Μάγια Πλισέτσκαγια – «Πεθαίνοντας» σαν πραγματικός κύκνος
Της έχει απονεμηθεί ο κορυφαίος τίτλος της «Απόλυτης Πρώτης Χορεύτριας». Η συγκλονιστική ερμηνεία της, σε ηλικία 22 ετών, στο διπλό ρόλο της Οντέτ και της Οντίλ στη «Λίμνη των Κύκνων», έχει χαρακτηριστεί ως η καλύτερη που υπήρξε ποτέ.
Της έχει απονεμηθεί ο κορυφαίος τίτλος της «Απόλυτης Πρώτης Χορεύτριας». Η συγκλονιστική ερμηνεία της στο διπλό ρόλο της Οντέτ / Οντίλ στη «Λίμνη των Κύκνων», έχει χαρακτηριστεί ως η καλύτερη που υπήρξε ποτέ.
Η απόλυτη μπαλαρίνα Μάγια Πλισέτσκαγια γεννήθηκε στις 20 του Νοέμβρη 1925 στη Μόσχα. Το 1943 αποφοιτά από τη Χορογραφική Σχολή της Μόσχας και εντάσσεται στο περίφημο Μπαλέτο Μπολσόι, όπου σύντομα γίνεται η πρώτη μπαλαρίνα.
Το 1947, στα 22 χρόνια της, χόρεψε για πρώτη φορά το διπλό ρόλο της Οντέτ και της Οντίλ στη «Λίμνη των Κύκνων» και γνωρίζει την αποθέωση. Η χαρακτηριστική και μοναδική κίνηση των χεριών της, σαν φτερούγισμα κύκνου, χαρακτηρίζεται μέχρι και σήμερα κορυφαία. Η ίδια κυνηγώντας την τελειότητα παρατηρούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα τις κινήσεις των κύκνων σε πάρκο, επιτυγχάνοντας να «πεθαίνει» σαν πραγματικός κύκνος πάνω στη σκηνή… Αυτόν το ρόλο θα ερμηνεύσει εκατοντάδες φορές στη θρυλική της διαδρομή ανά τον κόσμο.
Η Μάγια Πλισέτσκαγια ήταν η μία από τις δύο μπαλαρίνες της ΕΣΣΔ που τιμήθηκαν με τον τίτλο «Η Απόλυτη Πρίμα Μπαλαρίνα». Έχει χαρακτηριστεί ως η απόλυτη μπαλαρίνα συγκρινόμενη μόνο με την άλλη μεγάλη συμπατριώτισσά της μπαλαρίνα, Άννα Πάβλοβα.
Το 1959 ανακηρύχτηκε λαϊκή καλλιτέχνης της Σοβιετικής Ένωσης, ενώ το 1964 τιμήθηκε με το βραβείο Λένιν, με το παράσημο Λένιν και άλλα μετάλλια.
Η σπουδαία ιέρεια του κλασικού χορού έχει γράψει ιστορία ερμηνεύοντας ρόλους σε μεγάλα έργα όπως: Δον Κιχώτης – Ραϊμόντα – Καρυοθραύστης – Ωραία Κοιμωμένη – Μαύρος Κύκνος – Ρωμαίος και Ιουλιέτα – Μανόν – Κουρσάρος – Κάρμεν. «Η χορευτική ιδιοφυία της άνοιξε νέους δρόμους στο μπαλέτο. Επινόησε νέες πτυχές και απέδωσε με εντελώς διαφορετικό εκφραστικό τρόπο τη μουσική των Τσαϊκόφσκι, του Γκλαζούνοφ και του Ζορζ Μπιζέ. Το αποκορύφωμα της αρμονικής τελειότητάς της, φτάνει με το “θάνατο του κύκνου” σε μουσική Σεν Σανς. Στο χορό της Πλισέτσκαγιας που αγγίζει τα όρια της τελειότητας συνδυάζεται η καλύτερη παράδοση της ρώσικης χορογραφίας με τις αναζητήσεις των σοβιετικών χορογράφων».
Η Μάγια Πλισέτσκαγια χόρευε για τουλάχιστον μισό αιώνα στο Μπολσόι, ξεπερνώντας κατά πολύ τα ηλικιακά όρια στα οποία συνήθως αποσύρονται οι Ρωσίδες μπαλαρίνες. Το 2005, σε ηλικία 80 ετών, χόρεψε στο Κρεμλίνο το «Ave Maia» που της είχε αφιερώσει ο Μορίς Μπεζάρ.
Έφυγε από τη ζωή στις 2 του Μάη 2015.