Άβα Γκάρντνερ: Η καλλονή απο το Νότο που ”λύγισε” τον Φρανκ Σινάτρα.
Η Άβα Γκάρντνερ υπήρξε μια από τις καλλονές της MGM, της θρυλικής κινηματογραφικής εταιρίας που καυχιόταν πως είχε ”Περισσότερα αστέρια και από τον ουρανό”. Δυο από τα αστέρια της,η Άβα και ο Φρανκ συναντήθηκαν, αγαπήθηκαν και συγκρούστηκαν με πάθος.
Η Άβα γεννήθηκε από πάμφτωχη οικογένεια στην Νότια Καρολίνα των ΗΠΑ το Δεκέμβριο του 1922. Οι γονείς της ήταν αγρότες σε βαμβακοχώραφα και στα καπνά της περιοχής. Στην εφηβεία της ο πατέρας της αρρωσταίνει με βρογχίτιδα και πεθαίνει, αφήνοντας την Άβα σε ηλικία 15 χρονών τραυματισμένη ψυχολογικά. Μετά το θάνατο του πατέρας της έπαψε να πιστεύει στον Θεό και άρχισε να βασίζεται στις δικές της δυνάμεις και μόνο.
Η τύχη της χαμογελά, όταν ο φωτογράφος και σύζυγος ενός εκ των τεσσάρων αδερφών της, της ζητά να την φωτογραφίσει ώστε να βάλει το πορτρέτο της 19χρονης κουνιάδας του στην βιτρίνα του μαγαζιού της εταιρίας Tarr photography studio, όπου εργαζόταν στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης. Απέξω έτυχε να περνά, ο κυνηγός σταρλετιτσών (sic) της MGM,Barnard Duhan και την κάλεσε για ένα δοκιμαστικό.
”Δε μιλά, δεν τραγουδά, δεν παίζει. Μας κάνει!”
Είπε αργότερα στο τηλέφωνο στους υπεύθυνους της κινηματογραφικής εταιρίας. Η αναζήτηση όμορφων γυναικών που θα πλαισίωναν τους άνδρες πρωταγωνιστές τους και θα μπορούσαν να είναι ”παιχνιδάκι” στα χέρια των παραγωγών ήταν το πρώτο μέλημα των κυνηγών ”ταλέντων” της εποχής. Η απειρία της νεαρής χωριάτισσα Άβα, με την έντονη προσφορά την καθιστούσε το πιο εύκολο θύμα, χωρίς πολλές απαιτήσεις.. τουλάχιστον μέχρι να καταφέρει να γίνει όνομα .. αν κατάφερνε ποτέ να ξεχωρίσει από το σωρό των κοριτσόπουλων που υπήρχαν ήδη στην εταιρία..Και όμως τα κατάφερε τόσο καλά…
Οι πρώτοι έρωτες
Μικρή και άπειρη στο χώρο του θεάματος, γρήγορα πέφτει στα χέρια του καρδιοκατακτητή Μίκι Ρούνεϊ ο οποίος στην κυριολεξία είχε μεγαλώσει στα κινηματογραφικά πλατό και γνώριζε πώς να ρίχνει όλες τις σταρτλετίτσες που ονειρεύονταν να ξεχωρίσουν μπροστά στο φακό. Νεαρός και ο ίδιος, αλλά ήδη φτασμένος ηθοποιός, αγαπητός για το ρόλο του ατίθασου, αλλά καλού παιδιού που στο τέλος πράττει το σωστό, είχε αγαπηθεί από τον κόσμο για τη σειρά ταινιών Andy Hardy. Ο έρωτας τους υπήρξε σύντομος, όπως και ο γάμος τους.
Μόλις δυο χρόνια παντρεμένοι και μάλιστα στα κρυφά, καθότι το κινηματογραφικό στούντιο δεν ήθελε να χάσει ο ηθοποιός του τις θαυμάστριες του. Αν και δεν τον έπιανε το μάτι σου, ο Μικ υπήρξε ένας από τους πιο άπιστους συζύγους του Χόλιγουντ. Δε δίστασε δε, όσο η Άβα βρισκόταν στο νοσοκομείο άρρωστη, να φέρει μέσα στο ίδιο τους το σπίτι άλλη γυναίκα η οποία μάλιστα φορούσε τα ρούχα της Άβα. Εκείνη επιστρέφοντας χωρίς προειδοποίηση στο σπίτι τους, την βρήκε να κάθεται φορώντας την ρόμπα της στα γόνατα του συζύγου της! Το σκάνδαλο θα ήταν μεγάλο, αλλά τελικά το στούντιο κατάφερε να την συγκρατήσει ώστε να μην αποκαλύψει την αιτία διαζυγίου της.
Μετά από 2 χρόνια, το 1945, ξαναπαντρεύεται τον Άρτι Σω μουσικό της jazz, αρχηγό γνωστών big -bands, ηθοποιό και συγγραφέας. Ο Άρτι ήταν ένας κλασικός διανοούμενος. Οι παρέες του απαρτίζονταν από καλλιτέχνες και ανθρώπους του πνεύματος. Κοντά του η Άβα γνώρισε όλους τους γνωστούς Αμερικάνους συγγραφείς της δεκαετίας του ’40, όμως ήταν κάτι που την έπληττε θανάσιμα. Εκείνη δεν διάβαζε σχεδόν καθόλου, δεν την ενδιέφεραν οι βαριές συζητήσεις και φοβόταν πως, με τις συναναστροφές του άνδρας της θα τους (την) χαρακτήριζαν ως κομμουνιστές ( κομουνίστρια).
” Ο Άρτι ήταν υπέροχος. Ένας πολύ δυνατός άνδρας. Πολύ σίγουρος για τον εαυτό του. Μιλά συνέχεια για τα πάντα. Γνωρίζει τα πάντα. Μπορούσε να σου μιλά για οποιοδήποτε θέμα, αλλά πάντα έλεγε πως όλα δεν είναι ποτέ αρκετά καλά ή όπως πρέπει” έγραψε η ίδια στην βιογραφία της.
Έμειναν μαζί ένα μόνο χρόνο ως το 1946. Εκείνη έδωσε την εξήγηση στην βιογραφία της πως αγαπούσαν εντελώς διαφορετικά πράγματα σαν χαρακτήρες, αλλά αυτό που σιγοψιθυριζόταν στα κουτσομπολίστικα πηγαδάκια ήταν πως ο Άρτι ήταν εξαιρετικά δύσκολος χαρακτήρας. Του άρεσε να εξουσιάζει τις γυναίκες ασκώντας ψυχολογική και συναισθηματική βία. Το 1946 ήταν χρονιά ορόσημο και για ένα ακόμη λόγο για τον ίδιο. Αυτό που φοβόταν η Άβα πως θα χαρακτηριζόταν ”κόκκινος” έγινε πραγματικότητα.
Οι στήλες των εφημερίδων τον επέκριναν που συμπεριλάμβανε στην μουσική του Ρώσους μοντέρνους συνθέτες:
”Όποιος παίζει σύγχρονη μουσική και δεν περιλαμβάνει Ρώσους είναι σαν να ξύνει το δεξί του αυτί με το αριστερό του χέρι. Τόσο φυσικά παράλογο” απαντούσε ο ίδιος στα δημοσιεύματα.
Ωστόσο δεν ήταν απλά φίλος με κομμουνιστές όπως διατεινόταν, ούτε απλά συντασσόταν μαζί τους σε θέματα ρατσισμού και φασισμού, υπήρξε ενεργό μέλος του κομμουνιστικού κόμματος για λίγο διάστημα σύμφωνα με την επόμενη σύζυγό του. Μέλος του Διοικητικού συμβουλίου των Ανεξάρτητων Πολιτών του Χόλιγουντ της Τέχνης και των Επιστημών, διαδήλωνε κατά του φασισμού και του ρατσισμού εντός και εκτός Αμερικής. Η οργάνωση περιελάμβανε ηχηρά ονόματα της Τέχνης και των Επιστημών, όπως ο Φρανκ Σινάτρα,ο Αλμπερτ Αϊστάιν, ο Όρσον Γουελς. Η οργάνωση κατηγορήθηκε ανοιχτά ως κομμουνιστική στις 2 Ιουλίου του 1946 και μια μικρή μερίδα μελών της θέλησε να περάσει ψήφισμα ώστε να καταδικάσει η οργάνωση τους τον κομμουνισμό. Ο Άρτι Σω είπε στην ομιλία του πως στην Σοβιετική Ένωση υπάρχει περισσότερη ελευθερία από τις Η.Π.Α του σήμερα και για να το αποδείξει άρχισε να διαβάζει μπροστά στα μέλη το Σύνταγμα της Σοβιετικής Ένωσης. Μετά από αυτή του την ομιλία, το ψήφισμα δεν πέρασε, ωστόσο ένα από τα μέλη που αποχώρησαν τότε ήταν ο μετέπειτα Πρόεδρος των ΗΠΑ και τότε άσημος ηθοποιός Ρόναλντ Ρήγκαν ή Ρέϊγκαν. Είχε δηλώσει πως εκείνη η ομιλία τον είχε επηρεάσει τόσο ώστε να θέλει να χτυπήσει τον κομμουνισμό στη συνέχεια, αναγνωρίζοντας τον ως απειλή.
Ο Άρτι Σω στιγματίστηκε σαν σταλινικός την δεκαετία του ’50. Η επιτροπή Αντι-αμερικάνικων υποθέσεων τον εξέτασε αρκετές φορές το 1953. Από το 1954 και μετά φρόντισαν να σταματήσουν την μεγάλη του καριέρα ως μουσικού. Ως το τέλος της ζωής του συνέχιζε να γράφει και να διαβάζει βιβλία παραμένοντας πιστός στις απόψεις του.
Η κινηματογραφική καριέρα της Άβας
Την ίδια χρονιά, το 1946, χρονιά αρχή του τέλους για την καριέρα του δεύτερου συζύγου της, η καριέρα της Άβα άρχισε να εξελίσσεται. Λαμβάνοντας μαθήματα ορθοφωνίας και υποκριτικής, κατάφερε να διορθώσει όλα εκείνα τα ελαττώματα που την είχαν φέρει στο Χόλιγουντ ως μικρή χαζή χωριατοπούλα και άρχισε να ανθίζει. Στην ταινία, ”Οι Δολοφόνοι” από το ομώνυμο βιβλίο του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, γίνεται ο ρόλος που θα την χαρακτηρίζει από εδώ και στο εξής : μια femme fatale. Προκλητική, σέξυ και θελκτική στο ανδρικό κοινό, γίνεται ο νυκτερινός αναστεναγμός των ανδρών εντός και εκτός κινηματογραφικής αίθουσας.
Ακολουθούν ταινίες που αναδεικνύουν το υποκριτικό της ταλέντο. Πλαισιώνει όλους τους κινηματογραφικούς αστέρες της εταιρίας: Τον Κλαρκ Γκεμπλς στην ταινία ”The Hucksters” το 1947, τον Γκρέγκορι Πεκ το 1951 στην ταινία ”Τα χιόνια του Κιλιμάντζαρο”. Το 1953 ξανασυναντιέται με τον Γκεμπλς στην θρυλική ταινία ”Mogambo”. Ο Κλαρκ παίζει ένας σκληροτράχηλο κυνηγό και γίνεται μήλο της έριδος ανάμεσα σε εκείνη και την Γκρέις Κέλι. Τελικά την τελευταία στιγμή τον κερδίζει, δεν κερδίζει όμως το Όσκαρ πρώτου γυναικείου για το οποίο προτάθηκε, αλλά η Γκρέις τσιμπά την Χρυσή Σφαίρα για το γυναικείο, ενώ η ταινία κερδίζει βραβείο BAFTA. Η καριέρα της απογειώνεται.
Ακολουθεί η ταινία ”Η ξυπόλητη Κοντέσα” το 1954 με τον Χάμφρι Μπόγκαρτ συμπρωταγωνιστή της σε μια ιστορία με τραγικό τέλος. Ακολουθούν ταινίες όπως ”Ο ήλιος ανατέλλει ξανά”,”Στην παραλία”, ”Οι ιππότες της στρογγυλής τραπέζης”,”55 μέρες στο Πεκίνο”,”Νύχτες της Ιγκουάνας” με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον το 1964. Ήταν ο τελευταίος μεγάλος ρόλος που έπαιξε σε κινηματογραφική ταινία. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 και μέχρι το 1986, χρονιά που υπέστη το πρώτο της εγκεφαλικό επεισόδιο, έπαιζε μικρούς ρόλους σε ταινίες κυρίως μικρού budget, με τελευταία σημαντική εμφάνιση στο στην σειρά ”Η Βίβλος: Η αρχή..” ως Σάρα.
Ο έρωτας με τον Φρανκ Σινάτρα
Γνωρίστηκαν σε μια συνολική φωτογράφηση του στούντιο στα μέσα της δεκαετίας του 1940, αλλά δεν έδωσε τότε ο ένας σημασία στον άλλον.Έπρεπε να περάσουν τουλάχιστον 5-6 χρόνια ώστε να την φλερτάρει στο δρόμο και τελικά να την κατακτήσει. Της έκλεινε συνεχώς το δρόμο με το αυτοκίνητο του ώστε να μην κατέβει από το πεζοδρόμιο. Ραντεβού βγήκαν λίγο καιρό αργότερα. Μέθυσαν τόσο πολύ, και οι δυο τους ήταν γερά ποτήρια, που κατέληξαν στην έρημο να πυροβολούν ταμπέλες και φανοστάτες. Ο μύθος λέει πως έτυχε να χτυπήσουν στην κοιλιά και έναν μεθυσμένο και ευτυχώς ένας ”καθαριστής σκανδάλων” της MGM πλήρωσε αδρά την αστυνομία ώστε να μην τους καταγράψει το περιστατικό. Εκείνη στην αυτοβιογραφία της το αρνήθηκε πως συνέβη ποτέ.
Αυτό που συνέβη εκείνο το βράδυ στα σίγουρα ήταν πως ερωτεύτηκαν σφόδρα. Τόσο πολύ, που εκείνος εγκατέλειψε την οικογένεια του για εκείνη. Η γυναίκα του Νάνσυ έμεινε μόνη της με 2 μικρά παιδιά και ένα βρέφος. Οι σκανδαλοθηρικές στήλες οργίασαν. Η καθολική εκκλησία και οι συντηρητικοί κύκλοι έριξαν το ανάθεμα τους στους δυο εραστές, αλλά εκείνοι τελικά ακολούθησαν την καρδιά τους. Η καριέρα του Φρανκ σχεδόν καταστράφηκε τότε και εκείνη ήταν που τον στήριξε οικονομικά και ηθικά. Ο ίδιος, παρασυρμένος από το ποτό και το πάθος του για εκείνη, βυθιζόταν συχνά στην απελπισία και στην ζήλια. Οι καυγάδες τους ήταν ομηρικοί. Οι απόπειρες αυτοκτονίας του τουλάχιστον τρεις. Στο τέλος, ο ”σκληρός άνδρας” με τις αμέτρητες κατακτήσεις είχε ξεπέσει στα μάτια της.
Την εποχή που γυρίζει την ταινία ”Mogambo” εκείνος πάει στην Αφρική να την συναντήσει και μαθαίνει πως είναι πάλι έγκυος από εκείνον. Το πρώτο παιδί το έχει ρίξει εξαιτίας του συμβολαίου της με την εταιρεία παραγωγής. Την ίδια τύχη θα έχει και το δεύτερο στο Λονδίνο. Λίγο αργότερα, ταξιδεύει στην Ισπανία χώρα που την λατρεύει. Την ίδια περίοδο ξεκινά να κάνει παρέα με τον Έρνεστ Χέμινγουεϊ, ο οποίος την μυεί στις ταυρομαχίες. Όταν χωρίζει από τον Φρανκ καταφεύγει στην βίλα του συγγραφέα στην Κούβα, ενώ λίγο αργότερα ερωτεύεται τον ταυρομάχο Luis Miguel Dominguin.
Ο Φρανκ δεν την ξεχνά ποτέ. Κυκλοφορεί ένα δίσκο με τραγούδια τα οποία περιγράφουν την ψυχολογική του κατάσταση. Μέχρι το τέλος της ζωής της κάθε χρόνο της έστελνε λουλούδια στα γενέθλια της. Οι δυο τους κράτησαν με το καιρό φιλικές σχέσεις και όταν εκείνη αποσύρθηκε, θέλοντας να κρύψει από τα μάτια του κόσμου την ώριμη ομορφιά της, εκείνος στάθηκε στο πλευρό της. Όταν αρρώστησε και έμεινε σχεδόν παράλυτη από την αριστερή της πλευρά ήταν η δική του ώρα να την στηρίξει οικονομικά και ηθικά. Πλήρωσε για όλα της τα έξοδα, αλλά έχοντας καταπονημένη υγεία αρρώστησε στα 67 της από πνευμονία και έφυγε από τη ζωή στα χέρια της οικονόμου της λέγοντας:
”Είμαι τόσο κουρασμένη”
Η Άβα, εκείνη η μικρή χωριατοπούλα που επιλέχτηκε για την ασχετοσύνη της μπροστά στο φακό, ενσάρκωσε μοιραίες γυναίκες στην οθόνη και έγινε ένα με τους ρόλους, καταστρέφοντας τον μέχρι τότε μοιραίο άνδρα Φρανκ Σινάτρα. Γλυκιά εκδίκηση για όλες τις άλλες γυναίκες που έπεσαν στα πόδια του ή μερικές φορές στην ζωή ”Shit happens”; Μόνο ίδια θα μπορούσε να μας πει.