Το Lada της καρδιάς μας
Το πρώτο μας αυτοκίνητο είναι αυτό που πάντα θα έχει μια θέση στην καρδιά μας, όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσο κι αν «πιάνονταν» τα χέρια μας τότε για να στρίψουμε το τιμόνι…
Το πρώτο μας αυτοκίνητο είναι αυτό που πάντα θα έχει μια θέση στην καρδιά μας, όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσο κι αν «πιάνονταν» τα χέρια μας τότε για να στρίψουμε το τιμόνι… Το αυτοκίνητο της καρδιάς μας συμπλήρωσε στις 19 Απρίλη, μισό αιώνα ζωής!
Η ιστορία του «καλύτερου Σοβιετικού αυτοκινήτου του 20ού αιώνα»
Στις 16 Αυγούστου 1966, υπογράφηκε στη Μόσχα συμφωνία μεταξύ της ιταλικής εταιρείας Fiat και της Σοβιετικής Vneshtorg για επιστημονική και τεχνική συνεργασία στην ανάπτυξη επιβατικών αυτοκινήτων και ταυτόχρονα εγκρίθηκε το έργο κατασκευής εργοστασίου αυτοκινήτων στην ΕΣΣΔ. Στη συμφωνία καθορίστηκαν επίσης και τα μοντέλα που θα κατασκευάζονταν: ένα sedan (VAZ-2101), ένα station wagon (VAZ-2102) και ένα πολυτελές αυτοκίνητο (VAZ-2103). Η κατασκευή τους βασίστηκε στο σεντάν Fiat 124, το οποίο ήταν το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 1967.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 1966 είχε ήδη πραγματοποιηθεί η πρώτη γνωριμία των σοβιετικών ειδικών με το ιταλικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, στη διάρκεια των δοκιμών γρήγορα αποκαλύφθηκαν σοβαρά προβλήματα, από την αντοχή του αμαξώματος ως τα πίσω δισκόφρενα κι άρχισαν έτσι οι τροποποιήσεις. Μέχρι να κυκλοφορήσει το πρώτο αυτοκίνητο έφτασαν ούτε λίγο ούτε πολύ τις 800(!). Δημιουργήθηκε έτσι ένα Fiat 124R, εξαιρετικά χρήσιμο για την ίδια τη FIAT, η οποία κατάφερε να συγκεντρώσει μοναδικές πληροφορίες σχετικά με την αξιοπιστία των μηχανημάτων της σε ακραίες συνθήκες λειτουργίας. Το τελικό αποτέλεσμα, το VAZ-2101 υπερτερούσε όχι μόνο μηχανολογικά, οπτικά αλλά και από άποψη άνεσης έναντι του Fiat 124.
Τα πρώτα έξι αυτοκίνητα VAZ-2101 συναρμολογήθηκαν στις 19 Απριλίου του 1970 και το αυτοκίνητο μπήκε σε παραγωγή τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου. Σε ολόκληρη την περίοδο παραγωγής του μέχρι το 1988 η AvtoVAZ παρήγαγε 4,85 εκατομμύρια VAZ-2101 αυτοκίνητα όλων των μοντέλων.
Τα πρώτα χρόνια ωστόσο λόγω της συμφωνίας με τη Fiat απαγορευόταν η πώλησή του σε χώρες που κυκλοφορούσε το 124. Το 1974, όταν η Fiat αντικατέστησε το συγκεκριμένο μοντέλο, το Σοβιετικό αυτοκίνητο με το όνομα Lada έφτασε από τη Μ. Βρετανία ως το Καναδά και την Αυστραλία και από τη Αφρική ως την Ιαπωνία.
Με βάση το VAZ-2101, δημιουργήθηκε η λεγόμενη “κλασική” οικογένεια αυτοκινήτων VAZ, η οποία βρισκόταν σε παραγωγή μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου 2012.
Και το όνομα αυτού: Lada
Το όνομα Lada («αρμονία» στα ρωσικά), που χρησιμοποιήθηκε για τα μοντέλα εξαγωγής, επιλέχθηκε μετά από διαγωνισμό του σοβιετικού περιοδικού αυτοκινήτου Za Rulyom (At the Wheel), τον Σεπτέμβρη του 1971 κι ήταν αυτό που χρησιμοποιήθηκε σε όλα τα επόμενα μοντέλα του.
Το VAZ-2101 πουλήθηκε εκτός της Ε.Σ.Σ.Δ. συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας ως Lada 1200, 1300 ή και Lada 2101. Αντικαταστάθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 από το VAZ-2104/2105 το οποίο βασίστηκε κι αυτό στο πλαίσιο της Fiat και παρέμεινε στην παραγωγή στη Ρωσία μέχρι το 2012.
Πληροφορίες και εικόνες από εδώ