εργαζόμενους για να εξυπηρετήσει επιχειρηματικούς ομίλους και ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό για τη μετατροπή της περιοχής σε τουριστικό – εμπορικό κέντρο.
Κανένας δε δικαιούται να πέφτει από τα σύννεφα και να προσπαθεί να πηδήξει από το καράβι των ευθυνών τώρα που η αγανάκτηση για τις επιπτώσεις φουντώνει.
Ήταν σαφές εξαρχής που οδηγούμαστε πριν καν δημοπρατηθεί το έργο. Τα προβλήματα τα είχαμε εντοπίσει και προειδοποιήσει ως ΚΚΕ, ως εκλεγμένοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» σε ΠΚΜ και Δήμους ήδη από το 2020 χωρίς να λάβουμε ουσιαστικές απαντήσεις.
Μάλιστα στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης το 2021 που εξέτασε τη ΜΠΕ του flyover, η διοίκηση Τζιτζικώστα (ΝΔ) και η παράταξη Παπαστεργίου (ΠΑΣΟΚ) τοποθετήθηκαν θετικά ενώ και όσες από τις άλλες δυνάμεις καταψήφισαν το έκαναν χωρίς ολοκληρωμένη εξέταση των ζητημάτων.
Να θυμίσουμε όμως και το εξής. Η κατάσταση που ζούμε έχει υπεύθυνο!
Η αλήθεια είναι ότι χάθηκαν δεκαετίες, σπαταλήθηκαν χρήματα, ο λαός της πόλης υφίσταται μια διαχρονική ταλαιπωρία γιατί δε θέλουν και δε μπορούν να λύσουν ολοκληρωμένα το ζήτημα του συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.
Υπάρχουν διαχρονικές ευθύνες κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ παλιότερα αλλά και διοικήσεων Περιφέρειας και Δήμων για το γεγονός ότι το 2023 στο δεύτερο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας είναι διαλυμένες οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ, δεν υπάρχει Μετρό, δεν υπάρχει επαρκής και ασφαλής Περιφερειακή Οδός.
Ειδικά για την Περιφερειακή Οδό, ενώ ήταν λανθασμένος εξαρχής ο σχεδιασμός, ενώ ήταν γνωστά τα προβλήματα από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της προχώρησαν σε κατασκευή ανισόπεδων έργων και άλλων τεχνικών έργων χωρίς να γίνει ταυτόχρονα αναβάθμιση της υφιστάμενης Περιφερειακής Οδού. Χωρίς να εξασφαλιστούν: ενδεχόμενη διαπλάτυνση, επαρκείς λωρίδες και ΛΕΑ, αλλαγή κλίσεων και συνολικά όλες οι παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να προταθούν με βάση την υπάρχουσα επιστημονική γνώση σε αυτό τον τομέα.
Τώρα, οι ίδιοι που δημιούργησαν το πρόβλημα, που σχεδίασαν την περιβόητη «υποθαλάσσια αρτηρία» και αποζημίωσαν με 85 εκατομμύρια ευρώ των ανάδοχο χωρίς να πέσει «φτυαριά», που άφησαν να χαθούν χρόνια ολόκληρα, παρουσιάζονται ως «σωτήρες».
Οι μεν προβάλλοντας το έργο του flyover και οι δε την επίσης πανάκριβη Εξωτερική Περιφερειακή, που είναι αμφίβολο αν θα βελτιώσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα του πολεοδομικού και επιφέρει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο περιαστικό δάσος.
Πιο συγκεκριμένα σχετικά με τις διάφορες προτάσεις που έχουν κατατεθεί για αντιμετώπιση των συνεπειών των εργασιών κατασκευής της Flyover
-Ορισμένα μέτρα που διαφημίζουν τοπικοί παράγοντες και στελέχη της κυβέρνησης θα έπρεπε να εφαρμόζονται ήδη (πχ ενίσχυση τροχαίας, ρυθμίσεις στα φανάρια με βάση κυκλοφοριακά δεδομένα, εφαρμογή ωραρίων σε φορτοεκφορτώσεις και αποκομιδή απορριμμάτων, σήμανση λεωφορειολωρίδων κλπ), γιατί και πριν την έναρξη κατασκευής του flyover η κατάσταση ήταν προβληματική έως τραγική, ενώ σε καμιά περίπτωση δε μπορούν να λύσουν το πρόβλημα.
-Η διοίκηση Τζιτζικώστα της ΠΚΜ, αφού παρείχε αμέριστη στήριξη στην προώθηση της υλοποίησης του Flyover, τώρα υπό το βάρος των συνεπειών της έναρξης των εργασιών κατασκευής, προσπαθεί να θολώσει τα νερά και να βγει από το κάδρο των ευθυνών.
Οι προτάσεις – παρεμβάσεις που κατέθεσε ο περιφερειάρχης Α. Τζιτζικώστας δεν αμφισβητούν ούτε στο ελάχιστο την τροχιά που έχει πάρει η κατάσταση ούτε βεβαίως την υλοποίηση του έργου, το συγκεκριμένο τρόπο με τον οποίο γίνεται (ΣΔΙΤ, υφιστάμενες μελέτες και ΜΠΕ κλπ). Αντίθετα, ουσιαστικά παρέχουν στήριξη στην πιο αποφασιστική προώθηση του.
Είτε είναι αυτονόητες όπως είπαμε παραπάνω (πχ αποκομιδή απορριμμάτων εκτός ωρών αιχμής) είτε αποτελούν μόνο «ασπιρίνες» χωρίς να λύνεται ουσιαστικά το ζήτημα. Ταυτόχρονα πολλές από αυτές που αφορούν τροποποιήσεις ωραρίων, εντατικοποίηση εργασίας κλπ αποτελούν κάλεσμα για νέες θυσίες για να προχωρήσει το έργο, ενώ είναι σίγουρο ότι θα φορτωθούν στις πλάτες των εργαζόμενων.
Ευθύνες όμως έχουν και άλλα κόμματα και οι συνδυασμοί τους στο περιφερειακό συμβούλιο
Το ΠΑΣΟΚ όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ δε λένε κουβέντα για το ΣΔΙΤ, για το ποιος σχεδιάζει και κατασκευάζει έργα και ποιος ωφελείται, για το κόστος του εξωτερικού δακτυλίου που προτείνουν, για το γεγονός ότι έργα πνοής (όπως αντιπλημμυρικά και σχολική στέγη) δε θεωρούνται επιλέξιμα σε μεγάλη κλίμακα (παρα μόνο ελάχιστα και αποσπασματικά) από ΕΕ, διαδοχικές κυβερνήσεις και υποχρηματοδοτούνται.
Δε λένε κουβέντα για τις δικές του ευθύνες ως κυβερνήσεις και ως συμπολιτευόμενη αντιπολίτευση για το γεγονός ότι δεν υπάρχει σύγχρονο ασφαλές και φθηνό δίκτυο ΜΜΜ στην πόλη κλπ.
Ιδιαίτερα το ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να κρύψει ότι έδωσε ως κόμμα, όπως και η περιφερειακή του παράταξη με τον Χ.Παπαστεργίου με τη θετική ψήφο τη ΜΠΕ του έργου στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της ΠΚΜ, χρόνο να προχωρήσει απρόσκοπτα το έργο, χωρίς αντιδράσεις σε πρώτη φάση. Εκφράζει τώρα μια επί της ουσίας επί μέρους αντίθεση θέτοντας ως προτεραιότητα ένα τμήμα του Εξωτερικού Δακτυλίου σύμφωνα με σχέδιο που είχε εκπονηθεί το 2010.
Ως βασική δύναμη στο σχήμα της διοίκησης του Δήμου Θεσ/νίκης (όπου συμμετέχουν και στελέχη της ΝΔ και πρώην περιφερειακοί σύμβουλοι της διοίκησης Τζιτζικώστα) δεν αμφισβητεί συνολικά το έργο, ενώ οι προτάσεις που κατέθεσε δεν αντιμετωπίζουν τα μεγάλα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
Την ίδια ώρα συνεχίζει και επιβάλει στους Θεσσαλονικείς το πιο ακριβό πάρκινγκ πανελλαδικά για να εμφανίζεται μετά, όπως και οι προηγούμενες διοικήσεις, ότι «παράγει έργο» από τα χαράτσια που μαζεύει.
Στηρίζει επίσης το στόχο για μετατροπή της πόλης σε τουριστικό προϊόν, ο οποίος που προωθείται μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και προβλέπη αποκλεισμό των συμβατικών ΙΧ από το κέντρο και επιπλέον οικονομική επιβάρυνση των δημοτών και επισκεπτών του Δήμου Θες/νίκης, του οποίου η πλήρης υλοποίηση προϋποθέτει την κατασκευή του flyover έτσι ώστε να εκτραπεί εκεί η κυκλοφορία.
Εκτός όμως από τους εργαζόμενους που βλέπουν την καθημερινότητα τους να χειροτερεύει και άλλο υπάρχουν και αυτοί που πανηγυρίζουν. Αυτοί δεν είναι άλλοι από τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Για το συγκεκριμένο έργο του flyover είναι δεδομένη η ικανοποίηση της κατασκευαστικής κοινοπραξίας που θα τη χρυσοπληρώσουμε, η ικανοποίηση μεγαλοξενοδόχων και μεγάλων εμπορικών κέντρων, αερομεταφορέων που επιδιώκουν τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής σε τουριστικό και εμπορικό κόμβο για να αυξήσουν τα κέρδη τους και άρα απαιτούν κατά προτεραιότητα και τα αντίστοιχα έργα που θα διευκολύνουν την πρόσβαση σε αυτούς.
Οι στόχοι του κεφαλαίου και στην περιοχή μας που υπηρετούν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Βελόπουλος και άλλες αστικές πολιτικές δυνάμεις, μαζί με τον περιφερειάρχη και τους δημάρχους, είναι αυτοί που στερούν από τους εργαζόμενους απαραίτητα έργα, επιδεινώνουν προβλήματα, κάνουν συνολικά τη ζωή του λαού δυσκολότερη.
Μοναδική απάντηση στην ταλαιπωρία και στην επικίνδυνη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί είναι τα μέτρα που προτείνει το ΚΚΕ και οι δυνάμεις του σε Περιφέρεια και Δήμους, τα όσα διεκδικούν σωματεία και σύλλογοι:
Τώρα να μπουν μπροστά οι δικές μας ανάγκες! Να διεκδικηθούν πιο αποφασιστικά:
-Άμεση ουσιαστική ενίσχυση του ΟΑΣΘ με εκατοντάδες οδηγούς με μόνιμες προσλήψεις, νέα λεωφορεία, νέες γραμμές, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, μείωση του εισιτηρίου που θα επιτρέψουν να απορροφηθεί έτσι ένα τμήμα της κυκλοφορίας.
-Επιτάχυνση του έργου του Μετρό που είναι το πιο “σύντομο ανέκδοτο” πανελλαδικά και όλων των επεκτάσεων προς Καλαμαριά, δυτικά αλλά και ανατολικά προς Τούμπα και Πυλαία. Να δοθούν σαφή χρονοδιαγράμματα και όχι “τζούφιες” υποσχέσεις. Όχι στην ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας του που θα επιφέρει μεγαλύτερο κόστος στο λαό.
Υλοποίηση του έργου του δυτικού προαστιακού και εξέταση κάθε άλλης έκτακτης ή μόνιμης συγκοινωνιακής λύσης που θα συμβάλει στην απορρόφηση κυκλοφοριακού φόρτου ιδιαίτερα για τις μετακινήσεις από και προς την εργασία.
-Ολοκληρωμένη πυροπροστασία και οικολογική αναβάθμιση του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου η οποία πρέπει να προηγηθεί οποιασδήποτε παρέμβασης εντός του.
-Μέχρι να γίνουν τα παραπάνω, καμιά παρέμβαση στην Περιφερειακή Οδό που θα επιβαρύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και θα επιδεινώσει την κατάσταση στο Σέιχ Σου.
Να μην κατασκευαστεί το flyover όπως έχει σχεδιαστεί και σε κάθε περίπτωση όχι με ΣΔΙΤ που θα χρυσοπληρώσουμε.
Να επανεξεταστούν όλες οι εναλλακτικές για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού – συγκοινωνιακού προβλήματος και για την αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής η οποία είναι απαραίτητη, στη βάση επικαιροποιημένων στοιχείων για την κυκλοφορία, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, να εκπονηθούν ολοκληρωμένες κυκλοφοριακές μελέτες με τη συνεργασία του ΑΠΘ.
-Να ληφθούν υπόψη εύλογες ανησυχίες κατοίκων σε περιοχές δίπλα στην Περιφερειακή Οδό, να εξεταστούν και σχεδιαστούν εξαρχής λύσεις που θα μειώνουν σημαντικά την οποιαδήποτε επιβάρυνση την περίοδο κατασκευής έργων αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής αλλά και την περίοδο λειτουργίας της.
– Κατάργηση του αίσχους της πανάκριβης επί πληρωμής στάθμευσης στο Δήμο Θεσσαλονίκης, δέσμευση οικοπέδων και χώρων για δωρεάν στάθμευση, σύνδεση αυτών των χώρων με το κέντρο της πόλης με ΜΜΜ.
– Να ιεραρχηθούν επιτέλους έργα και υποδομές που λείπουν από την περιοχή μας και βρίσκονται στα αζήτητα όπως αντιπλημμυρική, αντισεισμική, αντιπυρική προστασία και θωράκιση, προστασία από τη βιομηχανική ρύπανση και δυσοσμία, σχολεία, φοιτητικές εστίες, έργα πρασίνου και αξιοποίησης ελεύθερων χώρων που έχουν βάλει στο μάτι επιχειρηματίες όπως στο χώρο της ΔΕΘ, στο παραλιακό μέτωπο και αλλού.
-Ενίσχυση της τροχαίας, των σχεδίων έκτακτων παρεμβάσεων (πχ για ατυχήματα στον περιφερειακό), της τηλεματικής/ηλεκτρονικών ειδοποιήσεων που μπορούν να συμβάλουν στη διαχείριση έκτακτων καταστάσεων στο κυκλοφοριακό της πόλης.
Μπορούμε, εκφράζοντας την αντίθεση μας σε κάθε χώρο δουλειάς και κάθε γειτονιά, με κινητοποιήσεις και πολύμορφες παρεμβάσεις, να ανατρέψουμε αυτόν τον αντιλαϊκό και αδιέξοδο σχεδιασμό, να διεκδικήσουμε πιο αποφασιστικά τη βελτίωση της ζωής μας απέναντι στις πανάκριβες και αργές συγκοινωνίες και μεταφορές.
Συνολικά, υπάρχει λύση, υπάρχει διέξοδος, με δυνατό εργατικό- λαϊκό κίνημα και ισχυρό ΚΚΕ στο δρόμο της ανατροπής. Με ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας μπορούν να ικανοποιηθούν οι μεγάλες σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες σε όλα τα επίπεδα.
Να εξασφαλιστεί σχεδιασμός και υλοποίηση όλων των απαραίτητων έργων υποδομής χωρίς να χρυσοπληρώνουμε κατασκευαστικούς ομίλους, χωρίς να αποτελεί βασικό κριτήριο η άμεση και έμμεση εξασφάλιση περισσότερων κερδών για τους λίγους.
Να απολαμβάνουμε όλοι σύγχρονες, φθηνές και ασφαλείς συγκοινωνίες, περισσότερο ελεύθερο χρόνο σύμφωνα με τις μεγάλες επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες της εποχής μας.