Σοσιαλισμός – Κομμουνισμός: Εξοικονόμηση ενέργειας στις μεταφορές (4)
Εδώ θα πρέπει να δεχθούμε ότι ήδη βρισκόμαστε σε μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης για το περιβάλλον, έτσι η λύση της μετακίνησης με αυτοκίνητο απορρίπτεται συνολικά.
Σοσιαλισμός – Κομμουνισμός. Οικονομία εξοικονόμησης πόρων και ενέργειας (4)
Το παρόν, τα προηγούμενα και τα επόμενα άρθρα εξετάζουν την εξοικονόμηση πόρων και ενέργειας στις πρώην σοσιαλιστικές δημοκρατίες και αν με βάση αυτού του τύπου τις οικονομίες θα ήταν δυνατή η εξοικονόμηση πόρων και ενέργειας καθώς και ο μηδενισμός των εκπομπών ρύπων σε μια νέου τύπου κοινωνία. Στο παρακάτω άρθρο γίνεται χρήση κάποιων αριθμών (ποσοστά) οι οποίοι πιστεύω πλησιάζουν την πραγματικότητα.
Εξοικονόμηση ενέργειας στις μεταφορές
Εδώ θα πρέπει να δεχθούμε ότι ήδη βρισκόμαστε σε μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης για το περιβάλλον, έτσι η λύση της μετακίνησης με αυτοκίνητο απορρίπτεται συνολικά. Τα μέσα σταθερής τροχιάς καταναλώνουν μόλις το 10% της ενέργειας και τα λεωφορεία γύρω στο 25% της ενέργειας του αυτοκινήτου ανά άτομο στο κάθε χιλιόμετρο. Αν όλοι χρησιμοποιούσαμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς ακόμα και με έναν διπλασιασμό των δρομολογίων η απαιτούμενη ενέργεια θα έπεφτε στο 30%.
Το ποδήλατο είναι μια πολύ καλή λύση. Σε λίγες χώρες (λχ Ολλανδία, Βόρεια Κορέα) το χρησιμοποιεί το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Έτσι κατεβαίνουμε στο 10% με 15% της ενέργειας που καταναλώνουμε σήμερα. Ένα ηλεκτρικό ποδήλατο με ισχύ 250 watt (1/3 hp) καταναλώνει ελάχιστη ενέργεια και μπορεί να κάνει κάποιον πρωταθλητή ποδηλασίας. Με ένα σπαστό ποδήλατο με μικρές ρόδες μπορεί να κινηθεί κάποιος με όλα τα Μ.Μ.Μ (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς).
Περισσότερη εξοικονόμηση…
Σε μια σοσιαλιστική – κομμουνιστική οικονομία το κάθε άτομο προσαρμόζεται στις ανάγκες των πολλών. Έτσι λοιπόν θα μπορούσε να γίνει ανακατανομή σε κάθε επάγγελμα ανάλογα με τον τόπο εργασίας. Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, όλοι οι δάσκαλοι να μπουν σε μια βάση δεδομένων και ένα πρόγραμμα υπολογιστή να τους τοποθετεί στο πλησιέστερο σχολείο. Μπορεί να γίνει και το ανάποδο αν το καθεστώς είναι κομμουνιστικό και δεν υπάρχει ιδιοκτησία ή η έννοια της ιδιοκτησίας είναι χαλαρή. Για όλους υπάρχει κατοικία και όλες οι κατοικίες είναι παρόμοιες. Στην πόλη δεν υπάρχει ταξική ανισότητα. Έτσι σε κάποιες περιπτώσεις, όταν η εργασία είναι μακριά τότε θα μπορεί ο εργαζόμενος να αλλάζει κατοικία και να πηγαίνει κοντά στον χώρο εργασίας! Έτσι λοιπόν πιστεύω ότι μπορούμε να κατέβουμε στο 6% έως 12% της αρχικής ενέργειας.
Ακόμα περισσότερη…
Υπάρχουν κάποια πολύ μικρά μοντέλα αυτοκινήτου διθέσια ή πενταθέσια με ισχύ κινητήρα από 10 hp έως 40 hp τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ταξί. Το ίδιο ισχύει και για τα λεωφορεία από τους 200 hp μπορούμε να πάμε στους 100 hp. Εδώ έχουμε εξοικονόμηση καυσίμων. Οι επιδόσεις αυτών των οχημάτων μειώνονται δραματικά, αλλά ο χρόνος μετακίνησης μειώνεται και αυτός αφού οι δρόμοι είναι άδειοι από ιδιωτικά αυτοκίνητα. Τα οχήματα αφού είναι λίγα θα μπορούν να κατασκευάζονται από ακριβά κράματα αλουμινίου για να γίνουν πιο ελαφριά. Ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης βελτιστοποιεί τα δρομολόγια των Μ.Μ.Μ (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς). Πάμε στο 5% με 10% της αρχικής ενέργειας.
Λίγη ακόμα…
Μια κομμουνιστική κοινωνία έχει καταργήσει μια σειρά από παρασιτικά επαγγέλματα (λ.χ, μεσίτης, συμβολαιογράφος, σύμβουλοι επιχειρήσεων, διαφημιστής κ.α) και έχει περιορίσει πολλά που σχετίζονται με το χρήμα και την ιδιοκτησία. Οι εργασίες στις πόλεις και στην επαρχία έχουν να κάνουν με παραγωγικά επαγγέλματα και οι ώρες εργασίας είναι πολύ λιγότερες από 40 την εβδομάδα. Υπάρχει η δυνατότητα για οκτάωρο με 4 ή και με 3 ημέρες εργασίας. Έτσι περιορίζεται η μετακίνηση με τα Μ.Μ.Μ (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς).
Συμπιέζοντας ακόμα περισσότερο το ελατήριο – Εξοικονόμηση για ειδικές μετακινήσεις
Μπορούμε να έχουμε επιπλέων εξοικονόμηση σε κάποιες περιπτώσεις όπως μετακινήσεις για βοήθεια ηλικιωμένων και ατόμων που χρειάζονται ιατρική κάλυψη. Επειδή πάλι σε ένα καθεστώς σοσιαλισμού – κομμουνισμού η αλλαγή κατοικίας είναι φθηνή και εύκολη, θα μπορούν οι ηλικιωμένοι να μένουν κοντά στα παιδιά τους, τα άτομα που χρειάζονται περίθαλψη να μένουν κοντά σε νοσοκομεία κ.ο.κ. Οι διακοπές θα πρέπει να είναι συμπαγείς (λ.χ 1 μήνα) για να περιορίζονται οι μετακινήσεις.
Ίσως με όλα αυτά τα μέτρα να φτάσουμε στο 4% με 8% της ενέργειας που καταναλώνουμε σήμερα για μετακινήσεις.
Δείτε τα προηγούμενα σχετικά άρθρα εδώ και όλα τα άρθρα εδώ.
Στην συνέχεια: Οικισμοί – Οδικό δίκτυο.
Στάθης Γεωργούλης
Δ’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής