Εφοπλιστές: «Μια θάλασσα ευκαιρίες, για ναυτεργάτες χωρίς δικαιώματα»
Στην Τακτική Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) καταγράφηκε για άλλη μια φορά η επιθετικότητα των εφοπλιστών σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
Στην Τακτική Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), που πραγματοποιήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 2022, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, καταγράφηκε για άλλη μια φορά η επιθετικότητα των εφοπλιστών σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
Χαρακτηριστικές οι ψευδεπίγραφες δηλώσεις του απερχόμενου προέδρου της ΕΕΕ κ.Βενιάμη, ότι: «Βασική παράμετρος για την αναβίωση της ναυτοσύνης αποτελεί η βελτίωση της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος καθώς και η αναγκαία αναδιάρθρωση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης λόγω των χρόνιων αδυναμιών που παρουσιάζει. Η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει τη βάση ανάπτυξης της νέας γενιάς ναυτικών, αξιωματικών αλλά και κατώτερου πληρώματος, που θα μπορέσει να διακριθεί στο διεθνές εργασιακό στίβο, αξιοποιώντας την εξαίρετη φήμη που έχει η ναυτοσύνη των Ελλήνων και αποκομίζοντας επαγγελματικά οφέλη και προοπτικές».
Η πραγματικότητα που βιώνουν οι ναυτεργάτες στα ποντοπόρα καράβια είναι ότι με την εφαρμογή του αντεργατικού νόμου 2687/1953 και τις πάνω από 11 τροποποιήσεις του όρου 8 των εγκριτικών πράξεων νηολόγησης, διαρκώς να χάνονται θέσεις εργασίας με ΣΣΕ και κοινωνική ασφάλιση.
Το διαχρονικό ψεύτικο επιχείρημα των εφοπλιστών, των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων και των υπουργών ναυτιλίας, ότι με τις τροποποιήσεις του ν.2687/1953, θα αυξηθεί ο αριθμός των πλοίων με ελληνική σημαία και θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας, έχει διατυπωθεί πάνω από 11 φορές.
Το αποτέλεσμα αυτής της αντιλαϊκής πολιτικής, δεν οδήγησε στην αύξηση των υπό ελληνική σημαία πλοίων, αντίθετα χάθηκαν χιλιάδες θέσεις εργασίας, για ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα. Διευρύνθηκε η ανασφάλιστη εργασία σε πάνω από το 75% των ναυτεργατών ανεξάρτητα από ποια χώρα προέρχονται, δημιούργησε πάνω από 1 δις ευρώ οργανικό έλλειμμα στο ΝΑΤ, με τραγικές συνέπειες στις συντάξεις, στην κοινωνική ασφάλιση.
Αυξάνεται διαρκώς ο κίνδυνο της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής, από την εντατικοποίηση της δουλειάς με τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, τις απαιτήσεις των εφοπλιστών, τις επαγγελματικές ασθένειες και ατυχήματα, που δεν καταγράφονται.
Ο διακαής πόθος και η απαίτηση των εφοπλιστών είναι η πλήρη εφαρμογή των «διεθνών κρατούντων», για την ενίσχυση της πολιτικής της ανταγωνιστικότητας, που σημαίνει φτηνός ναυτεργάτης, χωρίς κοινωνική ασφάλιση, για να συνεχίζεται και να ενισχύεται η κερδοφορία τους, να διατηρείτε η πρωτοκαθεδρία τους στην παγκόσμια ναυτιλία.
Σε αυτή την κατεύθυνση είναι και ο ν.4714/2020, που δίνει την δυνατότητα στα ποντοπόρα με ελληνική σημαία να μην εφαρμόζεται η ΣΣΕ κατά την κρίση του εφοπλιστή σε Γ’ Πλοιάρχους, Γ’ Μηχανικούς και πλήρωμα, αλλά να εφαρμόζονται οι διεθνείς συμβάσεις πείνας, αντίστοιχα προβλέπεται και για τη θέση του Α’ Πλοιάρχου.
Οι εφοπλιστές δεν δίστασαν με νόμους να εκμεταλλευτούν και τις συνθήκες της πανδημίας, όπως να μην εφαρμόζουν ούτε τους ελάχιστους ναυτεργάτες με δικαιώματα. Να συνεχίζεται ο πολύμηνος εγκλωβισμός για χιλιάδες ναυτεργάτες που δεν αντικαθίστανται, με χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο των εφοπλιστών, των κυβερνήσεων, για τον ασφαλή επαναπατρισμό τους, δημιουργώντας τραγικές συνθήκες στους ίδιους και τις οικογένειες τους.
Η επιθετικότητα και η αδιαλλαξία των εφοπλιστών στα ποντοπόρα καταγράφεται και στο γεγονός ότι αρνούνται από το 2010, οποιαδήποτε συζήτηση για την ανανέωση της ΣΣΕ. Η στάση τους οπλίζεται και από την διαχρονική υπονομευτική τακτική της ΠΝΟ, του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού, με τις συμφωνίες μαζί τους έναντι αμοιβής στην εφαρμογή των διεθνών συμβάσεων για αλλοδαπούς ναυτεργάτες, αλλά και από τον τυχοδιωκτισμό του προέδρου της ΠΕΝΕΝ, με την τακτική του «λιγότερου κακού», βάζοντας την υπογραφή του από το 1994 έως το 2010 σε ΣΣΕ στα ποντοπόρα, για να εφαρμόζονται σε ελάχιστους ναυτεργάτες.
Η δημόσια ναυτική εκπαίδευση – μετεκπαίδευση συνεχίζει σε συνθήκες τηλεκπαίδευσης, υποχρηματοδότησης, με ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή και με τους αναχρονιστικούς κανονισμούς σπουδών. Με το νέο νομοσχέδιο που έχει προετοιμάσει το ίδρυμα Ευγενίδη, στην κατεύθυνση της σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα όπως έχει εξαγγείλει ο υπουργός ναυτιλίας, οι σχολές θα μετατραπούν σε παραρτήματα μεγάλων εφοπλιστικών εταιρειών, που θα επενδύσουν για να εξασφαλίσουν την πλήρη υποταγή των ναυτεργατών στις συνθήκες γαλέρας, που επιδιώκουν να επιβάλλουν σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Παράλληλα θα ανθίζουν τα παράσιτα της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης όπως βρίσκουν έδαφος και αυτή την περίοδο για να πουλάνε διπλώματα και πιστοποιητικά εκμεταλλευόμενοι τις απαράδεκτες συνθήκες, που διατηρούνται στη δημόσια εκπαίδευση.
Καλούμε τους ναυτεργάτες να δυναμώσουμε την οργάνωση και τον αγώνα για θέσεις εργασίας με ΣΣΕ, κοινωνική ασφάλιση. Καμία υποταγή στη πολιτική των εφοπλιστών, των πολιτικών και συνδικαλιστικών εκπροσώπων του
ΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ
- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΣ Ε.Ν. «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΓΕΙΡΩΝ Ε.Ν.