Η Ελλάδα του Πικάσο
Στρατευμένος στο κομμουνιστικό κίνημα δεν αποτύπωσε σε έργα του μορφές μόνο απ’ την αρχαιοελληνική ιστορία, αλλά και τη ζωντανή και αγωνιζόμενη ιστορία της Ελλάδας του καιρού του.
Ο Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, πεθαίνει μια μέρα σαν σήμερα. Αν και δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα, σε πολλά από τα έργα του φαίνεται η επίδραση που είχε στον καλλιτέχνη ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός.
Ο Πικάσο ήρθε σε επαφή με την αρχαία ελληνική τέχνη πολύ νωρίς, στις σχολές της Λα Κορούνια και της Βαρκελώνης, ζωγραφίζοντας και μελετώντας εκμαγεία αρχαίων γλυπτών. Μελέτησε περαιτέρω την αρχαία ελληνική τέχνη τόσο στις αίθουσες του Λούβρου όσο και κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην Ιταλία.
Το Φεβρουάριο του 1917, ο Πικάσο έκανε το πρώτο του ταξίδι στην Ιταλία. Παρατηρεί τα περίφημα γλυπτά στο Βατικανό και στο αρχαιολογικό μουσείο της Νάπολης, τα έργα ζωγραφικής και ψηφιδωτά στην Πομπηία αλλά και στο Ερκολάνο (Ηράκλεια: Ελληνική αποικία, αφιερωμένη στον Ηρακλή το Ερκολάνο). Πολλά από τα έργα που μελετά αποτυπώνονται αργότερα σε διάφορα σχέδιά του.
Τα έργα που δημιουργεί τα επόμενα χρόνια εντάσσονται στη “Νεοκλασική περίοδο” του ζωγράφου. Μερικά από τα σημαντικότερα έργα του είναι: οι «Τρεις λουόμενες», «Τρεις γυναίκες στην κρήνη», «Μεγάλη λουόμενη», «Η πηγή», «Τρεις μουσικοί» κ. ά.
Μετά το 1924, επηρεασμένος από την επαφή του με το σουρεαλισμό, φαινομενικά άρχισε να απομακρύνεται από τον νεοκλασικισμό. Ωστόσο, ο διάλογός του με την ελληνική αρχαιότητα συνεχίζεται μέσα από έργα που έχουν ως θέμα κυρίως το Μινώταυρο.
Στη δεκαετία του ’30, δημιουργεί και γλυπτά εμπνευσμένα από αρχαϊκές φόρμες και τεχνικές. Τα χρόνια μετά το 1947 η σχέση του με την αρχαιοελληνική τέχνη εκφράζεται μέσα από τη συστηματική παραγωγή κεραμικών έργων στο εργαστήρι του στο Βαλορί της Κυανής Ακτής.
Στρατευμένος στο κομμουνιστικό κίνημα και βραβευμένος δύο φορές με το Βραβείο Λένιν για την Ειρήνη, ο Πάμπλο Πικάσο δεν αποτύπωσε σε έργα του μορφές μόνο απ’ την αρχαιοελληνική ιστορία, αλλά και τη ζωντανή και αγωνιζόμενη ιστορία της Ελλάδας του καιρού του, απαθανατίζοντας σε σκίτσο τον «Άνθρωπο με το γαρύφαλλο», τον Νίκο Μπελογιάννη.
Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/comments.php on line 6
1 Trackback