Μάθε, παιδί μου, για το ΝΑΤΟ
Σε μια χώρα όπου ο τελευταίος πόλεμος έληξε το 1814, οι έφηβοι και οι έφηβες – καθόλου άδικα – ανησυχούν, βλέποντας ότι «ο κόσμος χωρίζεται όλο και περισσότερο σε στρατόπεδα και η Σουηδία παίρνει μέρος»…
Οι έφηβοι μαθητές στη Σουηδία ανησυχούν μήπως ο πόλεμος «επέστρεψε» στη χώρα τους, από τότε που έγινε μέλος του ΝΑΤΟ τον περασμένο Μάρτη, μετά από 200 χρόνια τυπικής «ουδετερότητας». Η ανησυχία έχει αυξηθεί κατακόρυφα, σε βαθμό που το κράτος αποφάσισε να οργανώσει «εκπαιδευτικά προγράμματα» στα σχολεία σχετικά με το ΝΑΤΟ, την ιστορία του και τις σύγχρονες γεωπολιτικές «πραγματικότητες»…
Σε μια χώρα όπου ο τελευταίος πόλεμος έληξε το 1814, οι έφηβοι και οι έφηβες – καθόλου άδικα – ανησυχούν, βλέποντας ότι «ο κόσμος χωρίζεται όλο και περισσότερο σε στρατόπεδα και η Σουηδία παίρνει μέρος», αναφέρει το «Associated Press». «Αισθάνομαι ασφαλής που η Σουηδία είναι με το ΝΑΤΟ, αλλά αισθάνομαι ανασφαλής ότι (…) το ΝΑΤΟ μπορεί να ξεκινήσει πόλεμο», δήλωσε μια 14χρονη μαθήτρια.
Δεν είναι η μόνη. Το ίδρυμα «Children’s Rights in Society», που διαχειρίζεται την εθνική γραμμή βοήθειας για παιδιά, καταγράφει αύξηση των κλήσεων σχετικά με το αν η ένταξη στο ΝΑΤΟ αυξάνει τον κίνδυνο πολέμου για τη Σουηδία. Τον Γενάρη, τη βδομάδα που ο αρχηγός των σουηδικών ενόπλων δυνάμεων και ο υπουργός Πολιτικής Αμυνας προειδοποίησαν για το ενδεχόμενο πολέμου, καλώντας τον σουηδικό λαό να προετοιμάζεται, το 20% των κλήσεων στη γραμμή βοήθειας ήταν παιδιά που εξέφραζαν αγωνία και άγχος.
Ακόμα και πριν ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, η Σουηδία ανήκε στο ευρωατλαντικό στρατόπεδο, εξοπλιζόταν από τις ΗΠΑ και άλλους «δυτικούς εταίρους», επέτρεπε σε ΝΑΤΟικές δυνάμεις να χρησιμοποιούν το έδαφός της. Οσο οξυνόταν η αντιπαράθεση ΝΑΤΟ – Ρωσίας στην Ουκρανία και την Κριμαία, ιδιαίτερα από το 2014 και μετά, η Στοκχόλμη ενέτεινε τις πολεμικές της προετοιμασίες, λόγω και της εγγύτητας με τη Ρωσία.
Ενδεικτικά, το 2018 οργάνωσε μεγάλα στρατιωτικά γυμνάσια σε όλη τη χώρα με τη συμμετοχή 22.000 εφέδρων, ενώ την ίδια χρονιά η κυβέρνηση απέστειλε στα σουηδικά νοικοκυριά μπροσούρα με οδηγίες επιβίωσης «Σε περίπτωση κρίσεων ή πολέμου». Το 2017 επανήλθε στη χώρα η υποχρεωτική στρατιωτική θητεία, που είχε ανασταλεί από το 2010, με αιτιολόγηση την αλλαγή της «κατάστασης ασφαλείας» από τη δράση της Ρωσίας.
Τώρα, με την ένταξη στο ΝΑΤΟ και την ενεργότερη εμπλοκή της στα ιμπεριαλιστικά σχέδια και στη γεωπολιτική αντιπαράθεση με τη Ρωσία στη Βαλτική, την Αρκτική και αλλού, οι μαθητές ρωτούν «αν ο πόλεμος έρχεται στη χώρα μας». «Ετσι πρέπει να διδάξω για το τι έχει συμβεί στον κόσμο, τι έχει αλλάξει που μας έκανε να αλλάξουμε την πολιτική μας», δηλώνει στο ΑΡ ο M. Μπγόρκβαλ, εκπαιδευτικός, που πρωτοστάτησε στη δημιουργία «εκπαιδευτικού» – προπαγανδιστικού περιεχομένου για δασκάλους και μαθητές, όπως βίντεο για το ΝΑΤΟ μαζί με διδακτικό υλικό. Αυτά τα προγράμματα, που ξεκίνησαν τον Μάρτη, έχουν φτάσει τώρα σε περίπου 100.000 παιδιά στη Σουηδία και αναπαράγουν αμάσητη την ευρωατλαντική προπαγάνδα για τον ρόλο και τους σκοπούς του ΝΑΤΟ.
«Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις ανησυχίες των μαθητών σχετικά με τον κίνδυνο σύγκρουσης και πολέμου και να εξηγήσουμε γιατί ενταχθήκαμε» μετά από την «πολιτική της ουδετερότητας για αρκετές εκατοντάδες χρόνια», λέει ο εκπαιδευτικός. Με ποιον τρόπο; Το νέο «αναλυτικό πρόγραμμα» που επιμελήθηκε, προσπαθεί να …απομυθοποιήσει τους κινδύνους γύρω από έναν ιμπεριαλιστικό πόλεμο και τη συμμετοχή στην ιμπεριαλιστική συμμαχία του ΝΑΤΟ. Για παράδειγμα, ένα μάθημα για τις επιπτώσεις του Αρθρου 5 του ΝΑΤΟ καθησυχάζει πως αυτή «δεν οδηγεί σε αυτόματη στρατιωτική απάντηση» και «δεν απαιτεί την αποστολή στρατευμάτων»!
Δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία για το περιεχόμενο των μαθημάτων από τη σκοπιά του ευρωατλαντικού άξονα και τις «απειλές» που αντιμετωπίζουν τα κράτη – μέλη της ΕΕ και του ΝΑΤΟ από τη Ρωσία, την Κίνα, το Ιράν κ.λπ. Το βέβαιο είναι πως οι μαθητές δεν θα διδαχτούν για τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο που απειλεί όλους τους λαούς: Από τον παγκόσμιο γεωπολιτικό ανταγωνισμό για πλουτοπαραγωγικές πηγές, αγορές για επενδύσεις, δρόμους μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας, για τον συσχετισμό δυνάμεων στην Ευρώπη, από τη διαπάλη ΗΠΑ – Κίνας για πρωτοκαθεδρία. Για όλα αυτά, «κάτω από ξένη σημαία», οι λαοί σπρώχνονται στην «κρεατομηχανή» του πολέμου…
Η αγωνία των μαθητών είναι δικαιολογημένη, με τους σουηδικούς ομίλους να ισχυροποιούνται τις τελευταίες δεκαετίες, διεκδικώντας μεγαλύτερο μερίδιο παγκόσμια, ενώ η κερδοφορία τους εκτοξεύεται από την αύξηση της παραγωγικότητας, τις νέες τεχνολογίες, την καινοτομία. Γεωπολιτικά η Σουηδία, ως χώρα της Αρκτικής και της Βαλτικής, στην «καρδιά» της ιμπεριαλιστικής σύγκρουσης ΝΑΤΟ – ΕΕ και Ρωσίας, διεκδικεί επίσης αναβαθμισμένο ρόλο, συμμετέχει όλο και πιο ενεργά στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο ανταγωνισμό που οξύνεται.
Με αυτή την έννοια, η «ουδετερότητα» ξεπερνιέται από την ίδια την εποχή. Αυτή είναι η πραγματικότητα που οι Σουηδοί μαθητές δεν πρόκειται να διδαχτούν ποτέ και σε κανένα μάθημα…
Ε. Μ.
Από τη στήλη “Αποκαλυπτικά” του σημερινού Ριζοσπάστη