Εσείς με ποιο κλισέ θα τρομάζετε; – Με αφορμή την Παρασκευή και 13
Παρασκευή και 13 προχτές και αν αυτό δεν σας τρόμαξε, είναι γιατί ζείτε στην ηλιόλουστη Ελλάδα της κρίσης και όχι σε συννεφιασμένη χώρα της Δυτικής Ευρώπης ή στην άλλη μεριά του Ατλαντικού. Στην Ελλάδα του σήμερα τρομάζει περισσότερο ο λογαριασμός της ΔΕΗ από το σχιζοφρενή με το πριόνι και οι εφιάλτες με το Φρέντυ Κρούγκερ είναι παιδική χαρά μπροστά στα 99 χρόνια του Συριζα- ΑΝΕΛ μνημονίου αλλά κάπως πρέπει να βγει το μεροκάματο…
Η Παρασκευή και 13 δεν είναι παρά μια Παρασκευή τη 13η μέρα του μήνα αν δεν είσαι ελαφροΐσκιωτος και δεν έχεις φάει το παραμύθι από το αμερικάνικο francise ταινιών με το ομώνυμο τίτλο ‘’Παρασκευή και 13’’, όπου ανέμελος κοσμάκης σε ένα κάμπινγκ κατασκήνωσης πέφτει θύμα του Τζέισον, ο οποίος παίρνει την εκδίκησή του κάθε χρόνο την ίδια μέρα για το δικό του άδικο θάνατο. Τώρα θα μου πείτε γιατί δεν κλείνει η κατασκήνωση αφού αποδεδειγμένα υπάρχει δολοφόνος σε αυτή; Πολύ σωστή παρατήρηση. Η πρώτη απάντηση που μου έρχεται στο μυαλό είναι πολλά-πολλά εκατομμύρια δολάρια.
Οι ταινίες τρόμου ασκούσαν πάντα ένα μαγνητισμό στους θεατές οι οποίοι επιθυμούσαν να νιώσουν έστω και από μακριά το αίσθημα του φόβου και την έκκριση της αδρεναλίνης να ενεργοποιεί όλες τις πηγές ενέργειας στο σώμα τους είτε για μια επικείμενη μάχη επιβίωσης είτε φυγής.
Η αδρεναλίνη έχει και την ιδιότητα να ενεργοποιεί και την επιθυμία για ερωτική συνεύρεση μιας και το αίσθημα της επιβίωσης είναι συνυφασμένο την επιθυμία για αναπαραγωγή. Δεν είναι τυχαίo λοιπόν που τα περισσότερα ζευγαράκια στα πρώτα ραντεβού βλέπουν ταινίες τρόμου.
Σε όλες τις ταινίες τρόμου ενυπάρχει το σεξουαλικό στοιχείο, είτε σε πρώτο είτε σε δεύτερο πλάνο. Η χρήση αντικειμένων όπως το μαχαίρι συνειρμικά παραπέμπει σε φαλλό, σχεδόν πάντα ο δολοφόνος είναι ένα σεξουαλικά καταπιεσμένο άτομο που δολοφονεί, είτε για να εξαγνίσει είτε για να διακορεύσει το θύμα του που στο μυαλό του προβάλλεται είτε σαν βρώμικο γύναιο ή σαν άσπιλη παρθένα (δυστυχώς οι γυναίκες είναι τα κύρια θύματα στις ταινίες τρόμου). Το δάγκωμα στο λαιμό και η εμφάνιση αίματος αναπαριστά με αθώο τρόπο τη σεξουαλική πράξη.
Τα υπερφυσικά πλάσματα όπως οι βρικόλακες, τα φαντάσματα, οι εξωγήινοι, οι δαίμονες ασκούν απίστευτη γοητεία στους ανθρώπους και συνήθως προχωρούν σε ερωτική πράξη, η οποία καταλήγει στη γέννηση του Αντίχριστου ή καταστροφικών πλασμάτων για όλη την ανθρωπότητα.
Και αν θεωρείτε ότι η σύνδεση μεταξύ τρόμου και σεξ ήταν κάτι που συνδύασε το Χόλυγουντ, θα σας κουνήσουμε το κεφάλι αρνητικά. Η αλήθεια βρίσκεται πολλούς αιώνες πίσω, τότε που πολλές γυναίκες (και πάλι) καταδικάστηκαν ως μάγισσες για ‘’απίστευτα σεξουαλικά όργια με το Σατανά’’ και κάηκαν στην πυρά ή στον τροχό του μαρτυρίου σε δημόσιο θέαμα μπροστά σε όλο το χωριό ή την πόλη. Εδώ απλά το Χόλυγουντ πήρε για ακόμα μια φορά ένα κοινό ιστορικό παρελθόν και το μοσχοπούλησε.
Οι ταινίες τρόμου είναι ταινίες του λαού. Δεν χρειάζεται να παίζεις Σοπέν, να θαυμάζεις το Ρέμπραντ ή να φιλοσοφείς πετώντας τσιτάτα από Ντεκάρτ ή Σπινόζα. Αναφέρονται στα ταπεινά ανθρώπινα ένστιχτα που όλοι κρύβουμε μέσα μας. Πέρα από το ερωτικό στοιχείο που ενυπάρχει όπως είπαμε και το ένστιχτο της επιβίωσης που ενεργοποιείται από το φόβο, οι ταινίες τρόμου μας προσφέρουν ωμή βία που απαντά στα ζωώδη μας ένστιχτα, στα καταπιεσμένα αισθήματα του θυμού, της εκδίκησης και της άσκησης βίας άρα εξουσίας πάνω στον άλλον.
Σε ποιο άλλο είδος διασκέδασης είναι οκ να ευχαριστιέσαι έναν αποκεφαλισμό;
Ύστερα είναι το αίσθημα της κάθαρσης. Στις 100 φορές, τις 80 θα κερδίσει το καλό. Στην πραγματική ζωή στις 100 φορές, τις 90 θα κερδίσει το κακό. Στις ταινίες στις 20 φορές που θα κερδίσει το κακό, στις 15 το κακό δεν θα είναι και τόσο κακό, θα μπορέσεις να το δικαιολογήσεις στο μυαλό σου. Στις 10 φορές που θα κερδίσει το καλό στην πραγματική ζωή, στις 8 το κακό θα πάρει την ρεβάνς κάποια στιγμή…
Τα αγαπημένα μας κλισέ ..
Τρέξε να σωθείς.
1. Όταν τρέχεις να σωθείς απο το δολοφόνο πάντα θα σκοντάψεις και θα πέσεις. Δεν μπα να είναι ευθεία, δεν μπα να φοράς τρακτερωτά παπούτσια, δεν μπα να έχεις βραχιολάκι ισορροπίας (τρελό hoax), όταν θα σε κυνηγήσουν θα πέσεις. Άσχετα αν ο δολοφόνος είναι κουτσός παππούς και εσύ έφηβος 16χρονος, άσχετα αν είναι ζόμπι και αποσυναρμολογείται καθώς τρέχει και στο τέλος καταλήγεις να φοβάσαι ένα μπούτι που πηγαίνει μόνο του, άσχετα αν ο δολοφόνος ξεκινά από το σπίτι του στη Θεσσαλονίκη και εσύ είσαι στο Παγκράτι, εσύ θα τρέξεις, εσύ θα πέσεις, έτσι θα σε πιάσει, έτσι θα σε σκοτώσει.
2. Αν πέσεις στα πρώτα λεπτά της ταινίας είσαι νεκρός, εκτός από κομπάρσος στην ταινία.. Να είσαι χαρούμενος αν γράψουν σωστά το όνομα σου στα credits στο τέλος.
3. Αν σκοντάψεις και είσαι ο γλοιώδης τύπος στην ταινία που κανείς δεν σε συμπαθεί τότε εκτός από νεκρός σου έχω κακά μαντάτα.. Όλοι θα ανακουφιστούν βλέποντας το θάνατό σου, όλοι συνειρμικά θα σε ταυτίσουν με το αφεντικό, τον κακό συνάδελφο, το παιδάκι που τους ασκούσε σχολικό εκφοβισμό, τον πρώην τους (καλύτερα να μην εμφανιστεί ούτε καν στην πρεμιέρα και αν δεν δεις το όνομά σου στο τέλος της ταινίας μην απορείς γιατί). Θα είσαι κάτι σαν αυτό το μπαστάρδι για όλους μας.
4. Αν σκοντάψεις και είσαι εκείνη που έχει πάρει τους πάντες στην ταινία (ενίοτε και έξω από αυτή για να πάρει το ρολάκι) είσαι νεκρή και αντίστοιχα στο γυναικείο κοινό ταυτίζεσαι με κάθε τσουλί εκεί έξω που μας έφαγε το γκόμενο οπότε ναι, τα μυαλά σου στο μπλέντερ και να ‘μαστε καλά. Γενικά αν είσαι χυμώδης και σέξυ σε οποιοδήποτε λεπτό της ταινίας και να πέσεις, να ξέρεις ότι είσαι νεκρή.
5. Αν είσαι η παρθένα ή το φυτό της ταινίας, ακόμα και αν ποτέ καν δεν τρέξεις, ακόμα και αν σε όλη την ταινία σέρνεσαι, θα παραμείνεις ζωντανός για να σκοτώσεις το δολοφόνο.
6. Αν προσπαθείς να ξεφύγεις από το δολοφόνο ή το φάντασμα που σε κυνηγά μέσα στο ίδιο σου το σπίτι, αγνοείς πάντα τις πόρτες διαφυγής. Ανέβα γρήγορα τις σκάλες, στο πιο ψηλό σημείο του σπιτιού σου, κλείσου στη σοφίτα και απλά φρόντισε να ουρλιάζεις, παίρνοντας σβάρνα κατσαρόλια, γυάλινα αντικείμενα, μικροέπιπλα και χτυπώντας πιατίνια, για να μπορέσει να σε βρει σε περίπτωση που έχεις πέσει σε βαρήκοο.
Ο έρωτας της ζωής σου
1. Συνήθως αυτός που θα σε σκοτώσει θα είναι ο αγαπημένος σου ο οποίος σε όλη την διάρκεια της ταινίας ήταν ο πιο φυσιολογικός άνθρωπος που είχες στην παρέα σου, αλλά αυτό έπρεπε να σε πονηρέψει. Τι ήθελε ένας νορμάλ τύπος σε μια παρέα με ένα τσουλί (με το συμπάθιο), έναν αντιπαθητικό τύπο, μια μυξοπαρθένα σαν και του λόγου σου, το φρικιό κολλητό σου από τα Φιλιατρά και έναν σπασίκλα που όλοι το πέταγαν στο σιντριβάνι του σχολείου;;;
2. Ο γοητευτικός νεαρός που σου ‘’κάθεται’’ εύκολα και σε αφήνει έγκυο από την πρώτη επαφή σας. συνήθως είναι ο Σατανάς που ψάχνει απελπισμένες γυναίκες για να γεννήσουν το διάδοχό του (ή κάποιο εξωγήινο πλάσμα ή πρωταγωνιστής σε τούρκικη ή βραζιλιάνικη σειρά ή ‘’στιγμιαίο λάθος’’). Με κάτι τέτοιες ιστορίες αναφωνείς και εσύ, η 30 και κάτι, ‘’μέχρι και ο διάβολος παιδιά θέλει ενώ ο Καραγκιόζης ο Σπύρος ακόμα να μου κάνει ένα”.
3. Τα φαντάσματα, οι βρικόλακες, οι εξωγήινοι κάνουν πάντα το καλύτερο σεξ στην ζωή σου. Ξέρεις αυτό που βγαίνεις από το σώμα σου, ανεβαίνεις στον ουρανό, ενώνεσαι με τα πνεύματα των προγόνων σου και ουρλιάζετε όλοι μαζί σαν λύκοι στην Πανσέληνο; Ε, αυτό.
Περίεργα πράγματα εκτός σπιτιού
Μια εκδρομή που ξεκινά με 5 ή 7 έφηβους που μόλις πήραν απολυτήριο, 5 ή 7 φοιτητές που ταξιδεύουν σε σλαβόφωνη χώρα ή 5 ή 7 φίλους που ταξιδεύουν μετά από χρόνια μαζί για reunion σε άγνωστα δάση δεν καταλήγει ποτέ καλά.
2. Άνθρωπος που κάθεται δίπλα σου στο αεροπλάνο με έντονη εφίδρωση, πρησμένο πρόσωπο και από τα μάτια του τρέχει αίμα, ΔΕΝ είναι πιθανόν άρρωστος, ΕΙΝΑΙ άρρωστος με μια ασθένεια που θα θέσει σε καραντίνα πολιτείες ολόκληρες.
3. Περίεργα φώτα στην μέση του πουθενά χωρίς να γίνεται rave πάρτι από ξεχασμένους 40ρηδες ρεϊβάδες, είναι εξωγήινη εισβολή, και όχι μη πας να τους προϋπαντήσεις γιατί έχεις δει το E.T μικρός.
4. Είσαι ερευνητής, είσαι στο Αμαζόνιο, ήθελες να μελετήσεις μια φυλή κανιβάλων ή ένα σπάνιο είδος θανατηφόρου ερπετού και πίστευες ότι όλα θα πάνε καλά .. Ήσουν υπερβολικά αισιόδοξος, ψήφισες ΣΥΡΙΖΑ, βλέπεις να σε ετοιμάζουν για δείπνο και εσύ απλά ουρλιάζεις, κλαις και παρακαλάς κάποιος να σε σώσει. Έχεις το τέλος που σου αξίζει.
Περίεργες συμπεριφορές εντός σπιτιού
1. Οτιδήποτε και αν σου πει το παιδί σου πρέπει να το ακούσεις . Αν σου πει ότι βλέπει νεκρούς ανθρώπους, εξήγησε του ότι ναι η Ζωζώ Σαπουντζάκη είναι μεγάλη αλλά ζει ακόμα και αν το δεις να επιμένει κάλεσε ψυχολόγο και ιερά άμεσα. Γλιτώνουμε 30 λεπτά άσκοπης ταινίας.
2. Υπάρχουν ώρες κοινής ησυχίας στις άλλες χώρες; Ειλικρινά σε τι πολυκατοικίες και γειτονιές μένουν αυτοί; Ούτε μια γειτόνισσα να τους παραπονεθεί για το θόρυβο; Ούτε ένας παππούς να τους απειλήσει με καραμπίνα, αν δεν σταματήσουν να χτυπάνε; Αγγλοσαξονικές κοινωνίες τι περιμένεις ..
3. Το χάσιμο της παρθενιάς είναι μια αγχωτική υπόθεση στις ταινίες τρόμου. Καλό είναι να την χάνεις σε μια νόμιμη ηλικία, στα 18 ας πούμε, και να είσαι όσο το δυνατό πιο εγκρατής. Αν για κάποιο λόγο την χάσεις πιο μπροστά, μπορεί να εξοργίσεις το δολοφόνο και δεν το θέλουμε αυτό. Αν πάλι είσαι 30 και παρθένα, κινδυνεύεις να ερεθίσεις κάποιον δαίμονα, ούτε αυτό το θέλουμε.. Αν δεν είσαι εγκρατής και πηγαίνεις με όποιον βρεις, πάλι θα έχεις προβλήματα. Αν είσαι εγκρατής πραγματικά, εσύ χάνεις… Εγώ μια φορά στο ‘πα.
4. Η αγορά μιας κούκλας για το παιδί σου είναι σοβαρή υπόθεση. Μέσω του παιχνιδιού το παιδί κοινωνικοποιείται και εξασκεί τους μηχανισμούς μίμησης απαραίτητα στοιχεία για την ομαλή του μετάβαση στην ενήλικη ζωή. Η αγορά σατανικών κούκλων που φαίνεται ότι θα σας ξεκοιλιάσουν οικογενειακώς όταν σβήσουν τα φώτα δείχνει ότι απλά κάποιος πρέπει να καλέσει την Πρόνοια.
5. Όταν ξαφνικά ο σύζυγος σου αλλάζει συμπεριφορά και είναι πιο γλυκός, πιο μυστηριώδης και πιο ευδιάθετος από ποτέ, πριν ξεμαλλιάσεις τη Μαιρούλα του τρίτου τσέκαρε αν αγόρασε πρόσφατα κανένα μαγικό μενταγιόν, κάποιο μεσαιωνικό κουτί με σολομωνική πάνω ή μόλις γύρισε από το διάστημα.
6. Αν ένα κουτί ή πόρτα γράφει με τεράστια γράμματα ‘’Μην ανοιχτεί ποτέ’’, επιγραφές από νέον γράφουν ‘’Κίνδυνος –Θάνατος’’, πάνω υπάρχουν σχέδια με το Βελζεβούλη και έχει κλειδαριές και αμπάρες και εσύ την ανοίξεις… είσαι η γυναίκα του ερευνητή στον Αμαζόνιο, έτσι δεν είναι;
7. Η ντουλάπα σου, ο υπόνομος σου, ο νεροχύτης, η φριτέζα σου, το μπαουλοντίβανο της γιαγιάς σου είναι στην πραγματικότητα οι πύλες της Κολάσεως.
8. Αν σκάσουν στο δωμάτιο σου 4 τύποι με δερμάτινα, παραμάνες και καρφιά, δεν είναι η παρέα του πανκ αδερφού σου, είναι επειδή άνοιξες το κουτί βλαμμένη …Καλή διασκέδαση !