“Κ. Πρωθυπουργέ, τα Δημόσια Σχολεία γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω με την κατάργηση των Καλλιτεχνικών…”
Ανοιχτή επιστολή Συλλόγου Θεατρολόγων και των Αποφοίτων της Σχολής Θεάτρου του ΑΠΘ
“Πόσοι γονείς δεν μας έχουν εκφράσει το θαυμασμό τους, επειδή τα παιδιά τους μπορούν να διδάσκονται δημιουργικά μαθήματα, που εκείνοι δεν είχαν την ευκαιρία στα χρόνια τους! Άραγε τώρα μόνο όσοι φοιτούν στα Ιδιωτικά Λύκεια, που ως γνωστόν έχουν σε περίοπτη θέση το Θέατρο και τις άλλες τέχνες, θα δικαιούνται να μορφωθούν σφαιρικά;”
Αθήνα, 22/6/2020
Ανοιχτή Επιστολή
Προς: τον Πρωθυπουργό της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη
Κοινοποίηση:στην Υπουργό Παιδείας, κ. Κεραμέως
Θέμα: Ανοιχτή επιστολή απεύθυνσης στον Πρωθυπουργό, K. Μητσοτάκη, για την κατάργηση και συρρίκνωσης των καλλιτεχνικών μαθημάτων στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ
Αφορμή για την επιστολή αυτή αποτελεί η ανακοίνωση των νέων Ωρολογίων Προγραμμάτων για το Λύκειο. Στα νέα προγράμματα εξοβελίστηκαν, μεταξύ άλλων αντικειμένων και όλα τα καλλιτεχνικά μαθήματα. Οι Θεατρολόγοι διδάσκαμε το επιλεγόμενο μάθημα της Καλλιτεχνικής Παιδείας – Στοιχείων Θεατρολογίας, ένα μάθημα υψηλής ζήτησης, χρήσιμο και δημιουργικό.
Στη χώρα που γεννήθηκε το Θέατρο, το μάθημά μας ήταν το μοναδικό μάθημα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που στόχευε να μεταδώσει απαραίτητες γνώσεις για το αντικείμενο, τόσο θεωρητικά όσο και βιωματικά, ενώ παράλληλα έδινε διέξοδο στη δημιουργικότητα και τη φαντασία των μαθητών. Ταυτόχρονα ενίσχυε την ομαδικότητα και τη συνεργασία, συμβάλλοντας στη μείωση φαινομένων επιθετικότητας και bullying.
Οι Θεατρολόγοι, ένας κλάδος που τίποτε δεν του χαρίστηκε, έχουν παράξει αξιόλογο έργο, παρά τις αντιξοότητες. Και όμως, αντί να ενθαρρυνθούν οι προσπάθειες μας και να γενικευτεί η παρουσία του μαθήματος της Θεατρολογίας, αυτό καταργείται! Καταρρέει και όλη η Καλλιτεχνική Παιδεία και τα Δημόσια Σχολεία γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω, όταν οι μαθητές διδάσκονταν μόνο τα βασικά. Όμως οι πολίτες της Ελλάδας του 21ου αιώνα, δικαιούνται για τα παιδιά τους μια Παιδεία που καλλιεργεί ολόπλευρα, εφάμιλλη των προηγμένων χωρών και όχι ένα χρησιμοθηρικό, τεχνοκρατικό σύστημα.
Πόσοι γονείς δεν μας έχουν εκφράσει το θαυμασμό τους, επειδή τα παιδιά τους μπορούν να διδάσκονται δημιουργικά μαθήματα, που εκείνοι δεν είχαν την ευκαιρία στα χρόνια τους! Άραγε τώρα μόνο όσοι φοιτούν στα Ιδιωτικά Λύκεια, που ως γνωστόν έχουν σε περίοπτη θέση το Θέατρο και τις άλλες τέχνες, θα δικαιούνται να μορφωθούν σφαιρικά;
Ταυτόχρονα, θα ενώσουμε τη φωνή μας με τους έφηβους μαθητές μας αλλά και το γονεϊκό κίνημα, και θα επισημάνουμε πως το σχολείο δεν είναι χώρος καταναγκαστικής εργασίας: Η παροχή γνώσεων είναι πολύ σημαντική, αλλά ταυτόχρονα οι μαθητές δικαιούνται να είναι κι ευτυχισμένοι και δημιουργικοί, πράγμα που τα μαθήματα Τέχνης και Πολιτισμού φροντίζουν με τον καλύτερο τρόπο.
Κύριε Πρωθυπουργέ, ζητάμε ίσες μορφωτικές ευκαιρίες για όλα τα παιδιά: δικαίωμα στη μόρφωση και την καλλιέργεια έχει και το παιδί του χωριού και το παιδί του μικρού νησιού και το παιδί από το Περιστέρι, στο οποίο είχατε αναφερθεί σε πρόσφατη ομιλία σας.
Τασσόμαστε στο πλευρό των συναδέλφων καθηγητών, ως προς τις διεκδικήσεις τους, για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα καλλιτεχνικά μαθήματα. Οι μαθητές έχουν δικαίωμα να τα διδάσκονται στο Σχολείο τους και μάλιστα με επαρκή αριθμό ωρών. Σας καλούμε να μεριμνήσετε, ώστε αντί να καταργηθεί, να γενικευθεί και να ενισχυθεί η καλλιτεχνική Παιδεία, στα Λύκεια όλης της χώρας!
Τέλος, δεν κρύβουμε την ανησυχία μας και για τις θέσεις εργασίας Εκπαιδευτικών, που πρόκειται να βρεθούν μετέωροι, μετά τις τελευταίες αλλαγές. Γιατί δεν είναι συντεχνιακό αίτημα, να ζητάμε να εργαστούμε με αξιοπρέπεια και προοπτική και να προσφέρουμε απρόσκοπτα τις υπηρεσίας μας στους μαθητές μας και το ελληνικό Σχολείο!
Σας απευθύνουμε έκκληση να ζητήσετε την απόσυρση αυτής της Υπουργικής Απόφασης, που προχωρά σε αιφνιδιαστικές αλλαγές, οι οποίες ουδέποτε είχαν εξαγγελθεί και δημιουργούν αλγεινές εντυπώσεις.
Με τιμή
Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων – Π.Ε.ΣΥ.Θ.
Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Θεάτρου ΑΠ.Θ.