Η ΙΚΕΑ απέσυρε διαφημιστική καμπάνια με σύνθημα από ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης
Η ΙΚΕΑ αναγκάστηκε να αποσύρει άρον-άρον από τη Ρωσία διαφημιστική καμπάνια με το σύνθημα “στον καθένα ό,τι δικαιούται”, που χρησιμοποίησαν οι Ναζί στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπούχενβαλντ, τόπο μαρτυρίου και εξόντωσης για χιλιάδες Σοβιετικούς.
Το γνωστό σουηδικό μονοπώλιο της ΙΚΕΑ βάσισε μια διαφημιστική καμπάνια του στη Ρωσία στο λατινικό σύνθημα “suum cuique”, που σημαίνει “στον καθένα ό,τι δικαιούται”. Μόνο που δεν επρόκειτο για κάποια τυχαία φράση κάποιου Ρωμαίου ή για κάποια αθώα ατάκα από τον Αστερίξ του Γκοσινί, αλλά για ένα σύνθημα που χρησιμοποίησαν, μεταφρασμένο στα γερμανικά, οι Ναζί στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπούχενβαλντ της Βαϊμάρης, όπου βρήκαν φριχτό θάνατο δεκάδες χιλιάδες κρατούμενοι από τη Σοβιετική Ένωση και την Ανατολική Ευρώπη.
Μετά τη γενική, δημόσια κατακραυγή στη Ρωσία, η ΙΚΕΑ αναγκάστηκε να παραδεχτεί το λάθος της, αποσύροντας τη σχετική διαφήμιση, και διανθίζοντας την απολογία της με τα γνωστά κλισέ που λέγονται σε τέτοιες περιπτώσεις, ότι στέκεται με σεβασμό απέναντι στην ιστορία κτλ.
Στην πραγματικότητα, η ΙΚΕΑ δεν είναι το πρώτο μονοπώλιο που χρησιμοποίησε αυτό το “σλόγκαν”, αφού το ίδιο είχαν κάνει στο πρόσφατο παρελθόν εταιρίες όπως η Nokia, τα Burger King, η εταιρία τηλεπικοινωνιών Beeline και άλλες, με αποκορύφωμα το 2009, τη διαφήμιση της ExxonMobil και της Tchibo, που δελέαζαν με αυτό το σύνθημα στους Γερμανούς οδηγούς να αγοράσουν καφέ από τα δικά τους πρατήρια, για να προκαλέσουν την οξύτατη αντίδραση της εβραϊκής κοινότητας.
Όπως διαβάζουμε, στις περισσότερες περιπτώσεις οι εταιρίες ισχυρίστηκαν άγνοια για τους δεσμούς του συνθήματος με τη φρίκη του ναζισμού. Πάλι καλά δηλαδή που δεν είπαν ως δικαιολογία πως αντλούσαν έμπνευση από κάποια φράση του Μαρξ: “στον καθένα, με βάση τις ανάγκες του…”
Σε κάθε περίπτωση, το μόνο κριτήριό τους είναι τα κέρδη. Όπως δεν είχαν κανένα δισταγμό να χρησιμοποιήσουν ένα σύνθημα των ναζί, έτσι δεν έχουν κανένα πρόβλημα να ζητήσουν υποκριτικά συγνώμη και να δείξουν τις ιστορικές τους “ευαισθησίες”, όταν βλέπουν τα κέρδη τους να ζημιώνονται.