Οι Δεκατρείς – Επανέκδοση, στους κινηματογράφους από τη NEW STAR
Ένα ακόμα αριστούργημα του Μιχαήλ Ρομ, σε επανέκδοση από 1 Αυγούστου στους κινηματογράφους.
Εμπνευσμένο από τη «Χαμένη Περίπολο» (The Lost Patrol, 1934) του John Ford.
Ο πρόδρομος του «Sahara» του Zoltan Korda με τον Humphrey Bogard.
Σκηνοθεσία: Mikhail Romm
Σενάριο: Mikhail Romm, Iosif Prut
Φωτογραφία: Boris Volchek
Μουσική: Anatoly Alexnadrov
Παραγωγή: Ρωσία, 1937
Γλώσσα: Ρώσικα, Διάρκεια: 90’
Σύνοψη
Ο διοικητής του Κόκκινου Στρατού Ivan Zhuravlev συνοδεύει δέκα στρατιώτες, που αποστρατεύτηκαν τιμής ένεκεν, στην επιστροφή τους για την πόλη. Βαθιά μέσα στην έρημο του Karakum, θα πέσουν πάνω σε ένα κρυμμένο πηγάδι που βρίσκεται κοντά σε έναν αρχαίο τύμβο. Εκεί θα ανακαλύψουν έναν ολοκαίνουργιο στρατιωτικό οπλισμό που ανήκει στον Shirmat Khan και τους αντι-Μπολσεβίκους στασιαστές του, τους επονομαζόμενους basmachi. O Zhuravlev διατάσσει τους άντρες του να περιμένουν τον Shirmat Khan και να τον πολεμήσουν μέχρι να καταφτάσουν οι τακτικές δυνάμεις του Κόκκινου Στρατού.
Υπόθεση
Το The Thirteen είναι ένα από τα πιο αξιόλογα εμφυλιοπολεμικά θρίλερ του Σοβιετικού σινεμά. Αποτελώντας φόρο τιμής στα 20 χρόνια από τη σύσταση του Κόκκινου Στρατού, διαθέτει ένα στόρι εμπνευσμένο από τη «Χαμένη Περίπολο» (The Lost Patrol, 1934) του John Ford. H ειρωνεία είναι πως τόσο ο Romm όσο κι ο σεναριογράφος του Iosif Prut ουδέποτε είχαν δει το επικό φιλμ του Ford, παρόλα αυτά το αφεντικό τους ο Boris Shumiatsky, τότε επικεφαλής της Σοβιετικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, τους είχε διηγηθεί την υπόθεση της ταινίας προφορικά…
Την ταινία χαρακτηρίζει η καλοσχεδιασμένη περιπέτεια, η αφηγηματική αυστηρότητά της , η συνολική οικονομία και η ψυχολογική ευλογοφάνεια που πληρούν τα υψηλότερα διεθνή πρότυπα. Από την πρώτη σκηνή, υπάρχει αγωνία και ανθρώπινο ενδιαφέρον. Ο ηρωισμός στην ταινία του Romm είναι κεκαλυμένος. Δεν υπαρχει αιματοχυσία ή δράμα. Επιπλέον, δεν υπάρχουν πολιτικά κηρύγματα, και οι προσταγές και οι εντολές του διοικητή είναι ήρεμες, ρεαλιστικές και συγκεκριμένες. Όλο αυτό είναι πρωτόγνωρο για το Σοβιετικό σινεμά της επόχης, πράγμα που το κάνει μοναδικά αξιοσημείωτο.
Mikhail Romm
Γεννημένος το 1901 στην Σιβηρία ο Mikhail Romm, υπήρξε από τους πιο σημαντικούς σκηνοθέτες της Σοβιετικής Ένωσης. Γιος ενός εξόριστου Εβραίου γιατρού, σπούδασε γλυπτική και λογοτεχνία στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ξεκίνησε την καριέρα του στο χώρο του κινηματογράφου, στην ηλικία των 30 χρόνων, ως σεναριογράφος και βοηθός σκηνοθέτη. Η πρώτη του ταινία ήταν μια διασκευή ενός διηγήματος τους Γκι ντε Μωπασάν, ενώ η δεύτερη μια μεταφορά της ταινίας Lost Patrol του Τζων Φορντ στην Κεντρική Ασία.
Ο Mikhail Romm έγινε ευρύτερα γνωστός, όταν ανέλαβε την σκηνοθεσία δύο βιογραφικών ταινιών πάνω στην ζωή του Λένιν (Lenin In October/1937, Lenin In 1918/1939). Υπήρξε καθηγητής στο Ινστιτούτο Κινηματογράφου της Μόσχας και ανάμεσα στους μαθητές του ήταν οι Αντρέι Ταρκόφσκι και Αντρέι Κοντσαλόφσκι. Βραβεύτηκε με το Βραβείο Λένιν. Πέθανε το 1971.
Φιλμογραφία:
Boule De Suif/Pushka (1934),
Οι Δεκατρείς/The Thirteen (1937),
Ο Λένιν τον Οκτώβριο/ Lenin In October (1937),
Ο Λένιν στα 1918/ Lenin In 1918 (1939),
Το Όνειρο/ Dream (1943),
Μητρώο 217/ Girl No 217(1944),
Ρώσικο Πρόβλημα/ Russkii Vopros (1948),
Λένιν/ Lenin (1948),
Μυστική Αποστολή/ Secret Mission (1950),
Ναύαρχος Θύελλα (Ι & ΙΙ)/ Admiral Ushakov (Ι & ΙΙ)/(1953),
Έγκλημα στην Οδό Ντάντε/ Murder on Dante Street (1956),
Εννέα Μέρες Ενός Χρόνου/ Nine Days Of One Year (1961),
Καθημερινός Φασισμός/ Ordinary Fascism/ Obyknovennyi Fashizm(1965)