Ναζιστική προπαγάνδα μέσω ονλάιν παιχνιδιών στη Σουηδία
Ακόμα και παιδιά 9 ως 12 ετών στοχεύουν μέλη νεοναζιστικών οργανώσεων στη Σουηδία, διεισδύοντας σε δημοφιλείς πλατφόρμες παιχνιδιών.
Το διαδικτυακό gaming αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες δραστηριότητες διεθνώς και το νεανικό προφίλ των περισσότερων παικτών ανοίγει την όρεξη σε νεοναζιστικές οργανώσεις, που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος ώστε να διαδώσουν τις δηλητηριώδεις απόψεις τους. Ιδιαίτερη έκταση φαίνεται να λαμβάνει το πρόβλημα στη Σουηδία, όπου νεοναζί διεσδύουν σε δημοφιλή παιχνίδια και πλατφόρμες προκειμένου να στρατολογήσουν νέα μέλη και να σπείρουν αντισημιτική προπαγάνδα. Όπως αναφέρει ένας από τους παίχτες του αγαπημένου παιχνιδιού Roblox, που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά μεταξύ 9 και 12 ετών, “Υπήρχε ένας τύπος που άρχισε να μου μιλάει στο παιχνίδι και ήταν τέλεια. Μετά άρχισε να λέει ότι οι Εβραίοι κυβερνούν τον κόσμο και να μιλάει για κάτι που λέγεται “Κίνημα Νορδικής Αντίστασης”. “Δεν εξαπατήθηκα”, σημείωσε το αγόρι, ωστόσο με δεδομένο το πολύ νεαρό της ηλικίας των παικτών, δεν είναι δύσκολο να φανταστεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις η ναζιστική προπαγάνδα μπορεί να παρασύρει κάποιους από αυτούς.
Η ίδια η εταιρεία του Roblox αρνήθηκε ότι τέτοια φαινόμενα συμβαίνουν στο παιχνίδι, υποστηρίζοντας ότι “παρακολουθεί τις συζητήσεις με διάφορους τρόπους”.
Η χρήση πλατφόρμας παιχνιδιών από ναζιστικές οργανώσεις δεν είναι ωστόσο κάτι καινούριο στη Σουηδία. Εδώ και χρόνια κάποιες πλατφόρμες επικοινωνίας συνδεδεμένες με συγκεκριμένα παιχνίδια αποτελούν βασικό δίαυλο επικοινωνίας για το “Κίνημα Νορδικής Αντίστασης”. Οι πλατφόρμες αυτές χρησιμοποιούνται για συζητήσει σχετικά με “διαδικτυακό ακτιβισμό” και άλλες στρατηγικές εξάπλωσης του κινήματος. Κάποιες από αυτές τις ομάδες διατηρούνται μυστικές ώστε να προστατευθούν από εξωτερική διείσδυση ή και από διαγραφή των ομάδων από την πλατφόρμα, όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν. Σύμφωνα με μαρτυρία πρώην μέλους του Κινήματος Νορδικής Αντίστασης, ο ίδιος στρατολογήθηκε από συμπαίκτες του σε ονλάιν παιχνίδι. Μάλιστα, στην ιστοσελίδα της νεοναζιστικής οργάνωσης υπάρχουν συγκεκριμένες αναφορές στη χρήση των ονλάιν παιχνιδιών για τη διεξαγωγή ονλάιν προπαγάνδας.
Κατά τον Κρίστερ Μάτσοον, ερευνητή ακροδεξιών και βίαιων οργανώσεων στο Ινστιτούτο Segerstedt, το γεγονός αυτό δεν προκαλεί έκπληξη: “Αυτού του είδους το κίνημα πάντα αναζητούσε νέα φόρα, φόρα επίκαιρα τη στιγμή της λειτουργίας τους”, προσθέτοντας πάντως ότι δεν φταίνε τα παιχνίδια γι’ αυτό. Εξάλλου, οι νεοναζί εισέρχονται σε πλατφόρμες που προϋπάρχουν, εκμεταλλευόμενοι και την ανωνυμία που συνήθως υπάρχει.
Το φαινόμενο δεν περιορίζεται βέβαια στη Σουηδία. Όπως αποδείχτηκε, ο συντονισμός των νεοναζί διαδηλώσεων στο Σάρλοτσβιλ, που κατέληξαν στη δολοφονία αντιφασίστριας το 2017 στις ΗΠΑ, είχε γίνει μέσω μιας τέτοιας πλατφόρμας, ενώ στην ίδια πλατφόρμα οργανώσεις “Λευκής υπεροχής” αντάλλασσαν εγχειρίδια παρασκευής βομβών.
“Αυτό που είναι ίσως η μεγαλύτερη απειλή σε αυτού του είδους τα περιβάλλοντα είναι πως μπορεί να δώσουν έμπνευση σε στενόμυαλους ανθρώπους. Γι’ αυτούς, αυτού του είδους το βήμα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί μπορούν να αντλήσουν έμπνευση από εκεί και να λάβουν επιβεβαίωση για τις ιδέες τους”.
Με πληροφορίες από sveriges.radio