«Το τελευταίο πράγμα που θέλουν τα μουσεία είναι να στιγματιστούν…» – Έφυγε από τη ζωή ο Φερνάντο Μποτέρο
Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος Κολομβιανός ζωγράφος και γλύπτης, Φερνάντο Μποτέρο, από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες που διαμαρτυρήθηκε με το έργο του για τον βασανισμό Ιρακινών κρατουμένων από τους Αμερικανούς, στις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ, στο Ιράκ.
Ανακοινώθηκε σήμερα ο θάνατος του διάσημου, σπουδαίου Κολομβιανού ζωγράφου και γλύπτη, Φερνάντο Μποτέρο, από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα και δημοφιλέστερους δημιουργούς της εποχής μας. Υπήρξε παγκοσμίως γνωστός για το προσωπικό του ύφος που φέρει την ονομασία «Μποτερίσμο» και το οποίο απεικονίζει ανθρώπους και αντικείμενα σε παραμορφωμένες και ευμεγέθεις διαστάσεις.
Ο Φερνάντο Μποτέρο είχε γεννηθεί στις 19 του Απρίλη 1932 στο Μεντεγίν, μια πόλη της Κολομβίας γνωστή περισσότερο για τα καρτέλ ναρκωτικών.
Έχοντας καταβολές από την παραστατική τέχνη της πατρίδας του, αφομοίωσε τη μεγάλη παράδοση της δυτικοευρωπαϊκής δημιουργίας, από τον Τζότο και τον Πιέρο ντε λα Φραντσέσκα ως τον Βελάσκεθ και τον Πικάσο. Διαθέτοντας πλούσια φαντασία και αμεσότητα, δημιούργησε έναν δικό του εικαστικό κόσμο και ένα έργο με αναγνωρίσιμη ταυτότητα σε όλο τον κόσμο.
Ο Μποτέρο ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες που διαμαρτυρήθηκε με το έργο του για την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Ιράκ.
Το 2006 αντιμετώπισε στις ΗΠΑ τη σχεδόν καθολική απόρριψή του από τους εκθεσιακούς χώρους, όταν επιχείρησε να πραγματοποιήσει εκεί έκθεση έργων του. Σειρά έργων που αποτελούνταν από 42 πίνακες και 38 ελαιογραφίες, έβρισκε τις πόρτες των αμερικανικών μουσείων κλειστές, καθώς αναφέρονταν στον βασανισμό Ιρακινών κρατουμένων από τους Αμερικανούς, στις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ, στο Ιράκ (εικόνα).
Τελικά, τα έργα δέχτηκε μια ιδιωτική γκαλερί στο Μανχάταν, όπου και παρουσιάστηκαν τον Νοέμβρη του ίδιου χρόνου (τα έργα παρουσιάστηκαν και στην Ελλάδα).
«Δεν αποκάλυπτα τίποτα που δεν ήταν ήδη γνωστό. Απογοητεύτηκα που το καλλιτεχνικό αυτό όραμα δεν μπορούσε να εκτεθεί», είχε σχολιάσει τότε ο Φερνάντο Μποτέρο, ενώ ο κριτικός τέχνης Ντέιβιντ Ντ’ Αρσί είχε εκτιμήσει ότι «τα μουσεία αποφεύγουν να προκαλούν την κυβέρνηση. Εάν επρόκειτο για άλλα έργα του Μποτέρο θα τα δέχονταν. Είναι, ίσως, ο πιο αναγνωρίσιμος σύγχρονος καλλιτέχνης. Αλλά το τελευταίο πράγμα που θέλουν τα μουσεία είναι να στιγματιστούν»…
(Με πληροφορίες από τον Ριζοσπάστη)