Από πότε αλήθεια χτύπαγε η καμπάνα;
Ο εκτεταμένος βιομηχανικός τομέας της Γερμανίας υφίσταται την πιο απότομη ύφεση εδώ και μια δεκαετία, υπογραμμίζοντας τον τρόπο με τον οποίο η κινητήρια δύναμη της μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωζώνης παραπαίει.
Ένα από τα ιδεολογήματα που αντιμετωπίζουμε ήδη, και θα ενταθεί το επόμενο διάστημα, είναι ότι για την κρίση, την πείνα, την φτώχεια και όλα τα δεινά που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, φταίει ο κορονοϊός (η φύση). Ότι δεν φταίει το εκμεταλλευτικό σύστημα κι ότι μπρος στη νέα δοκιμασία που επιβάλλουν όλοι οι θεοί αυτού του κόσμου από κοινού βρίσκεται ο άνθρωπος από κοινού. Όχι ο εργάτης, ο μικροαγρότης, ο αυτοαπασχολούμενος και μικροβιοτέχνης, αλλά ο άνθρωπος γενικά. Αυτό το ιδεολόγημα το σφυρηλατούν τα επιτελεία των κεφαλαιοκρατών για να πείσουν τους λαούς να δεχτούν να (ξανα)πληρώσουν την κρίση του καπιταλισμού. Πριν όμως σκάσει αυτό το αφήγημα, τα ίδια επιτελεία εξέφραζαν άφοβα τις επιφυλάξεις τους για την πορεία της οικονομίας προς μια νέα κρίση. Φυσικά τώρα δεν θα δείτε άλλα τέτοια άρθρα. Χωρίς άλλο σχολιασμό, θα δούμε σήμερα ένα σημείωμα από τους Financial Times, που δημοσιεύτηκε στις 6 Δεκεμβρίου του 2019.
Η Γερμανική βιομηχανία χτυπημένη από τη μεγαλύτερη ύφεση από το 2009
Η παραγωγή μειώνεται 5,3% σε ετήσια βάση έως τον Οκτώβριο, επιβαρύνοντας τις προοπτικές ανάπτυξης της ευρωζώνης
Του Martin Arnold Φρανκφούρτη, 6 Δεκεμβρίου 2019
Ο εκτεταμένος βιομηχανικός τομέας της Γερμανίας υφίσταται την πιο απότομη ύφεση εδώ και μια δεκαετία, υπογραμμίζοντας τον τρόπο με τον οποίο η κινητήρια δύναμη της μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωζώνης παραπαίει.
Η βιομηχανική παραγωγή, η οποία περιλαμβάνει τον κυρίαρχο τομέα εργοστασίων της Γερμανίας, μειώθηκε 5,3 τοις εκατό τον Οκτώβριο από τον ίδιο μήνα το 2018, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η γερμανική βιομηχανική επιβράδυνση είναι πιθανό να επηρεάσει τη συνολική ανάπτυξη της ευρωζώνης το τέταρτο τρίμηνο.
Σε συνδυασμό με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν αυτή την εβδομάδα που δείχνουν τις βιομηχανικές παραγγελίες να μειώνονται απότομα τον Οκτώβριο, και με τους περισσότερους κατασκευαστές να αναμένουν περαιτέρω συρρίκνωση το Νοέμβριο, τα στοιχεία δείχνουν ότι η διετής ύφεση της γερμανικής μεταποίησης δεν είναι κάπου κοντά στο τέλος.
«Μακριά από την κατώτατη βάση έξω, η βιομηχανική υποχώρηση της Γερμανίας μπορεί να επιδεινώνεται,» είπε ο Andrew Kenningham στα Capital Economics. «Τα τελευταία στοιχεία υποστηρίζουν την άποψή μας ότι η ύφεση εξακολουθεί να είναι πιο πιθανό να έρθει από το να μην έρθει τα επόμενα τρίμηνα.»
Η οικονομία της Γερμανίας που επικεντρώνεται στις εξαγωγές επλήγη από τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας, την αβεβαιότητα για το Brexit και την απότομη μείωση της παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία έχει διαταραχθεί από τους νέους κανόνες εκπομπών και τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η μηνιαία πτώση 1,7% στη γερμανική μεταποίηση τον Οκτώβριο συγκεντρώθηκε στην παραγωγή κεφαλαιουχικών αγαθών, συμπεριλαμβανομένων εργαλείων, κτιρίων, οχημάτων, μηχανημάτων και εξοπλισμού, τα οποία μειώθηκαν 4,4%. Η παραγωγή ενδιάμεσων αγαθών και καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκε.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία απασχολεί άμεσα 830.000 άτομα και υποστηρίζει επιπλέον 2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία, αντιμετωπίζει ιδιαίτερες προκλήσεις. Η παραγωγή οχημάτων στη χώρα μειώθηκε 5,6% από το Σεπτέμβριο μέχρι τον Οκτώβριο, οδηγώντας την ετήσια μείωση στο 14,4%.
Τις τελευταίες εβδομάδες οι γερμανικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Daimler και την Audi έως προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων της Continental και της Bosch, ανακοίνωσαν ότι περίπου 50.000 θέσεις εργασίας θα χαθούν ή κινδυνεύουν, καθώς οι παραδοσιακές επιχειρήσεις τους γίνονται λιγότερο κερδοφόρες.
«Κοιτάζοντας μπροστά, τόσο οι ήπιοι όσο και οι σκληροί δείκτες προμηνύουν κακή βιομηχανική δραστηριότητα τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο Κάρστεν Μπρζέσκι, οικονομολόγος στην ING. «Οι προσδοκίες παραγωγής δείχνουν πολύ διστακτικά σημάδια σταθεροποίησης σε χαμηλά επίπεδα, αλλά τα βιβλία παραγγελιών εξακολουθούν να συρρικνώνονται και τα αποθέματα παραμένουν υψηλά».
Η γερμανική οικονομία αυξήθηκε κατά 0,1% το τρίμηνο μέχρι το Σεπτέμβριο, αποφεύγοντας παραλίγο την ύφεση, καθώς οι υψηλότερες δαπάνες των νοικοκυριών και του δημοσίου και η ανάκαμψη των εξαγωγών συνέβαλαν στην αντιστάθμιση της μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής.
Ωστόσο, υπάρχουν φόβοι ότι η κρίση στον μεταποιητικό τομέα θα εξαπλωθεί στον κλάδο των υπηρεσιών και θα πλήξει τόσο την αγορά εργασίας της Γερμανίας όσο και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Αυξάνονται οι πιέσεις προς την κυβέρνηση του Βερολίνου να εγκαταλείψει τη δέσμευσή της για έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό και να δαπανήσει περισσότερα χρήματα.
Οι νέοι ηγέτες του Σοσιαλδημοκρατικού κόμματος της Γερμανίας κάλεσαν αυτή την εβδομάδα για ένα «μαζικό» επενδυτικό πρόγραμμα και υψηλότερο κατώτατο μισθό 12 ευρώ την ώρα εν όψει των συνομιλιών με τους Χριστιανοδημοκράτες της Καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ σχετικά με τις πολιτικές της μεγάλης κυβέρνησης συνασπισμού τους.
Πρόσφατα στοιχεία ανέφεραν ότι οι καταναλωτές έκαναν πίσω τον Οκτώβρη, με τις λιανικές πωλήσεις της ευρωζώνης να μειώνονται κατά 0,6%. Η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση με μείον 1,9% — μαζί με την Ιρλανδία — έδειξαν στοιχεία που δημοσιεύθηκαν αυτή την εβδομάδα.
Η επέκταση της μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής στο τέταρτο τρίμηνο συντρίβει τις ελπίδες των οικονομολόγων ότι η παραδοσιακή κατασκευαστική δύναμη της ευρωζώνης θα μπορούσε να ανακάμψει μετά την ανάκαμψη των παραγγελιών κατασκευής το Σεπτέμβριο.
«Μια στροφή της μεταποίησης και, συνεπώς, της γερμανικής οικονομίας στο σύνολό της, συνεπώς, δεν είναι ακόμη στον ορίζοντα», δήλωσε ο Ralph Solveen, οικονομολόγος στην Commerzbank. «Αν και υπάρχει κάποια ελπίδα στη σταθεροποίηση των δεικτών συναισθήματος, η οποία διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή, τα σκληρά δεδομένα παραμένουν αδύναμα μέχρι στιγμής».
Οι ελπίδες για ανάκαμψη είχαν επίσης τροφοδοτηθεί από δύο συνεχόμενους μήνες βελτιωμένων στοιχείων ερευνών για τον γερμανικό βιομηχανικό τομέα τόσο τον Οκτώβριο όσο και τον Νοέμβριο. Ωστόσο, οι δείκτες ερευνών παραμένουν «εξαιρετικά χαμηλοί», σύμφωνα με τον κ. Kenningham, ο οποίος ανέφερε ότι επεσήμαναν ετήσια μείωση 5% της παραγωγής της γερμανικής μεταποίησης για το Νοέμβριο.
Πηγή: FT
Μετάφραση: Γιώργος Λαμπρινίδης