«Δεν φταίει η εργοδοσία που οι εργαζόμενοι πάνε σε πλατείες και κολλάνε»! – Συρροή κρουσμάτων κορονοϊού σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τρομοκρατία καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι
Οι καταγγελίες εμποροϋπαλλήλων πέφτουν βροχή για μη τήρηση των μέτρων, απόκρυψη κρουσμάτων, για διαδικασίες που δεν έχουν καμία σχέση με τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Τα μόνα πρωτόκολλα που πιστά εφαρμόζονται στην πράξη είναι αυτά του κέρδους.
Τα κύρια σημεία της τοποθέτησης της Ντίνας Γκογκάκη, προέδρου του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, στη διαδικτυακή εκδήλωση που πραγματοποίησε στις 20 Δεκέμβρη 2020 το Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ για την Εργατική – Συνδικαλιστική Δουλειά, με θέμα «Πανδημία: Τα μέτρα προστασίας της υγείας στους χώρους δουλειάς».
Οι καταγγελίες εμποροϋπαλλήλων πέφτουν βροχή για μη τήρηση των μέτρων, απόκρυψη κρουσμάτων, για διαδικασίες που δεν έχουν καμία σχέση με τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Τα μόνα πρωτόκολλα που πιστά εφαρμόζονται στην πράξη είναι αυτά του κέρδους.
Τα καταστήματα των σούπερ μάρκετ αποτελούν μια μεγάλη υγειονομική βόμβα. Καθημερινά συρρέουν σε αυτά εκατοντάδες άνθρωποι, υπάρχουν αμέτρητες επιφάνειες όπου ο ιός μπορεί να παραμένει ενεργός για ώρες.
Στα καταστήματα, όπου στην κυριολεξία δεν πέφτει καρφίτσα, λόγω και της εορταστικής περιόδου, δεν τηρείται καν το μέτρο 1 άτομο ανά 15 τετραγωνικά μέτρα, ούτε οι αποστάσεις μεταξύ εργαζομένων και καταναλωτών. Οι εργαζόμενοι εναλλάσσονται από πόστο σε πόστο, πολλές φόρες μέσα στη βάρδιά τους, εκτελούν παράλληλα καθήκοντα καθαριότητας, συχνή είναι η μετακίνησή τους σε άλλα καταστήματα.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος της κοροϊδίας αλλά και του κινδύνου, θα αναφερθώ στα υπερμάρκετ και συγκεκριμένα σε ένα από αυτά, στον «Σκλαβενίτη» στη Χαλκηδόνα, όπου πραγματικά έχουμε χάσει το μέτρημα πόσα κρούσματα έχουν διαγνωστεί. Στο συγκεκριμένο λοιπόν υπερμάρκετ μπορούν ταυτόχρονα μέσα στο κατάστημα να είναι 900 καταναλωτές και περίπου 200 εργαζόμενοι, και τυπικά η εργοδοσία θεωρείται πως είναι εντάξει με βάση τα τετραγωνικά μέτρα του καταστήματος! Τα ίδια συμβαίνουν στα υπόλοιπα υπερμάρκετ όλων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Τα καταστήματα είναι πραγματικά κλουβιά, εργαζόμενοι και καταναλωτές είναι κυριολεκτικά ο ένας πάνω στον άλλο. Ενώ είχαμε τα πρώτα κρούσματα, η εργοδοσία ενημέρωνε τμηματικά τους εργαζόμενους, τμηματικά προχωρούσε σε τεστ, έβγαζε σε προληπτική καραντίνα όποιους αυτή έκρινε. Μέχρι να βγουν τα τεστ οι εργαζόμενοι δούλευαν κανονικά, οι αρνητικοί στον ιό συνέχιζαν να εργάζονται και η εργοδοσία δήλωνε ότι ακολούθησε τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Στα ίδια καταστήματα, μετά από λίγες μέρες εμφανίζονταν νέα κρούσματα συναδέλφων και ακολουθούσε το ίδιο γαϊτανάκι.
Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στις αποθήκες αυτών των καταστημάτων, στα αυτοσχέδια τηλεφωνικά κέντρα που φτιάχτηκαν σε κάθε κατάστημα για να εξυπηρετούν τις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Σε λίγα τετραγωνικά, πολλές φορές σε κομμάτι των αποθηκών, δουλεύουν δεκάδες εργαζόμενοι, που εκτός από την παραγγελία, αναγκάζονταν να βγαίνουν στο κατάστημα για να συγκεντρώνουν τα προϊόντα. Πολλά από τα κρούσματα προέρχονταν από αυτά τα τηλεφωνικά κέντρα.
Στον «ΑΒ Βασιλόπουλο» στα Πατήσια, τα κρούσματα ξεπέρασαν τα 10 σε διάστημα λίγων ημερών, το ίδιο και στον «Σκλαβενίτη» στον Αλιμο. Αντίστοιχη είναι η εικόνα σε «My Market», «Market In», «Lidl», «Μασούτη», «Γαλαξία», σε τοπικές αλυσίδες, όπως στην περίπτωση της Χίου.
Η στάση της εργοδοσίας είναι προκλητική. Τρομοκρατούν τους εργαζόμενους για να μη βγει τίποτα έξω από την πόρτα του καταστήματος. Χρεώνουν άδειες άνευ αποδοχών σε όσους ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και αναγκαστικά έπρεπε να μείνουν σπίτι, ή αναστέλλουν τις συμβάσεις τους. Σε παρεμβάσεις μας δήλωναν ότι από την πανδημία δεν μπορούν να εξαιρεθούν οι εργαζόμενοι στα σούπερ μάρκετ, ότι «δεν φταίει η εργοδοσία που οι εργαζόμενοι πάνε σε πλατείες και κολλάνε»! Στο «My Market», διευθύντρια καταστήματος είπε σε εργαζόμενους που ζήτησαν να σχολάσουν στο ωράριό τους ότι «δεν φτάνει που η εταιρεία σάς κάνει τεστ, θέλετε και να σχολάτε στην ώρα σας»!
Απευθυνθήκαμε στον ΕΟΔΥ, στο τμήμα ιχνηλάτησης της Πολιτικής Προστασίας και στο ΚΕΠΕΚ, για να δούμε ποια είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα που πρέπει να εφαρμόζονται. Από το ΚΕΠΕΚ δήλωναν ότι δεν έχουν σαφείς οδηγίες, στον ΕΟΔΥ ότι είναι γιατροί και ότι αρμόδιοι για να μας κατατοπίσουν είναι το ΚΕΠΕΚ και η Πολιτική Προστασία. Οταν τελικά καταφέραμε να μιλήσουμε με την Πολιτική Προστασία, αρμόδιος από το τμήμα ιχνηλάτησης μας είπε ότι «πέραν όλων των άλλων (ΜΑΠ, υγειονομικά πρωτόκολλα κ.λπ.), αυτό που είναι πρωτεύον είναι η ατομική προστασία, οι εργαζόμενοι και οι καταναλωτές να τηρούν τα μέτρα!».
Πολλοί συνάδελφοι σε άλλες επιχειρήσεις του Εμπορίου εργάζονται πίσω από κατεβασμένα ρολά, σε επικίνδυνες συνθήκες για την υγεία και την ασφάλειά τους. Σε άλλα καταστήματα εκτελούνταν επίσης εργασίες συντήρησης και ανακαίνισης.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του «Public» στο Σύνταγμα, όπου οι εργαζόμενοι ήταν εγκλωβισμένοι μέσα στο κατάστημα, ανάμεσα σε εκατοντάδες κούτες εμπορευμάτων, σκαρφαλωμένοι σε σκάλες, με τις εξόδους κινδύνου κλειστές. Η παρέμβασή μας ήταν άμεση, απαιτήσαμε να ανοίγουν οι έξοδοι κινδύνου, καλέσαμε το ΚΕΠΕΚ. H παρέμβασή μας είχε αποτέλεσμα να ανέβουν τα ρολά. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν λύνει το πρόβλημα αν οι έλεγχοι δεν αυξηθούν, αν η εργοδοσία δεν υποχρεωθεί να τηρεί και να πάρει και επιπλέον μέτρα, και κυρίως αν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δεν τα διεκδικήσουμε πιο αποφασιστικά.
Οποια μέτρα μέχρι σήμερα έχουν παρθεί, ξεκινώντας από το πρώτο κύμα, την άνοιξη, είναι αποτέλεσμα της συλλογικής διεκδίκησης και δράσης μέσα από τον Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας και άλλα κλαδικά σωματεία.
Εμείς λοιπόν, τα μέλη του Κόμματος, της ΚΝΕ, οι φίλοι και οι οπαδοί του, πρωτοπόροι εργαζόμενοι, έχουμε καθήκον, μέσα και από τα σωματεία μας, τους φορείς του μαζικού – λαϊκού κινήματος, να συμβάλουμε στο δυνάμωμα των αγώνων για την προστασία της υγείας και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας, για να ανατραπεί η σαπίλα και η βαρβαρότητα που ζούμε.