Απόψε στις 22:00 η «Απεργία» του Αϊζενστάιν στο κανάλι της ΚΝΕ
Απόψε στις 22.00 συντονιζόμαστε στο κανάλι της ΚΝΕ στο YouTube για να παρακολουθήσουμε σε live stream την «Απεργία», την αριστουργηματική πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του μεγάλου Σοβιετικού σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν.
«Το φιλμ αφηγείται την ιστορία μιας απεργίας, που καταπνίγηκε, μ’ έναν ποιοτικά διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι ο μέχρι τότε κινηματογράφος. H παραδοσιακή αντίληψη του ατόμου – πρωταγωνιστή έχει αντικατασταθεί από τον ανθρώπινο τύπο. Τα αφεντικά είναι καρικατούρες που καπνίζουν πούρα και οι προβοκάτορες απεργοσπάστες δείχνονται και βγαίνουν από βαρέλια μέσα από τη γη. Για τον Αϊζενστάιν σημασία δεν έχουν τα άτομα σαν άτομα αλλά οι κοινωνικές δυνάμεις που εκπροσωπούν», γράφει ο ιστορικός του κινηματογράφου Κιθ Ρίντερ.
«Απεργία: Αδέξια… αιχμηρή… απροσδόκητη… αμετανόητη… ασυνήθιστα εγκυμονούσα, με σχεδόν όλα εκείνα που επρόκειτο να αναδειχθούν στην ωριμότητά μου στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων της δουλειάς μου». Ετσι χαρακτηρίζει την ταινία του ο Αϊζενστάιν. Και εδώ επομένως μπορεί κανείς να δει πώς χρησιμοποιεί το μοντάζ ο καλλιτέχνης που καθόρισε την έννοιά του και την εξέλιξε σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Για τον Αϊζενστάιν η μεθοδολογία σύνδεσης των εικόνων (μοντάζ) αποτελούσε τον ακρογωνιαίο λίθο της κινηματογραφικής τέχνης και καμία εικόνα δεν μπορούσε να εννοηθεί παρά μόνο σε αλληλεπίδραση με μία άλλη. Ετσι, χρησιμοποιώντας εργαλεία της διαλεκτικής, ανέδειξε ότι η αλληλουχία δύο εικόνων δεν παράγει απλώς το άθροισμά τους αλλά ένα νέο, άρτι γεννημένο αποτέλεσμα, το οποίο με τη σειρά του συνδεόταν διαλεκτικά με το περιεχόμενο που ήθελε να αποδώσει. Οπως σημειώνει ο Ρίντερ, στην «Απεργία» ο Αϊζενστάιν χρησιμοποιεί με εντυπωσιακό τρόπο «το μεταφορικό μοντάζ, ειδικά σε μια σεκάνς που αντιπαραθέτει διαδοχικές εικόνες από ένα σφαγείο όπου σφάζονται βόδια με εικόνες από το μακελειό ανάμεσα στους απεργούς και τους μπράβους της εργοδοσίας…».
Δείτε εδώ το διαδικτυακό πρόγραμμα της ΚΝΕ, μέχρι την Κυριακή 5 Απρίλη.