«Στις εκλογές της ΠΕΦ να κάνουμε ένα βήμα μπροστά» – Κάλεσμα μαζικής συμμετοχής στις διαδικασίες και στήριξης στις Εκλογές της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων
Να ψηφίσουμε συναδέλφους που εναντιώνονται από επιστημονική, παιδαγωγική σκοπιά – και όχι μόνο από την σκοπιά της υπεράσπισης των εργασιακών επαγγελματικών δικαιωμάτων – στις εκπαιδευτικές αλλαγές που προωθούν οι εκάστοτε κυβερνήσεις.
Αγαπητοί συνάδελφοι, φιλόλογοι στην Δημόσια και Ιδιωτική Εκπαίδευση, Πτυχιούχοι των Τμημάτων της Φιλοσοφικής σε όλη την Ελλάδα.
Σας καλούμε να πάρετε μαζικά μέρος στις εκλογές της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων.
Απευθυνόμαστε σε όλους εσάς που προβληματίζεστε για τον ρόλο του εκπαιδευτικού, του επιστήμονα Φιλόλογου, που δεν υποκλίνεστε στις απαιτήσεις των νέων κατευθύνσεων για τη Γλώσσα, την Ιστορία, τη Λογοτεχνία, τις περικοπές και καταργήσεις μαθημάτων, την αυθαίρετη συγκόλληση διαφορετικών γνωστικών – επιστημονικών αντικειμένων και μαθημάτων με κριτήρια που δεν είναι ούτε επιστημονικά ούτε παιδαγωγικά, και με αίσθημα ευθύνης αντιστέκεστε επιστημονικά και παιδαγωγικά στο σχολείο της αγοράς.
Η ΠΕΦ είναι πανελλαδική ένωση επιστημόνων που στην συντριπτική τους πλειοψηφία δραστηριοποιούνται στον χώρο της Β/βάθμιας εκπαίδευσης. Είμαστε μάχιμοι εκπαιδευτικοί. Ο προβληματισμός μας περιστρέφεται γύρω από δύο κέντρα, την ανάπτυξη και εξέλιξη των επιστημών των αντικειμένων των φιλολόγων και την προσφορά αυτών των γνώσεων στους μαθητές μας, στην κοινωνία. Ο ίδιος προβληματισμός απασχολεί κατά κύριο λόγο και τους φιλολόγους που βρίσκονται εκτός της σχολικής εκπαίδευσης είτε ως συνταξιούχοι είτε ως διδάσκοντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα.
Κατά τη γνώμη μας, στόχος του ΔΣ της ΠΕΦ πρέπει σταθερά να είναι η ενίσχυση των παραπάνω χαρακτηριστικών μακριά από αντιπαλότητες με άλλους κλάδους. Η διδακτέα ύλη στο σχολείο, η ποιότητα των σχολικών εγχειριδίων, τα προγράμματα, ωρολόγια και αναλυτικά, καθώς και η εξεταστική διαδικασία να προσεγγίζονται με κριτήριο και αναφορά στον μαθητή και την συμβολή στην απόκτηση από αυτόν σταθερής βασικής γενικής μόρφωσης, γνώσεων βασικών για την κατανόηση των νόμων της φύσης και της κοινωνίας. Η καταξίωση κάθε μαθήματος καθορίζεται από τη συμβολή του στον στόχο αυτό.
Θεωρούμε αυτονόητο πως κάθε επιστήμη γίνεται σεβαστή μέσα στο σχολείο χωρίς λογική κατηγοριοποίησης και χαρακτηρισμού μαθημάτων άλλων ως σπουδαίων και πρωτευόντων και άλλων ως δευτερευόντων ή και περιττών.
Προβληματιζόμαστε με τις πολιτικές υποβάθμισης των γλωσσικών και γενικότερα των φιλολογικών μαθημάτων. Προβληματιζόμαστε γιατί η υποβάθμιση πλήττει πρώτα και κύρια την ικανότητα έκφρασης και επικοινωνίας των νέων, αλλά και την ικανότητα σκέψης και κατανόησης με αντίκτυπο σε όλα τα μαθήματα.
Στο επίκεντρο του προβληματισμού των συναδέλφων θεωρούμε ότι πρέπει να είναι οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να επιτευχθεί η ουσιαστική μελέτη του γλωσσικού φαινομένου και η επιστημονική αντίληψη για την Ιστορία. Θα πρέπει, επίσης, να μας προβληματίζει το γεγονός ότι το σημερινό σχολείο προσφέρει μόνον πληροφορίες, δίνει γνώσεις εφήμερες και υποβαθμίζει τις κλασικές σπουδές των οποίων η ουσιαστική θέση στα Προγράμματα Σπουδών δεν είναι, κατά τη γνώμη μας, αποτέλεσμα προγονοπληξίας, αλλά ουσιαστική προϋπόθεση για την αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων.
Σημαντικό έλλειμμα στη δράση της ΠΕΦ αποτελεί η μη λειτουργία των ομάδων μελέτης, με αποτέλεσμα η ΠΕΦ να στερείται εκσυγχρονισμένων θέσεων, θέσεων στήριξης του έργου του φιλολόγου. Η τοποθέτηση του προεδρείου σε σοβαρά θέματα χωρίς συζήτηση με την επίκληση των πάγιων θέσεων της ΠΕΦ δείχνει έλλειψη της αναγκαίας προσαρμοστικότητας στις συνθήκες κάθε εποχής. Καμιά θέση δεν υπάρχει για τους εν ενεργεία συναδέλφους και τα νέα προβλήματα, την Τράπεζα Θεμάτων, την συνεξέταση Γλώσσας και Λογοτεχνίας κ.ά.
Όσοι υπογράφουμε δράσαμε με αυτή τη λογική μέσα και έξω από τα όρια της ΠΕΦ. Με αυτή την αντίληψη οι εκλεγμένοι τοποθετηθήκαμε στο ΔΣ σε όλα τα προβλήματα που ανέκυψαν την τριετία (αντί διετίας, λόγω κορωνοϊού) που προηγήθηκε, χωρίς ιδιαίτερα αποτελέσματα λόγω της αντίδρασης της πλειοψηφίας του ΔΣ της ΠΕΦ.
Έτσι για το ζήτημα της ισοτιμίας των πτυχίων Κολλεγίων και δημοσίων ΑΕΙ η πλειοψηφία παρέβλεψε το ζήτημα της κυβερνητικής επιλογής να στρέψει στην εμπορική μορφωτική δραστηριότητα νέους που λόγω και της ΕΒΕ (ελάχιστης βάσης εισαγωγής) δεν γίνονται μεν δεκτοί στα κρατικά ΑΕΙ αλλά, αν έχουν την οικονομική δυνατότητα, μπορούν να έχουν ένα ισότιμο και αναγνωρισμένο πτυχίο. Μπορούν ακόμη και στη δημόσια εκπαίδευση να διοριστούν. Έκρινε η πλειοψηφία με ανακοίνωσή της πως τα μόνα προβλήματα είναι η εισαγωγή εκτός πανελλαδικών και η μη κρίση των διδασκόντων από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Υπαρκτά, βεβαίως, θέματα, αλλά ένα ζήτημα που αφορά το μέλλον των νέων δεν μπορεί να κρίνεται με τυπικά κριτήρια μόνο και η ουσία να μένει στο απυρόβλητο, όπως το απαιτούν οι πολιτικές της ΕΕ.
Όσον αφορά την ανατροπή των ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων η πλειοψηφία του ΔΣ περιορίστηκε στην κατάργηση και επαναφορά των Λατινικών, αδιαφόρησε για το συνολικό πλήγμα σε βάρος πολλών μαθημάτων και κλάδων με αποτέλεσμα σήμερα η Ιστορία να διδάσκεται από κοινωνιολόγους, που έχασαν την κοινωνιολογία, το αντικείμενό τους, και να στερούνται οι μαθητές τη μελέτη των κοινωνικών φαινομένων, που βρίσκονται πίσω από τα ιστορικά. Με λογική συντεχνιασμού επιτέθηκε και στην ΟΛΜΕ, επειδή στήριξε άλλους πληττόμενους κλάδους εκπαιδευτικών.
Η πλειοψηφία ακολουθώντας τη λογική των συντακτών των φιλοκυβερνητικών και φιλοϋπουργικών εφημερίδων εγκατέλειψε αυθαίρετα θέση που ψηφίστηκε στο ΔΣ για το περιβόητο αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό πρόγραμμα της γερμανικής πρεσβείας «Μνήμες Κατοχής» και δεν επέτρεψε, παρά την απόφαση, να βγει ούτε ανακοίνωση.
Με δεδομένη τη φιλοκυβερνητική στάση του ΔΣ, η Υπουργός αδιαφόρησε να συναντηθεί με την ΠΕΦ, παρά τα αιτήματα που υποβάλαμε και παρά το ότι συναντήθηκε και συνεργάστηκε με άλλες οργανώσεις φιλολόγων.
Είμαστε αντίθετοι στις αλλαγές που έχουν προωθηθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε Γυμνάσια και Λύκεια, ως προς τα γλωσσικά μαθήματα αλλά και συνολικότερα. Θεωρούμε ότι σήμερα είναι ακόμη πιο κρίσιμη η επέκταση της γενικής παιδείας και όχι ο περιορισμός της όπως προωθείται.
Στα άμεσα ενδιαφέροντα του ΔΣ πρέπει να ενταχθεί η συσπείρωση μεγαλύτερου αριθμού συναδέλφων φιλολόγων στην ΠΕΦ, και από την Αττική και από την περιφέρεια. Να ανανεωθεί το δυναμικό και να αποκτήσει η ΠΕΦ δυναμικότητα. Για την επίτευξη ενός τέτοιου στόχου, εκτός της ενασχόλησης με τα καθημερινά σοβαρά προβλήματα των μάχιμων συναδέλφων και την οργάνωση εκδηλώσεων σχετικών με τον πυρήνα των προβλημάτων της παιδείας, είναι αναγκαία και η μείωση της ετήσιας συνδρομής. Στην σημερινή οικονομική συγκυρία, των μειώσεων μισθών όλων των εργαζομένων και της ελαστικής εργασίας των αναπληρωτών, των νέων δηλαδή συναδέλφων μας, το ύψος της συνδρομής είναι για πολλούς κώλυμα για την συμμετοχή τους. Η μείωση της συνδρομής καθίσταται αναγκαία επιλογή. Συνδρομή 15 ευρώ για τους εργαζόμενους και 10 για τους ανέργους και μεταπτυχιακούς φοιτητές είναι μια πρόταση που και την συμμετοχή θα αυξήσει και δια της αυξημένης συμμετοχής τα οικονομικά της ΠΕΦ θα ενισχύσει. Την πρόταση καταθέσαμε και στην προηγούμενη ΓΣ αλλά το προεδρείο αρνήθηκε να την θέσει σε ψηφοφορία.
Στην κατεύθυνση της συσπείρωσης πρέπει να αποκλειστεί ο αυταρχισμός στη λειτουργία του ΔΣ. Όταν ζητήθηκε να γράφεται το κύριο άρθρο γνώμης της ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗΣ εκ περιτροπής από τα μέλη του ΔΣ, η πλειοψηφία παρέμεινε στην εφαρμοζόμενη τα τελευταία χρόνια τακτική, προνόμιο του προέδρου. Όταν ζητήθηκαν τα mail των μελών ανά την χώρα για να επικοινωνήσουμε μαζί σας, υπήρξε άρνηση της πλειοψηφίας, κρίνοντας πως αυτό δεν το δικαιούνται όλα τα μέλη του ΔΣ. Μάλιστα με την έκφραση άσκησης VETO (sic) στην ικανοποίηση του αιτήματος.
Αγαπητοί συνάδελφοι, οι υπογράφοντες σας καλούμε στις εκλογές της ΠΕΦ να κάνουμε ένα βήμα μπροστά.
Να ψηφίσουμε συναδέλφους που εναντιώνονται από επιστημονική, παιδαγωγική σκοπιά – και όχι μόνο από την σκοπιά της υπεράσπισης των εργασιακών επαγγελματικών δικαιωμάτων – στις εκπαιδευτικές αλλαγές που προωθούν οι εκάστοτε κυβερνήσεις. Να ψηφίσουμε συναδέλφους που μαζί με άλλα μέλη Επιστημονικών Ενώσεων παλεύουν να ανοίξει πιο συστηματικά η συζήτηση ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, στα σωματεία τους, αλλά και στις επιστημονικές ενώσεις πάνω στο περιεχόμενο της σχολικής γνώσης, ιδεολογικό και επιστημονικό. Να ανοιχτούν δίαυλοι ενημέρωσης και κοινής δράσης με τους γονείς των μαθητών μας για ζητήματα που αφορούν στα παιδιά τους. Να οργανωθεί η αντιπαράθεση με το αντιδραστικό περιεχόμενο του σχολείου, να ανέβει ο πήχης των διεκδικήσεων.