H ψηφιακή εποχή στην Κούβα – Επιτεύγματα και προκλήσεις για το μέλλον
Ο απολογισμός ως τώρα είναι ενθαρρυντικός, μολονότι η απόσταση που μένει να διανυθεί είναι ακόμα μεγάλη και σαφώς η διαδικασία αυτή παρουσιάζει δυσκολίες και απρόοπτα.
Ένα από τα αγαπημένα επιχειρήματα των εχθρών της Κουβανικής Επανάστασης είναι εδώ και χρόνια το «μα στην Κούβα δεν έχουν καλό ίντερνετ/σμαρτφόουν». Είναι γεγονός, πως, όπως και σε άλλους κρίσιμους τομείς, έτσι και στον χώρο των νέων τεχνολογιών το εμπάργκο έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην ανάπτυξη και επέκταση του διαδικτύου και των επικοινωνιών. Το 2018 ήταν μια χρονιά έντονων προσπαθειών για τη βελτίωση αυτών των υπηρεσιών και τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε αυτές από ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των πολιτών. Ο απολογισμός ως τώρα είναι ενθαρρυντικός, μολονότι η απόσταση που μένει να διανυθεί είναι ακόμα μεγάλη και σαφώς η διαδικασία αυτή παρουσιάζει δυσκολίες και απρόοπτα.
Η χρονιά που μας πέρασε ξεκίνησε με μεγάλες προσδοκίες, κυρίως σε ό,τι αφορά το σχέδιο για παροχή ίντερνετ στα κινητά, δυνατότητα που είχε αναγγείλει η κουβανική Εταιρεία Τηλεπικοινωνιών στα τέλη του 2017, με ορίζοντα το πρώτο τρίμηνο το ’18.
Μια σειρά τεχνολογικών ζητημάτων και η ανάγκη προσαρμογής του δικτύου καθυστέρησαν την έναρξη του σχεδίου για τα μέσα της χρονιάς, τότε όμως συνέβη η πυρκαγιά στο τεχνολογικό κέντρο της Σάντα Κλάρα, που σήμανε την απώλεια σημαντικών πόρων για το 1/3 τουλάχιστον της χώρας
Συνολικά έγιναν τρεις δοκιμαστικές απόπειρες της συγκεκριμένης υπηρεσίας σε διάφορα μέρη της χώρας. Κάποιοι κατόρθωσαν να επωφεληθούν από τη νέα εμπειρία επικοινωνίας, ενώ σε άλλες περιοχές το δίκτυο κατέρρευσε στη διάρκεια των δοκιμών, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει ούτε μια απλή τηλεφωνική κλήση.
Έκτοτε τηρήθηκε σιγή ασυρμάτου από την Εταιρεία Τηλεπικοινωνιών, ώσπου στις 6 Δεκέμβρη ξεκίνησε κανονικά η παροχή της υπηρεσίας ίντερνετ στο κινητό. Παρότι ακόμα δεν έχει φτάσει στο επίπεδο που επιθυμούν τόσο οι αρμόδιοι ιθύνοντες, όσο και οι χρήστες, πρόκειται για μια γρήγορη και σταθερή υπηρεσία.
Ένα άλλο τεχνολογικό γεγονός της χρονιάς ήταν η δημιουργία μιας πλατφόρμας άμεσων μηνυμάτων με τίτλο toDus. Σχεδιάστηκε από μηχανικούς του Πανεπιστημίου Επιστημών Πληροφορικής (UCI) και άνοιξε κατά τη φάση beta δωρεάν για όλους τους χρήστες με κινητά που υποστήριζαν το δίκτυο 3G. H υπηρεσία σύντομα απέκτησε πάνω από 600.000 χρήστες, φτάνοντας σε ώρες αιχμής τους 190.000 ταυτόχρονους χρήστες.
Μετά την έναρξη της παροχής ίντερνετ στο κινητό η υπηρεσία toDus ανεστάλη, σύμφωνα όμως με τους αρμόδιους δεν υπάρχει σκοπός ακύρωσής της, αλλά μετά από μια φάση τεχνολογικών προσαρμογών θα είναι και πάλι διαθέσιμη στο κοινό, με ορισμένες δωρεάν και άλλες επί πληρωμή υπηρεσίες.
Παράλληλα, οι κουβανικές αρχές ευελπιστούν να προχωρήσει και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Ήδη μέσα στο ’18 οι περισσότεροι οργανισμοί και υπηρεσίες της κεντρικής και τοπικής διοίκησης διαθέτουν τη δική τους σελίδα, και στόχος είναι μέσα στο 2019 να επιτευχθεί και η διαδραστικότητα. Εντονότερη γίνεται η κυβερνητική παρουσία και στα κοινωνικά δίκτυα, με αποκορύφωμα το άνοιγμα επίσημου λογαριασμού στο τουίτερ από πλευράς του προέδρου της χώρα,ς Μιγέλ Ντίας Κανέλ. Δεν είναι επίσης λίγοι οι θεσμοί με σελίδα στο Facebook, που αποτελεί το αγαπημένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης των Κουβανών.
Τον περασμένο Δεκέμβρη άνοιξε επίσης η ψηφιακή μορφή του Εμπορικού κέντρου 5ta y 42, υπηρεσία που θα επεκταθεί και σε άλλα καταστήματα της χώρας. Ήδη υπάρχει η ιστοσελίδα Superfacil, στην οποία μπορεί κανείς να αγοράσει σε ψηφιακή μορφή δίσκους, βιβλία και σειρές. Για πρώτη φορά επίσης το Ταχυδρομείο της Κούβας δίνει δυνατότητες παρακολούθησης της αλληλογραφίας μέσω ίντερνετ.
Η επέκταση της χρήσης του ίντερνετ στην Κούβα φέρνει προκλήσεις και στο ζήτημα της ασφάλειας των ιστοσελίδων. Το γεγονός πως οι κουβανικές πιστοποιήσεις ασφάλειας των δεν αναγνωρίζονται από τους περιηγητές που χρησιμοποιούν συνήθως οι Κουβανοί, έχει ως αποτέλεσμα συχνά τα κουβανικά σάιτ αν εμφανίζονται ως μη ασφαλή, παρότι είναι στην πραγματικότητα. Παρά τα διάφορα εμπόδια, το 2019 είναι βέβαιο πως θα αποτελέσει χρονιά πιο δυναμικής εισόδου της Κούβας στην κοινωνία της πληροφορίας. Εξάλλου, όπως σημείωνε πρόσφατα ο Κουβανός πρόεδρος, η ψηφιακή εποχή σημαίνει ευημερία για όλους. Κάτι που είναι πράγματι εφικτό σε μια κοινωνία όπου σκοπός της νέας τεχνολογίας δεν είναι το επιχειρηματικό κέρδος, αλλά η άντληση οφέλους για το κοινωνικό σύνολο.
Με πληροφορίες από juventud rebelde